Connect with us

Marknadsnyheter

MICHELIN testvinnare i Auto Bilds däcktest

Published

on

må, dec 04, 2017 13:40 CET

Michelin CrossClimate+ övertygar även när det är slitet, ett bevis på Michelins strategi om prestanda över tid.

Michelin CrossClimate+ har utmärkta köregenskaper och säkerhetsmarginaler även när fyra och två millimeter av däckmönstret återstår. Det kom redaktionen på den tyska facktidskriften Auto Bild
[1]
fram till när de gjorde sitt första jämförelsetest mellan sex året-runt-däck, och det enda testet i sitt slag i världen, med nya, halvslitna och helt nedslitna däck. I testet övertygade Michelin CrossClimate+ såväl i nyskick som när det var fyra och två millimeters däckmönster kvar och fick därför betyget ”Testvinnare 2017”. Experternas omdöme blev:

”Föredömlig allround-kapacitet med balanserade köregenskaper och minsta prestandaförlust över hela däckets livslängd”.

Måste däcken bytas ut redan när halva mönsterdjupet är kvar? Den frågan ställde sig redaktionen på Auto Bild och undersökte egenskaperna på sex året-runt-däck i den vanligaste dimensionen 185/65 R15 inom elva områden, på torra, våta och snötäckta vägbanor.

För att kunna ge exakt besked om däckens prestanda vid olika grader av slitage genomförde experterna första gången varje enskilt test med tre olika grader av däckslitage. Som förberedelse slipades därför vartannat däck med en speciell maskin ned till exakt fyra respektive två millimeters mönsterdjup. Utöver de sex däck som skulle testas använde testlaget dessutom renodlade sommar- och vinterdäck som referens.

Utmärkta egenskaper genom däckets hela livslängd

Michelin CrossClimate+ visar på utmärkt prestanda i snötestet: även när bara två millimeter återstår av mönsterdjupet ger däcket konstant grepp och behåller sina goda egenskaper också i kategorierna ”slalom” och ”köregenskaper”. Enligt Auto Bild är det emellertid ”bara Michelin som ger säkra körförhållanden” när endast två millimeter av mönsterdjupet återstår.

I testet på våt vägbana får Michelin CrossClimate+ som enda nya däck genomgående mycket goda omdömen. Auto Bild lovordar det särskilt vid inbromsning på våt vägbana. ”Det är anmärkningsvärt att det med två millimeters mönsterdjup bromsar bättre än de flesta kandidater med fyra millimeter kvar,” enligt experterna.

Michelin CrossClimate+
utmärker sig med mycket goda omdömen i disciplinen ”torr vägbana” vare sig det har fyra eller två millimeters mönsterdjup. Auto Bilds slutomdöme om Michelin CrossClimate+ är: ”föredömlig allround-kapacitet med balanserade köregenskaper och minsta prestandaförlust över hela däckets livslängd”. Dessutom berömmer Auto Bilds experter däckets slitstyrka och konstaterar: ”Michelin CrossClimate+ har entydigt den minsta förslitningen”.

Strategi för prestanda över tid

Det mycket goda resultatet för Michelin CrossClimate+ i Auto Bilds test av slitstyrkan bekräftar Michelins Strategi om prestanda över tid. Målet är att däck ska hålla konstant hög prestandanivå under hela sin livslängd (ned till den lagliga gränsen på 1,6 mm för sommardäck), ett viktigt bidrag till att minska miljöpåverkan. En rad interna tester som Michelin genomfört har visat att premiumdäck har utmärkta egenskaper både på våt och torr vägbana även när det närmar sig den lagliga gränsen.

Michelin utvecklar redan däck som har mycket gott väggrepp på både våta och torra vägbanor ända ned till den lagliga gränsen för mönsterdjup. Dessutom ger det ett påtagligt mervärde för kunden tack vare sin höga säkerhetsnivå över hela livscykeln. En annan positiv effekt av att kunna använda däcket ända till den lagliga gränsen är minskad miljöpåverkan. Michelins strategi för prestanda över tid sparar inte bara pengar utan bidrar också i hög grad till att minska CO2-utsläppen.

Till det kommer att däckens rullmotstånd stadigt minskar över hela livscykeln. Däck som slitits ned till 1,6 mm har bara 80 procents rullmotstånd jämfört med nya däck. Därmed innebär ett för tidigt utbyte av däcken att de kasseras innan deras maximala energieffektivitet och därmed sparpotential kunnat utnyttjas fullt ut.

