Connect with us

Marknadsnyheter

Mitchell Cancer Institute i USA väljer RayStation för TomoTherapy

Published

on

fr, feb 02, 2018 14:20 CET

Mitchell Cancer Institute (MCI) – en del av University of South Alabama – har valt RayStation* som dosplaneringssystem för TomoTherapy ®. Centret behandlar även patienter med CyberKnife ® och kommer att börja använda RayStation* som dosplaneringssystem för denna maskin i framtiden.

MCI:s strålbehandlingscenter är utrustad med Accurays leveransystem CyberKnife och TomoTherapy, samt en 64-skikts PET-CT-scanner. Centrets intresse för RayStation väcktes i första hand av det kommande stödet för CyberKnife, men snart insåg man att systemet kunde uppfylla samtliga krav på dosplanering i framtiden, inklusive TomoTherapy.

 ”Vi blev mycket imponerande av RayStations kapacitet och användarvänlighet. Vi är ett ledande behandlingscenter och behöver den allra bästa tekniken för att kunna leverera oöverträffad vård med maximal effektivitet. RayStation hjälper oss att uppnå våra mål”, säger dr Weisi Yan, ansvarig för CyberKnife-programmet hos MCI.

 ”RayStation ger snabb och effektiv dosplanering för alla våra befintliga och framtida tekniker. Systemet är mycket mer lätthanterligt än de system som vi har använt tidigare. Med RayStation kan läkaren snabbt välja den bästa behandlingsstrategin”, säger Hal Hopper, chef för MCI:s strålningsonkologiska avdelning.

 ”MCI delar vår vision om ständiga förbättringar inom cancerbehandling. Vi är väldigt glada över att kunna uppfylla deras krav i fråga om avancerade kliniska tekniker, optimerade arbetsflöden och effektivt resursutnyttjande”, säger Johan Löf, CEO för RaySearch.
    

Om MCI
MCI grundades år 2000 och levererar cancerbehandling på tre platser: MCI:s huvudanläggning i Mobile, MCI Kilborn Clinic i Fairhope och Monroe County Hospital i Monroeville (samtliga i delstaten Alabama). Centrets forskare och läkare ägnar sig dagligen åt att bekämpa cancer i ett potentiellt upptagningsområde med fler än 4,1 miljoner invånare, och har stadigt fokus på att förbättra och utveckla diagnostik, behandling och förebyggande av cancer. Sedan det grundades har centret haft samma strategiska mål: att nå kapacitet för att godkännas som NCI Comprehensive Cancer Center, och att bli en ekonomiskt självgående enhet. 

Om RayStation
RayStation integrerar samtliga av RaySearchs avancerade behandlingslösningar i ett gemensamt, flexibelt planeringssystem. Systemet innehåller unika funktioner såsom optimering utifrån flera kriterier, med fullt stöd för adaptiv 4D-strålbehandling. Andra funktioner i systemet är RaySearchs marknadsledande algoritmer för IMRT- och VMAT-optimering samt extremt noggranna doseringsmotorer för foton-, elektron-, proton- och koljonsbehandling.* Systemet baseras på den senaste programvaruarkitekturen och har ett grafiskt gränssnitt som erbjuder det allra senaste inom användbarhet. 

Om RaySearch
RaySearch Laboratories AB (publ) är ett medicinteknikföretag som utvecklar innovativa programvarulösningar för förbättrad cancerbehandling. RaySearch erbjuder behandlingsplaneringssystemet RayStation till kliniker över hela världen, och distribuerar produkter via licensavtal med ledande medicintekniska företag. Företaget presenterade nyligen RayCare*, nästa generations onkologi-informationssystem, vilket är ett nytt produktområde för RaySearch. RaySearchs programvara används på omkring 2 600 kliniker i fler än 65 länder. Företaget grundades år 2000, som en avknoppning från Karolinska Institutet i Stockholm, och är noterat på Nasdaq-börsen sedan 2003. 

För mer information om RaySearch, besök: www.raysearchlabs.com

* Beroende på regulatoriskt godkännande på vissa marknader.

För mer information, kontakta:
Johan Löf, President och CEO, RaySearch Laboratories AB (publ)
Telefonnr: +46 (0)8-510 530 00
johan.lof@raysearchlabs.com 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

EasyPark Group förvärvar Flowbird Group

Published

on

By

EasyPark Group meddelar att man slutfört det strategiska förvärvet av Flowbird Group. Genom uppköpet vill bolaget ta ett större ansvar över digitaliseringen av urban mobilitet globalt och expandera till nya marknader.

Cameron Clayton, EasyPark Groups nuvarande vd, kommer att leda det nya bolaget. Frédéric Beylier, Flowbird Groups vd, lämnar bolaget.

– Den här dagen markerar ett steg mot att kunna förbättra nyttjande av utrymmen över hela världen. Vårt ännu bredare utbud kommer att göra det möjligt för våra kunder att optimera mobilitet och återinvestera i kollektivtrafik, grönområden och förnyelse av stadskärnor. Jag bjuder härmed in städer, transportmyndigheter och organisationer inom mobilitetsbranschen att vara med oss på den här resan. Tillsammans ska vi göra städer mer levande, säger Cameron Clayton, vd på EasyPark Group.

Sammanslagningen ger det nya bolaget en unik position för att kunna framtidssäkra städer med smarta parkerings- och transportlösningar. Genom att lokalt anpassa lösningar kommer företaget att kunna möta varje stads behov med en blandning av mobilparkering, parkeringsautomater och lösningar inom kollektivtrafik. Men även ge stöd till städer med lämplig prissättning, parkeringspolicyer, data och insikter.

– Det här förvärvet markerar ett spännande kapitel för mobilitet, det öppnar upp nya möjligheter och potentialen att skapa mervärde för människor, kunder, partners, och städer. När jag nu kliver åt sidan efter en spännande resa med Flowbirds team, så känner jag mig trygg är med att det nya bolagets framtid innehåller fler lovande äventyr och framgångar med alla dessa talangfulla och dedikerade medarbetare, säger Frédéric Beylier, vd på Flowbird Group.

För närvarande handlar det om kontinuitet i verksamheten för att fortsätta leverera tjänster av högsta kvalitet till kunder och partners. I takt med att det nya bolaget lägger grunden för att bygga en ledande global mobilitetsplattform kommer mer information att delas under de kommande månaderna.

Vitruvian Partners, Verdane och Searchlight Capital Partners L.P., investmentbolagen som kommer att äga bolaget, stödjer förvärvet och är stolta över att de två bolagen blir ett. Parterna har kommit överens om att inte offentliggöra information om transaktionen.

Lina Lindahl
mediarelations@easypark.net
Följ Easypark Group via vårt pressrum: https://news.cision.com/easypark

Continue Reading

Marknadsnyheter

Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern

Published

on

By

NORDIC FLANGES GROUP (publ.)

Org.nr 556674-1749

Pressmeddelande

Stockholm den 15 januari 2025 klockan 15:00

Nordic Flanges optimerar produktionen och tecknar hyresavtal med internationell storkoncern

Nordic Flanges är stolta att meddela att vi framgångsrikt har genomfört en omfattande optimering och effektivisering av vår produktion. Genom noggrann planering och förbättring av våra processer har vi lyckats reducera våra produktionsytor avsevärt med bibehållen omsättning och kapacitet, vilket inte bara stärker vår hållbarhetsprofil utan också skapar nya affärsmöjligheter.

I samband med denna förändring som vi tidigare har kommunicerat så är har vi nu undertecknat ett hyresavtal med en internationell storkoncern i Örnsköldsvik som från och med 1 januari 2025 kommer att hyra de överblivna fabriksytorna hos Nordic Flanges AB. Detta strategiska samarbete innebär inte bara ett mer effektivt nyttjande av våra resurser, utan också betydande ekonomiska fördelar för Nordic Flanges. Genom detta avtal beräknas vi spara över 2 miljoner kronor årligen i våra hyreskostnader.

“Detta är ett viktigt steg framåt för Nordic Flanges. Vår förmåga att optimera produktionen och samtidigt skapa nya affärsmöjligheter visar på styrkan och flexibiliteten i vår organisation. Vi ser fram emot att välkomna vår nya hyresgäst och att fortsätta vår resa mot en ännu mer effektiv och hållbar verksamhet,” säger Frederik von Sterneck, VD och koncernchef för Nordic Flanges Group AB.

Nordic Flanges fortsätter att fokusera på innovation, kvalitet och hållbarhet, och vi är glada över att kunna dela denna framgång med våra medarbetare, kunder och samarbetspartners.

Frederik von Sterneck

VD och koncernchef

Om bolaget:

Nordic Flanges är en ledande av industrikomponenter i Norden. Vårt affärskoncept är att leverera industriella lösningar i rostfritt stål, aluminium och kolstål, med marknadens bästa kundservice. För att möta våra kunders höga krav på effektivitet, flexibilitet och kvalitet, är vårt produktsortiment baserat på både egenproducerade och handlade industrikomponenter med kundanpassade logistiklösningar. Koncernen kombinerar egen tillverkning och utveckling med handel och agenturverksamhet inom utvalda teknikinriktade industrisegment.

Verkställande Direktör: Frederik von Sterneck

(frederik.vonsterneck@nordicflanges.com  / tfn. 08-587 979 00)

Styrelseordförande: Bengt Engström

Nordic Flanges Group AB (publ.)

Herkulesgatan 14

SE-111 52 Stockholm

556674-1749

www.nordicflanges.com

https://www.nordicflanges.com/nordic-flanges-group/pressmeddelanden/

Informationen lämnades för offentliggörande den 15 januari 2025, klockan 15:00
 

Nordic Flanges Group AB (publ.) (ISIN SE0023641311) handlas sedan 2007 på Nasdaq First North Growth Market, Stockholm.

Vår Certified Adviser är Mangold Fondkommission AB – tfn. 08-503 015 50 – CA@mangold.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Utredning föreslår ökade möjligheter för CSN att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter

Published

on

By

I dag har 2024 års studiestödsdatautredning överlämnat sitt betänkande till Utbildningsdepartementet. Utredningen har bland annat haft i uppdrag att ge Centrala studiestödsnämnden (CSN) bättre förutsättningar att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar och bidragsbrott. De har även gjort en allmän översyn av CSN:s registerförfattningar för att skapa regler som är anpassade efter dagens behov.

Utredningen har sett över den särskilda registerlagstiftningen som finns inom studiestödsområdet och föreslår bland annat att CSN får utökade möjligheter att behandla personuppgifter vid informationsutbyte med andra myndigheter och aktörer.

Utredningens förslag innebär att kraven på att lämna ut uppgifter till andra myndigheter på papper minskar och uppgiftslämnandet kan i stället ske digitalt.

– Det måste bli stopp på den onödiga papperskarusellen hos CSN. Myndigheten behöver få bättre förutsättningar att kunna arbeta mer effektivt och digitalt, utan omoderna pålagor. Så kan vi också möjliggöra utveckling av bättre kontroller för att få stopp på angrepp på våra gemensamma välfärdssystem. Därför ser jag fram emot att ta del av utredarens förslag, säger utbildningsminister Johan Pehrson.

Utredningen föreslår också att CSN ges utökade möjligheter att använda dataanalyser i stödverksamheten, vilket innebär att myndigheten förväntas kunna arbeta mer effektivt med att förebygga, förhindra och upptäcka felaktiga utbetalningar. 

Betänkandet kommer nu att beredas inom Regeringskansliet.

Kontakt

Alexandra Örenmark, pressekreterare hos Johan Pehrson, 076-117 29 48, alexandra.orenmark@regeringskansliet.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.