Marknadsnyheter
Midsona – Halvårsrapport januari-juni 2021
Förbättrad bruttomarginal i ett kvartal med utmanande jämförelsetal
April-juni 2021 (andra kvartalet)
- Nettoomsättningen uppgick till 903 Mkr (859), men med utmaningar i den organiska tillväxten till följd av föregående års hamstringseffekter och förhöjd hushållskonsumtion.
- EBITDA uppgick till 78 Mkr (97), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 8,6 procent (11,3).
- Periodens resultat uppgick till 24 Mkr (40), motsvarande ett resultat per aktie på 0,37 kr (0,62) före och efter utspädning.
- Fritt kassaflöde uppgick till -35 Mkr (84).
- Midsonas mål för minskade utsläpp överensstämmer nu med de nivåer som krävs för att uppfylla målen i Parisavtalet efter godkännande från det internationella samarbetsorganet Science Based Target initiative (SBTi).
Januari-juni 2021 (sex månader)
- Nettoomsättningen uppgick till 1 868 Mkr (1 805).
- EBITDA uppgick till 172 Mkr (204), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 9,2 procent (11,3).
- Periodens resultat uppgick till 57 Mkr (87), motsvarande ett resultat per aktie på 0,88 kr (1,34) före utspädning och 0,87 kr (1,33) efter utspädning.
- Fritt kassaflöde uppgick till -61 Mkr (86).
Koncernchefens kommentar
Vi sammanfattar ett intensivt kvartal som präglas av tuffa jämförelsetal från föregående år men också av nya kunder och nya listningar hos ledande aktörer vilket bådar gott inför framtiden.
Pandemieffekter gav svåra jämförelsetal och hämmade försäljningen
Under andra kvartalet 2020 genomförde vi en lyckosam utrullning av ekologiska produkter i Europa som förstärktes av den varuhamstring som skedde i början av pandemin. Detta gjorde att vi under andra kvartalet i år mötte fortsatt tuffa jämförelsetal. Nettoomsättningen ökade 5,1 procent till 903 miljoner kronor, främst på grund av förvärvade System Frugt samtidigt som den organiska tillväxten minskade cirka 4 procent. Bruttomarginalen, före jämförelsestörande poster, ökade till 28,3 procent, vilket är ett viktigt styrketecken, speciellt eftersom System Frugt har en bruttomarginal i det lägre spannet av 20–30 procent. För våra prioriterade varumärken var försäljningsminskningen 6,5 procent. Nedgången berodde till del på föregående års hamstring, men också på störningar i leveranskedjan som ledde till att råvaror och produkter från framför allt Asien blev försenade eller inte levererades alls.
Resultatet stärktes gradvis under kvartalet
För att möta en förväntad återgång till ett något lägre, mer normalt konsumtionsmönster investerade vi under kvartalet totalt cirka 12 miljoner kronor extra i konsumentmarknadsföring och andra säljfrämjande åtgärder. EBITDA, före jämförelsestörande poster, i andra kvartalet, som är vårt säsongsmässigt svagaste uppgick till 78 miljoner kronor (97), motsvarande en marginal på 8,6 procent. Det var väsentligt lägre än föregående år som inkluderade positiva effekter från varuhamstring och cirka 8 miljoner kronor från valutaomräkningseffekter, men högre än andra kvartalet 2019, vilket är ett mer jämförbart kvartal. Vi såg en gradvis återhämtning under kvartalet med förbättrad bruttomarginal – EBITDA för juni var högre än samma månad föregående år.
Varumärkesfokus, integration och framsteg inom hållbarhet
Många av de varumärken som påverkades negativt av pandemin, framför allt inom konsumenthälsa och hälsolivsmedel, fick en positiv skjuts under kvartalet och försäljningen av egna varumärken ökade. Bland annat fick lanseringarna under varumärkena Mivitotal och Eskio-3 ett positivt kund- och konsumentmottagande. Vi såg också en tydlig återhämtning inom food service och apotekshandeln. Vi fortsatte att fokusera på våra ekologiska varumärken och gjorde framsteg med utrullningen inom dagligvaruhandeln i Tyskland och Frankrike. De ökade marknadsföringsinsatserna gav viss momentan effekt under kvartalet, men framför allt satsade vi för att stärka etableringen av våra varumärken i Europa. Vi fortsätter att få in nya kunder och ta nya listningar hos ledande aktörer. Flera marknader återhämtade sig under juni, framför allt Tyskland men även till viss del Frankrike och Norden.
Integrationen av System Frugt fortsatte under kvartalet. Sedan 1 juli är System Frugt fullt integrerat i Midsona-koncernen, vilket innebär att vi kan ta ut synergivinster i större utsträckning än tidigare.
Under kvartalet fick vi dessutom våra mål för minskade utsläpp godkända av det internationella samarbetsorganet Science Based Targets initiative (SBTi), vilket innebär att våra mål överensstämmer med de nivåer som krävs för att uppfylla Parisavtalet. Det är en viktig milstolpe för oss och i linje med det långsiktiga målet att nå nollutsläpp 2050.
Flera faktorer talar för ett starkt tredje kvartal
För tredje kvartalet möter vi enklare jämförelsetal eftersom vi under motsvarande period förra året var helt ute ur hamstringsfasen och den utrullning av ekologiska produkter i Europa – framför allt Davert – som skedde under andra kvartalet 2020 och följdes av ett svagare tredje kvartal på grund av lageruppbyggnad. Utöver detta går System Frugt mot sin högsäsong.
Läget gällande leveransstörningar är fortsatt utmanande, framför allt gällande råvaror och transporter från Asien och vår bedömning är att de kommer att bestå men sakta avta i takt med att pandemin klingar av. Med tanke på rådande marknadsosäkerhet arbetar vi kontinuerligt med att minska kostnadsbasen. Bland annat återgår vi till lägre marknadsföringsnivåer.
Det är glädjande att förvärvsmarknaden fortsätter att tina upp och vi har återgått till att föra diskussioner med potentiella förvärvsbolag runt om i Europa. Sammantaget ser vi en positiv utveckling framför oss och jag ser med tillförsikt fram emot resterande del av 2021.
Peter Åsberg
VD och koncernchef
Denna information är sådan information som Midsona AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom Peter Åsbergs och Max Bokanders försorg för offentliggörande den 22 juli 2021 kl 8:00 CEST.
För mer information vänligen kontakta VD och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32, eller CFO Max Bokander, +46 (0)708 65 13 64.
Om Midsona AB
Midsona utvecklar och marknadsför starka varumärken inom hälsa och välbefinnande med produkter som hjälper människor till ett mer hälsosamt och hållbart liv och till en ökad insikt om råvarans ursprung och transparens kring innehåll. Midsonaaktien (MSON) är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke