Connect with us

Marknadsnyheter

Nästan varannan östgöte får dela på 300 miljoner

Published

on

Länsförsäkringar Östgöta har drygt 200 000 sakförsäkringskunder – vilket motsvarar nästan varannan östgöte. Eftersom kunderna också är bolagets ägare får de del av återbäring de år då verksamheten har gått bra. Resultatet för 2019 blev det bästa i bolagets historia. Därför kommer sakförsäkringskunderna få dela på 300 miljoner kronor i återbäring. Det är det högsta återbäringsbeloppet i bolagets historia. Utbetalningen kommer att ske under hösten.

Tack vare ett affärsresultat som överträffade förväntningarna och en stark utveckling i bolagets kapitalförvaltning landade bolagets resultat på 1 010 miljoner kronor.

– Det känns otroligt bra att vi gör ett så starkt resultat och kan lämna åter 300 miljoner till våra kunder. Vi jobbar varje dag för att skapa trygghet och möjligheter för östgötarna och 2019 var ett år med flera stora och omskakande händelser runt om i länet, då vår organisation sattes på prov. Jag är väldigt stolt över hur vi lyckades ta hand om de drabbade kunderna där och då. Nu kan vi också ge dem återbäring, säger Stefan Nyrinder, vd på Länsförsäkringar Östgöta.

2019 hanterade Länsförsäkringar Östgöta över 82 000 skador och den totala skadekostnaden landade på drygt 1 100 miljoner kronor, vilket är i linje med vad man hade förväntat sig.

Det gångna året var även ett bra år för Länsförsäkringar när det gäller kundnöjdhet. Enligt Svenskt Kvalitetsindex hade man de mest nöjda kunderna inom flera områden. Nationellt har Länsförsäkringar bland annat högst kundnöjdhet för både försäkring och bank och för såväl företag som privatpersoner.

– Att våra kunder är nöjda och känner sig trygga är det mest överordnade målet för oss. Vi kommer att satsa allt för att finnas för östgötarna lång tid framåt med starka erbjudanden inom bank, försäkring, pension och fastighetsförmedling, avslutar Nyrinder.

Resultat för Länsförsäkringar Östgöta 2019:

  • Resultatet före skatt inklusive kapitalavkastning och efter återbäring är 1 010 miljoner kronor.
  • Premieintäkten för sakförsäkringar är 1 517 miljoner kronor.
  • Det totala skadekostnaden uppgår till 1 148 miljoner kronor och fördelar sig på 82 431 skador.
  • Premieinkomsten för livförsäkringar uppgår till 861 miljoner kronor.
  • Bankens affärsvolym, det vill säga summan av in- och utlåning, har ökat till 34 074 miljoner kronor.

Anna Runesson
Pressansvarig
013-29 09 42, 070-303 74 62

anna.runesson@LFostgota.se

Stefan Nyrinder
VD
013-29 05 42, 070-586 84 14

stefan.nyrinder@LFostgota.se

Länsförsäkringar Östgöta är ett lokalt kundägt bolag som erbjuder privatpersoner och företag en helhet inom bank, försäkring och fastighetsförmedling. Visionen är att tillsammans med kunder, ägare, anställda och samarbetspartners skapa trygghet och möjligheter i Östergötland. Länsförsäkringar Östgöta är ett av 23 lokala och självständiga länsförsäkringsbolag.

Continue Reading

Marknadsnyheter

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

Published

on

By

Torbjörn Söderberg

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt
Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys