Connect with us

Marknadsnyheter

Modern dillakvavit från O.P. Anderson till kräftorna

Published

on

Historien om den svenska kräftskivan börjar redan under renässansen på 1500-talet. Två hundra år senare blir dill en vanlig kräftkrydda och i slutet på 1800-talet slog akvaviten igenom på bred front. Genom O.P. Anderson Dill Aquavit knyts traditionen av kräftor, dill och akvavit samman i en frisk och modern snaps.  

OP Anderson Krftskiva

Sannolikt serverades kräftor för första gången i ett festligt svenskt sammanhang under Gustav Vasas dotters bröllop 1562. Det skapade grunden för våra kräftskivor som är unika i världen. Tvåhundra år senare blir dill en populär kräftkrydda och när akvaviten slår igenom i slutet av 1800-talet får den en stark koppling till kräftfesterna. Det är även nu som landets äldsta akvavit, O.P. Anderson Original Aquavit från 1891, skapas. O.P. Anderson tillverkar sedan i våras även en ny dillakvavit till fisk och skaldjur samt inte minst höstens kräftskivor.

– O.P. Anderson Dill Aquavit bygger på en mycket lång svensk tradition av kräftor, dill och akvavit. Samtidigt har vår nya snaps en modern och frisk smaksättning som lyfter smakerna i allt från de nykokta kräftorna till kräftskagen och västerbottensostpajen, säger Malin Ollas, Product Manager Own Brands på Anora. Dillakvaviten är ett välkommet komplement i O.P. Anderson-familjen och förhoppningsvis även en framtida klassiker.

I O.P. Anderson Dill Aquavit finns tydliga toner av destillerade dillfrön och citronzest. Tillsammans skapar de en perfekt kombination till kräftor där dillkryddorna möts medan citronen balanserar kräftans söta och salta smaker. Den perfekta serveringstemperaturen för O.P. Anderson Dill Aquavit är kylskåpssval.

Ekologiska O.P. Anderson Dill Aquavit finns i Systembolagets fasta sortiment i en PET-förpackning på 50 cl för låg klimatpåverkan.

O.P. Anderson Dill Aquavit
Artikelnummer: 1176
Pris: 229 kr
Volym: 50 cl
Alkoholhalt: 40 procent

Kräftskagen med färsk dill och citron
Till 4 portioner
200 g skalade kräftstjärtar
1 dl majonnäs
½ dl turkisk yoghurt
1/2 tsk dijonsenap
1 msk finriven pepparrot
Zest från ½ citron 
2 msk finskuren gräslök
1 msk finhackad dill
Salt
Nymald svartpeppar

Till servering
Baguette 

Hacka kräftstjärtarna grovt. Blanda med övriga ingredienser. Smaka av med salt och nymald svartpeppar. Servera med smörstekt baguette och extra citron att pressa över.

För mer information kontakta:
Malin Ollas, Product Manager Own Brands på Anora AB
Mail: 
malin.ollas@anora.com

Om Anora Group
Anora Group är ett ledande företag inom vin- och sprit i Norden och en global föregångare inom hållbarhet. Deras marknadsledande portfölj består av egna ikoniska nordiska varumärken samt ett brett utbud av internationella vin- och spritvarumärken. Anora Group exporterar till över 30 marknader globalt. Företaget inkluderar även Anora industry- och logistikföretaget Vectura. År 2020 var Anoras sammanlagda nettoomsättning 6,4 miljarder kronor och företaget sysselsätter cirka 1100 anställda. Anora Groups aktier är noterade på Nasdaq Helsinki och Euronext Oslo.

www.anora.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys