Connect with us

Marknadsnyheter

Mittenkoalitionen och Vänsterpartiet i Region Stockholms budget 2025 – Ansvar i ett fortsatt tuff läge

Published

on

Mittenkoalitionen i Region Stockholm – som består av Socialdemokraterna, Centerpartiet och Miljöpartiet – presenterar tillsammans med Vänsterpartiet i dag budgeten för 2025. Det är en budget som ger sjukvården och kollektivtrafiken nödvändiga förstärkningar i spåren av den värsta ekonomiska krisen sedan 1990-talet.

Budgeten för 2025 läggs samtidigt som inflationen har börjat vika undan, men krisen är långt ifrån över. Region Stockholms verksamheter har helt nya prisnivåer med betydligt högre löpande kostnader, till exempel för löner och sjukvårdsmaterial. Samtidigt sänker regeringen och Sverigedemokraterna statsbidragen till sjukvården och lämnar kollektivtrafiken helt utan stöd.

Det finns inget utrymme för satsningar, men tuffa politiska prioriteringar 2024 och vårdpersonalens skickliga arbete möjliggör en budget för återhämtning. Detta i kontrast till stora delar av Sverige där vårdpersonal varslats eller sagts upp i den nationella sjukvårdskrisen. Region Stockholm har trots denna kris hittills kunnat korta vårdköer, bli av med hyrbolagsberoende i vården, minska på administration och konsultanvändning samt skapa långsiktiga förutsättningar för kollektivtrafiken givet ett nytt läge efter pandemin. Detta arbete förstärks nu.

Region Stockholms budget 2025 är en budget som tar ansvar för ekonomin, sjukvården och kollektivtrafiken. Fokuset på ordning och reda i finanserna ligger fast. Vi går från underskott till överskott och fortsätter återställandet av soliditeten.

– Vi har skyddat vården och kortat vårdköer i en historiskt tuff tid när regeringen lämnat oss ensamma. Andra regioner säger nu upp vårdpersonal men i Region Stockholm läggs en budget som fortsätter skydda sjukvården. Vårdpersonalen ska ges arbetsro och vårdköerna ska nu kortas ytterligare oavsett om vården bedrivs i privat eller offentlig regi, säger Aida Hadžialić (S), finansregionråd.

– Skattehöjningen 2024 var en extraordinär och smärtsam nödåtgärd. Vi behöver behålla den skattenivån även under 2025 för att passera bottenpunkten för vården och kollektivtrafiken. Nästa steg är att börja återställa skatten. Vi är därför överens om en skattesänkning med fem öre per skattekrona från och med januari 2026, säger Gustav Hemming (C), klimat-, infrastruktur- och skärgårdsregionråd.

– Läget är fortfarande utmanande men tack vare tuffa prioriteringar 2024 kan vi nu trappa upp arbetet med att göra det tryggare och smidigare att välja kollektivtrafiken. Vi blickar också framåt och påbörjar en lokaliseringsutredning för tunnelbana till framtida Bromma parkstad. Vi vill planera kollektivtrafik i takt med Stockholm stads bostadsplaner och med utredningen gör vi oss redo att kunna bygga om en överenskommelse om tunnelbana till framtida Bromma Parkstad nås, säger Anton Fendert (MP), trafikregionråd.

– Vår viktigaste prioritering har varit att lyssna på och att ge tillbaka till vårdpersonalen. De är det viktigaste vi har. Därför har vi kommit överens om ett tvåårigt pilotprojekt som ger 1400 operationssjuksköterskor och -undersköterskor 34 timmars kliniskt arbete per vecka och resten schemalagd återhämtningstid. Det har fungerat i Östergötland, där antalet operationer ökade och sjukfrånvaron minskade. Nu tar vi det till Stockholm och skalar upp det rejält, säger Anna Sehlin (V), oppositionsregionråd.

