Connect with us

Marknadsnyheter

Mjölkchoklad – älskad men missuppfattad

Published

on

Många frågetecken runt chokladkakans innehåll och förvaring, visar ny undersökning från Fazer/YouGov

Trots att mjölkchoklad är den populäraste chokladvarianten bland svenska konsumenter är kunskapen om den låg, visar en ny undersökning från Fazer/YouGov. En av fyra tror att en bit mjölkchoklad – precis som mjölk – ska förvaras i kylskåp och sju av tio förknippar den med flytande mjölk trots att de flesta sorter innehåller mjölkpulver.

Mjölkchoklad tar både första och andra plats på listan över vilka sorter som anses godast. Även statistik från handeln visar att flest föredrar ljus choklad*. Men undersökningen från Fazer/YouGov bland 1200 personer, som presenteras inför Mjölkens Dag den 1 juni, visar samtidigt att kunskapsluckor och missuppfattningar om mjölkchoklad är vanliga.

– Det är tydligt att det råder stor okunskap kring mjölkchoklad. Vi vill reda ut myter och missuppfattningar och höja kunskapen, inte minst om mjölken, som är något av en bortglömd faktor. Men faktum är att den påverkar både smaken och konsistensen, säger Majlen Fazer, choklad- och kakaoexpert.

1. Mjölk

Så många som sju av tio (71%) förknippar mjölkchoklad med vanlig, flytande mjölk trots att de allra flesta mjölkchokladkakor som säljs i butik tillverkas på mjölkpulver. Endast 29 procent kopplar den till mjölk i pulverform.

– Vilken typ av mjölk som används i tillverkningen har betydelse för smak och konsistens. Vanlig, flytande mjölk ger en mer framträdande mjölksmak och kan även påverka konsistensen så att chokladen smälter lättare i munnen. Anledningen till att man använder mjölkpulver är att det är enklare och mer kostnadseffektivt.

2. Förvaring

En av fyra (25%) tror att en bit mjölkchoklad – precis som mjölk – ska förvaras i kylskåp för ökad hållbarhet. 39 procent tror inte det, men nästan lika många (36%) är osäkra på vad som gäller.

– Mjölkchoklad ska inte förvaras i kylskåp av en rad olika anledningar. Dels för att chokladen kan ta åt sig av starka lukter som finns i kylen, dels för att kakaosmöret i chokladen är känsligt för temperaturskillnader. Så när du tar ut chokladen ur kylen kan ytan få en gråaktig färg. Idealtemperaturen för förvaring av mjölkchoklad är runt 20 grader.

3. Kakaohalt

Tre av fyra (76%) har inte koll på kakaohalten i mjölkchoklad. Endast en av fyra (24%) vet att kakao måste utgöra minst en fjärdedel av innehållet.

– Enligt EU:s direktiv måste mjölkchoklad innehålla minst 25 procent kakao, men de allra flesta mjölkchokladsorter som säljs i Sverige innehåller minst 30 procent. Ju högre kakaohalt desto starkare blir smaken.

4. Ursprung

Det råder också tveksamheter kring mjölkchokladens ursprung och eventuella kopplingar till Sverige. En av tio (11%) menar att det är en svensk uppfinning, medan tre av tio (32%) hävdar att det inte är det. Men de flesta (57%) känner sig osäkra på dess ursprung.

– Mjölkchoklad kommer varken från Sverige eller från Finland, utan den uppfanns 1875 av schweizaren Daniel Peters.

5. Energiinnehåll

Nära varannan (48%) tror att mjölkchoklad innehåller fler kalorier än mörk choklad. 16 procent tror på det motsatta, medan drygt var tredje person (36%) är osäker på vad som gäller.

– Energiinnehållet i ljus choklad är ungefär samma som i mörk. Det som styr är mängden tillsatt socker, mjölkfetter och kakaosmör, så det kan variera beroende på de faktorerna.

Topp 3: Godaste chokladen, enligt svenska konsumenter

1.                   Mjölkchoklad med fyllning (godis, nötter etc.)                   32%

2.                   Mjölkchoklad utan fyllning                                                 24%

3.                   Mörk choklad utan fyllning                                                15%

FAKTA: Undersökningen omfattar 1200 personer över 18 år, boende i Sverige. Den är genomförd av YouGov under perioden 6-7 maj, på uppdrag av Fazer.

FAKTA Mjölkchoklad: Tillverkas av kakaomassa, kakaosmör, flytande mjölk eller mjölkpulver samt socker. Vid användning av flytande mjölk tillsätts mindre socker eftersom färsk mjölk har en naturlig sötma.

FAKTA Mjölkens Dag 1 juni:

Kallas även World Milk Day och firas internationellt sedan 2001, på initiativ av FN:s livsmedels- och jordbruksorganisation.

*Mjölkchoklad utgör 83 procent av alla sålda chokladkakor, medan mörk choklad utgör 17 procent. Källa: AC Nielsen.

För mer information, vänligen kontakta: 

Christine Kullgren, kommunikationsdirektör, Fazer Sverige
Telefon: + 46 73 062 32 13
E-post: christine.kullgren@fazer.com

Fazer-koncernen

1891 öppnade den unge Karl Fazer sitt första konditori, med en mission att skapa mat med mening – och en passion för att skapa stunder av glädje för alla människor runt omkring honom. Detta är Northern Magic. Made Real. I dag är Fazer ett internationellt familjeägt företag som erbjuder bageri-, konfektyr-, kex- och spannmålsprodukter, växtbaserade måltider, mjölkfria produkter och on-the-go-mat och -dryck samt måltids- och cafétjänster av hög kvalitet. Koncernen har egen verksamhet i åtta länder och export till cirka 40 länder. Fazers framgång grundar sig på Karl Fazers vision, värderingar och kreativitet: bästa kvalitet i produkter och tjänster, populära varumärken, kunniga medarbetares engagemang och företagets ansvarsfulla sätt att arbeta. Fazer-koncernens omsättning 2018 uppgick till 1,6 miljarder euro och antalet anställda till över 15 000. Fazers verksamhet följer etiska principer som baserar sig på koncernens värderingar och FN-initiativet Global Compact.

Northern Magic. Made Real.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.