Marknadsnyheter
Mercy Ships sjukhusfartyg åter till Sierra Leone för att ge gratis kirurgi i ytterligare tio månader

Nu är världens största civila sjukhusfartyg, Global Mercy™, tillbaka i Freetown, Sierra Leone. Avtalet mellan välgörenhetsorganisationen Mercy Ships och Sierra Leones regering omfattar tio månaders arbete. Under den tiden kommer 1 400 livsförvandlande operationer att utföras och lokal vårdpersonal kommer att utbildas.
Så sent som i juni i år lämnade Global Mercy Sierra Leone efter att under tio månader ha utfört 1 979 operationer på 1 728 patienter samt utbildat 145 medarbetare i den lokala hälsovården. Fartyget återvänder nu efter önskemål från Sierra Leones president Julius Maada Bio.
I ett tal i förra veckan betonade president Bio sitt engagemang för en tillgänglig och högkvalitativ hälso- och sjukvård för alla i Sierra Leone och bekräftade partnerskapet med Mercy Ships, som inleddes 1992.
I samarbete med hälsoministeriet har välgörenhetsorganisationen valt ut patienter på tolv platser i landet inför den kommande insatsen. Organisationen stödjer också pågående utbildning för personal på Connaught Hospital i Freetown och studenter vid University of Sierra Leone, i linje med Sierra Leones strategiska sjukvårdsplan.
Efter en tur till Teneriffa för årligt underhållsarbete har nu fartyget återkommit till Freetown, vilket firades bland annat av hälsoministern Dr. Austin Demby. Han välkomnade fartyget och uttryckte sin entusiasm över möjligheterna till kostnadsfria operationer för människor i desperat behov:
”Jag är oerhört glad över att Mercy Ships hörsammat presidentens inbjudan att stanna längre för att utföra livsförändrande operationer och utbilda vår sjukvårdspersonal. Under de kommande tio månaderna kommer fartyget att utföra över 1 400 kostnadsfria operationer och fortsätta utbildningen ombord för 130 medarbetare i vården. Som hälsominister är jag glad över denna möjlighet och mycket stolt över partnerskapet med Mercy Ships.”
Dr. Sandra Lako, Mercy Ships landschef för Sierra Leone, säger:
”Vi är mycket glada över att Global Mercy har återvänt till Sierra Leone. Vi kommer att bygga vidare på de resultat som redan uppnåtts och fortsätta stödja regeringen i dess planer på och arbete med en hållbar utveckling av den lokala kirurgiska vården.”
Mercy Ships volontärer och nationell personal från Sierra Leone kommer nu att förbereda sjukhuset ombord på fartyget för en ny period med utförande av kostnadsfria operationer. Det kirurgiska programmet inkluderar maxillofacial/käkkirurgi, allmänkirurgi, pediatrisk ortopedi, pediatrisk allmänkirurgi, rekonstruktiv plastikkirurgi och ögonkirurgi.
Om de kirurgiska behoven i Sierra Leone:
Sierra Leone är ett snabbt växande land med en befolkning på mer än 8,6 miljoner invånare. Det har plats 181 av 191 länder i Human Development Index, vilket används av Mercy Ships för att bedöma var organisationens tjänster behövs mest. År 2015 uppskattades tillgången på kirurger, anestesiologer och förlossningsläkare till 0,2 per 100 000 invånare. Sierra Leone har cirka fem allmänkirurger. Det innebär att med 0,0625 allmänkirurger per 100 000 invånare har Sierra Leone 880 gånger färre kirurger per person än USA (55 kirurger per 100 000 invånare enligt Världsbanken 2015) och 2128 gånger färre kirurger per person än Storbritannien (133 kirurger per 100 000 invånare enligt Världsbanken 2015).
Trots de stora utmaningarna är Sierra Leones regering fast besluten att förbättra landets hälso- och sjukvårdssystem. Regeringen har prioriterat att utbilda och behålla lokala medicinska specialister. 2016 inrättades ett Postgraduate College of Health Specialties. Med det vill man främja talanger inom landet och bryta mönstret med att yrkesverksamma lämnar landet för utbildning och inte återvänder. Effekterna av detta initiativ är redan synliga.
Även om många i landet har ett akut behov av kirurgisk vård finns det ett ännu större behov: utbildad och utrustad medicinsk personal som kan förbättra tillgången till säkra kirurgiska ingrepp. Ombord på Global Mercy finns ett flytande utbildningscenter i världsklass, med simuleringslabb och sex operationssalar, vilket innebär goda förutsättningar för att bidra till en förbättrad situation.
”Det är med stor glädje som Mercy Ships nu återvänder till Sierra Leone för ytterligare en insats i nära samarbete med landets regering och andra partners i landet. Många människor kommer få livsförvandlande operationer och utbildningssatsningen är oerhört viktig och ger framtidshopp!” , kommenterar Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships.
Bild 1. Ankomst till Freetown firades av nationell personal och partners
Bild 2. Bild på ankomst från däck på Global Mercy, över 40 nationaliteter finns representerade av volontärer ombord
Bild 3. Dr. Sandra Lako, Mercy Ships landschef för Sierra Leone och Dr. Austin Demby, hälsominister, Sierra Leone
Bild 4. Alex, käkkirurgisk patient, i sitt hem i Freetown, Sierra Leone innan operationsinsatsen våren 2024
Bild 5. Alex, käkkirurgisk patient Sierra Leone 2024 efter operation
Bild 6. Miljöbild Freetown, Sierra Leone. Staden är byggd på en bergssluttning
FÖR MER INFORMATION:
Stefan Sonesson, Sverigechef Mercy Ships, stefan.sonesson@mercyships.org Mobil: +46 730 40 02 05
Birgitta Plyhm, PR Mercy Ships Sverige, birgitta@plyhm.se Mobil: +46 707 77 12 90
Stanley Ekelund, Marknadskommunikatör Mercy Ships Sverige, stanley.ekelund@mercyships.org Mobil +46 760 74 72 45
Emelie Rönnerfors, Presskontakt, +46 736 83 77 26, emelie.ronnerfors@mercyships.org
Sierra Leone Ministry of Health:
Abdul S. Brima/James T. Kallay
Email: communications@mohs.gov.sl Website: https://mohs.gov.sl/
OM MERCY SHIPS
Mercy Ships ger, via sina sjukhusfartyg, gratis högklassig sjukvård till dem med minst tillgång till säker kirurgi. Mercy Ships är en internationell idéburen hjälporganisation på kristen grund. För att ge bestående effekter har organisationen under de senaste tre decennierna fokuserat på partnerskap med länder i Afrika. Mercy Ships samverkar med nationella partners, erbjuder utbildning för lokal hälso- och sjukvårdspersonal samt arbetar med uppbyggnad av medicinsk infrastruktur.
Varje år tjänstgör mer än 3 000 volontärer från över 60 länder ombord på världens två största civila sjukhusfartyg, Africa Mercy® och Global Mercy™. De är kirurger, tandläkare, sjuksköterskor, vårdutbildare, kockar, sjömän och ingenjörer som ger av sin tid och kompetens. Mercy Ships grundades 1978 och har kontor i 16 länder samt ett afrikanskt center i Dakar, Senegal. För mer information, besök mercyships.se och följ @MercyShipsSverige på sociala medier.
www.mercyships.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke