Connect with us

Marknadsnyheter

myTaste lanserar nytt digitalt  annonsnätverk tillsammans med Icakuriren och Hemmets Journal

Published

on

on, jan 24, 2018 10:53 CET

myTaste, Icakuriren och Hemmets journal lanserar ett nytt digitalt annonsnätverk inriktat på prestationsbaserad marknadsföring i matsegmentet. Genom att erbjuda “sponsrade recept” introduceras ett nytt annonsformat som är helt unikt i sin utformning. Första ut är matjätten Di Luca Di Luca med varumärket Zeta.

myTaste AB, som äger och driver de ledande mat- och drycksajterna myTaste.se,
matklubben.se samt vinklubben.se, lanserar ett nytt digitalt annonsnätverk i samarbete
med Icakuriren och Hemmets journal – Smakligt! 

Nätverket Smakligt! blir Sveriges största i mat- och dryckessegmentet och är helt unikt i sitt upplägg. Genom att integrera annonsörenas egna recept på sajterna i nätverket kan de för första gången få en bred spridning och dra fördel av sina investeringar i egna recept.

“Många av våra matannonsörer skapar fantastiskt innehåll på sina egna webbplatser i from av recept. Problemet är att få konsumenter hittar dit och recepten får därför inte den uppmärksamhet de förtjänar. Nu kan vi, på samma sätt som Google publicerar sponsrade länkar högst upp i sökresultatet, publicerar våra annonsörers recept överst i listan på alla sajter i nätverket. Detta skapar ett naturligt sätt för annonsörerna att nå konsumenter som söker efter recept samtidigt som det innebär en kostnadseffektiv annonsering eftersom man endast betalar per klick”, säger Andereas Friis, COO på myTaste.

Först ut i nätverket är Di Luca Di Luca, mest känt för varumärket Zeta och som blev utsätt till årets leverantör vid Dagligvarugalan 2017 bland annat för sitt innovativa arbetssätt. Di Luca Di Luca utvecklar och säljer mat från Italien och länderna kring Medelhavet.

”Med det nya nätverket Smakligt! hoppas vi kunna nå alla de som är lika passionerat förälskade i medelhavsmaten som vi, men som ännu inte upptäckt vår fantastiska receptsamling på zeta.nu” säger Susanna Hedengren, digitalt ansvarig på Di Luca Di Luca.

Sajterna som ingår i Smakligt! kommer att nå över 500 000 unika besökare per vecka, varav 79 procent är kvinnor med en majoritet i åldersgruppen 30-49 år.

Erbjudandet syftar till att öka trafiken till annonsörens egna webbplats genom att sprida annonsörens receptsamling i nätverket. Nyckeln är Smakligts algoritmer som matchar annonsörens recept med det konsumenten sökt efter. Resultatet blir ett innehåll som upplevs mer relevant och träffsäkert samtidigt som man når konsumenten vid en tidpunkt
då de vill inspireras av den typ av innehåll. Recepten har en tydlig sponsormarkering och genom ett klick skickas besökaren till annonsörens webbplats för att läsa det fullständiga receptet. 

Betalningsmodellen är helt prestationsbaserad – det vill säga att annonsören betalar för faktiskt resultat i form av besökare till den egna hemsidan efter att konsumenten klickat
på ett sponsrat recept i nätverket.

“I vårt shoppingsegment Shopello har vi nästan uteslutande gått över till att fokusera på prestationsbaserad marknadsföring. Genom Smakligt! har vi nu också tagit ett stort steg
mot att lansera denna typ av erbjudanden inom vårt mat- och dryckessegment myTaste.
I framtiden ser vi en spännande utveckling vidare mot shoppingbara recept och att vi tillsammans med våra partners och annonsörer ska kunna hjälpa till att driva faktiska transaktioner,” säger Andereas Friis.   

Smakligt! har tagits fram under hösten 2017 och de första sponsrade recepten från Di Luca Di Luca som publiceras inom ramen för det nya nätverket finns nu synliga för besökare på nätverkets olika sajter.

Mediakontakt:

Andereas Friis
COO / Co-founder myTaste AB (publ)
andereas.friis@mytaste.com 
+46 (0) 739 944 670

Om myTaste AB

myTaste AB är ett digitalt mediehus som bland annat äger och driver en av världens största sociala nätverk för matlagningsintresserade, myTaste.com. Bolaget driver också ett ledande internationellt nätverk inom prestationsbaserad marknadsföring av e-handelsbutiker, Shopello. Bolaget är listat på Nasdaq First North i Stockholm. Arctic Securities är Bolagets Certified Adviser, telefonnummer: +46 8 44 68 60 87

För mer information se: investor.mytaste.com

myTaste AB (publ)

Birger Jarlsgatan 6B, 7 tr  
114 34 Stockholm 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen och Arla i DI: ”Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera”

Published

on

By

Tillsammans med Arla signerar Lantmännen i dag en debattartikel. Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige, och Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen, menar att det är glädjande att så många politiker gärna vill prata om livsmedelsberedskap och omställning. Men det räcker inte, enligt dem. Det måste hända saker också, och Cecilia och Per ger tre konkreta förslag. Utöver debattartikeln kommer Arla och Lantmännen även prata om livsmedelsberedskap och klimatomställning i Almedalen i ett gemensamt seminarium.

Debattartikeln publicerades i Dagens industri, 21 juni 2024. Den kan även läsas nedan.

Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera

Stärkt beredskap har varit en högaktuell fråga sedan Rysslands invasionskrig mot Ukraina. Stora och snabba insatser har gjorts för militära försvaret, men för det civila försvaret har det gått betydligt långsammare och inom livsmedelsberedskapen har det inte hänt något konkret alls. Svensk livsmedelsberedskap är lika bristfällig som den var för tjugo år sedan.

Då Sverige har ett handelsunderskott för livsmedel på omkring 70 miljarder kronor och saknar lager eller produktionskapacitet i livsmedelsindustrin, utöver den minimala som behövs kommersiellt, är detta anmärkningsvärt.

Jämför vi med en annan samhällskritisk verksamhet, det militära försvaret, så har dess anslag fördubblats sedan 2020. Det är fullt rimligt, men lika rimligt är att livsmedelsberedskapen följer samma investeringsvilja. Det är svårt att försvara landet hungrig.

Samtidigt står vi inför en grön omställning där jordbruket både ska minska sin klimatpåverkan och anpassa sig till allt mer extremväder. Den säkerhetspolitiska och klimatpolitiska utmaningen går att förena, men det kräver investeringar.

Nyligen gick remisstiden ut för utredningen ”Livsmedelsberedskap för en ny tid”. Det är en bra grund, men vår bestämda uppfattning är att det finns tillräckligt med rapporter som konstaterar att Sverige saknar livsmedelsberedskap – nu är det dags för konkreta åtgärder.

1. Sverige behöver bygga upp lager och inhemsk produktion av kritiska varor för att klara livsmedelsproduktion

Spannmål utgör en viktig grund i svensk matproduktion, kan lagras kostnadseffektivt och användas för många olika ändamål. För att inte störa marknaderna kommer det dock ta tid att successivt bygga upp lager och man når därför inte tillräckliga volymer förrän nästa decennium. Kravet på snabba åtgärder ökar därför dramatiskt.

Eftersom vi är helt beroende av importerad mineralgödsel, drivmedel och växtskyddsmedel är det nödvändigt att man bygger upp lager och möjliggör ökad svensk produktion. Sverige är ett av få länder i EU som inte har någon produktion av mineralgödsel, men det finns flera industriprojekt i startgroparna.

2. Sverige behöver öka sin livsmedelsproduktion

Om vi inte producerar tillräckligt mycket mat går det inte att bygga upp livsmedelsberedskap. Det är därför avgörande att lönsamheten och produktionen i lantbruket och livsmedelsförädlingen ökar. Det är nödvändigt att regering och riksdag tillför resurser samt att den uppdaterade livsmedelsstrategin blir offensiv och inriktad på tillväxt.

För 40 år sedan var svenska spannmålsarealen cirka 60 procent större och det fanns ungefär 120 procent fler mjölkkor samt dubbelt så många grisar. Det finns därför både potential och utrymme att öka den svenska livsmedelsproduktionen, inte minst för att öka exporten. Med rätt förutsättningar kan vår miljövänliga produktion öka, vilket gynnar klimatet, handelsbalansen, jobben och livsmedelsberedskapen. Handelsnetto noll för livsmedel är både möjligt och önskvärt.

3. Sverige behöver leda den gröna omställningen också i lantbruket

Svenskt lantbruk står inför två parallella utmaningar – öka produktionen och samtidigt klara den gröna omställningen med en klimatpolitik som skapar trygghet för jordbruket att växa samt uppmuntrar forskning och utveckling. Därtill är det inte rimligt att lantbruket ska kompensera för transporternas ökade utsläpp. För att möta båda dessa utmaningar och möjligheter krävs stora investeringar i lantbruksföretagen. Som representanter för Sveriges två största livsmedelsproducerande lantbrukskooperativ är vi beredda att leda detta arbete. Men det är inte rimligt att våra ägare – Sveriges bönder – ensamma ska finansiera det gröna totalförsvaret.

Vi kan bygga upp vår livsmedelsberedskap och samtidigt accelerera klimatomställningen i lantbruket. Men det krävs ambitiösa, kloka och långsiktiga beslut av sittande och kommande regeringar. Vill vi vara trygga måste vi stärka beredskapen inom livsmedel, precis som vi gör med militära försvaret. Det är bråttom nu.

Cecilia Kocken, vd, Arla Sverige
Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen

 

För mer information, kontakta gärna oss  

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: 
press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.