Marknadsnyheter
Moberg Pharmas bokslutskommuniké 2024
TERCLARA FORTSATT MARKNADSLEDARE OCH EXPANDERAR IN I NORGE
ÅRET (JAN-DEC 2024)
- Nettointäkter 9,8 MSEK (0)
- EBITDA -23,5 MSEK (-25,4)
- Rörelseresultat (EBIT) -324,8 MSEK (-27,5)
- Periodens resultat -255,1 MSEK (-21,1)
- Resultat per aktie efter utspädning -6,74 SEK (-1,33)
- Likvida medel uppgick till 293,3 MSEK (60,6)
FJÄRDE KVARTALET (OCT-DEC 2024)
- Nettointäkter 1,0 MSEK (0)
- EBITDA -7,8 MSEK (-8,0)
- Rörelseresultat (EBIT) -308,1 MSEK (-8,2)
- Periodens resultat -243,3 MSEK (-6,4)
- Resultat per aktie efter utspädning -5,21 SEK (-0,23)
- Likvida medel uppgick till 293,3 MSEK (60,6)
VÄSENTLIGA HÄNDELSER UNDER FJÄRDE KVARTALET
- Terclara® är fortsatt marknadsledare i Sverige.
- En ny terbinafin-leverantör har säkerställts för Terclara®/MOB-015. Därmed är terbinafintillgång inte längre en begränsande faktor för bolagets lanseringsplaner.
- Toplineresultat för fas 3-studien har rapporterats. MOB-015 uppnådde inte det primära effektmåttet med 8 veckors daglig dosering följt av veckovis underhållsdosering. Bolagets fokus framöver kommer att ligga på den effektiva dagliga doseringen som är godkänd i 13 EU-länder.
- Moberg Pharma och Bayer har gemensamt avslutat licensavtalet, där Moberg Pharma har återfått alla rättigheter för MOB-015 i EU och behåller redan erlagda milstolpsintäkter.
VÄSENTLIGA HÄNDELSER EFTER KVARTALET
- Lanseringen av Terclara® (MOB-015) inleds i Norge. Erfarenheterna från Sverige ger förtroende för den norska marknaden och lanseringen av Terclara® i Norge sker med samma upplägg. I februari genomfördes de första leveranserna till norska apotek, vilket följs av riktad information till apotekspersonal och sjukvårdspersonal. Parallellt kommer konsumentmarknadsföring att intensifieras inför högsäsongen, då efterfrågan på behandling av nagelsvamp traditionellt ökar.
VD-KOMMENTAR
Terclara® befäster sin position som marknadsledare i Sverige. Med den svenska framgången som grund tar vi nu nästa steg genom att expandera till Norge. En ny terbinafin-leverantör har säkerställts vilket innebär att tillgången på terbinafin inte längre är en begränsande faktor för våra lanseringsplaner. Efter att toplinedata i den nordamerikanska fas 3-studien offentliggjorts omvärderar vi våra planer för USA och flyttar vårt fokus till den europeiska marknaden, som erbjuder de största möjligheterna för tillväxt i närtid, inklusive den effektiva dagliga doseringen som är godkänd i 13 EU-länder.
Under helåret 2024 uppnådde Terclara® en marknadsandel om 31% i värde och 25% i enheter av apotekens försäljning till slutkonsument i Sverige trots att marknadsföringen till konsument först drog igång i april.[1] Motsvarande siffror för fjärde kvartalet var 33% i värde och 26% i enheter – en anmärkningsvärd tillväxt på kort tid.
Vidareutvecklad strategi efter toplineresultat från fas 3-studien
I december offentliggjordes toplinedata för den nordamerikanska fas 3-studien med MOB-015. I linje med tidigare kommunikation bekräftades att det primära effektmåttet inte uppnåddes med 8 veckors daglig dosering följt av veckovis underhållsdosering. Mykologisk läkning (svampfri) var lägre än vad som observerats i tidigare studier. Den nordamerikanska studien hade minskad dosering jämfört med bolagets kommersiella produkt med daglig dosering genom hela behandlingsperioden. Godkännande i EU är baserat på tidigare studier och påverkas inte av de nya studieresultaten.
Som förväntat reducerades missfärgning av naglarna[2] med den minskade doseringen, men detta skedde på bekostnad av lägre mykologisk läkningsgrad. Vår analys är att 8 veckors daglig behandling inte levererade tillräckliga mängder terbinafin för att döda svampen innan övergång till veckovis underhållsbehandling. Vår hypotes är oförändrad, att det finns en avvägning mellan att leverera tillräckliga mängder terbinafin och att undvika överhydrering/vita missfärgningar av naglar. Fenomenet med överhydrering är övergående, men gör det svårt att bedöma den kliniska läkningen i en studie. En sannolik lösning på problemet skulle vara en ytterligare studie med längre uppföljningsperiod och/eller en annan kombination av daglig behandling och underhållsbehandling, med potential att generera starkare effektdata.
Vår bedömning är att ytterligare kliniska data behöver genereras innan vi kan ansöka om godkännande i USA. Detta betyder en fördröjning i förväntad lanseringstidpunkt i USA och bolagets styrelse har därmed beslutat om en nedskrivning av immateriella tillgångar. Moberg Pharma har den långsiktiga ambitionen att genomföra en ytterligare klinisk studie i USA för att uppnå FDA-godkännande, stärka produktens kliniska evidens och marknadspåståenden globalt samt stödja bolagets pågående patentansökan. I närtid prioriterar vi att investera i de europeiska marknader där MOB-015 redan är godkänd. Vi avser att visa produktens marknadsledande potential genom framgångsrika lanseringar i EU innan en ny studie i USA eller marknadssatsningar utanför Europa i egen regi blir aktuella.
Förändringar i kommersialiseringsmodell och partnerskap
Vi har tagit ett gemensamt beslut tillsammans med Bayer att avsluta partnersamarbetet på grund av strategiska överväganden och studieresultaten. Detta innebär att vi återfått fulla rättigheter till MOB-015 i Europa samtidigt som vi behåller tidigare erhållna milstolpebetalningar från Bayer. Även för Sydkorea har partnersamarbetet avslutats. På grund av den mycket konkurrensutsatta och strukturellt unika karaktären hos den koreanska marknaden – där Jublia (efinaconazole) har blivit generisk, gränserna mellan OTC- och Rx-kanaler är otydliga, samt att pris- och ersättningsförhållandena är ogynnsamma – har vi beslutat att för närvarande inte gå vidare med ytterligare samarbete i Korea, då det inte skapar rätt förutsättningar för framgång. Med detta får vi möjligheten att styra våra aktiviteter och investeringar i Europa och Asien helt enligt våra egna prioriteringar och företagets långsiktiga strategi för värdeskapande. Som ett första steg väljer vi att ta en mer aktiv roll i kommersialiseringen och etablera en starkare direkt närvaro i EU inklusive ägandet av varumärket, vilket ger bättre marginaler. Diskussioner pågår med potentiella partners i Europa för att stödja denna strategi.
Vi avser att använda en liknande kommersialiseringsmodell som vi tidigare framgångsrikt byggde upp i USA, där Terclara används som ett ”stjärnvarumärke” och kompletteras med ytterligare förvärvade produkter. Historiskt har vi varit framgångsrika med att identifiera, förvärva och utveckla mindre varumärken från större företag, vilket skapar stordriftsfördelar och bygger varumärkesvärden.
Fortsatt expansion
En ny terbinafin-leverantör har säkerställts under kvartalet, vilket innebär att tillgången på terbinafin inte längre är en begränsande faktor för våra lanseringsplaner. Med denna säkerhet kan vi nu med tillförsikt planera för fortsatt expansion.
I februari 2025 tillkännagav vi stolt att lanseringen av Terclara® har inletts i Norge. Denna lansering är ett viktigt steg i vår europeiska expansionsstrategi och bygger vidare på vår framgång i Sverige. De första leveranserna till norska apotek har redan genomförts, vilket kommer följas av utbildning av apoteks- och sjukvårdspersonal samt riktad konsumentmarknadsföring inför högsäsongen. Vi ser stor potential för Terclara® att etablera sig som marknadsledare även i Norge. Med godkännande på 13 EU marknader är planerna oförändrade och banar väg för ytterligare lanseringar 2026, där den lyckade lanseringen i Sverige ger oss ett starkt momentum.
Att Terclara snabbt blivit marknadsledare och drivit tillväxt för totalmarknaden för nagelsvampsbehandling, är en tydlig indikation att vårt budskap verkligen fungerar, där vi i två stora fas 3 studier har visat att 76% av patienterna blir svampfria, vilket är världsledande och bättre än någon annan utvärtes behandling mot nagelsvamp.
Vi ser med fortsatt energi och optimism på framtiden, där framgången i Sverige bekräftar vår strategi och ger oss ett starkt fundament att bygga vidare på när vi nu förbereder för expansion till nya marknader och ytterligare tillväxt i Europa.
Anna Ljung, VD Moberg Pharma
[1] Källa: IQVIA MIDAS, Pharmacy Sell-Out data, januari-december 2024
[2] I tidigare fas 3 studier noterades vitaktiga naglar efter 12v behandling hos ~70% av patienterna, med den nya doseringen uppvisade mindre än 50% av patienterna detta vid samma tidpunkt
TELEFONKONFERENS
Vd Anna Ljung kommer att presentera denna rapport på en telefonkonferens i dag, den 11 februari 2025 kl. 15:00. Telefon: SE 010 884 80 16, US +1 646 664 1960 Access kod: 223155
DENNA INFORMATION
Moberg Pharma offentliggör denna information enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades för offentliggörande genom förmedling av den kontaktperson som anges nedan, kl. 8.00 (CET) den 11 februari 2025.
FÖR YTTERLIGARE INFORMATION
Anna Ljung, VD, Telefon: 070-766 60 30, e-post: anna.ljung@mobergpharma.se
Mark Beveridge, VP Finance, Telefon: 076-805 82 88, e-post: mark.beveridge@mobergpharma.se
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke