Marknadsnyheter
Mister York är Sveriges bästa burgarkedja 2025 – ”tredje året i rad”

Framgångarna fortsätter för Mister York och deras burgare. Den 17 januari
korades man för tredje året i till Sveriges bästa burgarkedja av
BurgerDudes – en eftertraktad utmärkelse i burgarvärlden.
– Det känns extremt kul, och det är ett kvitto på att vi gör något rätt och motiverar oss till att fortsätta
utvecklas och fortsätta skapa en grym produkt och upplevelse av högsta klass för våra gäster, säger Gustav
Haglund, VD och medgrundare.
På bild: Mister York sommaren 2020 när verksamheten endast beståd av en hemmasnickrad food truck.
Historien om det väletablerade namnet i hamburgarsverige började i Kalmar under
pandemin 2020; med den egenkomponerade food trucken. Grundarna, Gustav
Haglund och Gustav Larsson, som precis hade tagit studenten, drevs av en passion för att skapa riktigt bra och goda hamburgare – och det skulle inte dröja länge innan expansionen var ett
faktum. Med 21 restauranger i 19 svenska städer är Mister York ett framgångsrecept,
inte minst när flera andra aktörer har det desto tuffare på marknaden.
– Man läser väldigt mycket om att hamburgartrenden håller på att dö ut. Men faktum
är att vi serverar fler gäster än någonsin förut och vi tror att det snarare handlar om vad man som koncept erbjuder, berättar Gustav Haglund och fortsätter: vi serverar ungefär 200 000 gäster i månaden vilket vi är otroligt tacksamma över, och vi tror att vi lyckas göra det genom att fokusera på att skapa en så bra produkt och upplevelse till gästen som möjligt för en riktigt schysst peng.
Ända sedan den första hamburgaren stektes på foodtrucken i centrala Kalmar har
Mister York haft ett extraordinärt fokus på att alltid servera mat av högsta kvalitet.
Gustav berättar att det görs i en kombination av ordentliga och bra råvaror och ett
gediget hantverk bakom maten – och väldigt mycket mer.
– Vi är ju från Småland så det har alltid varit viktigt för oss att kunna erbjuda schyssta
priser, skrattar han och fortsätter:
-Till skillnad från många andra burgarkedjor så steks allt kött på beställning, våra såser blandar vi på plats och även majoriteten av våra grönsaker hackar vi på restaurangerna. Vi försöker göra så mycket som vi kan själva på plats för att öka kvaliteten på maten och värna om hantverket i varje hamburgare. Dessutom har vi alltid lagt vikt på att kunna erbjuda en personlig och bra service,
samtidigt som vi ämnar att hela tiden få ut maten på en relativt kort tid.
Hälften av Mister Yorks restauranger består av återbrukade sjöfartscontainrar.
I tider där ekonomin är hårt pressat för privatpersoner, såväl som för företag, vill man
också fortsatt kunna erbjuda hamburgare i toppklass utan att det ska kosta för
mycket. Det gör man på fler sätt än ett, förklarar Gustav Haglund vidare.
– Vi har inte världens flashigaste servering och det är ett aktivt beslut för att kunna hålla nere priserna till
våra gäster, likaså våra digitala betalningsalternativ. Det i kombination med att vi
offrar på våra egna marginaler gör att vi kan hålla nere priserna mot våra gäster och stammisar, men som vi på sikt tror leder till fler och nöjdare besökare. För oss på Mister York är det väldigt mycket viktigare att få återkommande gäster som uppskattar vår mat. Det är det som driver oss framåt, mer än att kunna
tjäna några tiotals kronor mer per burgare.
Press: gustav.larsson@misteryork.se
Marknadsnyheter
Ola Klingenborg ny vd och koncernchef på Coor


Ola Klingenborg tillträder som vd och koncernchef i Coor den 1 mars 2025. Ola Klingenborg efterträder Peter Viinpauu som varit tf vd och koncernchef sedan 1 december 2024.
Ola Klingenborg kommer närmast från rollen som VD för Coor i Sverige, en roll han tillträdde den 7 januari 2025. Innan dess arbetade Ola som koncernchef för omsorgsbolaget Team Olivia och har även bred erfarenhet från Clear Channel, en upphandlingsbaserad affär inom både privat och offentlig sektor. Ola har också en bakgrund som managementkonsult på McKinsey&Company.
– Jag är mycket glad över att Ola har tackat ja till rollen som vd och koncernchef. Han är en stark ledare med omfattande erfarenhet av strategi och förändringsledning. Det är också mycket fördelaktigt att Ola har en bakgrund inom vårdbranschen och erfarenhet av att leda stora företag med många anställda. Med sitt starka kundfokus och stora intresse för människor är jag övertygad om att Ola kommer att bidra till vår fortsatta utveckling, säger Mats Granryd, styrelseordförande i Coor.
Rekryteringen av en efterträdare till Ola Klingenborgs roll som VD för Coor i Sverige har påbörjats. Under en övergångsperiod kommer Ola Klingenborg att inneha både rollen som vd och koncernchef för Coor och rollen som vd för Coor i Sverige.
För ytterligare information, kontakta:
Mats Granryd, styrelsens ordförande
+46 70 780 30 00
mgranryd@gsma.com
Ola Klingenborg, tillträdande vd och koncernchef Coor
+46 702-68 64 30
Magdalena Öhrn, kommunikationsdirektör, Coor
+46 10 559 55 19
magdalena.ohrn@coor.com
Denna information är sådan information som Coor Service Management Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörandeden 17 februari 2025 kl. 11.00 CET.
Om Coor:
Som ledande facility management-leverantör, främst inriktad mot integrerade och komplexa helhetsuppdrag (IFM), är Coor med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Coor erbjuder specialistkompetens inom arbetsplatsservice, fastighetsservice och strategiska rådgivningstjänster. Vi skapar värde genom att utföra, leda och effektivisera kundernas serviceverksamheter, så att våra kunder kan fokusera på vad de gör bäst.
Bland Coors kunder finns ett stort antal större och mindre företag och offentliga verksamheter i Norden, bland annat ABB, Aibel, Alleima, DNV, DSB, danska Byggnadsstyrelsen, Equinor, ICA, IKEA, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, PKA (Danska Polisen, Kriminalvården och Åklagarmyndigheten), Postnord, Saab, SAS, Skanska, Swedbank, Telia Company, Vasakronan och Volvo Cars.
Coors verksamhet startade 1998 och är sedan 2015 noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen. Coor tar ansvar för den verksamhet som bedrivs i förhållande till kunder, medarbetare och ägare, men också för hur den påverkar samhället och miljön i ett bredare perspektiv. Läs mer på www.coor.com/sv
Marknadsnyheter
Återköp av aktier av serie B i Essity under vecka 7, 2025
Essity Aktiebolag (publ) har mellan den 10 februari 2025 och 14 februari 2025 återköpt sammanlagt 270 000 egna aktier av serie B (ISIN: SE0009922164) inom ramen för det återköpsprogram som styrelsen beslutat om.
Återköpen är en del av det återköpsprogram om 3 miljarder SEK som Essity tillkännagav den 17 juni 2024. Återköpsprogrammet löper under perioden 17 juni 2024 fram till årsstämman 2025 och genomförs i enlighet med EU:s marknadsmissbruksförordning (MAR) och EU-kommissionens delegerade förordning 2016/1052 (den så kallade Safe Harbour-förordningen).
Återköpen finansieras med rörelsens kassaflöde efter ordinarie utdelning med ambitionen att fortsätta göra återköp över tid som en återkommande del av Essitys kapitalallokering.
Aktier av serie B i Essity har återköpts enligt följande:
Datum | Aggregerad daglig volym (antal aktier): | Viktat genomsnittspris per dag (SEK): | Totalt dagligt transaktionsvärde (SEK): |
10 feb 2025 | 54 000 | 280,2540 | 15 133 716 |
11 feb 2025 | 54 000 | 278,7589 | 15 052 981 |
12 feb 2025 | 54 000 | 279,2098 | 15 077 329 |
13 feb 2025 | 54 000 | 282,7463 | 15 268 300 |
14 feb 2025 | 54 000 | 283,0950 | 15 287 130 |
Total ackumulerat under vecka 7, 2025 | 270 000 | 280,8128 | 75 819 456 |
Total ackumulerat under återköpsprogrammet | 9 072 000 | 298,1070 | 2 704 426 947 |
Samtliga förvärv har genomförts på Nasdaq Stockholm av Danske Bank för Essitys räkning. Efter ovanstående förvärv uppgår Essitys innehav av egna aktier per den 14 februari 2025 till 9 072 000 aktier av serie B. Det totala antalet aktier i Essity uppgår vid tidpunkten för detta pressmeddelande till 702 342 489, varav 58 973 654 aktier av serie A och 643 368 835 aktier av serie B.
För ytterligare information, kontakta:
Sandra Åberg, Vice President Investor Relations, +46 70 564 96 89, sandra.aberg@essity.com
Essity är ett globalt, ledande hygien- och hälsobolag. Varje dag använder en miljard människor världen över våra produkter, lösningar och tjänster. Vårt syfte är att bryta barriärer för välbefinnande för såväl konsumenter, patienter, vårdgivare och kunder som för samhället. Försäljning sker i cirka 150 länder under de globalt ledande varumärkena TENA och Tork samt andra starka varumärken såsom Actimove, Cutimed, JOBST, Knix, Leukoplast, Libero, Libresse, Lotus, Modibodi, Nosotras, Saba, Tempo, TOM Organic, och Zewa. Under 2024 hade Essity en nettoomsättning på cirka 146 miljarder kronor (13 miljarder euro) och 36 000 anställda. Huvudkontoret ligger i Stockholm och Essity är noterat på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök essity.se
Taggar:
Marknadsnyheter
LFV Aviation Consulting och Knowledge Agency samverkar för att främja digitaliseringen av flygtrafiken


LFV Aviation Consulting AB och Knowledge Agency Europe AB har tecknat ett ramavtal om att dela resurser och samarbeta i internationella projekt. Båda parter ser fram emot att stärka relationerna mellan de två företagen. Huvudfokus för samverkan är System Wide Information Management, SWIM.
Betydelsen av SWIM för Air Traffic Management, ATM, kan inte överskattas. Med den ständigt ökande komplexiteten i flygtrafiken och den växande efterfrågan på säkrare och effektivare verksamhet blir implementeringen av SWIM inte bara en fördel utan ett regulatoriskt krav.
SWIM består av standarder, infrastruktur och styrning som möjliggör hantering av Air Traffic Management och dess utbyte mellan kvalificerade parter via interoperabla tjänster
Driva innovation inom flygledningstjänst
– Vi ser en stor efterfrågan på expertis och tjänster relaterade till området Air Traffic Management och särskilt SWIM-tjänster runt om i världen. Genom att samarbeta med Knowledge Agency stärker vi tillsammans den svenska närvaron på den globala flygmarknaden med ett starkt team av experter med nyckelkunskap inom SWIM, säger Maria Wall Petrini, VD på LFV Aviation Consulting AB
– Den globala marknaden återhämtar sig i snabb takt efter Covid och vi ser ett växande behov av modernisering och digitalisering av flygtrafikledningen för att bli mer effektiv och även för att öka kapaciteten och säkerheten på och kring flygplatser. Vi ser fram emot att arbeta närmare teamet från LFV Aviation Consulting, säger Peter Olofsson, VD på Knowledge Agency Europe AB.
Framtiden för SWIM
– Rätt information vid rätt tidpunkt är avgörande för att förbättra beslutsprocesserna, optimera resursutnyttjandet och minska potentiella risker. SWIM främjar en samarbetsmiljö där intressenter kan utbyta kritiska data sömlöst och därigenom främja ett mer flexibelt ekosystem för transporter, säger Peder Blomqvist, CIO och ”Father of SWIM” på Knowledge Agency Europe AB.
För mer information, vänligen kontakta:
Maria Wall Petrini
CEO, LFV Aviation Consulting AB
maria.wallpetrini@lfv.se
+46 708 148653
Peter Olofsson
CEO, Knowledge Agency Europe AB
peter.olofsson@knowledgeagency.se
+46 709 595900
Peder Blomqvist
CIO, Knowledge Agency Europe AB
peder.blomqvist@knowledgeagency.se
+46 733 477471
Om LFV Aviation Consulting:
LFV Aviation Consulting AB är ett dotterbolag till Luftfartsverket (LFV), med syfte att marknadsföra LFV utomlands och att genomföra internationella projekt inom det civila luftfartsområdet.
Företaget erbjuder ett komplett utbud av toppmoderna tjänster, från utbildning till ANS-operationer till tillhandahållande av olika komplexa ANS- och flygplatsrelaterade tekniska tjänster till kunder över hela världen.
LFV Aviation Consulting har levererat tjänster till flygplatser, leverantörer av flygtrafiktjänster, luftfartsinstitutioner, Eurocontrol, EU, European Space Agency, ICAO och i mer än 50 länder runt om i världen.
Om Knowledge Agency:
Knowledge Agency Europe AB levererar innovativa lösningar för att modernisera och digitalisera flygtrafiksystem, med fokus på att förbättra säkerhet, effektivitet och kapacitet.
Sedan 2009 har KA levererat expertis och rådgivning inom informationshantering i komplexa miljöer internationellt. KA har bland annat levererat tjänster till SESAR, Eurocontrol, ENAV, NATS och LFV.
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke