Connect with us

Marknadsnyheter

Medimi uppdaterar kring den senaste tidens händelser och förtydligar den strategiska vägen framåt

Published

on

Medimi AB (publ) (”Medimi” eller ”Bolaget”) vill uppdatera sina aktieägare och intressenter om den senaste tidens händelser, inklusive resultatet av den nyligen genomförda företrädesemissionen och beskedet att förvärvet av norska MedThings inte kunde genomföras. Vi presenterar även våra prioriteringar för den kommande perioden.

Emissionens resultat och vad kapitalet möjliggör

I slutet av oktober genomförde Medimi en företrädesemission som resulterade i ett kapitaltillskott på 4,9 MSEK efter kostnader. Vi uppskattar det stöd vi fått från våra investerare, vilket speglar det generella klimatet för kapitalresning även om vår förhoppning var ett högre utfall. Kapitalet ger oss möjlighet att stärka vår närvaro primärt på den danska marknaden, där vi ser stor potential för tillväxt.

Fortsatt satsning på den danska marknaden

Med det kapital vi nu har till förfogande kommer vi att prioritera vår verksamhet i Danmark. Fokus ligger på att utöka installationer inom befintliga avtal och att vinna nya kommunala upphandlingar. Vi har en bra dialog med marknaden i Danmark och arbetar aktivt för att kunna expandera till fler kommuner. Vår målsättning är att Medimi®Smart ska fortsätta vara den ledande lösningen för automatiserad medicinhantering i Danmark och det självklara valet för både kommuner och patienter.

Förvärvet av norska MedThings avbryts

Det planerade förvärvet av norska MedThings kunde tyvärr inte slutföras då motparten, som också är de största ägarna i bolaget, valde att avsluta förhandlingarna sent i processen. Vi såg stora möjligheter med ett samgående, men vi utforskar nu andra partnerskap och strategiska möjligheter som kan stärka vår verksamhet och position.

Strategiska prioriteringar framåt

De verksamhetsmål som presenterades i emissionsprospektet fortsätter att vara vägledande för vår strategi. Samtidigt söker vi aktivt efter nya strategiska samarbeten och partnerskap som kan stödja bolagets utveckling. Diskussioner som leder till konkreta avtal eller avsiktsförklaringar (LOI) kommer vi att informera marknaden om omgående.

Framåt fokuserar vi på att leverera inom våra befintliga affärer i Danmark och stärka vår position genom nya upphandlingar. Vi är väl förberedda för kommande möjligheter med vår ledande lösning för Medimi®Smart och FlexSmart-systemet som idag används i tre av fem regioner, med fortsatt stora möjligheter att växa hos nya och befintliga kommuner.

Sammanfattningsvis kommer vi att prioritera både nya strategiska samarbeten och vår försäljning i Danmark för att stärka bolagets utveckling. Vi kommer att hålla våra aktieägare informerade om utvecklingen när vi går vidare.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Johan Wiesel, VD
E-mail: johan.wiesel@medimiab.com

Mobil: +46 (0)76 117 97 93

Om Medimi AB

Medimi AB utvecklar lösningar som ger vårdtagare och personal trygg och effektiv läkemedelshantering. Våra lösningar omfattar hela kedjan, från läkare till dispensering i hemmet. Produkterna ligger i teknisk framkant och är utvecklade för integrering i IT-miljöer. Bolaget är noterat på Spotlight Stockmarket och har sitt säte i Lund.

För mer information, besök www.medimiab.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Emilshus valberedning 2025

Published

on

By

Enligt beslut vid årsstämman 2024 i Fastighetsbolaget Emilshus AB har styrelsens ordförande sammankallat en valberedning inför årsstämman 2025 i enlighet med instruktionen för valberedningen.

 

Valberedningens medlemmar är: 

  • Erik Borgblad, utsedd av Aptare Holding AB (valberedningens ordförande)
  • David Mindus, utsedd av AB Sagax
  • Tobias Kaj, utsedd av Lannebo Kapitalförvaltning
  • Johan Ericsson, styrelseordförande i Fastighetsbolaget Emilshus AB

 

Aktieägare som önskar lämna förslag till valberedningen kan vända sig till valberedningens ordförande, Erik Borgblad, med mailadress erik.borgblad@born.se.

 

För att valberedningen ska kunna behandla inkomna förslag bör dessa vara valberedningen tillhanda senast den 3 februari 2025. Fastighetsbolaget Emilshus AB:s årsstämma kommer att hållas den 29 april 2025.

 

För mer information, vänligen kontakta:
Erik Borgblad, valberedningens ordförande
Telefon: 0735-16 00 08

 

Om Emilshus
Emilshus är ett fastighetsbolag som med utgångspunkt i småländsk företagskultur förvärvar, utvecklar och förvaltar högavkastande kommersiella fastigheter med södra Sverige som kärnmarknad. Bolagets fastighetsbestånd uppgick per 30 september 2024 till 898 tkvm uthyrningsbar area fördelat på 160 fastigheter med tyngdpunkt på lätt industri, industriservice/proffshandel och extern- och dagligvaruhandel. Emilshus stamaktie och preferensaktie är noterade på Nasdaq Stockholm.

 

Emilshus – Storgatan 10 – 352 31 Växjö – www.emilshus.com

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Mister York expanderar i Blekinge – öppnar ny enhet vid handelsplatsen Viggen i Ronneby

Published

on

By

Mister York har under senaste månaderna gått ut med pressmeddelanden om ett flertal nyetableringar under 2025, och i den gedigna expansionsplanen så avlöjas nu ännu en restaurang-etablering i en ny stad. 

Mister York har tecknat ett hyresavtal för etablering av en ny fristående Mister York-restaurang i Ronneby tillsammans med Nalyd fastigheter. Denna etablering markerar ett viktigt steg i företagets växande närvaro i södra Sverige, och Ronneby Viggen är en strategiskt utmärkt plats med angränsning till stora trafikflöden på E22:an och god tillgänglighet för både lokalbefolkningen såväl som för resenärer. Området har redan etablerade verksamheter och restauranger som till exempel McDonalds och Max Hamburgare. 

Den nya restaurangen, som byggs enligt företagets nya koncepthus-modell med drive-thru, kommer att omfatta cirka 250 kvadratmeter och hålla öppet dagligen mellan 10:00 och 22:00. Etableringen innebär också cirka 30-40 nya arbetstillfällen i Ronneby, varav dessa innefattar både chefspositioner, heltid, deltid och extra medarbetare, och öppningen är planerad inför sommaren 2025.

På bild: rendering över Mister Yorks nya koncepthus. 

”Ronneby Viggen är en attraktiv och växande handelsplats, och vi ser stor potential i att etablera Mister York här. Det stärker vår position på östkusten där vi redan är populära och detta kommer att bli med det första koncepthuset i regionen. Karlskrona var en av våra första enheter vilket gör att det känns roligt att återvända till området. Det ska bli grymt kul att visa Ronneby att riktig kvalitet inte ska behöva skjortan.” säger Gustav Haglund, VD på Mister York.

Vi är glada över att vi nu stärker vårt samarbete med Mister York och presenterar ytterligare en etablering åt dem, denna gången vid handelsplatsen Viggen i Ronneby. Tillsammans med Mister York har vi sökt efter ett läge i området där vi kan bygga deras nya fullskaliga koncepthus. Mister York är ett starkt snabbt växande varumärke som tar marknadsandelar från dom befintliga drakarna i branschen och vi vill självklart vara med på resan.” säger Marcus Taberman, VD på Nalyd fastigheter.

Med denna nya enhet fortsätter Mister York sin offensiva expansion och etablerar sig som en stark aktör på den svenska snabbmatsmarknaden, särskilt längs landets viktigaste trafikleder.

gustav.larsson@misteryork.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Windon Energy Group AB utser Christoffer Johansson till ny VD – Henrik Karstensen tar ny roll inom nyckelkundsutveckling

Published

on

By

Styrelsen för Windon Energy Group AB (”Windon”) meddelar idag att Christoffer Johansson har utsetts till ny verkställande direktör för bolaget. Han efterträder Henrik Karstensen, som framöver kommer att fokusera på att vidareutveckla våra strategiska kundrelationer och kommersiella samarbeten. Henrik kommer att spela en nyckelroll i att stärka relationerna med bolagets största kunder, inklusive Nordfarm och samarbeten i Norge.

Med VD-bytet markerar Windon starten på en ny fas, där vi intensifierar vårt fokus på vår nya strategi som implementerades under hösten. Denna strategi innebär att vi skapar ytterligare affärsben med särskilt fokus på kommersiella projekt, vilket öppnar upp nya möjligheter för tillväxt och affärsutveckling.

Christoffer Johansson har, i sin tidigare roll som vice VD, visat ett starkt affärsdriv och förmåga att leda bolagets strategiska förändringar. Han har en gedigen bakgrund inom försäljning, affärsutveckling och marknadsföring, med erfarenhet från kraftbranschen och ledande roller inom tech, rekrytering och e-handel. Med sitt entreprenörskap och sin mångsidiga branscherfarenhet är Christoffer väl rustad att leda Windon in i nästa utvecklingsfas.

“Vi är glada över att välkomna Christoffer som vår nya VD,” säger Johan Kjell, styrelseordförande för Windon. “Med hans dynamiska ledarskap och breda erfarenhet är han rätt person att driva bolaget framåt och skapa långsiktigt värde för våra kunder och aktieägare.”

Christoffer Johansson tillträder som VD för Windon Energy Group AB den 15 november 2024.

Denna information är sådan som Windon (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, klockan 15:45, den 15 november 2024.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.