Connect with us

Marknadsnyheter

Möjlighet att investera i ett bolag som har stärkt produktportföljen och nu står redo för expansion i Nordamerika

Published

on

Tangiamo Touch arbetar med tillämpningar av sensorteknologi inom Gaming och har patent på en rad områden inom både touchteknologi och visuell identifiering. Inom touchteknologi appliceras tekniken för att möjliggöra styrning av system genom flera användare samtidigt, till exempel ett elektroniskt spelbord. Visuell identifiering används för att snabbt läsa ut värden och former för hel- och halvautomatiska spel och Bolagets produkter finns idag installerade på kasinon, spelhallar och kryssningsfartyg i fler än 30 länder. Kunderna återfinns både på oreglerade öppna marknader, utan krav på tillstånd, samt på marknader med strikta spel- och produkttillstånd, t.ex. i statligt kontrollerade spelmonopol, där några av kunderna är bland världens största kasinoföretag.

Tangiamo säljer i huvudsak direkt till regionala distributörer och för gaming halls samt kryssningsfartyg används vinstdelning vilket är en form av avtal där Tangiamo erhåller löpande en del av nettovinsten från de spelbord som placeras ut. Utöver detta har Bolaget intäkter för support, uppgradering och reservdelar, men i samband med att Bolaget valt att renodla sin marknadsstrategi mot att främst använda sig av distributörer för försäljning och outsourca hårdvarutillverkning, support och produktion förväntas dessa intäkter att gradvis minska.
 
Kommentar från ansvarig aktieanalytiker på Analyst Group

”De senaste två åren har varit utmanande för merparten av världens landbaserade kasinon samt deras underleverantörer, där lock-downs och allmän osäkerhet har haft, och i viss mån fortfarande har, en tydlig negativ effekt på investeringsviljan hos marknadsaktörerna, i synnerhet i de regioner där Tangiamo har störst närvaro, såsom Asien, Afrika och Latinamerika, vilket således har hämmat Tangiamos försäljning. Som en relativt liten aktör tillåts mer flexibilitet, varför Tangiamo har utnyttjat pandemiåren till att fokusera på produktcertifiering samt utvecklande av befintliga såväl som nya produkter. Bolaget står idag med en starkare produktportfölj och har därtill skapat nya affärsområden genom TNG Slot, Sports betting och Leisure Games, men även breddat erbjudandet till Onlinesektorn genom Bolagets ADR-system, vilket således öppnar upp en betydligt större adresserbar marknad”, säger ansvarig analytiker på Analyst Group.

”Med globala restriktioner som succesivt lyfts bort under år 2022 i kombination med de framsteg som gjorts i Nordamerika, där Tangiamo har slutit distributionsavtal med distributörerna RBY Gaming och nu senast Lightning Gaming, finns förutsättningar för att accelerera omsättningen under år 2022 och framgent. Distributören Lightning Gaming har försäljningstillstånd i samtliga delstater utom Nevada, varför Tangiamo ges ett fast track till den amerikanska marknaden, vilken har nått nya rekordnivåer under år 2021. Vidare har produktcertifieringen hos Loto-Québec återupptagits under Q2-22 efter en form av förlorat år under 2021, där test av Tangiamos produkter nu har påbörjats, allt från mjukvara till hårdvara, varpå en första beställning skulle, enligt Tangiamo, kunna uppgå till 5-6 MSEK. Utöver affärsvärdet skulle detta även innebära en stark referenskund för Tangiamo, då Loto-Québec kan liknas med Kanadas motsvarighet till Svenska Spel, som kan underlätta vidare expansion på den nordamerikanska marknaden framgent. Att Tangiamo börjar etablera sig i Nordamerika ser vi starkt positivt på då det är den globalt största marknaden, vilket således medför en högre stabilitet i såväl efterfrågan som intäktsströmmar framgent när Tangiamo väl får fäste i regionen.

För år 2022 har vi estimerat en nettoomsättning om 11,9 MSEK, där prognosen bl.a. tar höjd för att Tangiamo mottar en order från Loto-Québec värd 5 MSEK. Utifrån en EV/S-multipel om 2,7x motiveras ett potentiellt värde per aktie om 0,12 kr i ett Base scenario, med hänsyn tagen till rådande emission. Detta kan således jämföras med teckningskursen om 0,10 kr per aktie”, avslutar ansvarig analytiker på Analyst Group.
 
Fyra anledningar till att investera i bolaget

 
1. Redo för expansion i Nordamerika

 
Efter två pandemidrabbade år har Kanadas största spelaktör Loto-Québec, vilka har uttryckt intresse för Tangiamos produkter, under Q1-22 öppnat sitt testlab för produktcertifiering. I Q2-22 meddelade Tangiamo att test av bolagets produkter har påbörjats där varje del av mjukvara och hårdvara testas enligt lokalt regelverk. Förutom det försäljningsmässiga värdet av denna potentiella order, 5-10 MSEK*, skulle Loto-Québec vara en betydande referenskund för Tangiamo vid fortsatt bearbetning av den nordamerikanska marknaden. Utöver Loto-Québec har Tangiamo sedan tidigare avtal med den kanadensiska distributören RBY Gaming (år 2020) och under Q4-21 lades en ytterligare distributör på listan, Lightning Gaming, vilka har försäljningstillstånd i samtliga delstater förutom Nevada och således ger Tangiamo ett snabbspår in på den amerikanska marknaden.

 
2. Betydande potential inom Onlinesektorn genom ADR-systemen

 
Initialt erbjöds ADR-systemen till den oreglerade marknaden, men under Q2-21 erhöll Tangiamo även produktgodkännande för den reglerade marknaden, vilket möjliggör för Bolaget att bredda onlinesegmentet med nya produkttyper och applikationer. Globalt sett finns det över 1 000 registrerade online studios och det behövs 1-2 ADR-system per studio, vilket innebär ett betydande potentiellt ordervärde i nykundsförsäljning givet att ett ADR-system säljs för mellan 50 000 – 70 000 SEK/enhet samt att livslängden på produkten är 1-3 år, vilket ger upphov till återkommande intäkter över tid. 

 
3. Unik och patenterad produktportfölj

 
Tangiamos elektroniska spelbord gör kasinospel till en mer social upplevelse där Bolagets touchteknologi tillåter fler användare att använda och interagera på samma spelbord, och kan därför efterliknas med ett vanligt livebord på ett landbaserat kasino. Till storleken är Tangiamos spelbord mindre än konkurrenternas vilket gör det möjligt för landbaserade kasinon att utnyttja sina lokaler mer effektivt. Tangiamo har i dagsläget 21 godkända patent och elva ansökningar under behandling, vilka bl.a. avser Bolagets touchteknologi för spelplattformarna och ADR-systemet.

 
4. Bolagets betalningssystem har potentialen att bli en disruptiv innovation på gamblingmarknaden

 
Tangiamo betalningssystem Table TiTo utvecklades under år 2021 vilken möjliggör en helautomatiserad betalningshantering där kasinot i realtid ser transaktioner per bord samt kan begränsa användning av spelmarker till ett bord i taget. Produkten är skalbar och kasinon köper initialt in hårdvaran vilken placeras på spelborden, varpå Tangiamo erhåller en licensavgift per enhet och månad. Betalningssystemet har tidigare testats av kasinogruppen Mohegan Sun Group, vilka omsätter över 1 mdUSD, där Tangiamo mottog positiv respons, men introducerades de facto först den 24 februari 2022 av Bolagets distributör Lightning Gaming. Tangiamo bedömer att produkten har potential att bli en disruptiv innovation för marknaden.

 
Läs mer här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Fortsatt försäljningstillväxt för Lindex med stärkt digital andel

Published

on

By

Lindex presenterar idag sin delårsrapport för första kvartalet 2024 och redovisar fortsatt försäljningstillväxt i både fysiska butiker och digitala kanaler.

Lindex försäljning under första kvartalet ökade med 2,7 procent i lokala valutor och med 4,0 procent i SEK. Modeföretaget fortsatte sin tillväxt i fysisk butik med en ökning på 1,8 procent jämfört med motsvarande period föregående år. Den digitala försäljningen ökade med 8,9 procent under kvartalet och utgör 22,9 procent av Lindex totala försäljning (21,6 procent 2023). 

”Vi fortsätter vår fina försäljningstillväxt under första kvartalet och ökar försäljningen i såväl våra fysiska butiker som digitala kanaler, med en stärkt digital andel. Dam var vårt starkaste affärsområde med en försäljningsökning på 7,4 procent. Det är också glädjande att vi tar ytterligare marknadsandelar och fortsätter växa med både nya och aktiva kunder samt ökar snittköpet, trots tider med minskad köpkraft. Vi har under kvartalet även stärkt vår närvaro och tillväxtpotential genom lansering med partners”, säger VD Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets justerade rörelseresultat* för första kvartalet uppgick till 47 MSEK (62 MSEK 2023). Lindex försäljningstillväxt påverkade resultatet positivt men på grund av ökade fraktpriser, med anledning av situationen i Röda havet, minskade resultatet jämfört med motsvarande period föregående år. Lindex rörelseresultat* för första kvartalet 2024 uppgick till 86 MSEK (62 MSEK 2022).

Lindex har under första kvartalet släppt sin hållbarhetsrapport för 2023 som beskriver modeföretagets betydande framsteg såväl som utmaningar samt den omfattande transformation som genomsyrar hela företaget.

Vi fortsätter vår transformation till en mer hållbar affär och accelererar våra framsteg i att uppfylla vårt hållbarhetslöfte. Jag är stolt över vad vi lyckats åstadkomma hittills inom bland annat våra material och minskad klimatpåverkan, där vi under föregående år minskade våra totala utsläpp med 21 procent och med 41 procent jämfört med basåret 2017, trots en stark försäljningstillväxt. Vi har höjt ambitionsnivån ytterligare och ansökt om ett nytt science based target-mål som också inkluderar hela Lindex koncernen. För att fortsätta lyckas nå våra mål och minska vårt klimatavtryck vidtar vi åtgärder inom nästan alla aspekter av vår verksamhet. De viktigaste hörnstenarna är att minska energianvändningen och övergå till förnybar energi i vår leverantörskedja. Andra viktiga delar är att fortsätta utforska och skala cirkulära affärsmodeller liksom att fokusera på innovation i material”, säger Susanne Ehnbåge.

Modeföretagets investeringar för sin fortsatta globala, digitala och hållbara tillväxt fortlöper med full kraft liksom den digitala transformationen där Lindex bygger en stark grund för effektivitet, flexibilitet och innovation.

Som en del av vår fortsatta resa och transformation genomför vi under året många viktiga lanseringar för att accelerera vår tillväxt på ett effektivt sätt. Ett avgörande steg är implementeringen av vårt nya högautomatiserade omnilager, vilket vi planerar och ser fram emot att ta i drift under hösten. Vi arbetar även intensivt med vårt digitala butiksprogram, med bland annat utrullning av nytt mobilt kassasystem och RFID-teknologi, för att förbättra kundupplevelsen ytterligare. Vi fokuserar också på att digitalisera vår leverantörskedja för att öka flexibiliteten och minska ledtiderna. Ja, det är många stora milstolpar som vi närmar oss med stor entusiasm och engagemang. Genom våra samlade insatser och innovationskraft strävar vi mot en ännu mer framgångsrik framtid, där vi inte bara accelererar vår tillväxt utan också stärker vår position som ett globalt, varumärkesdrivet och hållbart modeföretag”, säger Susanne Ehnbåge. 

*Lindex rörelseresultat redovisas inklusive IFRS16 leasingavtal.
 

För mer information, kontakta;

Kristina Hermansson
Senior PR & Communications Manager
Telefon: +46 (0)31 739 50 70
E-mail: press@lindex.com

Lindex är ett av Europas ledande modeföretag med cirka 440 butiker på 18 marknader och försäljning online världen över genom tredjepartssamarbeten. Lindex erbjuder ett inspirerande och prisvärt mode och sortimentet omfattar flera olika koncept inom dam-, barn-, underkläder och kosmetik. Lindex växer, både genom egna kanaler, franchise och tillsammans med globala modeplattformar. Lindex högre syfte är att stärka och inspirera kvinnor överallt, och Lindex hållbarhetslöfte är att göra skillnad för framtida generationer genom att stärka kvinnan, respektera planeten och stå upp för mänskliga rättigheter. Lindex är ett helägt dotterbolag till Lindex Group Abp. Ytterligare information finns på www.lindex.com.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Holmens delårsrapport januari-mars 2024

Published

on

By

Kvartal Helår
Mkr 1-24 4-23 1-23 2023
Nettoomsättning 5 720 5 400 6 223 22 795
Resultat före avskrivningar (EBITDA) 1 300 1 059 2 080 6 114
Rörelseresultat 944 714 1 737 4 755
Resultat efter skatt 744 538 1 371 3 697
Resultat per aktie, kr 4,7 3,4 8,5 23,0
Rörelsemarginal, % 17 13 28 21
Redovisat värde skogstillgångar, Mkr 56 532 56 348 52 308 56 348
Kassaflöde före investeringar och förändringar i rörelsekapital 1 112 551 2 299 5 311
Finansiell nettoskuld 2 034 1 869 376 1 869
Nettoskuld i % av eget kapital 4 3 1 3
  • Rörelseresultatet för januari-mars uppgick till 944 (januari-mars 2023: 1 737) Mkr vilket motsvarar en rörelsemarginal om 17 procent. Resultatnedgången beror på lägre papperspriser och att föregående år gynnades av intäkter från försäljning av överskottsel.
  • Jämfört med fjärde kvartalet ökade rörelseresultatet med 230 Mkr. Ökningen förklaras främst av att ett större underhållsstopp belastade föregående kvartal med 180 Mkr.
  • Resultat efter skatt uppgick under januari-mars till 744 (1 371) Mkr, vilket motsvarar ett resultat per aktie om 4,7 (8,5) kronor.

För ytterligare information kontakta:
Henrik Sjölund, VD och koncernchef, tel 08 666 21 05
Anders Jernhall, vice VD och CFO, tel 08 666 21 22
Stina Sandell, Hållbarhets- och kommunikationsdirektör, tel 073 986 51 12

Denna information är sådan information som Holmen AB är skyldig att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande fredagen den 26 april 2024 kl. 07:30.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.