Connect with us

Marknadsnyheter

Medieanvändningen rekordhög under 2022

Published

on

Efter två år av pandemi följde ett 2022 präglat av krig och ekonomisk kris – men också av en valrörelse och flera stora idrottsmästerskap. Allt detta innebar att den svenska befolkningens användning av medier låg kvar på rekordhöga nivåer också under fjolåret. Det gällde inte minst användningen av professionella nyhetsmedier. Det visar 2022 års Mediebarometer från Nordicom vid Göteborgs universitet.

2022 låg den samlade dagliga användningstiden för medier kvar på de kraftigt förhöjda nivåer som uppmättes under pandemiåren 2020 och 2021 – sammanlagt i snitt sju timmar per person. Före pandemin låg användningstiden på omkring sex timmar.

Den mest omfattande medieanvändningen – i snitt nio timmar per dag totalt sett – stod åldersgruppen 15–24 år för. Huvuddelen av den tiden ägnades åt sociala medier och strömningstjänster för tv och musik.

Tillväxt för de professionella nyhetsmedierna
Svenskarna fortsatte också att ägna mer tid åt nyheter än vad de gjorde före pandemin. Störst ökning under 2022 svarade dagspressen för. Under 2022 läste 73 procent av befolkningen mellan 9 och 85 år dagstidning en vanlig dag, jämfört med 68 procent under 2021. 

För tredje året i rad steg också andelen som bor i ett hushåll med en dagstidningsprenumeration. Under 2022 var den andelen 52 procent.

− Vi såg en ökad vilja att betala för nyheter under de två pandemiåren och den trenden höll i sig även under 2022, säger Tobias Lindberg, medieforskare vid Nordicom.

Tillväxten kan uteslutande tillskrivas en ökad tillgång till digitala prenumerationer. 

− Förra året hade 42 procent av befolkningen tillgång till en digital morgontidning i hushållet. Det är den högsta siffran för digitala prenumerationer som någonsin uppmätts i Mediebarometern, säger Tobias Lindberg.

Sveriges äldre blir alltmer digitala
Pandemin kom på ett mycket påtagligt sätt att ändra våra vanor och beteenden. När samhället stängdes ner flyttade mycket av kultur- och underhållningsvärlden ut på nätet. Samma sak gällde för service och tjänster.

Pandemin innebar att grupper som varit långsammare in i digitaliseringen började ta sig ut på internet. Det gällde inte minst i de äldre åldersgrupperna. Den här utvecklingen fortsatte också under 2022. Tillgången till såväl digitala apparater – som smartphones och mediaspelare – och digitala strömningstjänster – som Netflix och Spotify – ökade kraftigt i åldersgruppen +65 år.

− Även om det fortfarande finns stora skillnader mellan olika åldersgrupper, så minskade de digitala klyftorna i befolkningen under 2022. Andelen som saknar tillgång till det stora utbud som nätet erbjuder minskar i Sverige, vilket är mycket positivt, säger Karin Hellingwerf, medieanalytiker vid Nordicom.

Läs rapporten:
Rapporten Mediebarometern 2022 går att ladda ner gratis från Nordicoms webbplats: www.nordicom.gu.se

Läs en sammanställning av de viktigaste resultaten:
ttps://www.nordicom.gu.se/sv/aktuellt/nyheter/strommad-tv-sociala-medier-dagstidning-sa-anvande-svenskarna-medier-2022

Se en direktsänd presentation:
På Nordicoms webbplats sänds den 16 maj kl. 13:00−14:00 en presentation av de viktigaste resultaten från Mediebarometern 2022. Vi presenterar också två exklusiva analyser av den svenska befolkningens nyhetsvanor och public services plats i dagens medielandskap. Moderator för seminariet är Hanna Grahn, kulturchef på Borås Tidning.

Om Mediebarometern 2022
Mediebarometern är en årlig frågeundersökning av den svenska befolkningens tillgång till, och användning av, olika typer av medier. Undersökningen har genomförts sedan 1979 och det gör Mediebarometern till den äldsta studien i sitt slag i världen. Resultaten i 2022 års undersökning bygger på svar från omkring 6 600 slumpmässigt utvalda personer i åldern 9 till 85 år.

Mediebarometern genomförs av Nordicom vid Göteborgs universitet på uppdrag av Kulturdepartementet. Undersökningen genomförs i samverkan med Dagens Nyheter, Göteborgs-Posten, Myndigheten för press, radio och tv, Sveriges Radio, Sveriges Television och Sveriges Utbildningsradio. Datainsamlingen har genomförts av undersökningsföretaget Origo Group.

Kontakt:

Julia Romell
Kommunikatör
Tel: 076–618 1311
E-post: julia.romell
@nordicom.gu.se

Göteborgs universitet är ett av de stora i Europa med 53 800 studenter och 6 700 anställda. Verksamheten bedrivs av åtta fakulteter, till allra största del i centrala Göteborg. Utbildning och forskning har stor bredd och hög kvalitet – det vittnar sökandetryck och nobelpris om. www.gu.se.  Följ oss på Twitter. Gilla oss på Facebook. Följ oss på Instagram.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Växelkurs och utdelningsbelopp i SEK för det första inlösenförfarandet 2024 i Betsson AB (publ)

Published

on

By

 

Årsstämman 2024 i Betsson AB (publ) beslutade om två separata inlösenförfaranden om totalt 0,645 EUR per aktie som ska genomföras under 2024. Det första inlösenförfarandet äger rum mellan den 21 maj och den 12 juni 2024. Inlösenbeloppet, 0,3225 EUR per aktie, kommer att utbetalas till aktieägare i SEK. Växelkursen för det första inlösenförfarandet har fastställts till EUR/SEK: 11,6815 och utbetalningsbeloppet per aktie uppgår till 3,77 SEK.

Summering av det första inlösenförfarandet:

Inlösenförfarandet innebär att varje Betsson-aktie delas upp i två aktier (genom en så kallad aktiesplit 2:1) varav en av aktierna benämns inlösenaktie. Handel i inlösenaktierna kan ske mellan den 21 maj och den 3 juni 2024. Därefter löses inlösenaktierna in automatiskt mot en inlösenlikvid och utbetalning sker utan att aktieägare behöver vidta någon åtgärd.

 

Utbetalning:

Utbetalning till aktieägare utgår med 0,3225 EUR per inlösenaktie och tillfälle. Kontant utbetalning av inlösenlikviden sker i SEK. Växelkursen för den första utbetalningen kommer att vara EUR/SEK: 11,6815, vilket motsvarar ett belopp per aktie om 3,77 SEK.

 

Tidplan:
Första dag för handel i Betsson-aktien exklusive rätt till inlösenaktier: 16 maj 2024

Avstämningsdag för aktiesplit och rätt till inlösenaktier: 17 maj 2024

Handel i inlösenaktier: 21 maj till och med 3 juni 2024

Avstämningsdag för inlösen av inlösenaktier: 7 juni 2024

Utbetalningsdag för inlösenlikviden: 12 juni 2024

 

Handelsinformation:

A-aktier:

Ny ISIN-kod för Betssons A-aktie: SE0021626769

Kortnamn Betsson inlösenaktie av serie A: BETS IL A

ISIN-kod för Betsson IL A: SE0021626785

Handelsplats för Betsson IL A: Spotlight Stock Market

 

B-aktier:

Ny ISIN-kod för Betssons B-aktie: SE0021626777

Kortnamn Betsson inlösenaktie av serie B: BETS IL B

ISIN-kod för Betsson IL B: SE0021626793

Handelsplats för Betsson IL B: Nasdaq Stockholm

 

För mer information om inlösenprogrammet, se Betsson AB:s webbplats under avdelningen Investor relations – Aktien – Utdelningsinformation.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Roland Glasfors, Vice President Communications & Investor Relations
ir@betssonab.com

 

Om Betsson AB
Betsson AB (publ) är ett holdingbolag som investerar i och förvaltar snabbväxande bolag inom onlinespel. Bolaget är ett av de största inom onlinespel i Europa och har som ambition att växa snabbare än marknaden, både organiskt och genom förvärv. Detta ska ske på ett lönsamt och hållbart sätt, och med olika lokala anpassningar. Betsson AB är noterat på Nasdaq Stockholm Large Cap (BETS-B).

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

LINDEX X ONCEMORE® – midsommarkollektionen

Published

on

By

OnceMore® lanserar en kollektion tillsammans med Lindex inspirerad av den svenska faunan.

För bara fyra år sedan lanserades OnceMore® som är en del av Södra, Sveriges största skogsägarförening med över 50 000 skogsägare. OnceMore® är en textilmassa som består av återvunna textilier och trä från hållbart brukade skogar. Idag lanserar OnceMore® och Lindex en Studiokollektion som gestaltar den svenska midsommaren.

Midsommarkollektionen, har sin grund i den svenska floran och det klassiska midsommarfirandet, kommer att finnas tillgänglig i utvalda butiker och online från den 15 maj. Kollektionen hyllar det svenska arvet kombinerat med Lindex moderna och feminina edge för att skapa ett riktigt mode-statement.

OnceMore® och Lindex påbörjade sitt samarbete 2022 och Lindex har fram tills nu producerat över en miljon plagg baserade på OnceMore®. Detta är OnceMore®’s första studiokollektion med Lindex. OnceMore® har en innovativ process där natur och mode möts i form av en textilmassa gjord på textiliavfall och trä från hållbart brukade skogar från Södras skogsägarfamiljer.

”Hyllningen som kollektionen gör till vårt svenska arv och den svenska naturen både i formgivning och i material, är ett bra exempel på mötet mellan Lindex och OnceMore®”, Tina Lemke, Marketing & Brand Experience Manager OnceMore®

OnceMore® och Lindex presenterade denna kollektion med en modeshow i Stockholm den 7 maj.
Modeshowen finns tillgänglig här: https://www.lindex.com/se/live-stream-at-lindex

Kollektionen som består av klänningar, toppar, byxor, shorts, kjolar, blusar och accessoarer med unika handritade blomstermönster.
Läs mer om kollektionen här: https://www.sodra.com/en/global/pulp/oncemore/brand-partnerships/lindex-studio-x-oncemore/

Om OnceMore

OnceMore® är en högkvalitativ dissolvingmassa gjord på återvunna textilier och trä från Södras hållbart brukade skogar. OnceMore® är en del av Södra, Sveriges största skogsägarförening som processar och förädlar virke från över 50 000 familjeägda skogar till förnybara produkter.

Om Lindex

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med ca 440 butiker på 18 marknader och onlineförsäljning världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter.

Södra bildades 1938 ur idén om att vi är starkare tillsammans. I dag är Södra Sveriges största skogsägarförening med fler än 50 000 familjeskogsbrukare som medlemmar. Tillsammans äger Södras medlemmar en världsledande industri som förädlar skogsråvaran till förnybara produkter inom massa, trä, byggsystem, flytande bioprodukter och energi. I vår skogsindustri jobbar 3 400 medarbetare och under 2023 omsatte Södra 29 miljarder kronor. Våra produkter exporteras över hela världen och tillsammans bidrar vi till ett naturligare samhälle. Med rötterna i skogen skapar vi framtiden.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Gullberg & Jansson AB presenterar Q1 2024

Published

on

By

Gullberg & Jansson AB presenterar Q1 2024 fredagen den 17 maj klockan 15.00. Peter Bäck, VD och koncernchef, håller tillsammans med Gunilla Månsson, tf CFO, en presentation med möjlighet att ställa frågor.

Presentationen hålls via Teams, anmäl dig här. 

Helsingborg den 15 maj, 2024

Gullberg & Jansson AB (publ)
Peter Bäck
Verkställande direktör

För ytterligare information
Peter Bäck, VD, E-post: peter.back@gullbergjansson.se, Tel: +46 706 46 46 63

Gullberg & Jansson AB (publ)
Adress: Hortensiagatan 7, 256 68 Helsingborg, Tel: +46 42 311 15 00
E-post: info@goj.se, Hemsida: https://www.goj.se , Org.nr.: 556690-5989

Gullberg & Jansson AB (publ) i Helsingborg har affärsidén att utveckla, marknadsföra och distribuera miljösmarta produkter för både privat och kommersiellt bruk. Huvudprodukter finns att finna inom grönyte, energioptimering samt hem- och utemiljö. Verksamheten drivs via flera dotterbolag, aktiva på den nordiska marknaden. Bolagets aktie handlas på Spotlight Next med kortnamnet GJAB.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.