Marknadsnyheter
Mikromobilitet – leder vägen mot en utsläppsfri stadsmiljö

Cyklar, elmopeder och kickbikes blir allt vanligare för företag som tar sig runt i Göteborg – en växande trend som är avgörande för att nå stadens klimatmål. Bravida tar täten inom sitt segment med sin mikrologistik-tjänst, och mobilitetshotellet i Nordstan är konceptet som ska inspirera fler att testa.
Att utveckla hållbara transportsystem har länge varit en viktig fråga för städer över hela världen, och Göteborg är inget undantag. Stadens mål är att minska koldioxidutsläppen med minst 90 procent till 2030. Samtidigt behövs åtgärder för att minska trafikproblem så som trängsel och buller i innerstaden. Mikromobilitetsfordon är en viktig pusselbit för att nå målen, och de är dessutom både kostnadseffektiva och hälsofrämjande.
– Mikromobilitetslösningar är avgörande för att minska utsläppen, förbättra tillgängligheten i stadskärnan och stärka stadens attraktionskraft, säger Anastazia Kronberg, processledare på Business Region Göteborg, som är en stark ambassadör för mikromobilitet och mikrologistik. Hon fortsätter: – Mikromobilitet kan liknas vid ett kinderägg – en lösning som kombinerar ekonomiska, ekologiska och sociala fördelar, där varje del är lika viktig.
Klimatsmart och effektivt
Bravida, som är en helhetsleverantör av installationer och tjänster inom el, VS, ventilation, automation och driftteknik, visar vägen inom sitt segment genom tjänsten GreenHub. Hubben lanserades först i Oslo, där den snabbt blev en framgångssaga både klimatmässigt och ekonomiskt. År 2021 beslutade ledningen att även Göteborg skulle lansera tjänsten.
– Vi är jättestolta. Förutom att vi minskar vår miljöpåverkan och förbättrar lönsamheten, utmanar vi också det traditionella arbetssättet för hantverkare. Vi måste bemöta verkligheten för vad den är, det är inte hållbart att ta servicebilen till en kund i centrala stan, säger Emanuel Larsson, avdelningschef på Bravida GreenHub i Göteborg.
– Dessutom blir det billigare för våra kunder, som slipper trängselskatter, framkörningskostnader och parkeringsavgifter. För våra montörer är det skönt att slippa fastna i bilköer och lägga tid på att leta efter parkering, fortsätter han.
Business Region Göteborg har varit involverad i Göteborgsetableringen och Bravidas satsning går helt i linje med ett ökat fokus på mikromobilitetslösningar i staden.
– Det finns ingen liknande tjänst i Sverige – den är unik. Bravida är en föregångare, säger Anastazia Kronberg
Helhetstänk och framåtanda
Just nu jobbar fem montörer på hubben i Göteborg, som utgår från lokalen på Kilsgatan nära Centralstationen. De får ta sig till jobbet på valfritt sätt – bara de använder fossilfria färdmedel. Många väljer att cykla eller åka kollektivt.
– Vi vill också att våra leverantörer levererar sina varor fossilfritt. För oss är det viktigt med helheten, och hubben är vårt sätt att visa att vi går från ord till handling, betonar Emanuel Larsson.
Utvecklingen av tjänsten har gått i rekordfart. Efter framgången i Oslo har Bravida lanserat ytterligare sex hubbar i Norge, två i Danmark, en i Finland och en i Stockholm, utöver den i Göteborg. I samtliga städer kan Bravida se en minskning av utsläppen från verksamheten.
– Vi minskar koldioxidutsläppen med 180 gram per kilometer i varje serviceuppdrag, vilket ger en betydande total effekt i de tolv städerna, förklarar Emanuel Larsson och tillägger:
– Vår ambition är att lansera tjänsten på fler platser. Förutsättningarna måste dock vara rätt – A och O är att vi smidigt ska kunna ta oss fram med våra elfordon. Just nu kikar vi till exempel på Lund och Uppsala. De kanske inte är de största städerna, men här finns välutbyggda cykelnät som är idealiska för våra lösningar.
Inspiration till mobilitetshotellet
Idén till Sveriges första mobilitetshotell i Nordstan, som Business Region Göteborg har utvecklat inom EU-projektet Move 21, har till stor del vuxit fram med inspiration från Bravidas omställning.
– Vi måste få bort tung trafik från innerstaden och skapa bättre förutsättningar för mindre yteffektiva och utsläppsfria fordon, och för att lyckas behöver vi få med oss hela staden och näringslivet, betonar Anastazia Kronberg.
Tillsammans med Göteborgs stad och Nordstans affärscentrum vill de tre initiativtagarna skapa en infrastruktur för mikromobilitet, som riktar sig till både privatpersoner och företag från olika branscher. I mobilitetshotellet samverkar för närvarande sex aktörer med ett gemensamt mål – att öka andelen utsläppsfria transporter i staden.
– Vi har placerat dem i en kontext där mikromobilitet står i fokus. Det här har ingen gjort tidigare, och vi tror helhjärtat på konceptet.
”Det borde vara ett självklart val”
I entréplan, ut mot Nordstan, finns bland annat en cykelverkstad och Urban Corner, som erbjuder service och produkter till cyklar och andra mikromobilitetsfordon. Hos GoCimo, på parkeringshusets gatuplan, kan företag som exempelvis Foodora byta batterier till sina elmopeder. En trappa upp har också cykeltransportföretaget Pling sina lokaler, tillsammans med Ahlsells obemannade mikrobutik för hantverkare som är öppet dygnet runt. Här finns också ett antal transportcyklar till hantverks- och serviceföretag som lånas ut av Göteborgs stad. Dessutom finns ett gemensamt lunchrum, omklädningsrum och en co-workingyta.
– Vi vill inspirera fler företag att testa cykel och annan mikromobilitet när de tar sig runt i stan. Det borde vara ett självklart val. Under nästa år hoppas vi att fler företag vill bli hyresgäster i mobilitetshotellet och att hotellets fina tjänster används ännu mer, säger Anastazia Kronberg.
Fakta
Vad är mikromobilitet?
Mikromobilitet handlar om små, lätta fordon som till exempel elsparkcyklar, cyklar och elmopeder. En smart transport för korta resor i stadsmiljöer. Det minskar utsläpp, trängsel och buller, samtidigt som det främjar hälsa och ökar tillgängligheten för både företag och privatpersoner. Sociala fördelar inkluderar friskare medarbetare och ökad inkludering, bland annat eftersom företag kan anställa personer utan körkort. Mikromobilitet bidrar också till ökad trygghet – ju fler som rör sig i staden, desto fler ögon får vi i på våra gator och torg.
Bravida GreenHub
GreenHub är Bravidas koncept för service med hållbarhetsfokus i Nordens större städer. Med central placering av GreenHub, mitt i city, tar sig personalen snabbt och enkelt fram med elcykel, elmoped eller till fots.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke