Connect with us

Marknadsnyheter

Midsona får två prestigefyllda utmärkelser för hållbarhetsarbetet

Published

on

Midsona har uppmärksammats för sin klimatstrategi och sitt ledarskap av det globala ideella miljöinitiativet CDP. Genom att för 2023 uppnå det högsta betyget A, rankas Midsona nu som ett av de 400 bästa noterade bolagen i världen, av totalt cirka 21 000 deltagande bolag. Nyligen utsågs även Midsona till börsens mest hållbara noterade bolag inom kategorin dagligvaror i årliga rankingen Hållbara Bolag 2023.

I år svarade över 21 000 bolag som representerar över 60 procent av det globala börsvärdet på CDP:s årliga klimatenkät. Betyget A innebär att Midsona är ett av de 400 (1,9 procent) bästa företagen globalt när det kommer till klimatförändringsstrategi och ledarskap. CDP:s årliga process anses vara guldstandarden för företagens miljötransparens eftersom den mäter åtgärder och prestationer för att mildra klimatrelaterade risker och för att minska utsläppen av växthusgaser.

Vi är mycket stolta över CDP:s erkännande av vår prestation och att vi når den absoluta toppen i deras ranking genom att gå från det tidigare betyget A- till att uppnå A. Detta är en motivator i vårt klimatarbete för att på bred front göra vad vi kan för att minska vår klimatpåverkan och nå netto noll 2045”, säger Peter Åsberg, VD och koncernchef för Midsona.

CDP (tidigare Carbon Disclosure Project) är en internationell ideell organisation som hjälper företag att synliggöra sin miljöpåverkan. CDP-poäng sätts för att öka företagens transparens och för att vägleda, stimulera och utvärdera miljöåtgärder. Hela uppsättningen av offentligt tillgängliga poäng finns här: CDP website.

I den årliga rankingen Hållbara Bolag 2023 som nyligen publicerades blev det dessutom klart att Midsona för andra året i rad utsetts till börsens mest hållbara bolag inom kategorin dagligvaror. Midsona kom även på en andraplats totalt bland alla kategorier i den årliga rankingen. Bakom rankingen står Lunds universitet, Dagens industri och Aktuell Hållbarhet som har granskat totalt 130 svenska börsbolags hållbarhetsarbete med fokus på risk och styrning och som i år har fokuserat på CSRD/ESRS, EU:s taxonomi och biologisk mångfald.

FÖR MER INFORMATION, VÄNLIGEN KONTAKTA:

Peter Åsberg, CEO och koncernchef

Telefon: +46 730 26 16 32

E-post: peter.asberg@midsona.com

OM MIDSONA

Midsona utvecklar och marknadsför starka varumärken inom hälsa och välbefinnande med produkter som hjälper människor till ett mer hälsosamt och hållbart liv och till en ökad insikt om råvarans ursprung och transparens kring innehåll. Midsonaaktien (MSON) är noterad på Nasdaq Stockholm. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys