Connect with us

Marknadsnyheter

Näringslivet räknar med 17 procents avkastning på digital transformation under det närmaste året

Published

on

Men nära hälften varnar att en ”digital förändringströtthet” påverkar deras möjligheter att rusta sig digitalt inför framtiden

Stockholm, 26 juni 2019 – Företagsledare runt hela världen bedömer att de under ett år kan få 17 procents avkastning på investeringar i digital transformation. Det framgår av en ny undersökning från Avanade, den ledande digitala innovatören inom Microsofts ekosystem. Men samtidigt som 92 procent uppger att digital transformation är bland topp tre prioritering säger 43 procent att en trötthet över digitala förändringar – digital transformation fatigue – påverkar deras framsteg betydligt.

I undersökningen som gjorts bland 1150 seniora beslutsfattare ombeds cheferna att identifiera de främsta hindren för en digital transformation i deras eget företag.

  • 80 procent svarar att de inte kan fatta beslut grundade på fakta 
  • 46 procent uppger anställningar och utbildning av rätt kompetens
  • 40 procent säger integrationen av gammal och ny teknik
  • 35 procent svarar moderniseringen av IT-system inom juridik

 –Det finns ingen självklar väg till framgång, eftersom var och en har sina egna unika utmaningar, säger Gord Mawhinney, Global Business Applications Lead på Avanade. Vi har identifierat tre nyckelområden som vi anser att organisationer måste adressera för att framgångsrikt slutföra sin digitala transformation. Det är innovation, effektivitet och erfarenhet. De företag som uppnår mognad inom alla tre områden kommer att skörda den största avkastningen. Resultaten från undersökningen återspeglar detta. 

88 procent svarar att deras affärssystem måste omfattas av innovationen för att möjliggöra flexibilitet och fortsatta förbättringar. 84 procent säger att organisationen måste investera i AI samtidigt som man uppdaterar sina affärsapplikationer för att bli så framgångsrik som möjligt.
 
När det gäller effektivitet menar 78 procent av de tillfrågade att artificiell intelligens, AI, ofta används utan att man först överväger hur man ska integrera AI med IT-system inom juridik; en utmaning som de svarande själva uppger att de har svårigheter att hantera. Dessutom uppger 85 procent att integrationen mellan AI, datakällor och affärssystem kan bli bättre.
 
Hela 83 procent anser att investeringar i kundupplevelser (CX) och medarbetarupplevelser (EX) ska prioriteras likvärdigt. Faktum är att 82 procent säger att investeringar i CX och EX ska komma före AI-investeringar. 80 procent svarar att deras företagskultur och medarbetare är de mest kritiska faktorerna för framgång likväl som misslyckanden.
 
Nyckeln till nöjda kunder är att göra AI till en del av företagets DNA och en del av den digitaliseringen. Det gör det möjligt för organisationen att bli mer framgångsrik och medarbetarna att bli mer produktiva och effektiva, säger Simon Thomas, Global Data och AI Lead på Avanade.
 
Respondenterna i undersökningen är överens
94 procent av beslutsfattarna som har investerat i smarta teknologier anser att intelligent automation och avancerade prognosfunktioner, baserade på stora mängder data som analyseras med hjälp av AI – så kallad prediktiv analys – kommer ge det största lyftet för affärsresultatet.

Avanades kund, det ledande franska försäkringsföretaget Generali, har redan under det första året av ett femårigt program med syfte att öka effektiviteten i verksamheten och kundservice, erfarit fördelarna med en digital transformation. I det första steget har Avanade implementerat en ROT-lösning (Robotic Process Automation) som har sänkt tiden för att behandla kundförfrågningar från 72 timmar till ett genomsnitt på bara en timme. På längre sikt arbetar Avanade med Generali för att öka effektiviteten hos medarbetarna genom att integrera kognitiva förmågor med robotar. Med fortsatta framsteg är Generali på god väg att realisera den ökade avkastningen på 17 procent som framhävs i Avanades undersökning.

Om undersökningen
Undersökningsföretaget Vanson Bourne intervjuade på Avanades uppdrag 1150 seniora beslutsfattare. Undersökningen avslutades i juni 2019. Respondenterna finns i Europa, Nordamerika, Asien och Stillahavsområdet. De är verksamma inom IT, ekonomi, verksamhetsstyrning, försäljning, marknadsföring och HR. Företagen som de representerar har en årlig omsättning från 500 miljoner USD upp till drygt tio miljarder USD och verkar inom branscher såsom tillverkning, kommunikation, media, teknologi, finans, hälsa samt offentlig sektor.

För mer information kontakta:
Marta Kardach, Marketing Lead, Avanade Sverige
T: +46 70 521 32 88
E: marta.kardach@avanade.com

Om Avanade
Avanade is the leading provider of innovative digital and cloud services, business solutions and design-led experiences delivered through the power of people and the Microsoft ecosystem. Our professionals bring bold, fresh thinking combined with technology, business and industry expertise to help fuel transformation and growth for our clients and their customers. Avanade has 30,000 digitally connected people across 24 countries, bringing clients the best thinking through a collaborative culture that honors diversity and reflects the communities in which we operate. Majority owned by Accenture, Avanade was founded in 2000 by Accenture LLP and Microsoft Corporation. Learn more at www.avanade.com.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.