Connect with us

Marknadsnyheter

Mattias Lundins första intryck som VD för Lumito

Published

on

Mattias Lundin, Lumitos nytillträdde VD, statusuppdaterar kring var bolaget befinner sig i de olika processerna och berättar om sina första intryck av bolaget i bifogat Investerarbrev.  

Du har varit här i tre veckor nu, vilka är dina första intryck?
Väldigt positivt och dynamiskt att börja jobba med teamet. Lumito har mycket engagerade och kunniga medarbetare som jobbar hårt för att bli färdiga med produkten.

Jag känner också att jag vill förtydliga var Lumito befinner sig och vart vi är på väg. Vi befinner oss i verifierings- och förvalideringsprocessen. Den senare innebär att externa patologer analyserar våra bilder för att säkerställa att dessa lever upp till, men gärna överstiger, deras behov och förväntningar. Även vi har blivit drabbade av covid-19 gällande tillgänglighet till laboratorier och möjligheten att fysiskt träffa nya potentiella samarbetspartners. Analysunderlaget, bilder av bröstvävnad inmärkt med Lumitos bröstcancermarkör Her2-UCNP-reagens, har producerats manuellt under Q4 eftersom det råder brist på ledig kapacitet i de laboratorier som var påtänkta att producera större volymer av inmärkning av vävnadsprover åt oss. Laboratoriernas kapacitet går i dagsläget till att möta analysbehovet av covid-tester. Vi har fått indikationer på att den rådande situationen förmodligen fortgår fram till sommaren. Detta innebär att vi kommer att fortsätta att producera bilder av inmärkt bröstvävnad manuellt, vilket resulterar att bolagets förvalideringsprocess kommer pågå in i Q2.

Det som är mycket positivt är de initiala reaktionerna på våra bilder och de fördelar som patologerna kan se jämfört med vad som finns idag. Det är ingen tvekan om att teknologin är unik och att potentialen för digital patologi är både stor och växande.

Förvalideringsprocessen som säkerställer att vår produkt skapar ett mervärde och möter patologernas behov, är en del av kvalitetssäkringen precis som den pågående verifieringen av funktionerna hos scannern såväl som reagenserna. Verifieringen säkerställer att produkten lever upp till ställda krav och standards. Verifiering och validering appliceras fortsatt i varje steg av vår utvecklingsprocess, både vad gäller scannern och reagenserna.

I vårt arbete med att etablera produkten och dess kliniska användning har vi beslutat oss för att skala upp vår regulatoriska strategi och följa IVDR, EU:s nya lagar kring medicinteknik, in vitro diagnostic medical device regulations som börjar gälla den 26 maj 2022. I IVDR har kraven på prestandautvärdering skärpts väsentligt. En större mängd data krävs och oberoende organisationer kommer att bistå oss i vårt arbete genom prövning, kontroll och certifiering.

Vår ambition är att produkten ska CE-märkas under 2021 och en del av detta arbete har redan påbörjats. CE-märkningen kan ses som en milstolpe innan marknadslansering.

Redan din tredje arbetsdag gav du dig iväg över Öresund till en presentation inför danska investerare. Vad är dina reflektioner från detta möte?
Det var både spännande och skrämmande att få förmånen att presentera Lumito redan den tredje dagen på jobbet. Det var kul att få göra en resa igen och viktigt att kommunicera med nuvarande och kommande aktieägare. Jag hoppas att marknaden fortsatt fick ett gott intryck av oss som bolag och av mig. Det ställdes bra och relevanta frågor. Dessvärre kunde jag inte kommentera kring en del detaljer som inte tidigare har kommunicerats eller som jag inte personligen hade insikt kring vid presentationstillfället.

Vad kommer du att fokusera på de kommande månaderna?
Jag började den 8 mars och har mycket att sätta mig in i och jag arbetar långsiktigt med att bygga ett starkt och attraktivt bolag. Överordnat så handlar det om att forma bolagets strategi när vi går in i en kommersiell fas. Att se till att den interna verifieringen och valideringen av Lumitos produkt fortskrider och att allt slutligen kommer på plats. Vi arbetar med processen mot certifiering av kvalitetssystemet enligt ISO 134 85 och CE märkning av produkten enligt IVDR.

Vill du kommentera den medieuppmärksamhet som drabbade Lumito för några veckor sedan?
Jag tycker det var olyckligt att det initialt pågick diskussioner mellan de inblandade företagen genom media. Vi har nog alla lärt oss något. Till slut är min syn att det var någon form av missförstånd och framför allt olika sätt att bedöma ett samarbetes väsentlighet och dignitet beroende på om man är ett litet bolag som Lumito i förhållande till mera etablerade stora bolag. Vi får blicka framåt och fortsätta arbeta med att etablera samarbeten med ett flertal bolag och laboratorier runt om i världen.

Slutligen vill jag tacka Urban Widén för hans goda arbete med Lumito under de månader han varit tillförordnad VD. Manegen var väl krattad och nu ser jag fram emot vår fortsatta resa under 2021 med flera viktiga delmål för att kunna erbjuda en produkt som frigör resurser, ökar precisionen och minimerar mänskliga felmarginaler vid diagnostiseringen av cancerindikationer.

Urban Widén fortsätter nu enbart som ledamot i Lumitos styrelse.

 

För ytterligare information, vänligen information kontakta:

Lumito AB (publ), VD, Mattias Lundin, e-post: ml@lumito.se.

Denna information är sådan information som Lumito AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom i detta pressmeddelande ovannämnda kontaktpersonens försorg, för offentliggörande den 26 mars 2021 kl. 13:30.
 

Lumito är specialiserat inom medicinsk teknik för digital patologi. Genom sin egenutvecklade och patenterade teknologi vill Lumito ge vårdgivarna ett kraftfullt verktyg för att möta kraven på snabb och säker vävnadsdiagnostik i den individanpassade sjukvården. Tekniken möjliggör bilder med större kontrast där oväsentlig bakgrundinformation sorteras bort, vilket gör det lättare för patologer att hitta cancerindikationer. Tekniken som baseras på uppkonverterande nanopartiklar (UCNP – Up Converting Nano Particles) har förutsättningar att väsentligt förbättra diagnostiken av vävnadsprover genom högre kvalitet av analyserna och kortare analystider. Metoden har flera potentiella användningsområden, men i första hand har Lumito valt att fokusera på digital patologi. Bolaget är en spinoff från en forskargrupp vid Lunds universitets avdelning för atomfysik och lasercentrum. www.lumito.se

Aktien handlas på NGM Nordic SME, under namnet LUMITO och Mentor är G&W Fondkommission, telefon: 08-503 000 50.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

NOBA HOLDING AB (PUBL), NOBA GROUP AB (PUBL) OCH NOBA BANK GROUP AB (PUBL) ANTAR FUSIONSPLAN FÖR KONCERNINTERN FUSION

Published

on

By

Styrelserna i NOBA Holding, NOBA Group respektive NOBA Bank Group har idag, den 28 mars 2024, beslutat att anta en gemensam fusionsplan för en koncernintern fusion. Fusionen kommer att implementeras med NOBA Bank Group som övertagande bolag och NOBA Holding respektive NOBA Group som överlåtande bolag. NOBA Bank Group är ett helägt dotterbolag till NOBA Group som i sin tur är ett helägt dotterbolag till NOBA Holding. Samtliga aktieägare i NOBA Holding har godkänt fusionsplanen.

Fusionen genomförs i syfte att förenkla koncernstrukturen och förväntas medföra en förenklad administration samt minskade administrativa kostnader. Koncernens verksamhet kommer inte att påverkas av fusionen utan fortsätta att bedrivas oförändrad. Fordringar på de överlåtande bolagen kommer därmed automatiskt att övertas av NOBA Bank Group i samband med fusionen.

Genomförandet av fusionen är villkorat av bland annat erhållande av nödvändiga tillstånd och godkännanden från Finansinspektionen i förhållande till fusionen.

Fusionen förväntas implementeras under den andra hälften av 2024.

För mer information, vänligen kontakta:

CFO/IR:

Patrick MacArthur, CFO, NOBA

Phone: +46 760 32 69 70

E-mail: ir@noba.bank

Om NOBA Bank Group

Med ett diversifierat erbjudande via de tre varumärkena Nordax Bank, Bank Norwegian och Svensk Hypotekspension och 2 miljoner kunder, har vi storleken, kunskapen och skalbarheten för att bidra till ökad finansiell hälsa för fler. NOBA samlar specialiserade, kundcentrerade finansiella erbjudanden som är hållbara för individen, banken och samhället, idag och imorgon. NOBA Bank Group AB (publ) (“NOBA”) ägs av Nordic Capital Fund IX, Nordic Capital Fund VIII samt Sampo. Idag har NOBA-koncernen cirka 630 anställda och är aktiva på 7 marknader.

Per 31 december 2023 uppgick utlåningen till allmänheten till 110,1 miljarder kronor (SEK) och inlåningen till 96,8 miljarder kronor (SEK).

Läs mer om NOBA och våra varumärken på www.noba.bank.

Denna information är föremål för informationsgivningskrav enligt Oslo Rule Book II – Issuer Rules. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 28 mars 2024 kl. 13.30 CET.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mofast AB (Publ) ingår tillägg till avsiktsförklaring

Published

on

By

Mofast AB (Publ) har idag ingått tillägg till den avsiktsförklaring som offentliggjordes den 17 oktober 2023, kompletterades den 19 oktober 2023 genom en rättelse samt förlängdes den 21 december 2023. Tillägget till avsiktsförklaringen avser att ingåendet av bindande avtal och genomförandet av frånträde i transaktionen planeras att ske under andra kvartalet 2024, istället för under första kvartalet 2024 såsom tidigare meddelat.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Per Gebenius
Tf. VD och CFO
Telefon: +46 (0)72 587 54 16
Email:
post@mofastab.se

Jonas Blomquist

Styrelseordförande
Telefon: +46 (0)70 484 85 58

Om Mofast AB (Publ)

Mofast är ett fastighetsbolag med säte i Stockholm som äger, utvecklar och förvaltar samhälls- och bostadsfastigheter i Sverige. Bolagets kunder inkluderar privata omsorgsbolag, kommuner, landsting, myndigheter och privatpersoner. Fastighetsbeståndet är beläget i Sverige med fokus på attraktiva tillväxtregioner. Genom att utveckla befintliga fastigheter och projekt skapar Mofast mervärde i form av högre intäkter och ytterligare uthyrbar yta. Mofasts övergripande mål är att generera långsiktig och stabil riskjusterad avkastning genom välbelägna objekt med begränsade vakanser.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Waystream får stororder från Skellefteå Kraft Fibernät AB

Published

on

By

Pressmeddelande den 28 mars 2024

Skellefteå Kraft har valt Waystream som leverantörer av access-switchar när de nu ska uppgradera sitt fibernät till nästa generation. Ordervärdet landar mellan 16-18 MSEK.

Skellefteå Kraft Fibernät är den ledande fiberleverantören i Skellefteå kommun med 33 000 anslutna hushåll, företag och offentliga verksamheter. De genomförde under 2023–24 en stor upphandling av access-switchar med tillbehör till deras nästa generations fibernät och vinnaren blev Waystream. Tidigare har Skellefteå Kraft använt sig primärt av utländska leverantörer. Valet av Waystream grundade sig i att Waystreams produkter lever upp till Skellefteås krafts höga krav på funktionalitet, säkerhet och pris i kombination med det stora fokus bolaget har på hållbarhet.

”Att leverera högkvalitativt internet till våra 33 000 kunder är det viktigaste för oss. Waystreams produkter erbjuder all funktionalitet som krävs för att kunna drifta vårt fibernät på ett säkert sätt de kommande åren. Produkterna är dessutom både energisnåla och har lång livslängd som hjälper oss att nå våra hållbarhetsmål. Pricken över i:et är att Waystream är en svensk leverantör, med personal, utveckling och produktion i Sverige med förnybar el vilket känns tryggt i det geopolitiska läget som vi nu befinner oss i,” säger Niklas Fryxell som är Teknikchef på Skellefteå Kraft Fibernät.

Fredrik Lundberg, vd på Waystream Group, välkomnar Skellefteå Kraft som ny kund:

”Vi är glada över att Skellefteå Kraft väljer Waystream för att uppgradera sitt fibernät till nästa generation och ser fram emot att hjälpa dem koppla upp Skellefteå kommun. Vi tror på ett långsiktigt och framgångsrikt samarbete tillsammans med dem.”

Beställningen består av både access-switchar samt större volymer av tillbehör som SFP:er. Försäljningen går via återförsäljaren Telia Cygate.

Leveransen av produkterna kommer att ske löpande under det kommande halvåret.

För mer information vänligen kontakta:

Fredrik Lundberg, VD 
Tel +46 (0) 72 509 27 76. E-post fredrik.lundberg@waystream.com 
 
Anna Idbrant, Presskontakt 
Tel +46 (0) 72 145 78 54. E-post anna.idbrant@waystream.com 

Om Waystream Group
Waystream är ett svenskt bolag som utvecklar och säljer avancerad digital infrastruktur, såsom switchar och routrar, anpassade för FTTx-marknaden. Med våra produkter och vår expertis är det möjligt för telekomoperatörer och tjänsteleverantörer att erbjuda snabba och tillförlitliga tjänster till användaren. Läs mer på  www.waystream.com

Bolagets aktie är listad på Nasdaq First North under namnet WAYS. Waystreams Certified Adviser är FNCA Sweden AB. 

Om Skellefteå Kraft Fibernät AB
Skellefteå Kraft Fibernät driver på utvecklingen av förnybar energi genom investeringar och forskning. De är en av Sveriges största kraftproducenter med produktion av vind- och vattenkraft, värme och bioenergi. Målet är att deras egen energiproduktion ska bli 100 procent förnybar.

Denna information är sådan som Waystream Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.