Connect with us

Marknadsnyheter

Monivents nya VD, Maria Lindqvist, om varför bolaget står inför ett kommersiellt genombrott

Published

on

Maria Lindqvist tog över VD-rollen den 1:a mars och kan efter tre månader i sin nygamla roll summera en period av strategiska och organisatoriska förändringar och blicka framåt mot ett år med stora möjligheter för Monivent.

”När jag var med och grundade Monivent för 10 år sedan såg vi en tydlig möjlighet till förbättring av den vård som gavs till de 3-6 % av alla nyfödda som behövde hjälp att komma igång med andningen. Man jobbade helt i blindo när det handlade om att pumpa luft ner i dessa känsliga lungor. För ett barn som behandlades med respirator ställdes alla parametrar in med stor noggrannhet för att optimera ventileringen och skydda lungorna, vilket gjorde det ännu mer oförståeligt att vårdgivaren i förlossningsrummet skulle förlita sig på fingertoppskänsla och erfarenhet. Vi grundade Monivent och började utveckla ett hjälpmedel baserat på detta behov och såg samtidigt ett stort intresse för nya lösningar från både tongivande läkare på området men även från industrin”, säger Maria Lindqvist, VD på Monivent.

”De senaste åren har det hänt mycket inom vårt område. Marknaden har mognat under tiden som produkten utvecklats, och idag är debatten en helt annan. Medvetenheten kring problematiken med ineffektiv ventilering och överventilering har ökat och många ser det idag som en självklarhet att det behövs objektiv feedback vid ventilering av nyfödda barn. Det har dessutom visat sig att behovet finns även utanför förlossningsrummet och att nyttan kan vara stor på till exempel intensivvårdsavdelningen.”

Monivent har utvecklat och kommersialiserat Neo100, en unik och livsviktig produkt som möjliggör att nyfödda barn som inte andas av sig själva direkt vid födseln kan få en så skonsam och effektiv vård som möjligt. En version av produkten, Monivent Neo Training, togs fram ett par år tidigare med syfte att introducera konceptet inom simulerings- och färdighetsträning av samma behandling fast på docka. Sedan lanseringen av Neo100 i slutet av 2021 har fler än hundra exemplar av Neo100 system sålts till kunder runt om i Europa och ungefär lika många Neo Training används på både sjukhus, utbildningscenter och inom ambulansverksamhet i Europa, Nordamerika och Australien.

”Utvecklingen av Monivents produkter har utgått ifrån ett tydligt behov och vår ambition har varit att ta fram en sensorlösning som trådlöst kan integreras i den utrustning som redan används för att skapa en så smidig och intuitiv användning som möjligt. Enkelheten och användarvänligheten, och att enbart visa den viktigaste information på tydligast möjliga sätt, blev en viktig röd tråd genom hela utvecklingsarbetet av bolagets produkter. Just denna användarvänlighet är en av de saker våra kunder uppskattar allra mest nu när produkten finns på marknaden och skapar stort intresse hos användarna. Det anses också vara en av de viktigaste faktorerna bakom det mycket positiva resultatet från den hittills största kliniska studie som genomförts med Neo100 på det Medicinska Universitetssjukhuset i Wien och som presenterades under 2023. Denna studie visade en signifikant förbättring av kvalitén på den manuella ventileringen med feedback från vårt system.”

”Neo100 är en unik produkt som har mottagits mycket positivt av de många specialistläkare och spjutspetsforskare som vi initialt har fokuserat på i vår marknadsföring. Att produkten är den första i sitt slag möjliggör också att Monivent fortfarande kan agera i stort sett utan konkurrens från andra produkter. Vi har skapat en stark grund för att produkten skall nå ut brett i nästa skede av kommersialiseringen.”

Det finns ett stort intresse av att använda Monivents lösningar för ny forskning på området, vilket möjliggör ytterligare klinisk evidens för produktens nytta. Det skapar också förutsättningar för att inkludera användning av en så kallad ”respiratory function monitor” i nya riktlinjer och kliniska rekommendationer. Detta är ett otroligt viktigt steg mot att kunna etablera Monivents lösning som ny standard i vården. Intresset för att använda produkterna inom klinisk forskning ser vi även utanför Europa och vi är glada över att under 2023 ha initierat flera nya samarbeten med framstående kliniska centra i bland annat USA och Australien som står i startgroparna för att påbörja sina studier.

Bolaget adresserar en marknad, baserad på att hela 3-6 % av alla nyfödda behöver andningshjälp vid födseln, vilken i Europa och Nordamerika uppskattas till ca 3 miljarder SEK för initial installation av systemet samt återkommande försäljning av ansiktsmasker, maskadaptrar och sensormoduler om cirka 300 miljoner SEK per år. Försäljningen av bolagets produkter sker genom ett nätverk av distributörer som täcker 27 länder vilket skapar förutsättningar för en effektiv försäljning på en bred marknad.

”Ett viktigt fokusområde för bolaget är att ta vara på det växande intresset för Neo100 och den försäljningspotential som vi sett på den europeiska marknaden. Vi kommer göra en riktad marknadsinsats med extra fokus på ett antal utvalda marknader där vi ser en stor potential, för att bidra till ett bredare genomslag av Neo100 i dessa länder. Planerade marknadsaktiviteter inkluderar bland annat stöttning på lokala kongresser och kundmöten, samarbeten med opinionsledare och marknadsföringskampanjer för att öka medvetenheten om produkterna och sprida erfarenheterna från våra befintliga kunder för att på så vis nå en bredare kundbas. Tack vare den lageruppbyggnad som gjorts under 2023 som svar på tidigare problem med komponentbrist kan vi dessutom säkerställa omgående leverans på samtliga systemordrar.”

”Just nu pågår ett intensivt arbete för att erhålla regulatoriska godkännanden som kan öppna upp för ytterligare marknader, i första hand Australien och USA. Planering pågår för att kunna initiera den användarstudie som krävs av FDA (U.S. Food and Drug Administration) som en del av ansökan om marknadsgodkännande i USA. Dessutom arbetar vi aktivt med att alliera oss med en eller flera större partners för att möjliggöra en snabbare global expansion. Som ett första steg i denna expansion står USA som är en mycket viktig marknad för bolaget. Här har vi långtgående diskussioner med olika parter för att hitta bästa upplägget för att etablera Monivents produkter på den amerikanska marknaden. Utöver global expansion utforskar vi möjligheterna till produktintegrering med annan utrustning inom neonatalvården för att kunna skapa de bästa förutsättningarna för bolaget att nå visionen om att bli en självklar del i varje förlossningsrum.”

Monivents organisation har reducerats under de senaste kvartalen för att minska bolagets kostnadsvolym men kommer samtidigt ha ett bibehållet fokus på att kunna supportera distributörer, leverera produkter och fortsätta satsningen på den amerikanska marknaden. När alla pågående organisationsförändringar samt regulatoriska investeringar är genomförda förväntas bolaget efter sommaren landa i en signifikant lägre kostnadsmassa vilket också möjliggör en betydligt lägre break-even nivå.  

I samband med vårens företrädesemission genomfördes också en riktad emission till Rosall AB, med Philip Isell Lind af Hageby som huvudägare, och Monivent har därmed fått en ny storägare.

”Rosall har en tydlig agenda för att ta Monivent till nästa nivå och kommer att ta en aktiv roll som en av bolagets största ägare. Inom Rosall finns en bevisad erfarenhet av ett skapa framgångsrika bolag i förändrings- och expansionsfas, vilket redan visat sig kommer vara av stor betydelse för Monivents framgång.”

”Det är roligt att vara tillbaka i VD-rollen och få fortsätta vår fantastiska resa med att bygga upp detta bolag tillsammans med våra otroligt duktiga medarbetare. Jag ser många spännande möjligheter för bolaget framöver för att kunna ta Monivent till nästa nivå. Det är roligt att bygga bolag, men genom att vi växer kommer vi också kunna bidra till bättre och säkrare vård av fler nyfödda världen över och just den känslan av meningsfullhet är en stark drivkraft i allt vi gör”, avslutar Maria Lindqvist.

För mer information, vänligen kontakta:
Maria Lindqvist, VD
Telefon: +46 (0)70 748 01 30
E-post: maria@monivent.se​​​​
Hemsida: www.monivent.se

Monivent AB (”Monivent”) utvecklar, tillverkar och säljer medicintekniska produkter i syfte att förbättra den akuta vården som ges till nyfödda barn som har behov av andningsstöd vid födseln. Ungefär tre till sex procent av alla nyfödda barn hamnar i denna kritiska situation och vårdpersonal saknar idag bra verktyg för att bestämma hur effektiv denna manuella ventilering är. Monivent har utvecklat utrustning som mäter luftflödet till barnet direkt i ansiktsmasken via en sensormodul som skickar data trådlöst till en extern monitor. Vårdgivaren får därigenom omedelbar återkoppling, vilket möjliggör nödvändiga justeringar för att säkerställa en effektiv men samtidigt skonsam behandling. Bolaget marknadsför även en produkt avsedd för simuleringsträning på utbildningsdockor som bygger på samma teknik som den kliniska produkten.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sinch Accelerates Adoption of Rich Communication Services (RCS) Business Messaging with RCS Upscale

