Connect with us

Marknadsnyheter

Moberg Pharma sänker förväntningarna på primärt behandlingsmål i pågående fas 3-studie baserat på en delmängd av data

Published

on

Moberg Pharma AB (publ) meddelar att bolaget har erhållit information kring klinisk läkning på en delmängd av patienter i den pågående nordamerikanska fas 3 studien för MOB-015 mot nagelsvamp. Antalet patienter som uppnått klinisk läkning i denna blindade delmängd av patienter är lägre än bolagets förväntningar, vilket gör att Moberg Pharma behöver informera marknaden om detta faktum.

Den nordamerikanska fas 3-studien pågår vid 33 studiecenter i USA och Kanada, inkluderande totalt 384 patienter. Studien utgör en essentiell del av de kliniska data som krävs för registrering och kommersialisering av MOB-015 i USA och särskiljer sig från tidigare studier med MOB-015, som låg till grund för läkemedelsgodkännande i 13 EU-länder, genom minskad dosering – 8 veckors daglig dosering följt att veckovis underhållsbehandling under 40 veckor jämfört med daglig dosering under hela behandlingsperioden.

I arbetet med att förbereda databasen inför kommande toplinedata har bolaget erhållit information kring klinisk läkning på en delmängd av patienter i studien.

Klinisk läkning är en av tre parametrar som tillsammans ger studiens primära behandlingsmål, fullständig läkning. Samtliga tre parametrar; klinisk läkning, negativ svampodling och negativ mikroskopi, behöver vara uppfyllda för att en patient ska vara fullständigt läkt. Ingen information har erhållits om de andra studieparametrar inkluderade i fullständig läkning.

Informationen som erhållits är blindad, ingen information har erhållits kring vilken patient som fått aktiv behandling eller hur många patienter i delmängden av data som erhållit aktiv behandling (patienterna i studien är randomiserade 2:1 till behandling med MOB-015 och vehikel).

Totalmängden patienter som uppnått klinisk läkning i denna delmängd av patienter är lägre än bolagets förväntningar, och Moberg Pharma bedömer att sannolikheten att kunna kommersialisera produkten i USA baserat på denna studie har minskat väsentligt, vilket gör att bolaget behöver informera marknaden om detta faktum.

Det är en absolut prioritet att värna dataintegriteten i studien, dels för att inte underminera möjligheterna att använda studieresultat i diskussioner med regulatoriska myndigheter, dels då det finns patienter med pågående behandling i studien.

Moberg Pharma kommer inte att spekulera i möjliga utfall eller vad detta innebär för MOB-015s framtida potential utan inväntar toplineresultat för att inte dra förhastade slutsatser.

Vår främsta prioritet är att värna dataintegriteten i studien. Vi kommer tillsammans med vårt CRO att göra vårt yttersta för att minimera tiden från sista patients sista besök till top-linedata och vår förväntansbild är att dessa kommer att kunna tidigareläggas något jämfört med vad som tidigare kommunicerats, innan årsskiftet,” säger Anna Ljung, VD för Moberg Pharma.

Den 13 september 2024 klockan 15.00 (CET) kommer Moberg Pharmas VD Anna Ljung, CMO Anders Bröijersén och CSO Amir Tavakkol att svara på frågor vid en telefonkonferens. Frågestunden kommer att hållas på engelska.

För att delta i konferensen, vänligen ring in på något av nedanstående nummer innan konferensen börjar:

SE: 010 – 884 80 16. Access Code: 961943
US: +1
855 979 6654. Access Code: 961943

För mer information, vänligen kontakta:

Anna Ljung, VD, telefon: 070 – 766 60 30, e-post: anna.ljung@mobergpharma.se
Anders Bröijersén, Chief Medical Officer, telefon: 076 – 001 15 76, e-post: anders.broijersen@mobergpharma.se

Amir Tavakkol, Chief Scientific Officer, telefon: +1 973 307 4856, e-post: amir.tavakkol@mobergpharma.se

Om denna information
Denna information är sådan information som Moberg Pharma AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades för offentliggörande den 13 september 2024 klockan 08:00 CEST genom kontaktpersonerna ovan.

Om MOB-015 och nagelsvamp
Nagelsvamp är en vanligt förekommande infektion som drabbar 5-10 % av befolkningen, där majoriteten av patienterna idag är obehandlade. Den globala marknadspotentialen är mycket stor med fler än hundra miljoner patienter och ett tydligt behov av bättre produkter. MOB-015 är en egenutvecklad topikal formulering av terbinafin som möjliggör effektiva koncentrationer av terbinafin till nageln och nagelbädden samtidigt som risken för systemisk exponering, som ses vid oral användning av terbinafin, undviks. Terbinafin är för närvarande den mest använda tablettbehandlingen mot nagelssvamp, men medför risker såsom interaktion med andra läkemedel och leverskador. Läkemedlet MOB-015 har försäljningstillstånd i 13 EU länder och godkännandet stöds av två fas 3-studier där MOB-015 visade överlägsen nivå av mykologisk läkning (76%, vs upp till 42% för jämförande substanser) samt en signifikant bättre fullständig läkning jämfört med vehikel, utan några allvarliga biverkningar. En nordamerikansk fas 3-studie pågår vid 33 studiecenter i USA och Kanada, inkluderande totalt 384 patienter. Patienterna utvärderas under 52 veckor och det primära effektmåttet är andelen patienter som uppnår fullständig läkning av den utvalda stortånageln.

Om Moberg Pharma, www.mobergpharma.se
Moberg Pharma AB (publ) är ett svenskt läkemedelsbolag med fokus på kommersialisering av egenutvecklade läkemedel baserade på beprövade substanser. Bolagets läkemedel MOB-015 är en ny utvärtes behandling av nagelsvamp, med marknadsgodkännande i 13 EU länder. MOB-015 säljs i Sverige under varumärket Terclara® och finns på samtliga apotekskedjor. Kliniska fas 3-studier av fler än 800 patienter för MOB-015 indikerar att produkten har potential att bli den framtida marknadsledaren inom nagelsvamp. Moberg Pharma har avtal med kommersiella partners på plats i bland annat Europa och Kanada. Moberg Pharma har huvudkontor i Stockholm och bolagets aktie är noterad under Small Cap på Nasdaq Stockholm (OMX: MOB).

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Daniel Mühlbach avser sluta som VD för Footway Group AB – styrelsen inleder rekryteringsprocess

Published

on

By

Footway Group AB (”Bolaget”) meddelar idag att styrelsen har beslutat att inleda en rekryteringsprocess för en ny verkställande direktör (VD). Detta steg följer på den tidigare kommunicerade strategiska uppdelningen av e-handelsverksamheten och plattformsverksamheten, vilket är en långsiktig strategi för att optimera båda verksamheterna. Daniel Mühlbach fortsätter som VD för Footway OaaS AB och plattformsverksamheten.

”Efter många år som VD för Bolaget känner jag att tiden är rätt för att överlåta ledarskapet till någon som kan driva Bolaget vidare in i nästa tillväxtfas, medan jag fullt ut kan fokusera på plattformsverksamheten. Jag har därför meddelat styrelsen för Bolaget att jag önskar sluta som VD så snart en lämplig ersättare är rekryterad. Det har varit en fantastisk resa, och jag är oerhört stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit. Genom vår strategiska uppdelning får både e-handels- och plattformsverksamheten bättre förutsättningar att växa på sina egna premisser. Uppbyggnaden av separata ledningsfunktioner är viktig för att stärka respektive verksamhet och för att skapa ett tydligt fokus på respektive kärnverksamhet. Jag ser fram emot att fortsätta stötta Bolaget i min roll som aktieägare och styrelseledamot, och jag har stort förtroende för att rekryteringen av en ny VD kommer att bidra till fortsatt tillväxt och långsiktig stabilitet för Bolaget, våra kunder, partners och aktieägare,” säger Daniel Mühlbach, VD.

