Connect with us

Marknadsnyheter

Meddelar partnerskap med marknadsledare inom kostnadshantering, Acubiz.

Published

on

MenuPay AB (”MenuPay”) har ingått ett samarbete med stor potential med Acubiz, den dominerande marknadsledaren inom kostnadsförvaltningstjänster i Danmark. Båda företagen närmar sig framgångsrikt beslutsfattare inom inköp och finansfunktioner hos finansbolag. Partnerskapet öppnar upp en potential för MenuPay inom flera stora områden.

Automatisering av kostnadshantering är viktig för företagsanvändare. Acubiz har lett denna utveckling i Danmark och betjänar över 750 företag med fler än 150 000 användare i exakt samma företagssegment som MenuPay och arbetar med liknande kontaktpunkter inom företagen. MenuPay och Acubiz är överens om att det – med ökad kritisk massa på båda sidor inom samma område och ett antal uppenbara synergier – är rätt tidpunkt för att etablera ett närmare samarbete inom följande tre nyckelområden:

1.      Mervärde: Flera användargrupper och undersökningar har konkluderat att kostnadshantering är ett prioriterat område för MenuPay-användare. Därför kommer MenuPay att etablera en tät API-integrering mellan de två plattformarna, vilket innebär att MenuPay-användare kommer att kunna automatisera sin kostnadshantering med en mycket hög grad av enkelhet och bekvämlighet. Med några få klick direkt i MenuPay-appen kommer detta att hanteras och slutföras automatiskt. MenuPay förväntar sig att många av bolagets befintliga stora företagspartners kommer att vilja nyttja de ytterligare administrativa vinster som följer av Acubiz-integrationen och därigenom att de kommer att lägga ännu större vikt vid användningen av MenuPay-tjänsten bland sina anställda. Detta kommer att omvandlas till mer företagsanvändning av MenuPay-tjänsten, vilket är den mest värdefulla typen av transaktion i systemet. Mindre än 20 % av de anställda i MenuPays partnerföretag är för närvarande aktiva MenuPay-användare. En ökning med 10 % inom detta område, som en följd av ett större inköp från företagen, skulle leda till en ökning med 50 % av det totala transaktionsvärdet på MenuPay-tjänsten.

2.      Fler användare: Båda företagen har en hög adoptionsgrad med de större företagen. Med Acubiz Small Business och Acubiz Professional, eftersöker Acubiz även företag av mindre storlek. I syfte att addera värde i erbjudandet till mindre företag, kommer full tillgång till MenuPay-tjänsten att integreras i Acubiz-erbjudandet till de mindre företagen. Det innebär samtidigt att användningen av MenuPay-tjänsten accelereras i ett stort segment som är svårt att nå. MenuPay förväntar sig genom detta initiativ cirka
10 000 nya MenuPay-användare inom de närmaste 12 månaderna och upp till 25 000 nya användare från hundratals nya småföretagspartners under de närmaste tre åren.

3.      Internationalisering: Båda företagen har en unik möjlighet att följa sina befintliga kunder till nya platser internationellt. Denna möjlighet stärks genom ett potentiellt samarbete som, enligt styrelsens bedömning, kommer att vara lätt att utnyttja genom den kommande, täta integrationen av de två teknologiplattformarna. Kritisk massa är den viktigaste drivkraften för framgång i all internationell utrullning, särskilt när det gäller infrastruktur och marknadsplatser som MenuPay. Att arbeta med styrkan i företagsbasen är en potentiell genväg för att skapa kritisk massa på användarsidan inom nya MenuPay-områden (större städer), vilket gör MenuPay mer intressant för lokala restauranger och restaurangnätverk. Den konkreta ekonomiska potentialen är, enligt styrelsens bedömning, uppenbar och kommer att kommuniceras till marknaden när samarbetet materialiseras.

Samarbetet är beräknat att materialiseras under Q3 under innevarande år.

Kim Lykke Sommer, VD för MenuPay, kommenterar

“Vårt nya partnerskap med Acubiz är något av ett “Kinder-överraskningsägg” med tre parallella värden för MenuPay. För det första tar vi emot en begäran från många av våra användare för att göra kostnadshanteringen ännu enklare, för det andra skapas en väg för att inkludera det stora och mycket attraktiva segmentet små och medelstora företag i mer än 300 000 små och medelstora företag i Danmark, vilket också motsvarar mer än 90 % av alla företag i Danmark och för det tredje kan vi realisera ett stort antal synergier internationellt.”

Lars Bertrand de Nully, grundare och VD för Acubiz, kommenterar: 

”Jag har följt MenuPay under de senaste åren och är imponerad över de framsteg Kim och hans team har gjort. Vårt företag grundades för över 20 år sedan och vi befinner oss nu i position för att accelerera verksamheten mycket mer genom att addera fler användare och ännu fler fördelar för våra befintliga klienter och deras användare. Mot denna bakgrund är jag väldigt glad över att inleda samarbete med MenuPay då jag tror att vår matchning är mycket synergistisk. Fler användare, fler fördelar för våra kunder och ett intressant partnerskap i vår gemensamma strävan efter internationell tillväxt. Vad finns det att inte gilla?”

För mer information om MenuPay, vänligen kontakta:
Kim Lykke Sommer, VD MenuPay AB

Telefon: +45 23 83 20 25
E-mail: kls@menupay.com

https://Menupay.com/

För mer information den pågående företrädesemissionen, vänligen besök: www.menupay.com/investor

Denna information är sådan information som MenuCard AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juni 2019.

Om Acubiz (acubiz.dk): Acubiz Expense Management Service (EMS) hjälper ditt företag att minska administrationen med anknytning till företagskostnader och öka effektiviteten och produktiviteten. Lösningen effektiviserar och automatiserar de långa och kostsamma manuella procedurerna för hantering av alla typer av utgifter. Acubiz grundades år 1997 och är en tydlig marknadsledare inom sitt område med över 750 kunder och fler än 150 000 användare som drar nytta av daglig automatiserad utgiftshantering.

Om MenuPay AB (menupay.com): MenuPay är ett internationellt teknologibolag, baserat i Danmark och noterat i Sverige på Spotlight Stock Market, som digitaliserar förhållandet mellan restauranger, företag och deras anställda. Med MenuPay®-tjänsten får användarna inspiration, bokar ett bord, betalar diskret med upp till 30 procents rabatt vilket även medför en transaktionsavgift om mellan 3–10% för MenuPay. Mer än 450 företag har hittills gått med och mer än 60 000 anställda har hittills registrerat sig för tjänsten. MenuPay® skapar ett win-win-förhållande där användare genererar mer än 75 000 transaktioner årligen på mer än 650 kvalitetsrestauranger, vilket i sin tur leder till miljontals kronor i besparingar för användarna och miljontals kronor i extra intäkter för restaurangerna. MenuPay är registrerat hos danska Finanstilsynet. MenuPay® är ett registrerat varumärke och menupay.com är domännamnet för MenuPay.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.