Connect with us

Marknadsnyheter

Mer fika än städning i kooperativa hyresrätter

Published

on

Det vanligaste stockholmarna gör tillsammans med sina grannar är att städa. Det visar en Novus-undersökning där stockholmare svarat på frågor om grannskap – hur bra är grannsämjan, hur viktig är den och hur brukar man umgås med sina grannar. I jämförelse med en undersökning bland SKBs egna medlemmar framkommer det att boende i kooperativa hyresrätter istället träffas runt grillen eller fikar tillsammans. Och den granntrivsel som skapas när man lär känna sina grannar är bra för hälsan, visar forskning.

På frågan om vilken typ av aktiviteter grannar faktiskt gör tillsammans i storstaden svarade 23 procent att det inte anordnas några gemensamma aktiviteter alls och 42 procent svarade städdagar. När SKB, Stockholms Kooperativa Bostadsförening, ställde samma fråga till de boende i sina kooperativa hyresrätter svarade hela 41 procent att det brukar ordnas grillkvällar, knytkalas, middagar och fika.

– Vi ser tydligt att den kooperativa hyresrätten med sitt medlemsengagemang bidrar till ett annat sätt att ses som grannar. Det är en boendeform som sticker ut och den trivseln är något vi är mycket stolta över, säger Ann-Marie Bertilsdotter, förenings- och medlemsutvecklare på SKB.

Undersökningarna visar också att boende i kooperativ hyresrätt oftare hälsar på sina grannar än stockholmare generellt; 93 procent jämfört med 79 procent hälsar alltid eller ofta. Boende hos SKB värderar grannsämjan högre än stockholmarna; 50 procent jämfört med 39 procent säger att det är mycket viktigt. Samma grupp säger sig också uppleva mindre osämja grannar emellan.

Att ha goda relationer till sina grannar skapar inte bara trygghet och trivsel, det är även bra för hälsan. Malin Eriksson, professor i socialt arbete och docent i folkhälsovetenskap vid Umeå Universitet, forskar om betydelsen av sociala nätverk, socialt kapital och boendemiljö för hälsa och välbefinnande.

– Människor som pratar med varandra, och har för vana att hjälpa och bli hjälpta av sina grannar, mår bättre. Det finns både kvalitativ och kvantitativ forskning som visar det, säger hon.

Hon beskriver grannskapet som ett socialt kontrakt. Alla vill inte umgås med sina grannar. Men att säga hej och utbyta tjänster som att vattna blommor eller ta hand om husdjur skapar trivsel och trygghet och ger en känsla av samhörighet, en känsla av att bli sedd. Det i sin tur påverkar välbefinnandet och hälsan positivt.

Under den speciella tid som pandemin varit så har grannskapet spelat en ännu viktigare roll. Många har varit isolerade från vänner och familj, och grannarna har blivit en av de få sociala kontakter man haft.

– Det finns forskning som visar att stöd och hjälp mellan grannar har ökat under pandemin, och att det i sin tur har skyddat mot ohälsa under denna annorlunda tid, säger Malin Eriksson.

Om undersökningarna

Undersökningen gjordes av Novus på uppdrag av SKB. Totalt genomfördes 1066 webintervjuer i Novus riksrepresentativa Sverigepanel som är slumpmässigt rekryterad. Målgruppen för undersökningen var allmänheten 18–84 år, boende i Stockholms län. Deltagarfrekvensen var 59%. Undersökningen genomfördes 21–27 oktober 2021 och är åsiktsmässigt representativ och slutsatserna som presenteras gäller hela populationen.

SKBs digitala medlemspanel har 1 340 deltagare. 720 medlemmar svarade i november 2021 på en enkät med samma frågor om grannskap som i Novus-undersökningen. Fördelning boende och köande: 66 procent boende och 35 procent köande. Fördelning män och kvinnor: 30 procent män och 70 procent kvinnor.

För mer information, kontakta:

Ann-Marie Bertilsdotter, chef för föreningsutveckling SKB
Ann-marie.bertilsdotter@skb.org, 08-7046174

Malin Eriksson, professor vid Institutionen för socialt arbete, Umeå Universitet
malin.eriksson@umu.se, 090-786 77 82

Yvonne Edenmark Lilliedahl, kommunikationschef SKB
yvonne.lilliedahl@skb.org 08-7046038

SKB är en kooperativ hyresrättsförening med 92 000 medlemmar. Med fler än 8 200 lägenheter i huvudstaden och sex närliggande kommuner är SKB den största privata uthyraren av bostäder i Stockholm. Föreningen bygger och förvaltar bostäder som hyrs ut till medlemmarna i form av kooperativa hyresrätter. SKB är i sin storlek och upplåtelseform, en unik verksamhet som skapar variation på bostadsmarknaden. Lägenheterna, uppförda från 1917 till idag, förmedlas efter turordningsprincip och föreningen är öppen för alla. Den verkställande organisationen har 140 medarbetare och drivs på företagsmässiga villkor som en ekonomisk förening. www.skb.org.

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.