Bolagets styrelse inleder omgående en rekryteringsprocess. Daniel Mühlbach kommer att fortsätta leda Bolaget tills dess att en ny VD är rekryterad.

”Vi vill rikta ett stort tack till Daniel Mühlbach för hans dedikerade ledarskap och betydande bidrag till Bolaget under 14 år när han framgångsrikt har navigerat oss genom både utmaningar och tillväxtmöjligheter. Under sin tid som VD har Bolaget uppnått omfattande automatiseringar, internationell expansion till 24 länder, 10 förvärv av bolag samt starkare finansiell position och vi står nu väl rustade för framtiden. Vi respekterar Daniel Mühlbachs beslut att fokusera på Footway OaaS och stöttar honom i övergången,“ säger Johan Englund, styrelseordförande.

För ytterligare information:
Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45

Susanne Cederström
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98

Om Footway Group
Bolaget driver och utvecklar e-handel. Försäljningen sker genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo,com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolagets alla  butiker drivs med en delad infrastruktur (lager, kundsupport, etc). Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.

Informationen är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2024 20:00 CEST.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen vinner Årets Employer Branding Företag 2024

Published

on

By

Lantmännen har utsetts till Årets Employer Branding Företag 2024 av Karriärföretagen. Lantmännen, som utnämnts till Karriärföretag fem år i rad, ser utmärkelsen som ett kvitto på företagets arbete med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke förbättras.

Lantmännen är glada att kunna meddela att man har fått den ärofyllda utmärkelsen Årets Employer Branding Företag 2024. Företaget ser priset som ett tydligt tecken på deras engagemang för att erbjuda en arbetsplats där medarbetare kan växa, trivas och bidra till en hållbar utveckling – från jord till bord. 

 Vi på Lantmännen är stolta och tacksamma över den här utmärkelsen. Den bekräftar att vi är en arbetsgivare där medarbetare kan utvecklas och trivas och att vår kommunikation har effekt. Att kunna attrahera rätt kompetenser för att nå våra mål och skapa värde för våra ägare, svenska lantbrukare, är mycket viktigt för oss, säger Frida Tydén, SVP & Head of Communications & Marketing. 

Med Lantmännens värderingar som grund, starkt engagerade medarbetare och ett tydligt fokus på företagets viktiga uppdrag, inte minst inom svensk livsmedelsförsörjning, har Lantmännen ambitionen att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare inom flera branscher. 

 Den här framgången inspirerar oss att fortsätta utveckla vårt employer branding-arbete, och att attrahera talanger som delar vår vision om hållbar tillväxt och innovation. Exempel är att Lantmännen utnämnts till Sveriges mest meningsfulla företag och att vårt traineeprogram, har röstats fram som ett av de mest attraktiva programmen av Karriärföretagens studentnätverk, säger Linda Siljemark, Employer Branding Manager. 

Juryns motivering lyder:  
Lantmännen har på ett föredömligt sätt visat sitt engagemang för employer branding genom att bygga en arbetsplats där medarbetarnas utveckling och välbefinnande står i centrum. Genom att kombinera sina starka värderingar med innovativa strategier har Lantmännen lyckats attrahera och behålla talanger i en konkurrensutsatt bransch. Deras satsningar på medarbetarskap och en hållbar arbetsmiljö har gjort Lantmännen till en attraktiv arbetsgivare som inspirerar och engagerar sina medarbetare. Karriärföretagen är därför stolta över att tilldela Lantmännen priset Årets Employer Branding Företag 2024 i kategorin Jurister. 

Fakta 

Om Karriärföretag och nomineringsprocessen
Varje år presenterar Karriärföretagen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma – årets Karriärföretag. De arbetsgivare och nyckelpersoner som utmärker sig bland dessa Karriärföretag nomineras till olika priser inom följande kategorier: Ekonomer, Jurister, IT, Tech, Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, Mäklare, Naturvetare och Samhällsvetare. Nomineringsprocessen påbörjas med en öppen nominering på Karriärföretagens hemsida, där arbetsgivare och HR-personer kan bli nominerade. En kommitté granskar nomineringarna och utser slutnominerade, varefter en jury väljer vinnare. 

Prisutdelningen
Vinnarna utsågs under Stora Karriärdagen, som i år ägde rum den 9 oktober på Berns Salonger i Stockholm. Juryn bestod av framstående experter inom Employer Branding, inklusive Anna Dyhre, Charlotte Hågård, Torgny Johnsson, och Boris Nordenström. 

Prisdefinition
Utdelas till en arbetsgivare där arbetet med employer branding frågorna är kontinuerligt och väl förankrat. Arbetet med frågorna har vidare lett till tydliga resultat vad avser kännedom och attraktivitet som arbetsgivare. 

Nominerade och vinnare
Alla nominerade och vinnare finns publicerade på Karriärföretagens webbsida

Lantmännens karriärsida
Om utvecklingsmöjligheter, vad vi erbjuder, medarbetarberättelser, lediga tjänster. Läs mer på Lantmännens karriärsida

  
För mer information, kontakta gärna: 

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

I Love Lund offentliggör utfall i emissionen

Published

on

By

I Love Lunds tillförs 4,04 MSEK i företrädesemission som avslutades 8 oktober, varav 79,7% tecknats med stöd av teckningsrätter och med en total täckningsgrad om 53%. Antalet aktier ökar med 50 457 B-aktier och gör att det nya antalet aktier är 430 707, varav 13 250 är A-aktier. Aktiekapitalet ökar från 3 802 500 till 4 307 070. Inga stora förändringar har skett bland I Love Lunds största aktieägare. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till 0,6 MSEK.

VD Björn Englunds kommentar:

          Med emissionsbeloppet ges I Love Lund möjligheten för att kunna följa våra portföljbolag längre på deras utvecklingsresa samt investera i nya entreprenörs innovativa Lundabolag. Vi fortsätter gynna ett livskraftigt innovativt näringsliv i Lund där bolagen stannar och verkar även när man växer sig större. Tack till alla aktieägare, förutvarande och nytillkommande, som valt att delta i denna tillväxtemission.

 

Betalning för aktier tecknade utan företräde

Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde beräknas skickas ut 11 oktober 2024. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Nordic Issuing tillhanda inom 3 bankdagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.

 

Handel med BTA och erhållande av aktier

När emissionslikviden för aktier tecknade utan teckningsrätter har inkommit till Nordic Issuing kommer BTA bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTA till ordinarie aktier. Handel med BTA bedrivs på Spotlight Stock Market och upphör då BTA har omvandlats till ordinarie aktier.

 

Denna information är sådan som I Love Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-10 18:30 CET.

 

Emissionsinstitut

Nordic Issuing AB agerar emissionsinstitut I företrädesemissionen.

 

För mer information, kontakta:

Björn Englund, VD I Love Lund AB
Telefon: +46 735 29 53 33, e-post: bjorn.englund@ilovelund.se

 

Om I Love Lund AB (publ):

I Love Lund AB är ett affärsdrivande lokalt investeringsbolag som investerar i bolag med stark anknytning till Lund, främst i onoterade tidiga tillväxtbolag med innovationshöjd. Investeringsportföljen består idag av ca femtio målbolag och har en bred diversifierad sammansättning. Vi bistår med kapital, kompetens och nätverk efter målbolagens behov. Vi skapar även aktiviteter för våra aktieägare och gynnar ett livskraftigt innovativt näringsliv lokalt. I Love Lund är noterat på Spotlight Stock Market. Mer information finns på www.ilovelund.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.