Marknadsnyheter
När UR fyller 40 år riktar de sig mot vuxna.
må, jul 02, 2018 04:00 CET
Tomorro’ bakom Utbildningsradions jubileumsfilmer.
– I 40 år har UR producerat mängder av lärande program för både stora och små som vill förstå världen. Det vill vi påminna om med en varm och rolig kampanj. Hos UR får både barn och vuxna kunskap som de kan lita på när frågorna utmanar, säger Åsa Lundell, kommunikationschef på UR.
– Marknadsundersökningar visar att väldigt många tycker att UR är bra för samhället men vi ser att fler behöver stärka sin personliga relation till UR. Med hjälp av tomorro’s filmer vill vi visa på vilket sätt UR är relevant i människors vardag, och att UR ger upplevelser som förändrar, säger Åsa Lundell, kommunikationschef på UR.
– Många vuxna kopplar UR till nostalgiska minnen från sin egen skolgång och inte till det rika programutbud som finns tillgängligt ett klick bort. UR:s kunskap når mestadels barn. Vad händer när den kunskapen kommer hem och krockar med en vuxen som inte haft samma upplevelse? Där såg vi en källa till humor med hög igenkänningsfaktor, säger Helena von Matérn, Creative Director på tomorro’.
I våras gick UR ut i direktupphandling av byrå med uppdraget att synliggöra UR:s verksamhet och värde och att förmedla UR:s relevans för alla, vuxna som barn. Syftet med kampanjen är att stärka avsändaren för allmänheten med en känslomässig koppling till UR:s utbud.
UR:s val föll på tomorro’ som presenterade tre olika strategiska vägval och koncept. Utifrån dem har UR:s helhetsuppdrag ramats in i en situation de allra flesta kan känna igen sig i: när barn ställer för svåra frågor till vuxna. Nu rullar kampanjen ut på bio, tv, online, radio, print och i sociala medier.
Om UR
Sveriges Utbildningsradio, UR, är ett flermedialt public servicebolag som ska göra skillnad i människors lärande. UR:s uppgift är att bidra till kunskap och utbildning samt att bredda, förstärka och komplettera andras utbildningsinsatser. Det finns många sätt att titta och lyssna på UR. Programmen hittar du lättast på UR Skola och UR Play när du vill. UR driver även Kunskapskanalen tillsammans med SVT samt sänder i SVT och SR:s kanaler.
Team:
Projektledare, Johanna Svensson
Creative Director, Helena von Matérn
Regissör, Nils Janlert
Fotograf, Josua Enblom
Byråproducent, Magdalena Dansk
Produktionsledare, Klara Jonsson
Stylist och MakeUp, Jenny Thermaenius och Sanna Kristoffersson
Presskit:
Film, Länk till Vimeo: https://vimeo.com/277626081
Packat pressmaterial. Bilder och tre filmer: https://we.tl/6YOQpC6S5w
För mer information och kontakt:
Utbildningsradion
Åsa Lundell, Kommunikationschef – 070-4346878 / asa.lundell@ur.se
Maria Almström, Pressansvarig – 08-784 40 38 / Mobil 073-950 96 55 / maria.almstrom@ur.se
Tomorro’
Helena von Matérn, Creative Director -070-373 77 88 / helena@tomorro.se
Helena von Matérn Creative Director 08-599 099 91helena@tomorro.se
Tomorro’ är en kommunikationsbyrå med en affärsmodell som bygger på att jobba gränslöst mellan reklam, pr, innehåll och media. Med expertis inom retail och kommersiella upplevelser i ryggen skapas lönsam kommunikation till företag och organisationer sedan 2010. Nuvarande kunder är bland annat Apoteksgruppen, Arcona, Gaggenau och Swedavia. Samt ett antal handelsplatser i Stockholmsområdet. Byrån har tilldelats guld i Svenska designpriset 2016 och vunnit silver i Årets byrå både 2014 och 2015. Reklambyrån ägs och drivs av Pamela Nyman, Helena von Matérn och Johanna Svensson.
Taggar:
Marknadsnyheter
Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.
Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.
Marknadsnyheter
Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.
Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.
Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.
Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke