Connect with us

Marknadsnyheter

Mikromobilitetsföretag utfärdar en historisk lista med branschens rekommendationer till Europeiska städer

Published

on

Dott, Lime, Superpedestrian, TIER Mobility och Voi presenterar tio rekommendationer för att hjälpa städer att gå över till nollutsläppstransporter med säkra och välintegrerade delade elfordon

Stockholm, 15 mars, 2023: Fem ledande operatörer av delade elsparkcyklar och elcyklar publicerade idag tio rekommendationer för att städer på ett bättre sätt ska integrera delade mikromobilitetsfordon på sina gator. Operatörerna Dott, Lime, Superpedestrian, TIER Mobility och Voi har samarbetat för att skapa ett ramverk, i ett sällsynt drag i den konkurrensutsatta branschen.

Rekommendationerna återspeglar operatörernas samlade erfarenhet och expertis. Tillsammans bedriver de fem operatörerna verksamhet med 750 000 fordon i 37 länder. 

10 rekommendationer för bättre organisering och drift av tjänsten

De fem operatörerna har lagt fram tio rekommendationer för att hjälpa städer att uppnå minskade luftföroreningar och erbjuda ett starkt alternativ till den privata bilen samt ett komplement till kollektivtrafiken. Rekommendationerna följer två teman: att definiera den bästa miljön tjänsten ska fungera i och att framhäva det bästa sättet att reglera program för att bli ekonomiskt hållbara på lång sikt.

Företagen gör rekommendationer om storlek på flottan samt kontraktslängd och knyter dessa faktorer till större pålitlighet för frekventa användare, exempelvis de som använder tjänsterna för att pendla till arbete eller universitet. Vidare föreslås att eventuella tillägg av nya fordon på stadsgator bör vara direkt kopplade till operatörernas prestanda för att hålla ordning och reda på stadens gator.

Ramverket gör flera tekniska rekommendationer om datadelningsprotokoll, operatörsavgifter och protokoll för urval av uthyrare och uppmuntrar städer att betrakta pålitlighet, säkerhet, hållbarhet och förvaltning av flottan som de viktigaste urvalskriterierna. När uthyrare väl har valts ut för att verka i en stad, föreslår rekommendationerna att verksamhetsområdet ska vara sammanhängande med stadens gränser i mesta möjliga mån, att hastighet ska begränsas till 20-25 km/h samt att det ska finnas god tillgänglighet till parkering.

Slutligen rekommenderar operatörerna att kontinuerligt förbättra användarupplevelsen för att säkerställa att människor går över till hållbara, delade och nollutsläppstransport för gott. Bland de rekommendationer som fokuserar på användarupplevelsen ingår avtalsvillkor som är tillräckligt långsiktiga för att användare ska bli bekanta med varumärkets tjänst och förlita sig på det, verksamhetsområden som är sammanhängande så att användare inte stoppas mitt i resan samt praktiska parkeringssystem som tillåter användare att parkera vid sina destinationer.

Branschgruppen påpekar att vad som i slutändan kommer att spela roll är att städer läser, överväger och i slutändan implementerar rekommendationerna från företagen.

Henri Moissinac, vd, Dott; Wayne Ting, vd, Lime; Assaf Biderman, vd, Superpedestrian; Lawrence Leuschner, vd, TIER Mobility; and Fredrik Hjelm, vd, Voi, sade: 

”På ganska kort tid har mikromobilitetsbranschen haft en enorm tillväxt, vilket är den största utmanaren hittills för användningen av personbilar i städerna. För att säkerställa fortsatt hållbarhet och global enhetlighet har vi kombinerat vår expertis för att ta fram rekommendationer till städerna som vi anser vara bästa praxis för att reglera program för mikromobilitet. Vi har skapat ett starkt ramverk som har potential att avsevärt förbättra mikromobilitetsupplevelsen för både förare och icke-förare, så att städerna kan uppleva det bästa av vad våra tjänster erbjuder.”

”Vi samlades för att utfärda dessa rekommendationer. Nu när vi har visat vilka villkor som leder till hållbara tjänster ser vi fram emot att samarbeta med städer och myndigheter för att omsätta rekommendationerna i praktiken.”

Läs mer om samtliga rekommendationer i Micromobility Industry Best Practice.

Sofie Cederberg
Voi Technology
press@voi.com

Continue Reading
Click to comment

Leave a Reply

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

Marknadsnyheter

Hedersrelaterat våld och förtryck – ny metod för varaktig förändring

Published

on

By

Hedersrelaterat våld och förtryck (HVF) är ett komplext och utbrett samhällsproblem som innebär stora utmaningar för socialtjänsten. Marie Christou-Kressner och Maria Hagberg, som båda har gedigen erfarenhet av socialt arbete med HVF, ser det som en viktig del i det aktiva integrations- och jämställdhetsarbetet. Nu kommer deras bok Hedersrelaterat våld och förtryck – handbok för socialtjänsten. Den visar en metod för hur socialtjänsten kan arbeta för att möjliggöra varaktig förändring för utsatta och deras familjer.

Hedersrelaterat våld och förtryck är ett område omgärdat av myter, fördomar och ryktesspridning. Det finns till exempel en allmän uppfattning om att det inte går att arbeta förebyggande eller behandlande med familjerna, att hotet är konstant och att en återförening efter placering därför aldrig är möjlig.

– Det råder stor brist på kunskap om insatser för förändring när det gäller hedersrelaterat våld och förtryck. Vi har arbetat länge med detta och vet att det i många svenska kommuner sedan flera år pågår ett aktivt familjearbete med familjer som lever i en hederskontext men att arbetet sker med skiftande kvalitet. Det råden en stor osäkerhet om hur man ska möta dessa familjer så vår arbetsmetod är efterfrågad, säger Marie Christou-Kressner som bland annat har arbetat i Botkyrka utanför Stockholm.

Boken Hedersrelaterat våld och förtryck – handbok för socialtjänsten bygger på beprövad erfarenhet och är ett led i att formalisera arbetet med familjebehandling. Den ger konkreta processer och verktyg och belyser handläggningen från anmälan och utredning till uppföljning och avslut.

– Vi vet att både varaktig förändring och säkra återföreningar är möjligt. I vår bok visar vi ett teambaserat, humanistiskt och rättssäkert arbetssätt med jämställda insatser för familjer med en hedersproblematik, understryker Maria Hagberg.

Metoden som introduceras i boken bygger på framgångsfaktorer och många års beprövad erfarenhet. Innehåll och utmaningar i detta långsiktiga arbete exemplifieras med fallbeskrivningar. Familjebehandlingen redovisas i tre faser och pågår samtidigt som myndighetens arbete – det teambaserade arbetssätt som författarna menar är grundläggande för framgång.

Boken fungerar både kunskapshöjande och som ett stöd för dem som möter individer och familjer med HVF-problematik inom eller på uppdrag åt socialtjänsten. Även sjukvård, polis och rättsväsende samt frivilligorganisationer har nytta av den. Studenter och utbildare inom socialt arbete är ytterligare en målgrupp.

Om författarna
Marie Christou-Kressner är familjebehandlare, steg 1-utbildad i psykoterapi och verksam inom socialtjänsten sedan tjugor år tillbaka.

Maria Hagberg är magister i socialt arbete, steg 1-utbildad i psykoterapi, utbildad i social ekonomi och socialpedagog med trettio års erfarenhet av utrednings- och behandlingsarbete inom socialtjänsten.

Om boken
Titel: Hedersrelaterat våld och förtryck – handbok för socialtjänsten
ISBN: 978-91-7741-330-1
Sidor: 128
Utgivning: 5 maj 2023
Pris: 350 kr exkl. moms

Boken finns hos bokhandlare på nätet och i butik samt på www.gothiakompetens.se

Presskontakt
Pia Leufstedt
Projektledare Marknad Vård & Omsorg
pia.leufstedt@gothiakompetens.se
072-050 39 04

För en bättre dag på jobbet
Gothia Kompetens – kompetensutveckling och kunskapsförmedling för och av oss som jobbar med förskola, skola, vård och omsorg. Tillsammans utvecklar vi både verksamheter och människorna i dem. Verksamhetsnära kompetensutveckling – för en bättre dag på jobbet.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Ny banbrytande metod möjliggör nästan 100 % utvinning av sällsynta jordartsmetaller i Fetsjön

Published

on

By

Stockholm, 27 mars 2023Gruvbolaget Eurobattery Minerals AB (Nordic Growth Market: BAT och Börse Stuttgart: EBM; kort: ”EBM”, ”Eurobattery” eller ”Bolaget”) har fått de första resultaten från sitt forskningssamarbete med Uppsala universitet och AGH University of Science and Technology i Krakow, Polen. Resultaten visar på nya metoder för storskalig utvinning av sällsynta jordartsmetaller (REE) i Fetsjönprojektet i Sverige. REE är en viktig råvara för batteriindustrin och nya energilösningar. Med nästan 100 % import från länder utanför EU har regionen satt upp ett mål att öka sin självförsörjning.

Viktiga punkter

  • Den nya banbrytande metod som utvecklats och testats gör det möjligt att utvinna nära 100 % REE från apatitmineraler från Fetsjön och det angränsande Rönnberget.
  • Tidigare analyser av hela den REE-haltiga skifferformationen som täcker Eurobattery Minerals prospekteringsmål Fetsjön och Rönnberget uppskattas till 165 000 till 180 000 ton REE. Storleken på fyndigheten bekräftades i en teknisk rapport enligt NI43-101 av en kvalificerad person.
  • Utvinning av REE kan ske genom kemisk behandling vid låga temperaturer, vilket gör att kostsam och tidskrävande mekanisk behandling kan undvikas. Behandling vid låg temperatur möjliggör cirkulär användning av kemikalier.
  • I nästa steg ska ytterligare tester och analyser genomföras på de REE-haltiga mineralerna.  Parterna undersöker även möjligheten till en storskalig pilotanläggning inom en snar framtid.

”Detta är ett mycket spännande resultat från vårt gemensamma forskningsprojekt. Vi vet från tidigare analyser att båda våra prospekteringsområden Fetsjön och angränsande Rönnberget har stora förekomster av REE. Då dessa första resultat tyder på en möjlig utvinningsgrad om nästan 100 % skulle det innebära att vi har en mycket betydande REE-fyndighet i Fetsjön och Rönnberget där vi skulle kunna tillämpa en ny revolutionerande metod för utvinning”, säger Roberto García Martínez, vd för Eurobattery Minerals.

Baserat på borrkärnor från Eurobattery Minerals prospekteringsområde Fetsjön i norra Sverige (se bilaga 1 för mer information om Fetsjön och Rönnberget) har forskarna utfört en detaljerad mineralogisk och geokemisk studie av skiffer och identifierat de mineraler som innehåller REE, främst apatit. På grund av sin sammansättning är Fetsjöns karbonat-apatitskiffer enligt forskarna särskilt väl lämpad för lakning av REE med moderna metoder.

Forskningsteamet har utvecklat en ny, billig och effektiv metod för att utvinna REE från apatiter och liknande mineraliseringar (se bilaga 2 för mer information) för att utvinna så mycket som 100 % REE från Fetsjöns fyndigheter som innehåller apatiter, karbonatmineraler och andra REE-bärare. Dessutom är metoden mycket effektiv både ur ett kostnads- och tidsperspektiv, eftersom den möjliggör utvinning av REE med hjälp av endast kemisk behandling och vid låga temperaturer. Man undviker därmed steget med mekanisk förbehandling och uppvärmning. Behandlingen vid låg temperatur innebär dessutom att kemikalier kan återvinnas och återanvändas igen.

”REE består av scandium, yttrium och lantaniderna, som är viktiga komponenter för elektrifiering, så det finns en enorm efterfrågan på råvaror. Det är dock ofta mycket svårt att utvinna REE, särskilt från apatiter. Därför är jag mycket glad över de preliminära resultaten från vårt projekt som visar att vår nya metod gör det möjligt att utvinna så höga halter och att göra det enbart genom kemisk behandling av bergarter med karbonat-apatit”, säger professor Jaroslaw Majka vid Uppsala universitet.

EU klassificerar REE som kritiska råvaror, och i dag är regionen nästan till 100 procent beroende av import. EU driver därför på för att få till stånd mer europeisk utvinning av REE.

”I detta sammanhang spelar Eurobattery Minerals, dess projekt i Fetsjön och forskningssamarbetet en viktig roll för att öka Europas självförsörjning av ansvarsfullt utvunna batterimineraler”, säger Roberto García Martínez.

Projektet kommer nu att fortsätta med ytterligare tester för detaljerad karakterisering. Vidare undersöker parterna möjligheten till en storskalig pilotanläggning inom en snar framtid. 

Forskningsprojektet leds av professor Jaroslaw Majka vid Uppsala universitet och professor Maciej Manecki vid AGH University of Science and Technology i Krakow med stöd av doktorand Julia Sordyl som representerar båda universiteten.

Mer information finns i bilagan som är bifogad till detta pressmeddelande.

Om Eurobattery Minerals

Eurobattery Minerals AB är ett svenskt gruvbolag noterat på Swedish Nordic Growth Market (BAT) och tyska Börse Stuttgart (EBM). Med visionen att göra Europa självförsörjande på ansvarsfullt utvunna batterimineraler, är företagets fokus att realisera ett flertal nickel-kobolt-kopparprojekt i Europa för att leverera kritiska råvaror, och som sådan, bidra till att driva en renare värld.

Besök www.eurobatteryminerals.com för mer information. Följ oss gärna också på LinkedIn och Twitter.

Kontakta Eurobattery Minerals

Roberto García Martínez – VD

E-post: info@eurobatteryminerals.com

Kontakta investor relations

E-post: ir@eurobatteryminerals.com

Mentor

Augment Partners AB är mentor till Eurobattery Minerals AB

Telefon: +46 (0) 86 042 255

E-post: info@augment.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Skanska bygger gymnasieskola i Verdal, Norge, för NOK 308M, cirka 320 miljoner kronor

Published

on

By

Skanska har tecknat avtal med kommunen i Trøndelag om att bygga en ny gymnasieskola i Verdal, Norge. Kontraktet är värt NOK 308M, cirka 320 miljoner kronor, vilket kommer att inkluderas i orderingången för Norden för det första kvartalet 2023.

Projektet Verdalsgymnasiet består av en skolbyggnad och en idrottshall och projektet omfattar totalt cirka 8 000 kvadratmeter nybyggnation. Dessutom ska 1 900 kvadratmeter av den befintliga skolbyggnaden renoveras. Projektet kommer att vara fossilfritt under byggtiden.

Byggstart är planerad till april 2023 och färdigställandet till det andra kvartalet 2025.

För ytterligare information kontakta:

Andreas Joons, pressekreterare, Skanska AB, tel 010 449 04 94

Direktlinje för media, tel 010 448 88 99                                                                       

Detta samt tidigare pressmeddelanden finns också på www.skanska.com.

Skanska använder sin kunskap och förmåga att blicka framåt till att forma hur människor lever, arbetar och umgås. Vi har funnits i mer än 135 år och är ett av världens största projektutvecklings- och byggföretag med en omsättning på 162 miljarder kronor under 2022. Skanska är verksamma på utvalda marknader i Norden, Europa och USA. Tillsammans med våra kunder och en samlad expertis hos 28 000 medarbetare skapar vi innovativa, hållbara lösningar som främjar hälsa och välbefinnande bortom vår livstid.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.