Connect with us

Marknadsnyheter

Midsona – Halvårsrapport januari-juni 2021

Published

on

Förbättrad bruttomarginal i ett kvartal med utmanande jämförelsetal

April-juni 2021 (andra kvartalet)

  • Nettoomsättningen uppgick till 903 Mkr (859), men med utmaningar i den organiska tillväxten till följd av föregående års hamstringseffekter och förhöjd hushållskonsumtion.
  • EBITDA uppgick till 78 Mkr (97), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 8,6 procent (11,3).
  • Periodens resultat uppgick till 24 Mkr (40), motsvarande ett resultat per aktie på 0,37 kr (0,62) före och efter utspädning.
  • Fritt kassaflöde uppgick till -35 Mkr (84).
  • Midsonas mål för minskade utsläpp överensstämmer nu med de nivåer som krävs för att uppfylla målen i Parisavtalet efter godkännande från det internationella samarbetsorganet Science Based Target initiative (SBTi).

Januari-juni 2021 (sex månader)

  • Nettoomsättningen uppgick till 1 868 Mkr (1 805).
  • EBITDA uppgick till 172 Mkr (204), före jämförelsestörande poster, motsvarande en marginal på 9,2 procent (11,3).
  • Periodens resultat uppgick till 57 Mkr (87), motsvarande ett resultat per aktie på 0,88 kr (1,34) före utspädning och 0,87 kr (1,33) efter utspädning.
  • Fritt kassaflöde uppgick till -61 Mkr (86).

Koncernchefens kommentar

Vi sammanfattar ett intensivt kvartal som präglas av tuffa jämförelsetal från föregående år men också av nya kunder och nya listningar hos ledande aktörer vilket bådar gott inför framtiden.

Pandemieffekter gav svåra jämförelsetal och hämmade försäljningen  

Under andra kvartalet 2020 genomförde vi en lyckosam utrullning av ekologiska produkter i Europa som förstärktes av den varuhamstring som skedde i början av pandemin. Detta gjorde att vi under andra kvartalet i år mötte fortsatt tuffa jämförelsetal. Nettoomsättningen ökade 5,1 procent till 903 miljoner kronor, främst på grund av förvärvade System Frugt samtidigt som den organiska tillväxten minskade cirka 4 procent. Bruttomarginalen, före jämförelsestörande poster, ökade till 28,3 procent, vilket är ett viktigt styrketecken, speciellt eftersom System Frugt har en bruttomarginal i det lägre spannet av 20–30 procent. För våra prioriterade varumärken var försäljningsminskningen 6,5 procent. Nedgången berodde till del på föregående års hamstring, men också på störningar i leveranskedjan som ledde till att råvaror och produkter från framför allt Asien blev försenade eller inte levererades alls. 

Resultatet stärktes gradvis under kvartalet 

För att möta en förväntad återgång till ett något lägre, mer normalt konsumtionsmönster investerade vi under kvartalet totalt cirka 12 miljoner kronor extra i konsumentmarknadsföring och andra säljfrämjande åtgärder. EBITDA, före jämförelsestörande poster, i andra kvartalet, som är vårt säsongsmässigt svagaste uppgick till 78 miljoner kronor (97), motsvarande en marginal på 8,6 procent. Det var väsentligt lägre än föregående år som inkluderade positiva effekter från varuhamstring och cirka 8 miljoner kronor från valutaomräkningseffekter, men högre än andra kvartalet 2019, vilket är ett mer jämförbart kvartal. Vi såg en gradvis återhämtning under kvartalet med förbättrad bruttomarginal – EBITDA för juni var högre än samma månad föregående år.

Varumärkesfokus, integration och framsteg inom hållbarhet

Många av de varumärken som påverkades negativt av pandemin, framför allt inom konsumenthälsa och hälsolivsmedel, fick en positiv skjuts under kvartalet och försäljningen av egna varumärken ökade. Bland annat fick lanseringarna under varumärkena Mivitotal och Eskio-3 ett positivt kund- och konsumentmottagande. Vi såg också en tydlig återhämtning inom food service och apotekshandeln. Vi fortsatte att fokusera på våra ekologiska varumärken och gjorde framsteg med utrullningen inom dagligvaruhandeln i Tyskland och Frankrike. De ökade marknadsföringsinsatserna gav viss momentan effekt under kvartalet, men framför allt satsade vi för att stärka etableringen av våra varumärken i Europa. Vi fortsätter att få in nya kunder och ta nya listningar hos ledande aktörer. Flera marknader återhämtade sig under juni, framför allt Tyskland men även till viss del Frankrike och Norden.

Integrationen av System Frugt fortsatte under kvartalet. Sedan 1 juli är System Frugt fullt integrerat i Midsona-koncernen, vilket innebär att vi kan ta ut synergivinster i större utsträckning än tidigare.

Under kvartalet fick vi dessutom våra mål för minskade utsläpp godkända av det internationella samarbetsorganet Science Based Targets initiative (SBTi), vilket innebär att våra mål överensstämmer med de nivåer som krävs för att uppfylla Parisavtalet. Det är en viktig milstolpe för oss och i linje med det långsiktiga målet att nå nollutsläpp 2050.

Flera faktorer talar för ett starkt tredje kvartal

För tredje kvartalet möter vi enklare jämförelsetal eftersom vi under motsvarande period förra året var helt ute ur hamstringsfasen och den utrullning av ekologiska produkter i Europa – framför allt Davert – som skedde under andra kvartalet 2020 och följdes av ett svagare tredje kvartal på grund av lageruppbyggnad. Utöver detta går System Frugt mot sin högsäsong.

Läget gällande leveransstörningar är fortsatt utmanande, framför allt gällande råvaror och transporter från Asien och vår bedömning är att de kommer att bestå men sakta avta i takt med att pandemin klingar av. Med tanke på rådande marknadsosäkerhet arbetar vi kontinuerligt med att minska kostnadsbasen. Bland annat återgår vi till lägre marknadsföringsnivåer.

Det är glädjande att förvärvsmarknaden fortsätter att tina upp och vi har återgått till att föra diskussioner med potentiella förvärvsbolag runt om i Europa. Sammantaget ser vi en positiv utveckling framför oss och jag ser med tillförsikt fram emot resterande del av 2021.

Peter Åsberg

VD och koncernchef

Denna information är sådan information som Midsona AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades genom Peter Åsbergs och Max Bokanders försorg för offentliggörande den 22 juli 2021 kl 8:00 CEST.

För mer information vänligen kontakta VD och koncernchef Peter Åsberg, +46 (0)730 26 16 32, eller CFO Max Bokander, +46 (0)708 65 13 64.

Om Midsona AB

Midsona utvecklar och marknadsför starka varumärken inom hälsa och välbefinnande med produkter som hjälper människor till ett mer hälsosamt och hållbart liv och till en ökad insikt om råvarans ursprung och transparens kring innehåll. Midsonaaktien (MSON) är noterad på NASDAQ OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Midsona på www.midsona.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

LumenRadio skapar ny ledningsroll och tillsätter en Chief Commercial Officer

Published

on

By

LumenRadio utnämner Peter Andersson till Chief Commercial Officer (CCO), vilket samtidigt innebär införandet av en ny ledningsroll. Den nyinrättade befattningen syftar till att förstärka företagets tillväxt med fokus på försäljning och att optimera den övergripande kommersiella prestandan inom organisationen.

I sin nya befattning kommer Peter att ansvara för ledning och utveckling av försäljning och marknad. Huvuduppgiften för rollen är att formge och genomföra företagets kommersiella strategi, med särskilt fokus på att intensifiera arbetet med att implementera den indirekta säljstrategin för Building och Infrastructure Control Systems (B&ICS).

Peter har en gedigen erfarenhet av liknande befattningar och kommer senast från sin roll som CCO på teknologiföretaget Metry, som genomgått en snabb expansion och som nyligen förvärvades av Evora, en ledande leverantör av teknikbaserade hållbarhetslösningar för fastighetsbranschen. Tidigare har han innehaft liknande befattningar inom Thales, en global teknikledare som utvecklar och investerar i digitala systemlösningar och ”deep tech” innovationer. Peter tillträder den nya rollen den 1:a maj 2024.

”Potentialen för LumenRadios produkter på existerande och nya marknader är hissnande, tekniken är marknadsledande och kan revolutionera flera industrier”, säger Peter Andersson. “Jag ser verkligen fram emot att tillsammans med detta fantastiska team vara med och utveckla bolaget till nästa nivå, geografiskt och intäktsmässigt”. 

”Vi är väldigt glada över att välkomna Peter och dra nytta av hans omfattande erfarenhet av att driva tillväxt och utveckla kommersiella strategier. Peter kommer att spela en nyckelroll i att accelerera takten och intensifiera vår fortsatta tillväxtresa”, säger Alexander Hellström, VD på LumenRadio.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Alexander Hellström, VD LumenRadio AB

Email: alexander.hellstrom@lumenradio.com

Susanne Gerdin, IR, Communication & Marketing Director

Email: susanne.gerdin@lumenradio.com

Tel: +46 70-723 09 30

Om LumenRadio

LumenRadio är ett svenskt teknologibolag som erbjuder tillförlitliga trådlösa produkt-till-produkt-uppkopplingar för verksamhetskritiska IoT applikationer. Våra skalbara lösningar bygger på patenterad trådlös teknologi för ljusstyrning, fastighetsautomation och industriell kommunikation. Vi har en noll vision vad gäller kablar och erbjuder våra kunder ett trådlöst alternativ som fungerar lika bra som den traditionella kabeln – eller bättre. Med huvudkontor i Göteborg, Sverige, och försäljningskontor i Norge, Tyskland, USA, och Kina levererar våra cirka 70 passionerade medarbetare varje dag – Wireless Without Worries.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Cell Impact har tecknat avtal om leveranser till ett värde av 3,2 MSEK

Published

on

By

En ledande japansk global leverantör har lagt en order hos F.C.C. som omfattar design, verktyg och prototyper – vilket Cell Impact kommer att leverera.

Ordern är en direkt följd av det fördjupade samarbetet mellan Cell Impact AB (publ) och japanska F.C.C. Co., Ltd. som inleddes med den demonstrationslina som installerades hos F.C.C. i slutet av 2022.

– Bolaget som har lagt ordern var ett av de företag som utvärderade Cell Impact Forming™, vår unika och patenterade formningsteknologi, hos F.C.C. Ordern omfattar design av verktyg och flödesplattor, tillverkning av formningsverktyg och en prototypserie av kundanpassade flödesplattor, säger Daniel Vallin, tillförordnad vd för Cell Impact.

I den här affären tog F.C.C. emot ordern från den globala leverantören och Cell Impact fick sedan en order från F.C.C. Ordervärdet uppgår till 3,2 miljoner kronor och leveranserna förväntas ske under fjärde kvartalet 2024. Verktygen kommer att tillverkas av Cell Impact i Karlskoga och produktionen av prototyper kommer att ske både i Karlskoga och hos F.C.C. i Hamamatsu, Japan, med den Cell Impact Forming-lina som finns i F.C.C:s fabrik till den globala leverantören.

F.C.C. är en globalt etablerad leverantör till fordonsindustrin. Några av bolagets framträdande styrkor är dess storlek, infrastruktur och de sedan länge etablerade kontaktnäten inom Automotive.

Denna information är sådan information som Cell Impact AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning.

För mer information, vänligen kontakta:
Daniel Vallin
CEO och IR-kontakt, Cell Impact AB
+46 730686620 eller daniel.vallin@cellimpact.com

Om Cell Impact
Cell Impact AB (publ) är en global leverantör av avancerade flödesplattor till tillverkare av bränsleceller och elektrolysörer. Företaget har utvecklat och patenterat en unik metod för höghastighetsformning, Cell Impact Forming™, som gör det möjligt att tillverka flödesplattor mer skalbart och kostnadseffektivt, jämfört med konventionella formningsmetoder. Cell Impact Forming är en miljövänlig formningsteknik som inte använder något vatten och väldigt lite el.

Cell Impact är noterat på Nasdaq First North Growth Market och FNCA Sweden AB är bolagets Certified Adviser (CA).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Electrolux Professional Group förvärvar Adventys – specialist inom induktionsteknologi

Published

on

By

Electrolux Professional Group har idag förvärvat Adventys – en fransk tillverkare av utrustning för matlagning med induktionsteknologi.

“Matlagning med induktionsteknologi reducerar CO2-utsläppen väsentligt jämfört med annan teknik, som exempelvis gas, eftersom den endast använder energi när spisytan är aktiverad. Detta gör den till en teknologi för framtidens hållbara matlagning. Med förvärvet av Adventys får vi tillgång till egen utveckling av induktionsteknologi samtidigt som vi behåller och stärker vårt ledarskap inom matlagning på spisar och stekbord,” säger Alberto Zanata, VD och Koncernchef för Electrolux Professional Group.

Adventys, grundat 1999, designar och tillverkar utrusning för matlagning med induktion, och har cirka 40 anställda, varav flertalet inom FoU (R&D), baserat med en fabrik i Seurre, Frankrike. Företaget har en global försäljning om cirka 70 Mkr, och en EBITA-marginal som är högre än Electrolux Professionals EBITA-marginalmål om 15%.

Electrolux Professional förvärvar Adventys från P3F Sarl (ägd av Adventys VD) och andra investerare för ca 260 Mkr (22,1 MEur).

För ytterligare information, vänligen kontakta Jacob Broberg, Chief Communication & Investor Relations Officer +46 70 190 00 33

Electrolux Professional Group är en av de ledande globala leverantörerna av storkök, dryck och tvätt för professionella användare. Våra innovativa produkter och världsomspännande servicenätverk gör det dagliga arbetet för våra kunder enklare, mer lönsamt och verkligt hållbart varje dag. Våra lösningar och produkter tillverkas i 13 fabriker i åtta länder och säljs i mer än 110 länder. År 2023 hade Electrolux Professional Group en global försäljning på 12 miljarder kronor och cirka 4.300 anställda. Electrolux Professionals B-aktier är noterade på Nasdaq Stockholm. Mer information finns på https://www.electroluxprofessionalgroup.com

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.