Fakta – budgeten i siffror

Mnkr 2024 2025 B24/B25 2026 2027
Hälso- och sjukvårdsnämnden 66 896,8 70 669,0 5,6% 73 336,4 76 400,6
Primärvårdsnämnden 14 072,9 15 273,4 8,5% 16 066,0 16 874,9
Patientnämnden 35,0 36,1 3,3% 37,3 38,5
Trafiknämnden 13 522,8 14 858,4 9,9% 15 340,8 15 841,4
 – varav trafikförvaltningen 11 983,3 13 156,2 9,8% 13 627,2 14 116,1
 – varav färdtjänstverksamheten 1 177,0 1 277,0 8,5% 1 277,0 1 277,0
 – varav förvaltning för utbyggd tunnelbana 362,5 425,2 17,3% 436,6 448,3
Kulturnämnden 587,0 619,4 5,5% 636,9 657,6
Regionstyrelsen 2 714,0 2 874,8 5,9% 3 016,5 3 111,1
– varav regionledningskontoret 556,2 565,6 1,7% 568,5 568,5
– varav politiska organisationen 204,2 205,2 0,5% 210,2 210,2
– varav bidrag och övrigt 1 953,6 2 104,0 7,7% 2 237,8 2 332,4
Klimat- och regionutvecklingsnämnden 163,4 189,8 16,1% 196,4 203,2
Fastighets- och servicenämnden 0,0 0,0 ########## 0,0 0,0
Revisorskollegiet 39,5
Summa anslag 98 031,4 104 562,5 6,7% 108 672,8 113 170,9

Kommentarer för vissa verksamheter och nämnder

Skattesats

Skattesatsen är oförändrat 12,38 kr per intjänad hundralapp 2025. 2026 ska nedtrappningen av den tidigare genomförda skattehöjningen påbörjas. Därför aviseras en sänkning med 5 öre, till 12,33 kronor, från och med 2026.

Pensionskostnader

När olika verksamheters budget jämförs med budgetunderlagen är det viktigt att notera att budgetunderlagen togs fram i maj-juni och utgick från väsentligt högre pensionskostnader än vad som nu kommer att bli fallet. Pensionskostnaderna, och med dem PO-pålägget verksamheterna ska betala för sina anställda, har blivit klara under senare delen av sommaren.

Patientavgifter

Personer 18 år till och med 84 år:

Vårdkontakt inom primärvård och öppen specialistvård, oförändrad 275 kr.

Besök på närakut, oförändrad 375 kr.

Besök på akutsjukhusens akutmottagningar, oförändrad 400 kr:

SL:s och Waxholmsbolagets taxor

I budget 2024 slogs en höjning av 30-dagarsbiljetten på SL med 50 kronor 2024 och ytterligare 40 kronor 2025 fast. Höjningen med 40 kronor genomförs därför nu. Som en konsekvens höjs också priset på enkelbiljetten med 1 krona. Detta innebär ytterligare medel till kollektivtrafiken. Priset på biljetten för barn och unga, studenter och pensionärer höjs inte.

Waxholmsbolagets 30-dagars biljett höjs med 40 kronor 2025 som en konsekvens av höjningen av SL-taxan. Waxholmsbolagets priser för barn och unga, studenter och pensionärer höjs inte. Ö-kortet höjs med 25 kronor 2025.

Trafiknämndens resultatkrav

Trafiknämndens resultatkrav sätts till 180 miljoner kronor, vilket är en sänkning med 625 miljoner kronor jämfört med planår 2025 i budget 2024. Detta innebär ett ökat ekonomiskt utrymme för trafiknämnden under 2025.

Bilaga: Budgetförslaget

Nils Bergmark, pressekreterare (S), nils.bergmark@regionstockholm.se, 070 737 68 90.

Linda Ekblom Jacobsson, pressekreterare (C), linda.ekblom-jacobsson@regionstockholm.se, 070 737 72 16.

Linna Fredström, pressekreterare (MP), linna.fredstrom@regionstockholm.se, 070 737 32 61.

Cal Orre, pressekreterare (V), cal.orre@regionstockholm.se, 070 737 5972.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.