Connect with us

Marknadsnyheter

MICHELIN CrossClimate 2 SUV, Experten på Europeiska all-season däck för SUVar: Bästa resultat i alla kategorier

Published

on

  • Den senaste familjen MICHELIN CrossClimate däck, experten på Europeiska all-season däck för SUVar
  • Bästa resultat för bromsning på snö, och på torrt och vått underlag, så väl som för grepp på snö1
  • Bästa resultat för livslängd, utan att kompromissa med säkerheten1: behåller sina egenskaper fram till att däcket har slitits ned till den lagliga gränsen

Den senaste medlemmen i MICHELIN CrossClimate familjen, experten på europeiska all-season däck för SUVar

Den första maj lanserade Michelin, MICHELIN CrossClimate 2 SUV däcken i Europa.

En ny generation av Europeiska all-season däck som kombinerar flera egenskaper. MICHELIN CrossClimate 2 SUV däck gör det möjligt att hantera de flesta väderlekar. Det är ett 3PMSF (3 Peak Mountain Snow Flake) certifierat däck, som klarar temperaturfall och tillfälligt snöfall (för tuffa vintervägar rekommenderar Michelin nordiska vinterdäck).

Bästa resultat för bromsning på snö och på torrt och vått underlag, såväl som för grepp på snö1

MICHELIN CrossClimate SUV däcket drar nytta av en innovativ kombination av banbrytande tekniker såsom MICHELIN EverGrip teknik, som bidrar till att optimera bromsning på torrt, vått respektive snötäckt underlag.

Specialisten på europeiska all-season däck, MICHELIN CrossClimate 2 SUV visar det bästa resultatet:

  • för bromsning på:
    • snö2 ett genomsnitt på 5 meter;
    • vått underlag3, 2 meter i genomsnitt (slitbanan vid gränsen för lagligt djup)
    • alla torra underlag4

Jämfört med konkurrenterna får man alltså 20 procent5 förbättrat grepp på snö.

MICHELIN CrossClimate 2 SUV däcket är godkänt för vinterbruk och har följaktligen 3PMSF märkning. Dock rekommenderar Michelin nordiska vinterdäck för tuffa vintervägar.

Tire Michelin crossclimate2suv

Bästa resultat vad gäller livslängd, utan att ge avkall på säkerheten1: prestanda är fullgoda enda ned till det lagliga slitbanedjupet.

Tack vare MaxTouch Construction tekniken, kan MICHELIN CrossClimate 2 SUV däck rulla i genomsnitt ytterligare 5000 kilometer jämfört med konkurrerande premiumdäck, samtidigt som den höga säkerhetsnivån bibehålls, även när däckmönstret är slitet ner till den lagliga gränsen2-3-4, och oavsett väderförhållanden.

Från och med maj, finns MICHELIN CrossClimate 2 SUV tillgängligt i 40 dimensioner från 17 till 20 tum. Det riktar sig först och främst till förare som prioriterar en säker färd, oavsett vilken kategori av SUV som det gäller.   

För fler nyheter och bilder, news.michelin.se.
För det fullständiga pressmeddelandet, klicka här

Balance of performance – Balance of performance proven by tests conducted in 2020 and 2021 on Dry braking, Wet braking new and worn, Snow braking new and worn, Snow traction new and worn, Longevity – see test details in legal mentions 2, 3, 4, 5, 6 – MICHELIN CrossClimate 2 SUV grabs 8 leading positions out of 8 tests. Legal wear limit or ”worn” mean when worn on machine (buffed) to the depth of Tread Wear Indicator according to European regulation: ECE R30r03f.

Snow braking tests – Snow braking tests, conducted by TÜV SÜD Product Service on Michelin’s request, between 50 and 0 kph, October 2021 – January 2022 (on new and on 2mm buffed), on dimension 235/60 R18 107V and 107W on Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp comparing MICHELIN CrossClimate 2 SUV (new : 30,5m – worn : 38,4m) versus BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (new : 37,1 m – worn : 57,3 m) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (new : 32,6 m – worn : 46,0 m) ; GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (new : 33,9 m – worn : 45,8 m) ; PIRELLI Scorpion Vere All Season SF (new : 42,5 m – worn : 62,7 m). Extrapolation from 30-10 km/h to 50-0 km/h is based on the mean decelerations resulting from the measured braking distances achieved in the actual tests.

3  Wet braking tests – Wet braking tests, conducted by TÜV SÜD Product Service on Michelin’s request, between 80 and 20 kph, October 2021 – January 2022 (on new and on 2mm buffed), on dimension 235/60 R18 107V and 107W on Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp comparing MICHELIN CrossClimate 2 SUV (new : 26,5m – worn : 37,3m) versus BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (new : 27,5 m – worn : 37,9 m) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (new : 28,0m – worn : 40,7 m) ; GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (new : 27,7 m – worn : 37,6 m) ; PIRELLI Scorpion Vere All Season SF (new : 30,4 m – worn : 41,3 m). Average of the performance on high and low μ wet surface with two different temperature ranges each.

Dry braking test – Dry braking tests, conducted by TÜV SÜD Product Service on Michelin’s request, between 100 and 0 kph, October 2021 – January 2022 (on new and on 2mm buffed), on dimension 235/60 R18 107V and 107W on Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp comparing MICHELIN CrossClimate 2 SUV (34,7m) versus BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (36,0 m) ; CONTINENTAL AllSeasonContact (36,1 m) ; GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (36,3 m) ; PIRELLI Scorpion Vere All Season SF (36,6m).

Snow traction tests – Snow traction tests, conducted by TÜV SÜD Product Service on Michelin’s request, between 5 to 30 kph, October 2021 – January 2022 (worn means when worn on machine (buffed) to the depth of Tread Wear Indicator according to European regulation: ECE R30r03f), on dimension 235/60 R18 107V and 107W on Audi Q5 40TDI 204hp, Audi Q5 50TFSIe 300hp comparing MICHELIN CrossClimate 2 SUV (new : 100% – worn : 100%) versus BRIDGESTONE Weather Control A005 EVO (new :75,2% – worn : 67,3%); CONTINENTAL AllSeasonContact (new : 93,4% – worn :84,1%) ; GOODYEAR Vector 4Seasons SUV Gen-3 (new : 88,8% – worn : 80,9%) ; PIRELLI Scorpion Verde All Season SF (new : 64,3% – worn: 46,3%). Calculations based on the mean accelerations resulting from the measured acceleration times from 5-30 km/h achieved in the actual tests.

KONTAKTA
Maira Zöller

Head of Public Relations Michelin Europe North

+49 (0) 1 525 469 8848

maira.zoeller@michelin.com

Elma Sabanovic

Koordinator extern kommunikation Michelin Nordic AB

+46 (0) 723 184 949

elma.sabanovic@coast.se

news.michelin.se

@MichelinPress

The Squaire 17, Am Flughafen, 60549 Frankfurt

Om Michelin
Michelin, det ledande mobilitetsföretaget, är dedikerat att förstärka kunders mobilitet ur ett hållbarhetsperspektiv; genom design och distribution av de lämpligaste däcken, tjänsterna och lösningarna för kundernas behov genom att utveckla högteknologiskt material som tjänar en mängd olika branscher. Med huvudkontor i Clermont-Ferrand, Frankrike, finns Michelin idag i 177 länder med 124,760 anställda och driver 68 anläggningar som tillsammans producerade omkring 173 miljoner däck under 2021. (www.michelin.com)

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.