Marknadsnyheter
Moment Group växer med nytt affärsområde – Immersive Experiences – som kommer att ledas av Magnus Rösman
on, jun 27, 2018 12:00 CET
Moment Group verkar i en tillväxtbransch under ständig utveckling avseende olika typer av upplevelser. I en del av branschen driver digitaliseringen nya konsumtionsmönster där gränserna mellan den fysiska och den virtuella världen suddas ut. Moment Group etablerar därför det nya affärsområdet Immersive Experiences med fokus på att nå nya målgrupper genom upplevelsekoncept som skiljer sig från koncernens befintliga portfölj. Initiativet drivs utifrån ett tydligt tillväxt- och framtidsfokus.
Magnus Rösman tillträder efter sommaren och kommer att ingå i koncernledningen och utgå från koncernens kontor i Göteborg.Inom det nya affärsområdet kommer tillväxten främst att ske via förvärv och genom att etablera internationellt framgångsrika koncept på den nordeuropeiska marknaden. Verksamheten kommer att agera under koncernens varumärke Moment Group och kommer att bestå av en portfölj av bolag/varumärken inriktade mot både konsument- och företagsmarknaden.
– Nu kommer allt fler upplevelser som bygger på att gästen själv tar en aktiv roll i händelserna och där teknik som virtual reality och augmented reality ökar i betydelse. Upplevelserna kombineras med fysiska miljöer där man umgås och serveras god mat och dryck. Vi ser en stor tillväxtpotential inom detta område – både för konsument- och företagsmarknaden – och den bakgrund Magnus har är perfekt för att koncernen ska ta en stark position inom detta framöver”, säger Pelle Mattisson, VD/ Koncernchef Moment Group.
Magnus Rösman kommer senast från rollen som VD för design- och varumärkesbyrån Stylt Trampoli och har dessförinnan varit Executive Creative Director på Valentin Byhr, Head of Film Integrated Production Europe på CP+B och managementkonsult på Accenture. Magnus har också verkat som frilansande filmregissör, både i Sverige och utomlands, och han har tagit hem priser i tävlingar som Guldägget, EPICA, Cannes Lions och New York Film Festival. Bland hans mer kända uppdrag hittar man 100 filmer om ICA-Stig och ett flertal musikvideos med Håkan Hellström och The Ark.
– I alla tider har historieberättare haft som ambition att svepa med sin publik på en resa där enbart fantasin sätter gränser för upplevelsen. Dagens teknologi erbjuder så kraftfulla verktyg att även fantasins gränser suddas ut. Alla världar är möjliga, även de omöjliga. Vi ser nu på en global marknad hur ny teknologi i kombination med nya berättartekniker transformerar hur vi spelar våra spel och hur vi kommer att njuta av film, teater och musik i framtiden. Jag ser fram emot att vara med och leda denna utveckling på den nordeuropeiska marknaden som en del av Moment Group, säger Magnus Rösman, blivande Affärsområdeschef Immersive Experiences.
Magnus Rösman tillträder efter sommaren och kommer att ingå i koncernledningen och utgå från koncernens kontor i Göteborg.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Pelle Mattisson, VD/Koncernchef
pelle.mattisson@momentgroup.com
0705-80 06 57
Läs mer på www.momentgroup.com och www.magnusrosman.com
Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 27 juni 2018 klockan 12.00 CET.
Moment Group är en av de ledande aktörerna inom upplevelseindustrin i Norden. Inom koncernen skapas upplevelser för fler än 2 miljoner gäster varje år. Verksamheterna inom Moment Group bedrivs i tre affärsområden med kontor i Göteborg, Stockholm, Köpenhamn, Oslo, Hamburg, Falkenberg och Växjö. Moment Group är listat på First North Premier med FNCA Sweden som Certified Adviser.
Inom affärsområde Event verkar Hansen och Minnesota Communication och sammantaget är de den största aktören inom eventbranschen i Norden. Hansen planerar, utvecklar och genomför event som är fast förankrade i kundens affärsstrategi. Minnesota arbetar med Brand Engagement vilket innebär att de hjälper kunden att skapa arenor för dialog och delaktighet genom möten, upplevelser och digitala lösningar. Inom affärsområde Live Entertainment producerar 2Entertain musikal, teater, show och konsert. De skapar specialbeställd underhållning, förmedlar artister till företagskunder och driver fem teaterarenor. 2Entertain driver också biljettbokningssajten SHOWTIC.se. Inom affärsområde Venues verkar Wallmans Group. Wallmans Group driver sju arenor i Norden där sex erbjuder mat- showupplevelser, Wallmans i Stockholm, Köpenhamn och Oslo, Golden Hits och Hamburger Börs i Stockholms samt Kungsportshuset i Göteborg. Den sjunde arenan, Ballbreaker i Stockholm, är ett modernt aktivitetscenter med tillhörande mat- och dryckesservering. Inom Wallmans Group produceras även de egna koncepten Wallmans, Golden Hits och The Concept. På Kungsportshuset i Göteborg finns också KPH Matbar – en skandinavisk matupplevelse med smaker från hela världen.
Taggar:
Marknadsnyheter
Logistri Fastighets AB förvärvar två fastigheter i Göteborg
Logistri Fastighets AB (publ) (”Logistri”) har idag tillträtt två fastigheter i Göteborg. Affären är strukturerad som en ”sale and leasback” där säljaren tecknar ett långsiktigt hyresavtal i samband med försäljningen. Fastigheterna har ett sammanlagt fastighetsvärde om 73 mkr och den genomsnittliga hyrestiden (WAULT) överstiger 8 år.
Fastigheterna Härryda Solsten 1:135 och Härryda Solsten 1:136 är belägna i Mölnlycke företagspark i nära anslutning till de fastigheter som Logistri äger sedan tidigare i området. Fastigheterna omfattar 3 721 m2 uthyrbar area och är fullt uthyrda till tre hyresgäster.
Största hyresgäst är Midbec som har, i samband med transaktionen, tecknat ett långsiktigt hyresavtal.
”Vi fortsätter att växa i Göteborg och är mycket nöjda med att ha tillträtt dessa två lager- och lättindustrifastigheter. Vi hälsar hyresgästerna välkomna och ser fram emot ett långsiktigt samarbete. Logistri är fortsatt fokuserade på att växa fastighetsportföljen och ser fram emot fler tillträden innan årsskiftet.” kommenterar David Träff, VD för Logistri.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
David Träff, Verkställande direktör
Logistri fastighets AB (publ)
Telefon: + 46 (0) 70 089 04 66
David.traff@logistri.se
Om Logistri Fastighets AB
Logistri Fastighets AB (publ) är ett fastighetsbolag som investerar i kommersiella fastigheter främst inom segmenten lätt industri, lager och logistik. Visionen är att vara en stabil och långsiktig partner till företag som efterfrågar verksamhetsanpassade och hållbara lokaler. Bolagets övergripande målsättning är att med högt kundförtroende generera ett stabilt kassaflöde och en hög riskjusterad avkastning. Våra hyresgäster är verksamma inom olika branscher där flertalet är svenska och internationella industri- och verkstadsbolag. Fastigheterna ligger i Stockholm, Göteborg samt i södra och mellersta Sverige, i nära anslutning till strategisk infrastruktur som större vägar, järnväg och hamnar. Bolaget har huvudkontor i Stockholm. Bolagets aktie noterades på Spotlight Stock Market 2017. Logistri ingår i MSCI Global Micro Cap index.
För mer information gällande Logistri Fastighets AB, vänligen besök www.logistri.se.
Marknadsnyheter
Market Notice 222/24 – Dicot Pharma AB will be delisted after close of the market on November 6, 2024
Dicot Pharma AB will be delisted from Spotlight after close of the market on November 6, 2024. For more information, see press release from the company October 23, 2024.
Information about the share:
Shortname: DICOT
ISIN-code: SE0011178458
Orderbook-ID: 303184
CFI: ESVUFR
FISN: DICOT/SH
Organization number: 559006-3490
LEI: 549300GX132RSE4OV407
Information about the subscription option:
Shortname: DICOT TO 6
ISIN-code: SE0022600300
Orderbook-ID: 355906
CFI: RSSXXR
FISN: DICOT/OPT RTS 20250331
Stockholm November 1, 2024
Spotlight Stock Market
08-511 68 000
backoffice@spotlightstockmarket.com
Marknadsnyheter
MEDIAINBJUDAN – BIO-Europe®, Europas största partneringkonferens för den globala läkemedels- och bioteknikindustrin kommer till Älvsjömässan i Stockholm, 4–6 november 2024
-
Över 5 600 delegater
*Måndag, klockan 10.00-10.30
** Måndag, klockan 10.30-11.00
Länkar: BIO-Europe® och Business Sweden
Anmälan till kostnadsfri pressregistrering: ansökningsformuläret för press.
Den 30:e upplagan av BIO-Europe kommer att äga rum den 4–6 november 2024 i Stockholm. Life science-branschens betydelse för det svenska näringslivet påvisas bland annat av att Ebba Busch, Sveriges energi- och näringsminister, samt Karin Wanngård, Stockholms finansborgarråd, deltar på konferensens öppningsanförande den 4 november kl 10.00.
Business Sweden och SwedenBIO arrangerar en svensk paviljong under konferensen där svensk innovation inom life science och inhemska bolag lyfts fram. Programmet för aktiviteterna i paviljongen finns tillgänligt här.
BIO-Europe är det främsta partnerevenemanget inom bioteknik och läkemedel. Konferensen, som firar sitt 30-årsjubileum i år, har vuxit med branschen, kontinuerligt förnyat sig och förblir navet för effektiva samtal och kontakter. Efter ett rekordartat 2023 lovar 2024 års evenemang ännu större möjligheter till nätverkande och partnerskap.
Mer än 5 600 delegater förväntas samlas i Stockholm för att delta i över 30 000 ett-till-ett-möten som driver life science-branschen till nya nivåer. Årets program, som fokuserar på 30 år av banbrytande partnerskap och innovation inom life science, är inspirerat av den svenska strategin: öppenheten för innovationfrämjande samarbeten inom life science. Dyk ner i den rika historien om tidigare partnerskap, affärer och innovationer under de senaste tre decennierna, och föreställ dig de kommande 30 åren då branschen formar biovetenskapens framtid tillsammans!
På agendan kommer också att finnas talare från ledande läkemedelsföretag som AstraZeneca, Eli Lilly, GSK, MSD och Novartis, som alla ligger i framkant när det gäller läkemedelsinnovation.
Anmälan och information om evenemanget finns på nätet.
DETALJER OM EVENEMANGET:
BIO-Europe produceras av EBD Group, det ledande partneringföretaget för den globala life science-industrin, i samarbete med Biotechnology Innovation Organization (BIO).
Besök: https://informaconnect.com/bioeurope/
Följ: @EBDGroup #BIOEurope
Kontaktpersoner för media:
Alexandra Högberg, RHA Communications
Ola Björkman, RHA Communications
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke