Connect with us

Marknadsnyheter

Mews förvärvar Atomize – banar väg för hotell att maximera intäkter med framtidens teknik

Published

on

Mews, en europeisk unicorn och ledande SaaS-aktör inom hospitality tech har tillkännagett förvärvet av Atomize, ett Revenue Management Software (RMS) med sitt huvudsäte i Göteborg.

Atomize är ett molnbaserat RMS som hjälper hotell världen över att optimera sina rumspriser i realtid för att på så sätt maximera intäkterna och öka effektiviteten.

Richard Valtr, grundaren av Mews säger: ”I en bransch där bokningar kan ske när som helst, är det avgörande att kunna justera sina priser i realtid. Det traditionella sättet för hotell att hantera sin prissättning är ofta en ineffektiv och tidskrävande manuell process, där bristande systemstöd försvårar möjligheten att arbeta effektivt och strategiskt. Därför är vi på Mews entusiastiska över att välkomna Atomize ombord – ett kraftfullt RMS för hotell som vill automatisera och optimera sin prissättning, spara tid och öka sina intäkter genom datadrivna beslut.”

Atomize grundades 2016 av Leif Jägerbrand och är utvecklat för hotellägare som tror på ett  data-drivet arbetssätt och som omfamnar teknologi för att kunna bygga en effektiv och lönsam verksamhet. Atomize RMS förbättrar hotellens intäkter och effektivitet genom automatiserad prissättning i realtid. Atomize har kunder i 50 länder, på 5 kontinenter. Dess huvudsakliga funktioner inkluderar:

  • Dynamisk prissättning i realtid: Med hjälp av självlärande algoritmer monitorerar  Atomize kontinuerligt efterfrågan på marknaden, bokningsmönster, samt konkurrenternas priser för att automatiskt justera rumspriser i realtid.
  • Granulär prissättning på rumsnivå: Hotell som använder Atomize kan optimera sina priser ner på individuell rumstyp, baserat på marknadens efterfrågan och det upplevda värdet av varje rumstyp, vilket leder till en mer effektiv intäktsoptimering
  • Multi-property hantering: Atomize erbjuder en centraliserad plattform med en tydlig överblick över per region och varumärke för att effektivt kunna hantera intäktsoptimering för hotellgrupper, samtidigt som det tas hänsyn till varje hotells unika marknadsvillkor.
  • Balans mellan automatisering och mänsklig expertis: Atomize integrerar smarta algoritmer med flexibilitet för hotellägare att anpassa och finjustera sina prissättningsstrategier.

Matt Welle, VD för Mews kommenterade: ”Atomize har varit en av våra mest strategiska samarbetspartners sedan 2018, och tillsammans har vi hjälpt hundratals hotellkunder att smidigt hantera både intäkter och drift. Att nu få välkomna Atomize-teamets expertis och världsledande produkt in i Mews är en betydande milstolpe allteftersom vi fortsätter att omdefiniera framtidens hospitality.”

Leif Jägerbrand, grundare och styrelseordförande för Atomize kommenterade: ”Att bli en del av Mews-familjen markerar ett nytt spännande kapitel för Atomize och för hospitality-branschen i stort. Med Mews globala räckvidd och engagemang för innovation ser vi enorm potential att ge hotellägare ett mer heltäckande tillvägagångssätt för att hantera intäkter och drift. Genom att kombinera våra styrkor är vi bättre positionerade för att stödja hotellägare i att leverera exceptionella gästupplevelser samtidigt som vi ökar lönsamheten för hotellen. Vi tror att framtiden för hotellteknologi ligger i smarta, enhetliga lösningar, och att bli en del av Mews tar oss ett steg närmare att förverkliga den visionen.”

”Vi är otroligt glada över att nu vara en del av Mews-familjen,” säger Alexander Edström, VD för Atomize. ”Att Atomize nu blir en del av Mews markerar ett spännande nytt kapitel för hela hospitality-branschen, då vår avancerade teknologi för intäktshantering integreras i Mews plattform. Detta öppnar upp nya möjligheter att snabbare skapa mer innovation och tillsammans med Mews sätta nya standarder för operativ intelligens och intäktsoptimering. Tillsammans skapar vi en grund för nästa generations hotellägare att blomstra – i en snabbt föränderlig bransch som kräver framåttänkande och skalbara lösningar.”

Chris Pedersen, VD för Kronen Hotel Group i Norge, kommenterade: ”Atomize har varit precis vad vi behövt för att maximera både intäkter och effektivitet. Med prisjusteringar i realtid kan vi direkt anpassa oss till förändrade bokningsmönster, vilket har bidragit till att öka vår RevPAR med 35% för hela vår hotellgrupp. Dessutom sparar vi ungefär tio timmar i veckan per hotell, vilket totalt sett motsvarar femtio timmar i veckan. Med Mews och Atomize håller vi oss inte bara flexibla på en dynamisk marknad, utan vi skapar också en mer värdefull upplevelse för våra gäster och en hållbar drift för vårt team.”

Uppköpet, som sköttes av Mews Ventures, stärker ytterligare företagets engagemang för att leverera teknologi som förenklar verksamheten för moderna hotellägare. Ondrej Stribny och Miroslav Ilcin från Eldison advokatbyrå, Mews primära externa rådgivare, representerade Mews Ventures i detta uppköp.

Om Mews

Mews är den ledande plattformen för den nya eran inom hospitality. Med över 5 000 kunder i mer än 85 länder är Mews Hospitality Cloud utformad för att effektivisera driften för moderna hotellägare, förändra gästupplevelsen och skapa mer lönsamma företag. Bland våra kunder finns bland annat BWH Hotels, Strawberry, The Social Hub och Airelles Collection. Mews utsågs till Bästa PMS (2024) och listades bland de Bästa arbetsplatserna inom hotellteknik (2021, 2022, 2024) av Hotel Tech Report, samt Världens Bästa Hotell PMS-leverantör (2023) och Världens Bästa Oberoende Hotell PMS-leverantör (2022, 2023) av World Travel Tech Awards. Mews har samlat in 335 miljoner dollar från investerare inklusive Goldman Sachs Alternatives, Kinnevik och Notion för att förvandla hospitality.

För mer information, vänligen kontakta Katie Halfhead på press@mews.com

Om Atomize

Atomize Revenue Management System (RMS) är utformat för hotellkedjor och fristående hotell som vill öka sina intäkter och åstadkomma mer med mindre resurser. Med hjälp av smarta algoritmer omvandlar systemet komplex data till prissättning i realtid, så att du alltid kan erbjuda rätt rum, till rätt gäst, till rätt pris – och därmed optimera hotellets intäkter.

Atomize är ett svenskt bolag som opererar på en global marknad med sitt huvudkontor i Göteborg. Atomize RMS används av 500 hotell, i mer än 50 länder och av hotell som rymmer allt från 50 till 1250 rum. 

Alexandra Fjällman
Chief Marketing Officer, Atomize
alexandra@atomize.com
+46 768 52 47 63

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.