Connect with us

Marknadsnyheter

Minister Lies: ”Framtiden (inom tåg) börjar i Niedersachsen”

Published

on

to, nov 09, 2017 11:24 CET

  Tåg utrustade med bränsleceller ersätter dieseltåg

•  Alstom bygger 14 Coradia iLint-tåg i Salzgitter för LNVG

•  Linde tillhandahåller vätgasen till tågen

Alla parter involverade i kontraktsskrivningen i Wolfsburg på torsdagen var eniga: Framtidens tåg kommer att vara vätgasdrivna, de kommer att kunna köras helt utsläppsfritt och först ut att använda dem för persontrafik blir den tyska delstaten Niedersachsen. Tåget heter ”Coradia iLint” och byggs av tågtillverkaren Alstom för den lokala transportmyndigheten i Niedersachsen (Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen, LNVG). Totalt 14 bränslecellståg kommer att byggas vid anläggningen i Salzgitter och de beräknas tas i drift för transport av resenärer mellan Cuxhaven, Bremerhaven, Bremervörde och Buxtehude från och med december 2021. Tågen kommer att ersätta ett flertal dieseldrivna enheter tillhörande transportmyndigheten Elbe-Weser-Verkehrsbetriebe (evb) och kommer att sänka de förorenande utsläppen i den dagliga servicen till noll. Tågets försörjning av vätgas kommer att säkerställas via en egen tankstation från Linde Group. Coradia iLint har en räckvidd på uppemot 1 000 kilometer på en tank, och kan nå upp i en maxfart av 140 km/h.     

På torsdagen, i pressens närvaro, undertecknade ledningarna för LNVG, Alstom och Linde kontrakten för leveransen av 14 bränslecellståg samt 30 år av underhåll och energiförsörjning för dessa; i Wolfsburg. Olaf Lies, Ekonomi- och transportminister för Niedersachsen, hade bjudit in sina ministerkollegor till undertecknandet av kontraktet i samband med transportministerkonferensen så att de kunde bilda sig en egen uppfattning om Coradia iLint-prototypen, som kommer att börja testköras i evb:s nätverk våren 2018 tillsammans med ytterligare ett fordon.

På plats i Wolfsburg överräckte transportminister Lies det officiella tillkännagivandet om finansieringen till de båda LNVG-cheferna Hans-Joachim Menn och Klaus Hoffmeister. LNVG kommer att köpa Coradia iLint-tågen till sin egen fordonspark och därefter hyra ut dem till en tågoperatör. Bränslecellstågen kommer att underhållas av Alstom vid evb:s depå i Bremervörde, som även kommer att byggas ut för att skapa kapacitet för detta.

Transportminister Olaf Lies säger:
 Från och med nu kommer det att finnas ett reellt alternativ till dieseldrivna tåg inom icke-elektrifierade järnvägstransporter. Vätgas och bränsleceller är den perfekta kombinationen för klimatskydd liksom när det gäller energi- och transportrevolutionen. Energislagen möjliggör lagring av energi och utsläppsfria tågresor. Vi finansierar innovativa tekniker och bidrar på ett hållbart sätt till energirevolutionen i transportsektorn. Jag är mycket glad över att Alstom kommer att bygga tågen i Niedersachsen, eftersom det ytterligare stärker företagets produktionsanläggning i Salzgitter.

Enak Ferlemann, statssekreterare vid det federala ministeriet för transport och digital infrastruktur (BMVI) tillkännagav, säger:
Utsläppsfria, energi- och kostnadseffektiva — tåg som drivs med bränsleceller är ett miljövänligt alternativ till diesellokomotiv. För att stärka industrianläggningen i Niedersachsen vill vi finansiera LNVG:s projekt genom att investera cirka 8,4 miljoner euro. Medlen kommer att tillhandahållas via det Nationella innovationsprogrammet för vätgas och bränslecellsteknik (NIP 2).

Menn och Hoffmeister, vars transportmyndighet organiserar regionala tågtransporter mellan Nordsjön och Harz-bergen årligen spenderar skatteintäkter till ett värde av närmare 300 miljoner euro på detta, vilket betonades vid undertecknandet av kontraktet, säger:
– Bränslecellsteknik har goda möjligheter att bli den förhärskande tekniken i Tyskland de kommande 10 till 15 åren, eftersom dieseldrivna tåg mer och mer tvingas ut från marknaden, och båda beskriver framtiden inom tågtransporter.

Gian Luca Erbacci, Senior Vice President för Europa på Alstom, sa i Wolfsburg:
Den här dagen är ett verkligt genombrott inom tågtransporter och ett stort steg i övergången till ett rent mobilitetssystem. För första gången någonsin i världen kommer ett vätgasdrivet passagerartåg att ersätta dieseltåg, och generera nollutsläpp med samma prestanda som ett vanligt regionaltåg och med en räckvidd på upp till 1 000 km. Vi på Alstom är mycket stolta över att ha utvecklat Coradia iLint-tåget i Salzgitter i Niedersachsen. Vi känner tacksamhet gentemot den tyska federala regeringen och gentemot Niedersachsens regionala regering för deras kontinuerliga stöd och förtroende för Alstoms starka innovationsförmåga.

Garantin för en tillförlitlig och tryggad energiförsörjning är en av förutsättningarna för en framgångsrik användning av bränslecellsdrivna tåg. Linde Group, ett världsledande företag inom gas och teknik, kommer att stå för vätgasförsörjningen till de nya bränslecellsdrivna tågen och kommer därför att bygga och driva världens första vätgastankstation för tåg i Bremervörde. De nödvändiga investeringskostnaderna beräknas uppgå till närmare 10 miljoner euro och för finansiering står den federala regeringen. LNVG kommer att hyra marken för tankstationen från evb och göra den tillgänglig för Linde AG, som även kommer att ansvara för driften och bygglovsansökan. Produktionen av vätgas på plats genom elektrolys och vindkraftsenergi kommer att planeras i en senare fas av projektet.

Bernd Eulitz, medlem i Linde AG:s styrelse, betonade:
Användningen av vätgas för rälsfordon är en milstolpe i tillämpningen av bränsleceller för utsläppsfria transporter. För första gången kommer kopplingen mellan denna sektor och vätgasinfrastrukturen att förverkligas i större skala och på ett ekonomiskt genomförbart sätt. Det är en utveckling som kommer att driva på etableringen av ett vätgasdrivet samhälle och kommer att resultera i att det skapas nya lösningar för lagring och transport av energi. Vi är stolta över att vara en del av detta innovationsprojekt.

Länk till bilder av Coradia iLint:   https://als.ptn.rs/a/158013

Presskontakt

Sabine Schlemmer-Kaune, Press Speaker MW
0049 511 120 5426
sabine.schlemmer-kaune@mw.niedersachsen.de
mobile: 0049  171 1853208

Rainer Peters, Press Speaker LNVG
0049 511 533 33 170
peters@lnvg.de
mobile: 0049 174-180 89 72 

Tanja Kampa, Press Speaker Alstom
0049 5341 900 7690
tanja.kampa@alstomgroup.com
mobile: 0049 176 13298834      

Dr. Thomas Hagn, Press Speaker Linde AG
0049 89 357571323
thomas.hagn@linde.com   
mobile: 0049 172 2808177

Om Alstom
Som leverantör av hållbara mobilitetslösningar, utvecklar och marknadsför Alstom system, utrustning och service inom transportsektorn. Alstom erbjuder ett komplett utbud av lösningar från höghastighetståg till tunnelbanor, spårvagnar och e-bussar, samt resenärslösningar, anpassade tjänster (underhåll, modernisering) och även infrastruktur, signalsystem och digitala mobilitetslösningar. Alstom är världsledande inom integrerade transportsystem. Företaget omsatte 7,3 miljarder euro och bokförde order för 10,0 miljarder euro under räkenskapsåret 16/17. Alstom har sitt huvudkontor i Frankrike, finns i över 60 länder och har 32 800 medarbetare. I Norden är vi cirka 300 medarbetare och har vårt huvudkontor i Stockholm. www.alstom.com www.alstom.com/nordics

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.