Marknadsnyheter
Miljonlotteriet presenterar årets viktigaste skraplott
Miljonlotteriet gör en favorit i repris och lanserar skraplotten Vit Jul. Hela överskottet går till IOGT-NTO-rörelsens uppmärksammade kampanj med samma namn. Kampanjen belyser och hjälper barn som lever i närheten av ett missbruk, och som därmed är extra utsatta under jullovet när skolor och fritids har stängt.
Skraplotten Vit Jul är en digital skraplott som är helt dedikerad kampanjen Vit Jul. Hela överskottet av försäljningen går till att finansiera IOGT-NTO-rörelsens omtyckta kampanj. Lotten säljs på Miljonlotteriets hemsida miljonlotteriet.se och kostar 20 kronor. Toppvinsten är 2 miljoner kronor i kontanter.
– Vit Jul är en oerhört viktig kampanj som vi vet hjälper och vi är stolta över att kunna stötta kampanjen på det här sättet, säger Eva Ekeberg, kommunikationschef på Miljonlotteriet.
IOGT-NTO-rörelsens kampanj Vit Jul startade 2007 och har fått mycket uppmärksamhet runt om i landet. Syftet med kampanjen är att hjälpa alla utsatta barn i jultider. I Sverige lever fyra till fem barn per skolklass i familjer där någon vuxen har en riskfylld alkoholkonsumtion. För dessa barn är julen en oerhört jobbig tid eftersom skolor, dagis och fritidsgårdar håller stängt.
Kampanjen Vit Jul, som går av stapeln från 1 december till 15 januari, har sedan starten varje år arrangerat hundratals aktiviteter så att barn som har det jobbigt får möjlighet att komma hemifrån en stund.
Under perioden fram till jul kommer alla lokala jullovsaktiviteter som arrangeras runt om i landet att läggas ut på www.vitjul.se där man också kan läsa om kampanjens ambassadörer och varför de har tagit ställning för Vit Jul. En ambassadör är en vuxen person som aktivt väljer att avstå alkohol och andra droger under julafton, juldagen och annandag jul.
Många kända personer har stöttat kampanjen genom åren genom att aktivt bli ambassadörer, bland andra Henry Bronett, Maria Larsson, Stefan Holm, Hillevi Wahl, Kitty Jutbring, Manne Forssberg, Börje Salming, Gabriel Wikström, Sindy Niklasson och Angelika Luxander.
– Barn tycker att personlighetsförändringar är obehagliga, jag minns själv hur jag upplevde vuxna som druckit. Ett barn ska inte behöva lära sig att hantera vuxna som är gränslösa, vulgära och hotfulla, berättade cirkusprofilen Henry Bronett när han var ambassadör 2010.
– Julen är barnens högtid. Det ska vara julklappar, jultomte och ja, allt som hör julen till. Alkohol hör definitivt inte dit. Jag har förstått att många barn mår dåligt under julhelgen på grund av att föräldrar och andra släktingar dricker, sa hockeylegendaren Börje Salming 2014.
– Jag tycker att det är självklart att julen ska vara barnens högtid och då behöver inte alkohol vara en norm, menade dåvarande folkhälsoministern Gabriel Wikström 2015.
Vit Jul 2018 engagerade 9 375 ambassadörer som tog ställning för en vit jul. 202 aktiviteter genomfördes på 84 platser i Sverige och som gav barn och unga möjlighet att komma hemifrån en stund under jullovet.
Miljonlotteriet sålde 20 000 Vit Jul-lotter under fjolåret och i år siktar man mot 25 000. Utöver Vit Jul-lotten lanserar Miljonlotteriet under julen 2019 även ett gåvokort. Gåvokortet kostar 1 000 konor och hela beloppet går oavkortat till IOGT-NTO-rörelsens arbete under julen.
– Det känns fantastiskt att vi kan bidra till IOGT-NTO-rörelsens viktiga arbete, säger Miljonlotteriets VD Jonathan Hjort. Många barn har en klump i magen när de tänker på julen, och känner oro när jullovet närmar sig. Det är för deras skull vi gör det här.
Vit Jul är bara en av många skraplotter i Miljonlotteriets utbud som är dedikerad att hjälpa utsatta. I somras lanserade man till exempel lotten Sommarlägerlotten. Hela överskottet gick till trygga och roliga aktiviteter dit alla barn var välkomna. För många blev det en livsviktig andningspaus i en stökig vardag, och en chans att komma hemifrån när det behövs som allra mest.
Som tack till sina kunder för att de är med och hjälper utsatta arrangerar Miljonlotteriet flera unika dragningar där man kan vinna stora vinster. Åtta gånger om året sker nitlottsdragningen där alla nitlotter får en ny chans och kan förvandlas till en bilvinst värd 400 000 kronor.
En annan rolig extradragning är Jackpot, där alla kunder som prenumererar på lotter automatiskt deltar. Varje lott ger en andel i dragningen och fyra gånger om året dras en lycklig vinnare. Nu senast i oktober vann Roger från Stockholm 801 292 kronor.
– Underbar känsla att få vinna en storvinst. Och pengarna kommer verkligen väl till pass. Jag behöver renovera min lägenhet och nu kan det bli verklighet, berättar Roger.
Roger har prenumererat på Miljonlotteriets skraplotter sedan 2016. Chansen att vinna är en drivkraft, men den huvudsakliga anledningen är att pengarna går till en bra sak.
– Miljonlotteriet gör ett riktigt bra jobb som känns gott i hjärtat att få vara en del av, säger Roger.
Han syftar förstås på att överskottet från Miljonlotteriets lottförsäljning oavkortat går till IOGT-NTO-rörelsens livsviktiga arbete att hjälpa utsatta människor i samhället. Bara sedan år 2000 har Miljonlotteriet bidragit med mer än 2,3 miljarder kronor och under 2018 hela 98 miljoner kronor.
Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen och nyligen beviljades man som första föreningsdrivna rikslotteri med onlineutbud den nya spellicensen i Sverige.
Den var januari 2019 som Sverige fick en ny spellagstiftning där spelmonopolet avskaffades och ett nytt licenssystem infördes. Den nya lagen innebär att alla spelbolag som vill, och kan, leva upp till lagkraven kan få en spellicens.
Fredagen den 6 december beviljade Spelinspektionen Miljonlotteriets spellicens i Sverige enligt den nya lagstiftningen. Därmed blev alltså Miljonlotteriet det första föreningsdrivna lotteriet med onlineutbud som tilldelas licensen.
– Jag är oerhört stolt och glad att Miljonlotteriet nu har spellicens, säger Jonatan Hjort, vd på Miljonlotteriet.
Den nya lagen med spellicensen förstärker skyddet för konsumenten och licensinnehavaren har en skyldighet att skydda sina kunder mot överdrivet spelande och hjälpa spelare att minska sitt spelande när det finns anledning till det.
– Den nya lagstiftningen är välkommen. För oss på Miljonlotteriet är det viktigt att verka för en sund spelmarknad och alltid ha kundens bästa i åtanke, berättar Jonatan Hjort.
Besök Miljonlotteriets hemsida här >> https://www.miljonlotteriet.se/Om-oss/OmMIljonlotteriet
Läs mer om Vit Jul >> https://www.miljonlotteriet.se/sv-SE/Andamal/vitjul-2019
Läs mer om Miljonlotteriet >> https://sv.wikipedia.org/wiki/Miljonlotteriet
Eva Ekeberg, kommunikationschef Miljonlotteriet
Tel: 031-338 28 00
E-post: eva.ekeberg@miljonlotteriet.se
Jonatan Hjort, vd Miljonlotteriet
Tel: Tel: 031-338 28 00
E-post: jonathan.hjort@miljonlotteriet.se
Miljonlotteriet grundades 1964 och är i dag ett av Sveriges äldsta och största lotterier. Företaget erbjuder skraplotter via prenumeration och online samt bingo på nätet. Visionen är att erbjuda spelglädje med omtanke – där alla är vinnare. Miljonlotteriet ägs av IOGT-NTO-rörelsen och hela överskottet går till ägarens arbete. Sedan år 2000 har man bidragit med mer än 2,3 miljarder kronor. Läs mer på www.miljonlotteriet.se
Marknadsnyheter
Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.
Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.
Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.
Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke