Marknadsnyheter
Miljöfokus bestående fenomen i den tunga åkerinäringen i Sverige och Finland


En ny undersökning visar hur miljöfrågor betraktas av finska och svenska ägare av tunga fordon i åkerinäringen. Enligt resultaten har kundernas miljökrav ökat i både Finland och Sverige och 82 procent av ägarna av fordonsparker i båda länderna är överens om att ett miljöinriktat tänkesätt är ett bestående fenomen och inte en övergående trend. Flytande naturgas (LNG) och flytande biogas (LBG) är alternativa bränslen med låga utsläpp för vägtransporter som också är kostnadseffektiva.
Det nordiska energibolaget Gasum anlitade nyligen Value Clinic för att undersöka hur finska och svenska ägare av fordonsparker med tunga fordon ser på miljöfrågor liksom deras tankar om olika bränslelösningar. Resultaten visar att 60 procent av ägarna av fordonsparker som har mer än 16 tunga fordon ser biogas som ett hållbart alternativ i Finland inom en nära framtid och 33 procent av ägarna av stora fordonsparker i Sverige håller med. I båda länderna ser ägare av stora fordonsparker biogas som en mer hållbar lösning än hybrid- eller ellösningar. Användningen av LNG och LBG inom vägtransporter bygger på beprövad och tillförlitlig teknologi och medför stora minskningar av utsläppen av koldioxid, kväveoxid, partiklar och buller.
”Jag är väldigt glad att ägarna av stora fordonsparker i Finland och Sverige redan idag ser fördelarna med LNG och LBG inom vägtransporter. Om ett företag med 16 tunga fordon övergår från traditionella bränslen till gas ger det betydande minskningar av utsläppen av växthusgaser, i och med att ett tungt fordon släpper ut lika mycket som 40–50 personbilar. Jag rekommenderar starkt att även små ägare av fordonsparker överväger att övergå till gas. Det skulle vara en utmärkt lösning för transportföretag för att sticka ut på den mycket konkurrensutsatta logistikmarknaden,” hävdar Jukka Metsälä, Vice President, Traffic på Gasum.
LNG och LBG minskar utsläppen inom vägtransporter och ger kostnadsbesparingar
Enligt undersökningen anser ägarna av fordonsparker att fördelarna med LNG och LBG är kostnadsbesparingar, minskade utsläpp och det ständigt växande nätverket av tankstationer.
Resultaten visar också att över hälften av alla ägare av fordonsparker i Finland och Sverige har bevittnat en ökning av miljökraven hos kunderna under de senaste åren. Vidare tror närmare 60 procent av de finska och 82 procent av de svenska respondenterna att en del av deras tunga fordon kommer att använda ett bränsle med låga utsläpp inom fem års tid och är intresserade av att införa alternativa bränslen i sin verksamhet.
”Våra observationer är i linje med ägarnas. Det finns en ökande efterfrågan på miljövänliga lösningar inom tunga transporter. Resultaten visar också tydligt att detta inte kommer att ändras inom en snar framtid, eftersom endast 18 procent tror att det är ett övergående fenomen att värna om miljön,” säger Jani Arala, Senior Manager, sales, Traffic på Gasum.
Utsläpp från vägtransporter är ett mycket aktuellt ämne eftersom Europeiska unionen har satt upp ambitiösa utsläppsmål för tunga fordon. Enligt lagstiftningen ska utsläppen från nya tunga fordon minskas med 15 procent fram till 2025 och med 30 procent fram till 2030 jämfört med 2019.
Gasum expanderar sitt nätverk av tankstationer för gas i Norden
I undersökningen frågade man även ägarna om de viktigaste faktorerna som påverkade deras val av bränslepartner. Både de finska och de svenska respondenterna var överens om att de tre viktigaste faktorerna är konkurrenskraftiga priser, att det är enkelt att använda och ett omfattande nätverk av tankstationer.
”Vi är fast beslutna om att bygga ett omfattande nätverk av tankstationer i Norden. Vår ambition är att ha ett nätverk med cirka 20 tankstationer för tunga fordon i Sverige och Finland i slutet av året och vi strävar efter att öppna sammanlagt 50 nya tankstationer i Norden i början av 2020-talet”, säger Mikael Antonsson, trafikchef på Gasum i Sverige. ”Det ökar tillgången på gas och gör att ännu fler ägare av fordonsparker kan välja LNG och LBG med låga utsläpp och samtidigt uppnå betydande kostnadsbesparingar på bränslen.”
Hittills har Gasum ett nätverk på cirka 40 tankstationer i Finland och Sverige varav nio LNG- och LBG-stationer som även är för segmentet långväga transporter. Vidare finns det andra operatörer som expanderar nätverket av tankstationer i Europa och enligt NGVA Europe finns det nu cirka 218 tankstationer för tunga fordon som är drift och cirka 6 000 LNG-lastbilar i Europa.
Ytterligare information:
Mikael Antonsson, trafikchef Sverige, Gasum
Telefon: +4672 454 33 82, fornamn.efternamn(a)gasum.com
Jani Arala, Senior Sales Manager, Traffic Finland, Gasum
Telefon: +358 44 054 8583, fornamn.efternamn(a)gasum.com
Energiföretaget Gasum är en nordisk expert inom gassektorn och på energimarknaden. Företaget erbjuder renare energi för kombinerad värme- och kraftproduktion och industrin, såväl som renare bränslelösningar för sjö- och landtransporter. Användning av gas minskar våra kunders eget koldioxidavtryck och i sin tur koldioxidavtrycket för deras kunder. Tillsammans med våra samarbetspartners bygger Gasum en bro i riktning mot en kolneutral framtid, till lands och till sjöss. Gasum främjar samarbete inom cirkulär ekonomi och är en ledande biogasleverantör och en ledande be-handlare av biologiskt avfall. Vi är även den ledande aktören inom flytande naturgas (LNG) på den nordiska marknaden.
Gasumkoncernen har runt 350 anställda i Finland, Norge och Sverige. Företagets vinst 2018 uppgick till totalt 1 177 miljoner euro. Gasum ägs av finska staten.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke