Marknadsnyheter
Mevisio ökar licensintäkter med 61% och vinst med 100%


Stort globalt behov av digitalisering i tillverkningsprocesser – Mevisio förstärker marknads- och säljorganisation för att ytterligare accelerera tillväxt
2023 var ett starkt år för Mevisio som möter allt större efterfrågan på bolagets plattform för digitalisering och visualisering av processer. Omsättningen uppgick till strax under 25 MSEK vilket kan jämföras med drygt 17 MSEK 2022. Vinsten ökade under samma period från cirka 1 MSEK till drygt 2 MSEK. Mevisio har gått med vinst samtliga år sedan grundandet 2017.
”Vi är själva litet överraskade över hur snabbt marknaden växer”, säger Mevisios VD och medgrundare Marcus Wejderot.
”För att bättre möta efterfrågan har vi i år förstärkt viktiga processer, bland annat genom rekryteringen av Salesforce tidigare Nordenchef Johan Zetterström som CRO. Johan har lång erfarenhet av försäljning av molntjänster och SaaS-lösningar till stora, komplexa organisationer. Vi har också lyckats knyta till oss Pelle Rosell som CMO – Pelle var som legendarisk varumärkesägare hos BI-bolaget Qlik bland annat med om att med Qlik genomföra den bästa börsintroduktionen någonsin av ett svenskgrundat bolag på Nasdaq i USA.”
Cirka 12% av USAs BNP skapas av tillverkningsföretag, som generellt inte kommit lika långt som tjänsteföretag i sina digitaliseringsprocesser. Enligt Marcus Wejderot ökar den globala konkurrensen i tillverkningsindustrin behovet av att med hjälp av digitalisering bland annat sänka produktionskostnader och öka leveransprecisionen.
”Den fjärde industriella revolutionen är här och konkret innebär detta ett ännu större behov av verktyg för ett sömlöst samspel mellan alla intressenter i värdekedjan. Vi har kunder som med hjälp av vår plattform ökat sin produktivitet med 25%, utan försämrad kvalitet. Så stor skillnad kan digitalisering av i sig sunda processer göra. Principer för Lean Management och liknande verktyg har ju använts i snart 100 år och är implementerat analogt i alla större tillverknings- och processföretag, exempelvis inom fordonsindustrin och läkemedelsbranschen. Under de senaste årens fokus på digital transformation har det blivit allt tydligare att denna typ av program utgör en vit fläck på den digitala kartan i många organisationer, även om man ofta har bytt ut de traditionella whiteboard-tavlorna mot digitala skärmar – där information dock ofta stannar. Mevisios plattform löser detta problem och skapar en digital transparens hela vägen från ”golvet” till bolagets högsta ledning, utan att man behöver ändra de underliggande Lean-programmen.”
Bildtext: Marcus Wejderot, medgrundare och VD Mevisio
För mer information:
Marcus Wejderot, medgrundare och VD
marcus.wejderot@mevisio.com
+46 72 252 5330
Om Mevisio
Mevisio förenklar driftoptimering och datavisualisering, främst för tillverkningsföretag. Mevisios molnbaserade low-code plattform gör att företag som arbetar med Operational Excellence och Lean Management enkelt kan digitalisera och visualisera arbetsflöden, vilket förbättrar effektivitet, styrning och produktivitet. Mevisios plattform används av företag över hela världen och har användare i över 70 länder. 40% av Mevisios kunder finns på Forbes lista över världens 2 000 största företag. www.mevisio.com
Taggar:
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke