Connect with us

Marknadsnyheter

Mer attraktivt att vara påläst och engagerad än bra utseende

Published

on

En ny undersökning från tidning och magasin-appen Readly och IPSOS visar att det viktigaste på första dejten är att ha kul och att man ska undvika att prata om sitt ex eller tidigare relationer. Att ha djupa konversationer och emotionell anknytning är viktigare än romantisk stämning och sex. Nästan varannan tycker det är viktigt att kunna diskutera samhällsfrågor och nyhetshändelser med sin partner. 

Inför Alla hjärtans dag släpper tidning och magasin-appen Readly och IPSOS en ny undersökning om vad svenskar letar efter i en partner och vad som är viktigt i en kärleksrelation. Svenskar föredrar stabilitet och humor framför spontanitet och äventyrlighet som hamnar längst ner på listan. Att ha kul tillsammans och upptäcka gemensamma intressen rankas högre än attraktion och sex. Nästan varannan vill kunna diskutera nyheter och samhällsfrågor med sin partner. 

Attraktivt att vara påläst och engagerad i samhällsfrågor och nyheter
På frågan om det är viktigt är det att ens dejt eller partner är påläst och har koll på globala och lokala nyheter, samt samhällsfrågor svarar 44% att det är viktigt eftersom att det påverkar parets samtalsämnen och kan ha en inverkan på parets gemensamma livsval. Nästan en tredjedel (29%) tycker att det inte är så viktigt och anser att det är partnerns eget val att konsumera nyheter och därmed inte något som den andra kan eller ska döma/påverka. En av tio bryr sig inte och anser att partnerns engagemang eller intresse för världs-eller samhällsnyheter inte påverkar deras relation.

– Det är intressant att undersökningen visar att svenskar värdesätter att ens dejt eller partner är påläst och har koll på samhällsfrågor, globala och lokala nyheter. Vi ser också att det finns ett större behov av tid för samtal och djupa konversationer, som ofta leder till olika perspektiv och ökad förståelse för varandra. Vi vill bidra till just detta genom att tillgängliggöra nyheter för att belysa olika ämnen och perspektiv,  säger Daniel Hamrin, Nordic Content Lead på Readly.

Viktigast på första dejten:
Att ha kul (28%)
Upptäcka gemensamma intressen (25%)
Djupa konversationer och emotionell anknytning (17%)
Äventyr, spontanitet, uppleva något ihop (7%) 
Romantisk stämning (7%)
Sex (4%)

Ämnen att undvika på första dejten:
Ex och tidigare relationer (47%)
Kritisera andras utseende och beteende (35%)
Problem med privatekonomi (26%)
Politiska åsikter (22%)
Personliga problem eller familjeproblem (20%)
Dåliga upplevelser eller trauman (15%)
Religiös övertygelse (13%)
Hälsoproblem eller sjukdomar (11%)

De viktigaste egenskaperna hos en potentiell partner:
Pålitlighet och stabilitet 62%
Humor och att ha kul ihop 54%
Delade intressen och hobbyer 35 %
Romantiska gester och tillgivenhet 33 %
Attraktion och utseende 27%
Ekonomisk säkerhet och pengar 18%
Äventyrlighet och spontanitet 14%

Readly är en app med 8000 svenska och internationella magasin och tidningar på plattformen. Besök www.readly.com för mer information.

För ytterligare information eller förfrågningar, vänligen kontakta:

Rosalin Örnefalk, PR Manager, Readly rosalin.ornefalk@readly.com    

Om Readly
Readly är marknadsledare i Europa inom kategorin digitala magasin. Företaget erbjuder en digital prenumerationstjänst som ger kunderna obegränsad tillgång till 8 000 nationella och internationella magasin – allt i en app och till en fast månadskostnad. Readly har prenumeranter i 50 länder och innehåll tillgängligt på 17 olika språk. I samarbete med 1 000 förlag världen över driver Readly digitaliseringen av dagstidningar och magasin. Under 2023 uppgick omsättningen till 663 MSEK. För mer information, besök https://corporate.readly.com 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Snart dags för första Husmanskostens Dag – den 26 februari

Published

on

By

Nu är det bara drygt en vecka kvar till den 26 februari och den första upplagan av Husmanskostens Dag. På en presslunch på Restaurangakademien under måndagen var stämningen hög bland initiativtagarna och projektets partners:

– Allt fler svenskar älskar att laga mat, nu är det dags att de återupptäcker husmanskosten, sa Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell.

(Gruppbild fr v: Peter Kjellberg, Fredrik Eriksson, Mikael Einarsson, Carl-Jan Granqvist, Karsten Thurfjell, Marcus Ekman, Pontus Frithiof. Foto: Johan Marklund)

Husmanskostens Dag är ett initiativ som startades av Pontus Frithiof i höstas och som på kort tid har fått många följare och partners runt om i landet. Redan nu är den 26 februari inskriven i den svenska temakalendern, och fler än 600 restauranger liksom ICA centralt har aviserat att de kommer att delta i dagen.

I måndags var det dags för den officiella introduktionen av dagen med en presslunch (blodpudding) på Restaurangakademien i Stockholm.

– Detta är ingen vanlig presslunch, säger Peter Kjellberg från White Guide, en av personerna bakom Husmanskostens Dag.

– Vi har ingen vara eller tjänst att sälja, utan vi är en grupp passionerade individer som har investerat tid, resurser och energi eftersom vi anser att det är viktigt att hedra, bevara och utveckla vår kanske viktigaste mattradition.

Målet är att få fler att laga och erbjuda den klassiska svenska maten – både i hemmaköken, på restauranger och i storkök.

– Detta är hållbar mat på många sätt. Den lagas från grunden med lokala råvaror där vi verkligen tar vara på allt.

Husmanskosten har sitt ursprung i 1700-talets Sverige och var ofta baserad på potatis, kål, spannmål och fläsk. Under 1800-talet började begreppet användas mer allmänt för att beskriva enklare mat på värdshus för arbetare och resande. Det var först på 1900-talet som husmanskosten blev ett etablerat begrepp även för vardagsmat i svenska hem och personalmatsalar.

Folkhemmet, försvaret och skolmaten standardiserade rätter som köttbullar, pytt i panna, pannbiff och ärtsoppa.

På 1960-talet förde Tore Wretman bokstavligen talat in husmanskosten i de fina salongerna när han tog över ansvaret för Operakällaren.

Kocken och krögaren Fredrik Eriksson, som bland annat är ordförande i Årets Kock, är engagerad i projektet:

– Så många människor är intresserade av att laga mat idag, och husmanskost är ett sätt att verkligen lära sig laga mat på riktigt. Jag pratade nyligen med en känd krögare som beklagade sig: ”Mina nya kockar kan ju inte ens laga personalmat.” Kan man laga husmanskost, då har man lärt sig hantverket.

Gastronomiska Akademiens ständige sekreterare Karsten Thurfjell fyller i:

– För några år sedan var uppgiften i finalen i en stor kocktävling att laga ärtsoppa med plättar. Det var flera av finalisterna som hade klara problem med det.

En av de stora bärarna av husmanskosten som tradition är vår klassiska helgmat. Dofterna och smakerna av jul, midsommar och påsk präglar oss från barnsben – och alla dessa högtider bygger på just husmanskost.

Carl-Jan Granqvist, professor emeritus i måltidskunskap, menar att maten och gastronomin är en del av hela vårt samhällsbygge:

– Mätta människor är en förutsättning för demokrati, och vår husmanskost gjorde just människor mätta och gav dem kraft att orka. Jag menar att husmanskosten har en given plats i vår kulturkanon.

Husmanskostens Dag äger rum den 26 februari.
 

==================================================

Vilken är din favoriträtt inom husmanskosten?

Pontus Frithiof:

Kokt kalv i dill. Leif Mannerström lärde mig laga det. Och så gör min fru underbara raggmunkar.

Carl-Jan Granqvist:

Det beror på årstid och tid på dygnet. Men på hösten är rotmos och fläsklägg med krossade lingon svårslaget. Och en sen kväll är Jansson en favorit. Men man får inte glömma bort krusbärskräm och rabarberkräm med mjölk.

Peter Kjellberg:

Öländska kroppkakor. Men förra veckan åt jag en helt otrolig kålpudding som blev ett minne för livet.

Peter Kjellberg
vd, White Guide
073-806 33 33
peter@whiteguide.com

Marcus Ekman
vd Pontus Brands
070-930 69 57
marcus.ekman@pontusfrithiof.com

Husmanskostens dag arrangeras första gången den 26 februari 2025. Initiativtagare är Pontus Frithiof tillsammans med White Guide och Gastronomiska Akademin. Initiativet stöds även av en rad namnkunniga kockar samt Måltidsakademin, LRF, Menigo, Sabis, Arla och Nordrest. Fler aktörer tillkommer löpande. 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Valberedningen föreslår Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB (publ)

Published

on

By

SyntheticMR meddelar härmed att valberedningen, som har utgjorts av Fredrik Persson (Swedia Invest AB), David Zetterlund (David Zetterlund) och Marcel Warntjes (Marcel Warntjes), föreslår val av Gisli Hennermark som ny styrelseordförande för SyntheticMR AB vid årsstämman den 20 maj 2025.

Valberedningen föreslår också omval av styrelseledamöterna Ann-Christine Sundell, Staffan Persson, Johanna Fälting, Gisli Hennermark och Jan Bertus Marten (Marcel) Warntjes.

Vad gäller beroendeförhållanden gör valberedningen följande bedömning: Alla ledamöter förutom Jan Bertus Marten Warntjes anses oberoende i förhållande till bolaget och dess ledning. Alla ledamöter förutom Staffan Persson anses oberoende i förhållande till ägare med innehav av mer än tio procent av totala antalet röster och aktier.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Återköp av aktie­r i Synsam under den 10 februari, 2025 – 14 februari, 2025 (vecka 7)

Published

on

By

Synsam AB (publ) (LEI-kod: 5493000TMEGW9DHNOQ70) (”Synsam” eller ”Bolaget”) har under den 10 februari 2025 till den 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 195 000 egna aktie­r (ISIN-kod: SE0016829709) inom ramen för det återköpsprogram som initierats av Synsams styrelse i syfte att justera Bolagets kapitalstruktur.

Återköpen är en del av det återköpsprogram om maximalt 160 MSEK som Synsam tillkännagav den 19 november 2024 och som löper under perioden 22 november 2024 och fram till dagen för årsstämman 2025. Återköpsprogrammet genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (EU) nr 596/2014 (”MAR”) och Kommissionens delegerade förordning (EU) 2016/1052 (”Safe Harbour-förordningen”). Syftet med återköpsprogrammet är att justera Bolagets kapitalstruktur genom att minska aktie­kapitalet.

Aktie­r i Synsam har återköpts enligt följande:

Datum Aggregerad daglig volym (antal aktier) Viktat genomsnittspris per dag (SEK) Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK)
2025-02-10 45 000 49,582282             2 231 203
2025-02-11 45 000 49,353370             2 220 902
2025-02-12 45 000 49,940533             2 247 324
2025-02-13 15 000 51,703533                775 553
2025-02-14 45 000 52,069291             2 343 118

Samtliga återköp har genomförts på Nasdaq Stockholm av Carnegie Investment Bank AB (publ) för Synsams räkning. Efter ovanstående återköp uppgår Synsams innehav av egna aktie­r per den 14 februari 2025 till 4 609 258 aktie­r. Det totala antalet utestående aktie­r i Synsam är 150 000 000.

Fullständig information om de genomförda transaktionerna enligt artikel 5.3 MAR och artikel 2.3 i Safe Harbour-förordningen biläggs detta pressmeddelande.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Per Hedblom, CFO Synsam Group
E-post: per.hedblom@synsam.com
Tel: 08-619 28 60
Hemsida: www.synsamgroup.com

Synsam Group är en ledande optikerkedja i Norden med ett brett och prisvärt abonnemangserbjudande. Synsam Group erbjuder ett brett sortiment av produkter och tjänster för ögonhälsa och ögonmode utifrån kundens olika livsstilar och behov. Koncernen har cirka 4 000 medarbetare, en omsättning på cirka 6,3 miljarder SEK (rullande 12 månader till september 2024) och har cirka 500 butiker i Norden som drivs under varumärkena Synsam, Synsam Outlet samt Profil Optik i Danmark. Genom digitalisering, abonnemangserbjudanden och andra innovativa koncept är Synsam Group en stark innovatör på den nordiska optikmarknaden inom flera områden, inklusive kundresa, produkterbjudande och ESG. Synsam Groups aktie handlas på Nasdaq Stockholm (SYNSAM). www.synsamgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.