Michelin CrossClimate säljs och marknadsförs i Sverige som ett nordiskt sommardäck som erbjuder säkerhet från tidig vår till sen höst. Michelin CrossClimate är INTE ett vinterdäck enligt gällande svensk lagstiftning.


[1]
N
ummer 47/2017

Presschef Michelin Nordic: Lotta WRANGLE

Telefon: 08-709 07 76, Mobil: 072-250 07 40, E-mail: lotta.wrangle@michelin.com

Michelin
är ett ledande däckföretag med målsättning att bidra till att förbättra hållbara transporter av varor och människor genom tillverkning, distribution och marknadsföring av
däck
till alla typer av fordon. Michelin erbjuder också innovativa företagslösningar, digitala resetjänster och publicerar rese-, hotell- och restaurangguider och kartor. Michelin har huvudkontor i Clermont-Ferrand i Frankrike och är representerade i 170 länder, har 112 300 anställda, varav ca 300 i Norden, och 68 produktionsanläggningar i 17 länder. Företaget Teknologicenter för forskning och utveckling har verksamhet i Europa, Nordamerika och Asien. För mer information besök gärna vår hemsida
www.michelin.com
eller
www.michelin.se

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen tar nästa steg för ett förbättrat järnvägs- och kollektivtrafikskydd

Published

on

By

Regeringen tar nu nästa steg för ett förbättrat skydd för resenärer i järnvägs- och kollektivtrafiken. I linje med regeringens tidigare aviserade intentioner får Trafikverket och Transportstyrelsen i uppdrag att fortsätta arbetet med att ta fram ett nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafikskydd.

– Resenärer ska kunna känna sig trygga när de reser kollektivt i Sverige och det är ett ansvar som delas mellan flera olika aktörer. Tanken är att ett nationellt program ska tydliggöra ansvarsfördelningen och skapa förutsättningar för att på ett strukturerat och samordnat sätt säkerställa att det finns väl avvägda skyddsåtgärder, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

I juli 2023 gav regeringen 15 myndigheter i uppdrag att utveckla och intensifiera arbetet mot terrorism för att stärka Sveriges säkerhet. Mot bland annat den bakgrunden gav regeringen den 18 augusti 2023 Trafikverket och Transportstyrelsen i uppdrag att gemensamt utreda behovet av att stärka det svenska järnvägs- och kollektivtrafikskyddet.

De båda myndigheterna redovisade uppdraget den 31 januari 2024 genom rapporten Uppdrag att utreda behovet av att stärka det svenska järnvägs- och kollektivtrafikskyddet. I rapporten redovisar myndigheterna bland annat ett förslag till utformning och process för framtagande av ett nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafikskydd. 

Regeringen ger nu Trafikverket och Transportstyrelsen i uppdrag att arbeta vidare med detta genom att utarbeta förslag på vidareutvecklade strategiska förutsättningar för, och genomförande av ett nationellt program för järnvägs- och kollektivtrafikskydd.

Uppdraget ska redovisas senast den 16 juni 2025.

Bakgrund

Rapporten: Uppdrag att utreda behovet av att stärka det svenska järnvägs- och kollektivtrafikskyddet – Transportstyrelsen

Tidigare pressmeddelande: Förstärkt järnvägs- och kollektivtrafikskydd ska utredas – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Prekliniska data för Cereno Scientifics läkemedelskandidat CS585 som visar hög selektivitet för IP-receptorn presenterade på EHA 2024 Hybrid Congress

Published

on

By

Cereno Scientific (Nasdaq First North: CRNO B), ett banbrytande bioteknikbolag som utvecklar innovativa behandlingar för sällsynta och vanliga kardiovaskulära sjukdomar, meddelade idag att en vetenskaplig sammanfattning för den prekliniska läkemedelskandidaten, den nya IP-receptoragonisten CS585, presenterats på EHA 2024 Hybrid Congress i Madrid, den 15 juni 2024.

Den vetenskapliga sammanfattningen, med titeln “Superior Selectivity of CS585 to The Prostacyclin Receptor Translates to A New Viable Target for Prevention of Thrombosis”, var författad av L. Stanger, P Yalavarthi, A. Rickenberg, K. Goerger, D. Gilmore och M. Holinstat, vid University of Michigan, Ann Arbor, USA; och B. Dahlöf, Cereno Scientific.

 

Den muntliga presentationen hölls av Livia Stanger, från Holinstat Lab vid University of Michigan, som leds av Dr. Michael Holinstat, Professor vid Department of Pharmacology, Department of Internal Medicine (Division of Cardiovascular Medicine), och Department of Vascular Surgery vid University of Michigan. Dr. Holinstat är ansvarig för Cerenos tidiga utvecklingsprogram vid University of Michigan och är Director of Translational Research för Cereno Scientific.

 

”Vår prekliniska läkemedelskandidat CS585 fortsätter att visa potential att förbättra sjukdomsmekanismer relevanta för kardiovaskulära sjukdomar, i detta fall det vanligt förekommande tillståndet trombos. Vi ser fram emot att fortsätta vårt arbete att utveckla CS585 för klinisk användning och till patienter”, sa Sten R. Sörensen, VD, Cereno Scientific.

 

”Vi är glada att ha varit en del av detta arbete tillsammans med Dr. Michael Holinstat och hans globalt erkända forsknings-labb på University of Michigan. De prekliniska data som presenterats på EHA-konferensen stödjer hög selektivitet av vår kandidat CS585”, sa Björn Dahlöf, CSO, Cereno Scientific.

 

Presentationen kan nås via EHA:s webbsida.

 

Om CS585

Läkemedelskandidaten CS585 är en potent och selektiv prostacyklinreceptoragonist som har visat potential att markant kunna förbättra sjukdomsmekanismer relevanta för kardiovaskulära sjukdomar. Samtidigt som CS585 ännu inte tilldelats en specifik indikation för klinisk utveckling, indikerar prekliniska data att det potentiellt kan användas inom indikationer som Pulmonell Hypertension och trombosprevention utan ökad risk för blödning.

 

Ett licensavtal för läkemedelskandidaten CS585 med University of Michigan ger Cereno Scientific exklusiva rättigheter till CS585 för vidare utveckling och kommersialisering av CS585.

 

I början av november 2023 lyftes CS585 fram i den topp-rankade medicinska tidskriften Blood, som en lovande anti-trombotisk strategi utan risk för blödning.

 

För mer information, vänligen kontakta:

Henrik Westdahl, Director IR & Communications

E-post: henrik.westdahl@cerenoscientific.com

Telefon: +46 70-817 59 96

 

Sten R. Sörensen, VD

E-post: sten.sorensen@cerenoscientific.com

Telefon: +46 73-374 03 74

 

Om Cereno Scientific AB
Cereno Scientific utvecklar innovativa behandlingar för sällsynta och vanliga kardiovaskulära sjukdomar. Den längst avancerade läkemedelskandidaten, CS1, är en HDAC-hämmare (histondeacetylas) som verkar som en epigenetisk modulator med tryckreducerande, ”reverse-remodeling”, anti-fibrotiska, anti-inflammatoriska, och anti-trombotiska egenskaper. En klinisk Fas II-studie pågår för att utvärdera CS1:s säkerhet, tolerabilitet och effekt hos patienter med den sällsynta sjukdomen pulmonell arteriell hypertension (PAH). Ett samarbetsavtal med det globala läkemedelsbolaget Abbott tillåter Cereno att använda deras banbrytande teknologi CardioMEMS HF System i studien. Två initiativ som genomfördes under den pågående Fas II-studien har visat positiva fynd som tyder på den potentiella kliniska nyttan av CS1 hos PAH-patienter. Dessa initiala resultat är dock inte en garanti för de slutliga studieresultaten som förväntas under tredje kvartalet 2024. Sedan januari 2024 är vi glada att FDA:s Expanded Access-program ger patienter med PAH, ett allvarligt och livshotande tillstånd, tillgång till CS1 då inga jämförbara alternativa behandlingar finns att tillgå. Cereno har också två lovande prekliniska läkemedelskandidater under utveckling genom forskningssamarbeten med University of Michigan. Läkemedelskandidaten CS014 är en HDAC-hämmare under utveckling som en behandling av arteriell och venös trombosprevention. Den innovativa läkemedelskandidaten representerar ett banbrytande tillvägagångssätt för anti-trombotisk behandling potentiellt utan tillhörande ökad risk för blödning. CS014 är en ny kemisk entitet med en mångfaldig verkningsmekanism som en epigenetisk modulator – som reglerar blodplättsaktivitet, fibrinolys och blodproppsstabilitet för att förebygga trombos utan ökad risk för blödning, vilket dokumenterats i prekliniska studier. I april 2024 skickade Cereno in ansökan för att starta en klinisk studie (CTA) för en Fas I-First-in-Human-studie, som förväntas starta under andra kvartalet 2024. Läkemedelskandidat CS585 är prostacyklinreceptor-agonist. Samtidigt som CS585 ännu inte tilldelats en specifik indikation för klinisk utveckling, indikerar prekliniska data att det potentiellt kan användas inom indikationer som pulmonell hypertension och trombosprevention utan ökad risk för blödning. CS585 licensierades från University of Michigan 2023. Bolaget har huvudkontor i GoCo Health Innovation City, i Göteborg, Sverige, och har ett amerikanskt dotterbolag; Cereno Scientific Inc. med kontor på Kendall Square i Boston, Massachusetts, USA. Cereno är noterat på Nasdaq First North Growth Market (CRNO B). Mer information finns på www.cerenoscientific.se.

 

 

 

 

 

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Studsvik ingår avtal om förvärv av Extrem Borr och Sågteknik AB

Published

on

By

Studsvik har idag ingått avtal om att förvärva samtliga aktier i företaget Extrem Borr och Sågteknik AB, specialister på olika typer av segmentering inom främst kärnkraftsindustrin. Enligt avtalet ska tillträde för förvärvet äga rum den 1 juli 2024.

Extrem Borr och Sågteknik AB (EBS) är specialiserade på olika typer av segmentering inom främst kärnkraftsindustrin (kapning, sågning, borrning etc). Företaget är beläget i Ängelholm, har 8 anställda och arbetar som projektledare och problemlösare vid olika typer av demonteringsprojekt, i huvudsak på kärntekniska anläggningar. Vid utförande av projekten ingår ofta utveckling och/eller anpassning av utrustning  för kundens behov. EBS omsätter drygt 30 Mkr per år med en operativ marginal i storleksordningen 30 procent.

Företaget kompletterar Studsvik på ett mycket bra sätt, främst genom att den kompetens och de maskiner EBS tillhandahåller kompletterar verksamheten i affärsområde Avvecklings- och strålskyddstjänster (DRPS). Tillsammans med EBS kan Studsvik erbjuda kunderna en mer komplett tjänst, där EBS bidrar med att bredda kompetensen, vilket underlättar för en expansion på den svenska marknaden.

Enligt avtalet ska Studsvik erlägga en initial köpeskilling uppgående till 35 MSEK samt en årlig tilläggsköpeskilling om upp till 7 % av det initiala beloppet under 3 år, baserat på om EBS uppnår fastställda finansiella mål.

”EBS kompletterar Studsvik på ett mycket bra sätt, och vi ser många synergifördelar med detta förvärv – både på kort och lång sikt” konstaterar Camilla Hoflund, vd och koncernchef Studsvik.

Jan och Dorthe Sjöholm, ägarna till EBS, tillägger ”Vi känner oss mycket nöjda med att ha funnit en långsiktig ägare till vårt livsverk, och är trygga i att EBS kommer att utvecklas och växa inom Studsvik.”

Förvärvet förväntas få en positiv inverkan på bolagets resultat under 2024.

För ytterligare information vänligen kontakta:

Camilla Hoflund, VD och koncernchef Studsvik AB, 0155-22 10 66

Kort om Extrem Borr & Sågteknik AB

Extrem Borr & Sågteknik AB arbetar med vajer- och klingsågning, nibblerskärning, kompaktering, klippning, borrning och fräsning i exterma och känsliga miljöer. Vi erbjuder totallösningar men även uthyrning/försäljning av maskiner samt konsultering av arbetsmetoder.

Kort om Studsvik

Studsvik erbjuder en rad avancerade tekniska tjänster till den globala kärnkraftsindustrin. Studsviks fokusområden är bränsle- och materialteknik, programvara för härdövervakning och bränsle-optimering, avvecklling och strålskyddstjänster samt tekniska lösningar för hantering, konditionering och volymreduktion av radioaktivt avfall. Företaget har över 75 års erfarenhet av kärnteknik och tjänster i radiologisk miljö. Studsvik har 530 anställda i 7 länder och företagets aktier är noterade på Nasdaq Stockholm.

Denna information är sådan information som Studsvik AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 14 juni 2024 kl.18:00..

www.studsvik.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.