Published

on

By

Leading the Evolution of Customer Engagement with Secure, Interactive, and Branded Messaging Across Devices & Platforms

ATLANTA, Georgia, USA and STOCKHOLM, Sweden – September 16, 2024 – Sinch (Sinch AB (publ) – XSTO: SINCH), which is pioneering the way the world communicates through its Customer Communications Cloud, is accelerating the adoption of Rich Communication Services (RCS.)   Sinch has consistently delivered secure, branded, and interactive messaging solutions, offering flexible options that include messaging APIs, SaaS tools, and messaging enablement services. These solutions empower both brands and carriers to embrace RCS and transform customer interactions.

 

With Sinch’s RCS Upscale solution, businesses can seamlessly transition from SMS to RCS without additional costs or integration changes.  For markets where RCS is not fully supported, Sinch’s SMS fallback ensures continued messaging reach.  Customers using Sinch’s RCS solutions have seen unparalleled delivery and engagement rates on high-value use cases across the customer journey, making RCS an ideal choice for businesses looking to transform customer experiences.

 

Sinch sends millions of RCS business messages each month, helping brands like EasyPark and Micromania-Zing in EMEA, delivery companies in the North America, and banks across Latin America and India.  Sinch’s solutions are helping these organizations leverage RCS to improve their messaging capabilities, driving better customer engagement and satisfaction.

 

The release of iOS 18, which introduces RCS support in select markets, marks a

pivotal moment for the growth of RCS.  This development brings a more united and seamless messaging experience between Apple and Android devices for consumers, paving the way for RCS Business Messaging (RBM) adoption.  With Apple’s commitment to supporting the RCS Universal 2.4, which includes RBM, the stage is set for broader adoption, providing businesses with a powerful new tool to engage customers through rich, interactive experiences directly in their mobile inbox across a wider range of devices.

 

Sinch’s innovations in RCS are further evidenced by tools like the Omnichannel Connector on Salesforce AppExchange, which enables Salesforce Marketing Cloud customers to create dynamic, interactive campaigns.

 

Backed by Sinch’s global super network, strong direct operator connections, and a preferred partnership with Google, the company leads the RCS space and is fully prepared for widespread RCS rollout. Sinch’s APIs, SaaS tools, and carrier enablement services empower both businesses and carriers to create personalized, interactive RCS

experiences, driving significant improvements in customer engagement across industries.

 
“Sinch RCS products and solutions help businesses quickly upgrade to RCS, whether they’re looking to upscale from SMS or enable richer, more interactive and conversational experiences for their customers,” said Lodema Steinbach, VP of Product & Carrier Relations, North America at Sinch. “With a broad range of offerings and expertise across customer segments, Sinch provides the flexibility businesses need to enhance customer engagement in a secure, trusted environment.”

“As RCS adoption accelerates, we are proud to lead this technological shift,” Steinbach added. “Sinch’s API-first platform and SaaS solutions make it easy for brands to adopt RCS and drive results, whether through simple transactional messaging or richer, more interactive customer engagements. Our deep relationships with mobile operators and in-house expertise position us to support businesses throughout their RCS journey.”

 

To learn more about implementing RCS and how it can transform customer engagement, download Sinch’s comprehensive guide on building a business case for RCS or contact our team for personalized support.

#  #  #

 

About Sinch: 

Sinch is pioneering the way the world communicates. More than 150,000 businesses – including many of the world’s largest tech companies – rely on Sinch’s Customer Communications Cloud to improve customer experience through mobile messaging, voice, and email. Sinch has been profitable and fast-growing since it was founded in 2008. It is headquartered in Stockholm, Sweden, with shares traded at NASDAQ Stockholm: XSTO:SINCH. Learn more at sinch.com.  

 

Recent awards/recognition: 

       Sinch Named 2024 Adobe Digital Experience ISV Resell Partner of the Year 

       Sinch recognized as a Leader in the 2024 CPaaS Omdia Universe 

       Sinch named a Leader in the Gartner® Magic Quadrant™ for CPaaS 2024 

       Sinch named a Leader in the CPaaS Leaderboard, Juniper Research 2024 

       Sinch recognized as a Leader in the IDC MarketScape for CPaaS 2023 

 

For further information please contact:

Janet Lennon, Director of Global PR & Communications

janet.lennon@sinch.com | 1.206.914.6175

About Sinch: 

Sinch is pioneering the way the world communicates. More than 150,000 businesses – including many of the world’s largest tech companies – rely on Sinch’s Customer Communications Cloud to improve customer experience through mobile messaging, voice, and email. Sinch has been profitable and fast-growing since it was founded in 2008. It is headquartered in Stockholm, Sweden, with shares traded at NASDAQ Stockholm: XSTO:SINCH. Learn more at sinch.com.  

Recent awards/recognition: 

       Sinch Named 2024 Adobe Digital Experience ISV Resell Partner of the Year 

       Sinch recognized as a Leader in the 2024 CPaaS Omdia Universe 

       Sinch named a Leader in the Gartner® Magic Quadrant™ for CPaaS 2024 

       Sinch named a Leader in the CPaaS Leaderboard, Juniper Research 2024 

       Sinch recognized as a Leader in the IDC MarketScape for CPaaS 2023 

Continue Reading

Marknadsnyheter

WntResearch presenterar initiala resultat från den pågående NeoFox-studien

Published

on

By

WntResearch meddelar idag att bolaget erhållit de initiala resultaten från den kliniska fas 2-studien NeoFox, som utvärderar läkemedelskandidaten Foxy-5 som en potentiell ny behandling vid tjocktarmscancer. Resultaten indikerar att Foxy-5 har en god säkerhetsprofil, men endast begränsade kliniska effekter. Bolaget har därför valt att stoppa fortsatt rekrytering och avser att avsluta den pågående studien.

Den pågående kliniska fas 2-studien NeoFox syftar till att etablera proof-of-concept för läkemedelskandidaten Foxy-5 vid behandling av patienter med tjocktarmscancer. Patienterna inkluderas i studien direkt efter diagnos och behandlas därefter under tre veckor fram till dess att primärtumören opereras bort. Hittills har 27 patienter rekryterats till studien, varav 16 behandlats med Foxy-5, och 11 patienter har inkluderats i kontrollgruppen.

Studiens primära endpoint är säkerhet och tolerabilitet och vid den initiala analysen visar Foxy-5 en gynnsam säkerhetsprofil. Sekundära endpoints innefattar lokal effekt på tumör och lymfkörtlar mätt genom skiktröntgen och explorativa analyser inkluderar vävnadsanalys av lokal spridning. Den initiala analysen indikerar begränsade effekter på dessa effektmått.

Preliminära resultat i korthet:

  • Foxy-5 uppvisade en gynnsam säkerhets- och tolerabilitetsprofil i de behandlade patienterna.
  • De sekundära effektmåtten visade inga kliniskt betydelsefulla skillnader mellan Foxy-5-gruppen och kontrollgruppen vare sig med skiktröntgen eller vävnadsanalys. I enstaka patienter sågs tecken på behandlingseffekt.
  • De ad hoc-resultat kopplade till downstaging och minskad lokal spridning som sågs i den föregående delen av NeoFox-studien gick inte att bekräfta.

”För att kunna säkra fortsatt finansiering av den kliniska studien har vi varit beroende av det kommande teckningsoptionsprogrammet TO7. Även om vi hittills endast inkluderat en mindre del av det planerade antalet patienter har vi därför valt att göra denna tidiga effektavläsning för att ge våra aktieägare ett så bra beslutsunderlag som möjligt inför teckningsperioden i optionsprogrammet. Baserat på nu erhållna resultat bedömer vi att det är osannolikt att den pågående studien kommer att kunna visa ett slutligt utfall som kan attrahera en partner och vi har därför valt att stoppa fortsatt rekrytering och avser att avsluta studien.”, säger WntResearchs vd, Per Norlén.

”Den effektnivå som hittills observerats bedöms inte vara tillräcklig för att behandlingen ska anses kliniskt relevant. Det är möjligt att ett större patientunderlag skulle ge ett mer tydligt effektutfall, men för att kunna fullfölja studien krävs ytterligare finansiella resurser. Baserat på de begränsade effekter som observerats och bolagets finansiella position, arbetar styrelsen och ledningen nu med att definiera en handlingsplan för att på bästa sätt tillvarata våra aktieägares intressen”, kommenterar Christer Nordstedt, styrelseordförande i WntResearch. 

Bolagets vd Per Norlén kommer att vara tillgänglig för att svara på frågor imorgon, tisdag 17 september kl 11:00 via följande länk:

https://www.redeye.se/events/1039773/live-interwiev-wntresearch

Denna information är sådan information som Wntresearch AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. lnformationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 16 september 2024 kl. 18.30 CEST.

För vidare upplysningar:

Per Norlen vd
E-post:
per.norlen@wntresearch.com

Om WntResearch

WntResearch är ett biotechbolag inom onkologi som utvecklar nya terapier för att motverka utveckling av cancermetastaser. Bolagets forskning är fokuserad mot att studera det kroppsegna proteinet WNT5A, som i vetenskapliga studier visat sig påverka tumörcellers förmåga att förflytta och sprida sig i kroppen. WntResearch läkemedelskandidat Foxy-5 är en peptid som efterliknar WNT5A:s funktion med syfte att minska rörligheten och spridningen av cancerceller och därigenom motverka att metastaser uppstår. Även om dagens cancerbehandling har blivit mer effektiv, finns det inga effektiva sätt att förhindra uppkomsten av metastaser som orsakar cirka 90 procent av alla cancerrelaterade dödsfall. Foxy-5 har en unik verkningsmekanism och har uppvisat en god säkerhetsprofil med få biverkningar i två kliniska fas I-studier. Foxy-5s säkerhet och effekt utvärderas nu i den pågående klinisk fas 2-studien NeoFox, på patienter med tjocktarmscancer i stadium III.

WntResearch säte är i Malmö och bolaget är noterat på Spotlight Stock Market. För mer information se: www.wntresearch.com

Continue Reading

Marknadsnyheter

Immunovia presenterar data från modellutvecklingsstudie vid 2024 AACR Advances in Pancreatic Cancer medical conference

Published

on

By

LUND (SWEDEN) – Immunovia (IMMNOV: Nasdaq Stockholm), diagnostikföretaget för tidig upptäckt av bukspottkörtelcancer, presenterade idag detaljerade resultat från modellutvecklingsstudien vid AACR Special Conference in Cancer Research: Advances in Pancreatic Cancer (abstract #B027).

 

Immunovia delade med sig av resultatet från modellutvecklingsstudien av nästa generations test för att upptäcka bukspottkörtelcancer i stadium 1 och 2. Företaget avslöjade sin metod för att välja de biomarkörer som ingår i testet, konstruktionen av testalgoritmen och testets prestanda och stabilitet. I studien av 623 patientprover visade testet överlägsen prestanda, med en sensitivitet på 85 % och en specificitet på 98 %, vilket rapporterades i ett pressmeddelande den 1 augusti 2024. Sensitiviteten hos Immunovias test överskred den för CA19-9, en vanlig biomarkör för bukspottkörtelcancer, med 20 procentenheter.

 

American Association for Cancer Research (AACR) är värd för konferensen i Boston, Massachusetts. Denna speciella konferens samlar ledande forskare, läkare och patientrepresentanter för bukspottkörtelcancer för att dela med sig av innovativa metoder för att diagnostisera och behandla bukspottkörtelcancer.

 

”Vi är tacksamma över att ha blivit utvalda av AACR för att presentera resultaten från modellutvecklingsstudien vid denna inspirerande konferens för framsteg inom bukspottkörtelcancer. Rigorös vetenskaplig granskning och spridning av vår data kommer att vara avgörande för att driva på användning av vårt nästa generations test efter lanseringen nästa år.” said Norma Palma PhD, Vice President of Clinical and Medical Affairs på Immunovia. 

 

För mer information, vänligen kontakta

Jeff Borcherding

CEO och koncernchef

jeff.borcherding@immunovia.com

+46 70 911 56 08

 

Immunovia i korthet

Immunovia AB är ett diagnostikföretag med visionen att öka överlevnadsfrekvensen för patienter med bukspottkörtelcancer genom tidig upptäckt av cancer. Immunovia fokuserar på utveckling och kommersialisering av blodbaserade tester för att detektera proteiner och antikroppar som indikerar att en högriskindivid har utvecklat bukspottkörtelcancer. Immunovia samarbetar och engagerar sig med vårdgivare, ledande experter och patientgrupper globalt för att göra detta test tillgängligt för alla högriskgrupper för bukspottkörtelcancer.

 

USA är världens största marknad för upptäckt av cancer i bukspottkörteln. Företaget uppskattar att den adresserbara amerikanska marknaden omfattar 1,8 miljoner individer som årligen kan dra nytta av ett test.

Immunovias aktier (IMMNOV) är noterade på Nasdaq Stockholm. För mer information, besök www.immunovia.com.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.