Connect with us

Marknadsnyheter

Mer än fullservice: Kollektivet som stakar ut ny väg

Published

on

Ett av Sveriges största byråkollektiv satsar ännu hårdare på att bredda begreppet kommunikationskoncern och affärsnytta i en förändrad värld. För att tydliggöra förändringen byter koncernen namn från Nowagruppen till Thinc Collective.

– Fler byråer är på väg ombord och just nu kokar det i gruppen, säger Thomas Lindström, nybliven affärsområdeschef Creatives. Vi för idag dialog med ett kunskaps/e-learningsföretag, ett tekniskt utvecklingsföretag och bolag som arbetar med säljstrategier.

Både världen och kommunikationslandskapet har förändrats, inte minst under det senaste året med en pandemi och allt som den har fört med sig.

– Som kommunikationskoncern måste vi vara agila och snabbfotade utifrån de nya utmaningar våra kunder har. Nu kan man inte längre säga att det endast handlar om kommunikationsproblem – det kan handla om management, ledarskap, marknadsinsikter eller beteendeförändringar. Behovet av att stanna upp och tänka till med ett holistiskt synsätt kring en kunds utmaning har aldrig varit större, säger koncernchef Anders Wallqvist.

Nya namnet Thinc (The incredible collective), står både för att tänka till innan man agerar och vår ambition att bygga ett otroligt kollektiv med relevant mångfald av kompetenser.

– Vi måste bli än mer resultatstyrda, det vill säga inriktade på våra kunders slutmål. Det räcker inte längre att vara en fullservicebyrå eller att bara arbeta med traditionell kommunikation – Thinc Collective är mer än så. Att vara agil är bara förnamnet och tillsammans med vårt fokus på affärsnytta, kan våra bolag göra skillnad för våra kunder. Litet som stort. Vi är i problemlösningsbranschen, på en slags innovationsplattform, fortsätter Anders.

Koncernen omfattar tio bolag och omsätter 150 miljoner kronor med en byråintäkt på 70 miljoner kronor. Tillsammans spänner bolagen över så gott som alla slags discipliner inom kommunikation, alla med en gemensam nämnare; att vara innovativa och lösa svårlösta problem. Inom gruppen finns reklam, analys, strategi, PR, content, film och foto, varumärkesutveckling, mediaköp, e-handelslösningar och webb, inredning, mässor, event och mycket annat.  

– Vi tror på entreprenörskapet. Att helhjärtat få omfamna och bemästra den disciplin du brinner för. Thinc innebär både ett kollektiv av sådana entreprenörsstyrda autonoma bolag med specialister och samtidigt en grupp generalister som kan hantera allt inom kommunikation, säger Thomas Lindström, nybliven affärsområdeschef Creatives och tidigare VD för Rootfruit och Reagent.

De olika bolagen utför uppdrag på egen hand, under egna varumärken. Eller tillsammans när så krävs i det gemensamma varumärket Thinc. Bolagen sitter tillsammans, ägs delvis tillsammans, har gemensam administration, IT, CRM, ekonomi och HR-funktion. Gruppen har kunder som AstraZeneca, Volvo Group, ManpowerGroup, GP Batteries, Pulsen, Dahls Konditori, Ikea, Stockholms Stad, Göteborgs Stad, Regeringskansliet, Defa, BRIO, Norsk-Svenska Handelskammaren, Sigma Technology, Arbetsförmedlingen med många fler.

– Ända sedan vi började bygga upp Nowagruppen har vi tränat på att bli mästare på att samarbeta med varandra. Nu sker samverkan sömlöst och tillsammans skapar vi en större affärsnytta och fyller en helt annan roll hos våra kunder än tidigare. Vi har stärkt de strategiska rollerna i gruppen med en mycket intressant mångfald av kompetenser och en process för att skapa affärsnytta. Är vi färdigbyggda? Långt ifrån, avslutar Thomas Lindström.
 

Anders Wallqvist, koncernchef Thinc Collective

Tel: +46 (0)707-220842, mail: anders.wallqvist@thinccollective.se

Thinc Collective består av 10 bolag som omsätter cirka 150 miljoner kronor med en ­byråintäkt på cirka 70 miljoner kronor. Vi har kontor i Stockholm, Göteborg, Malmö och Oslo. Det äldsta bolaget i gruppen startade 1991 och koncernen har funnits sedan 2005. För närvarande är vi ett 60-tal konsulter. Thinc Collective består av ADV, DNA AgencyHabermax,Nowa Kommunikation, Nowadays, EmpowerStillback, Tre Art, Artiflex och Tigerton.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys