Marknadsnyheter
Milstolpe för 300:e fartyget med Azipod® framdrivningssystem i miljövänligt avtal om kabelläggningsfartyg till Orange Marine


Integrerat paket med kraft och framdrivning från ABB innebär en milstolpe för Azipod®-installationer då Colombo Dockyard köpt in systemet till ett avancerat fartyg för kabelläggning och reparationer som ska serva havsbaserade vindkraftparker.
Det högteknologiska fartyget ska levereras av Sri Lankas ledande skeppsbyggare under 2023 och ansluta till en flotta i Frankrike hos Orange Marine, som nu äger 15 procent av världens specialiserade fartyg för kabelläggning och reparationer. 100-metersfartyget ska förses med ett helt paket med kraft, framdrivning och automation från ABB, inklusive det banbrytande Azipod®-systemet. Ekonomiska detaljer kring kontraktet har inte redovisats.
Fartyget, som behövs till både kabelläggning och reparationer, har ritats av Norges Vard Design, ett bolag i Fincantieri-koncernen, för att uppfylla särskilda prioriteringar för energiförbrukning och prestanda. Noggrann positionering och exakt manövrerbarhet är avgörande för komplexa kabelläggningar och reparationer men fartyget behöver också klara relativt höga hastigheter för att komma på plats snabbt vid brådskande uppdrag.
”Vi ser fram emot att arbeta med ABB på detta mycket avancerade, moderna fartyg som utan tvivel kommer att sätta nya standarder för kabelläggningsfartyg vad gäller överlägsen prestanda och miljövänlig drift”, säger D.V. Abeysinghe, vd för Colombo Dockyard.
De dubbla Azipod®-enheterna på 1,8 MW har valts för att uppfylla redarens krav på höga transithastigheter med maximal bränsleeffektivitet samtidigt som de ger 360-graders manövrerbarhet för att säkerställa noggrann positionering också under utmanande väderförhållanden. Ett energilagringssystem från ABB ingår också i paketet och möjliggör reservström med batterier på 500 kWh som minskar bränsleförbrukningen i samband med kabelarbete och säkerställer kontinuitet i händelse av ett oväntat avbrott.
”Azipod® framdrivning var ett självklart val”, säger Emmanuel Décugis, New Building Project Manager på Orange Marine. ”Systemet kombinerar optimal manövrerbarhet med reducerade energibehov och låga utsläpp. Samtidigt ger möjligheten att integrera flera olika energikällor ett flexibelt och framtidssäkert system som säkerställer en ytterst effektiv fartygsdrift under många år framöver.”
Det övergripande drivsystemet styrs av ABB:s Power and Energy Management System (PEMS™), som också kommer att öka feltoleransen och ge en hög nivå av tillförlitlighet samtidigt som maximal batterilivstid säkerställs.
Det integrerade avtalet om kraft och framdrivning tecknas i samband med att ABB firar 30 år med Azipod® framdrivning och utgör det senaste exemplet på hur konceptets innovationer fortsätter att kombineras med successiva förbättringar för att utvidga kundbasen tre decennier efter lanseringen.
”Efter 30 år med Azipod® framdrivning är det extra roligt att det 300:e fartyget kommer att bli pionjär inom världens energi- och kommunikationssektor”, säger Juha Koskela, chef för divisionen ABB Marine & Ports. ”Vi gläder oss också åt att arbeta med vårt andra projekt tillsammans med Colombo Dockyard efter ett tidigare kabelläggarprojekt 2017.”
Azipod®-tekniken ger dokumenterade bränslebesparingar på 20 procent jämfört med konventionella framdrivningslösningar, minskade utsläpp och full integrering med högeffektiva hybridtekniker. Förutom att plats frigörs ombord för annat bruk innebär Azipod®-enheternas externa placering att skeppsbyggarna kan optimera skrovets egenskaper. Genom att koppla propellern direkt till framdrivningsmotorn slipper man växlar och annan hjälputrustning, vilket minskar underhållskostnaderna.
Fartygstyper där avancerade Azipod® framdrivningssystem ger betydande effektivitetsvinster innefattar nu kabelläggningsfartyg, försörjningsfartyg för offshoreanläggningar, fartyg som servar havsbaserade vindkraftparker, isbrytare och isbrytande kommersiella fartyg, inklusive specialfartyg för naturgas och kryssningsfartyg, inklusive expeditionsfartyg.
När det nya fartyget från Orange Marine tagits i drift kommer det att rymma en besättning på 76 man samt fjärrövervakas och stöttas av experter från ABB:s globala nätverk på ABB Ability™ Collaborative Operations Centers. Fjärrsupport och uppkoppling kommer tillsammans med avancerade dataanalyser med hjälp av ABB Ability™ Remote Diagnostics System att förbättra fartygets driftsäkerhet och prestanda samtidigt som fel snabbt kan detekteras och avhjälpas ombord.
ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) är ett ledande globalt teknikbolag som driver omställningen av samhälle och industri för att uppnå en mer produktiv och hållbar framtid. Genom att koppla samman mjukvara med produkter inom electrification, robotics, automation och motion skapar ABB lösningar som driver teknikens möjligheter till nya höjder. ABB:s framgångar bygger på en lång historia av tekniskt ledarskap som sträcker sig mer än 130 år tillbaka i tiden och drivs framåt av runt 105 000 skickliga medarbetare i fler än 100 länder. www.abb.com
Om Orange Marine
Företaget har bedrivit verksamhet sedan 1860 och kabelläggargrenen av det franska post- och telekommunikationsministeriet blev 1999 ett helägt dotterbolag till Orange-koncernen. 2010 förvärvade Orange Elettra, ett italienskt telekomdotterbolag som verkade inom samma område. Orange Marine har specialiserat sig på arbeten relaterade till undervattenskablar: från studier, konstruktionsfas och kartläggningar till installation av regionala eller interkontinentala förbindelser samt underhåll av befintliga kablar. Orange Marine har 6 kabelläggningsfartyg och 1 kartläggningsfartyg.
Att notera: Detta är en svensk översättning av ABB:s engelska pressmeddelande daterat 5 augusti 2021, vilket kan läsas i sin helhet på abb.com/news. Om tolkningsfrågor uppstår gäller det engelska pressmeddelandet.
ABB Sverige
Christine Gunnarsson
Presschef
+46 21 32 32 32
press@se.abb.com
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke