Connect with us

Marknadsnyheter

Monivent AB – Delårsrapport för andra kvartalet 2024

Published

on

Stärkt klinisk evidens, ett intensivt regulatoriskt arbete, samt en avsiktsförklaring om att ingå ett globalt 
distributionsavtal med marknadsledande aktör inom neonatal- och intensivvård skapar sammantaget helt nya förutsättningar för Monivent att nå kommersiellt genombrott.

Andra kvartalet, april-juni 2024

  • Nettoomsättning uppgick till 764 (1 208) KSEK
  • Rörelsens kostnader uppgick till 3 676 (4 760) KSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -2 907 (-3 468) KSEK

Första halvåret, jan-juni 2024

  • Nettoomsättning uppgick till 1 224 (1 608) KSEK
  • Rörelsens kostnader uppgick till 7 203 (9 538) KSEK
  • Rörelseresultatet (EBIT) uppgick till -5 966 (-7 823) KSEK

Väsentliga händelser under kvartalet

  • Monivent beviljas ytterligare patent som stärker skyddet runt bolaget produkt.
  • Bolagsstämman har beslutat om minskning av aktiekapitalet vilket innebär att aktiens kvotvärde minskas från 0,25 kronor till 0,05 kronor och beslutet väntas verkställas i september 2024.
  • Bolagsstämman har beslutat om att anta ett nytt incitamentsprogram till medarbetare i Monivent i form av personaloptioner inom LTI 2024:1.

Väsentliga händelser efter kvartalet

  • Klinisk studie som visar signifikant förbättring av kvaliteten på den manuella ventileringen med Monivent Neo100 publicerad i välrenommerade tidskriften Resuscitation.
  • Monivent har signerat avsiktsförklaring om att ingå globalt distributionsavtal med marknadsledande aktör.
  • Teckningsoptioner som emitterats inom LTI 2021:1 som avser ett incitamentsprogram till anställda har förfallit utan att några aktier har emitterats.

VD har ordet                               

STÄRKT KLINISK EVIDENS, ETT INTENSIVT REGULATORISKT ARBETE SAMT EN AVSIKTSFÖRKLARING OM ETT GLOBALT DISTRIBUTIONSAVTAL

Klinisk evidens ger stöd i kommersialiseringen
Den kliniska studie i vilken Neo100 använts på Medicinska Universitetssjukhuset i Wien och som slutfördes i början på 2023 har nu blivit accepterad för publicering i den internationella och tvärvetenskapliga medicinska tidskriften Resuscitation. Resultaten från studien visar signifikant förbättring av kvaliteten på den manuella ventileringen genom större andel ventileringar inom målintervallet, färre ventileringar med stora volymer, samt lägre andel läckage kunde åstadkommas med feedback från Neo100. Publicering av artikeln i en så välrenommerad tidskrift som Resuscitation är ett tydligt erkännande av artikelns betydelse och möjliggör en stor spridning och exponering mot en högst relevant målgrupp av vårdgivare världen över. Vi vet att klinisk evidens är avgörande för att komma in på nya marknader och även för att sjukhus ska kunna besluta om inköp av ny utrustning, och genom publiceringen av artikeln kommer dessa studieresultat vara av stor betydelse och ett starkt stöd i den fortsatta kommersialiseringen av Neo100.

Att det skapas ny och mer omfattande klinisk evidens som ger stöd för nyttan av att använda sig av objektiv feedback i realtid under manuell ventilering av nyfödda har inte bara en direkt betydelse för kommersialiseringen av Neo100 utan kan i ett längre perspektiv också möjliggöra en förändring av riktlinjerna inom vården. Därför att det mycket glädjande att se det fortsatt mycket stora intresset för att använda våra produkter i olika studier för att generera ny forskning på området.

Regulatoriska processer banar väg mot USA
En stor del av bolagets interna resurser fokuseras på de pågående regulatoriska processerna i USA och Europa. Dels förberedelserna inför inlämnande av 510(k)-ansökan för att erhålla FDA-godkännande och därmed öppna upp för försäljning på den amerikanska marknaden. En nödvändig användarstudie som ska göras på docka med amerikanska deltagare är planerad att genomföras under oktober och ansökan kommer att skickas in kort därefter. Marknads-godkännande förväntas under 2025. I Europa pågår arbetet med övergången från Medical Device Directive, MDD, till det nya regelverket Medical Device Regulation, MDR. Omcertifiering är en omfattande process och ett krav för samtliga produkter som ska fortsätta säljas på den europeiska marknaden och utgör för närvarande en stor belastning för många bolag. Ett MDR godkännande är också en nödvändighet för att kunna implementera förbättringar och nya produktegenskaper och öppnar dessutom upp för möjlighet för att ansöka om regulatoriskt godkännande på nya marknader som till exempel Australien.  Monivent ligger långt fram i MDR-processen och godkännande förväntas i början på 2025.

De pågående regulatoriska processerna är av största vikt för Neo100s framtid på en global marknad och är dessutom ett tydligt värdeökande steg som gör Monivent mer attraktivt för all form av industriella partnerskap.

Partnerskap skapar nya förutsättningar för kommersiell framgång
Monivent har under en längre tid fört dialoger med ett flertal stora bolag om ett potentiellt strategiskt partnerskap, vilket sedan länge också har varit en uttalad strategi för att möjliggöra en snabbare tillväxt på en global marknad. Detta arbete har nu mynnat ut i en avsiktsförklaring om att ingå ett globalt distributionsavtal, med ett tydligt fokus på den amerikanska marknaden, tillsammans med en marknadsledande aktör med kompletterande produkter inom neonatal- och intensivvårdsområdet. Avtalet skulle samtidigt innebära ett nära samarbete mellan bolagen för att åstadkomma en signifikant minskning i produkt- och produktionskostnader och att på så vis kunna nå ut med ett attraktivt erbjudande till en ännu bredare marknad.

Detta partnerskap skapar helt nya förutsättningar för Monivent att expandera globalt med Neo100. Det möjliggör samtidigt ökat fokus på kärnkompetensen som finns i bolaget och den fortsatta utvecklingen av kunderbjudandet.

Finansiell situation
För att accelerera vägen till lönsamhet har anpassningar av kostnadsstrukturen genomförts under de senaste kvartalen med fokus på att reducera alla indirekta kostnader. Försäljningen har ännu inte nått förväntade nivåer men vi ser positiva tendenser i bland annat viktiga upphandlingar. Därtill har vi ett stort värde bundet i vårt lager som vi arbetar intensivt med att frigöra under årets andra halva för att stärka vår finansiella position.  Ett partnerskap med en stor industriell aktör kommer att innebära väsentligt förbättrade förutsättningar för bolaget att realisera den potential som finns. Parallellt med den pågående förhandlingen om ett avtal för global distribution samt gemensam produktutveckling pågår positiva diskussioner med bolagets största ägare och motparten i avsiktsförklaringen gällande finansiering av fortsatt acceleration av produktutveckling, regulatoriska processer och kommersiella initiativ.

DELÅRSRAPPORT Q2 2024 I SIN HELHET ÅTERFINNS NEDAN.

Informationen är sådan som Monivent är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014) samt lag (2007:528) om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-08-26 08:30 CET.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70 748 01 30
E-post: maria@monivent.se​​​​
Hemsida: www.monivent.se

Monivent AB (”Monivent”) utvecklar, tillverkar och säljer medicintekniska produkter i syfte att förbättra den akuta vården som ges till nyfödda barn som har behov av andningsstöd vid födseln. Ungefär tre till sex procent av alla nyfödda barn hamnar i denna kritiska situation och vårdpersonal saknar idag bra verktyg för att bestämma hur effektiv denna manuella ventilering är. Monivent har utvecklat utrustning som mäter luftflödet till barnet direkt i ansiktsmasken via en sensormodul som skickar data trådlöst till en extern monitor. Vårdgivaren får därigenom omedelbar återkoppling, vilket möjliggör nödvändiga justeringar för att säkerställa en effektiv men samtidigt skonsam behandling. Bolaget marknadsför även en produkt avsedd för simuleringsträning på utbildningsdockor som bygger på samma teknik som den kliniska produkten.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.