Connect with us

Marknadsnyheter

Navamedic Q2 och H1 2024: Den stabila tillväxten fortsätter och stöds av ett nytt licensavtal

Published

on

Oslo, 16 augusti 2024 – Under första halvåret 2024 levererade Navamedic ASA (OSE: NAVA), ett nordiskt läkemedelsföretag och leverantör av produkter till sjukhus och apotek, en omsättning på 277,2 miljoner NOK, en ökning med 12,8 procent jämfört med samma period förra året. Justerad EBITDA slutade på 41,1 MNOK, jämfört med 26,3 MNOK 2023. Milstolpsbetalningen på 22,7 MNOK från licensavtalet med Orion Corporation för att marknadsföra och sälja Flexilev® och OraFID® i Europa ingår.

Under första halvåret 2024 har Navamedic nått viktiga punkter i sin tillväxtstrategi. Efter lanseringen av Eroxon® i början av året förnyade bolaget sitt avtal med Sykehusinnkjøp HF, där Navamedic kommer att fortsätta leverera antibiotika till norska sjukhus fram till 2027. Avtalet förväntas bidra med mer än 20 procents omsättningstillväxt till bolagens totala antibiotikaportfölj. 

 

I juni tecknade Navamedic ett licensavtal med Orion Corporation (Orion) för att marknadsföra och sälja Flexilev® och OraFID® i Europa. Avtalet är en viktig milstolpe i Navamedics kommersialiseringsstrategi för Flexilev®. Orion har tidigare varit pionjärer inom behandling av Parkinsons sjukdom i Europa, vilket gör företaget till en stark kommersiell partner för Navamedic.

 

”Halvvägs in i 2024 kan Navamedic se tillbaka på ett spännande första halvår. Det har varit mycket aktivitet i hela verksamheten, där Navamedic har utökat sin geografiska räckvidd och produktportfölj. Efter att ha varit tidiga med att identifiera behandlingsområden med betydande ouppfyllda medicinska behov och konsumentefterfrågan, såsom leverans av antibiotika till sjukhus och fetma, har vi sett en god tillväxt inom våra affärsområden: Prescription drugs, Consumer Health och Hospital”, säger Kathrine Gamborg Andreassen, VD och koncernchef för Navamedic ASA.

 

Rörelseresultatet (EBIT) för första halvåret 2024 uppgick till 33,8 miljoner NOK, jämfört med 9,9 miljoner NOK 2023. Rörelsekostnaderna slutade på 77,8 miljoner NOK, jämfört med 74 miljoner NOK föregående år. Finansnettot uppgick till -9,7 MNOK och resultatet före skatt uppgick till 24 MNOK.

 

Nyckeltal och kategoriuppdatering för andra kvartalet 2024

 

Intäkterna för bolaget för andra kvartalet uppgick till 156,3 miljoner NOK, en ökning med 26,2 procent jämfört med föregående år. Justerad EBITDA uppgick till 32,7 miljoner NOK, upp från 10,5 miljoner NOK under andra kvartalet 2023. Bruttomarginalen för kvartalet uppgick till 46,1 procent, jämfört med 40,4 procent 2023. Under kvartalet upplevde företaget en stadig tillväxt inom sina tre segment: Prescription Drugs, Hospital och Consumer Health.

 

Inom kategorin receptbelagda läkemedel har försäljningen av Mysimba® varit fortsatt stabil på en alltmer konkurrensutsatt marknad. Imdur® och Forlax® har haft tvåsiffrig tillväxt jämfört med föregående år.

Antibiotikaportföljen levererade en solid tillväxt som en del av Hospital-portföljen. Försäljningen av medicinska nutritionsprodukter, som ger behandlingar för patienter med medfödda metabola sjukdomar, där en livslång behandling är nödvändig, fortsatte att leverera en stadig tillväxt.

Inom kategorin Consumer Health lanserades Eroxon® i Sverige i maj, som den första och enda receptfria behandlingen mot erektil dysfunktion i landet. Det har också varit ett starkt kvartal för flera nyckelprodukter, inklusive Absolut Torr och GeloRevoice, som har tvåsiffrig procentuell tillväxt jämfört med samma period föregående år. ThermaCare och Modifast fortsätter att leverera stabil försäljning. Navamedic ser möjligheter att lansera både Absolut Torr och MedMade utanför Norden.

 

Vägen framåt

 

Navamedic fortsätter att se stark tillväxt och nya expansionsmöjligheter och upprepar sin ambition att på medellång sikt bygga ett bolag med en omsättning på 1 miljard NOK.

 

”En viktig drivkraft för alla på Navamedic är att vara en stolt bidragsgivare till folkhälsan, vilket inkluderar att kartlägga behandlingar och produkter som kan förbättra människors livskvalitet och se till att de är tillgängliga, oavsett om det är genom sjukhus eller apotek”, avslutar Andreassen.

 

 

Presentation

 

Navamedic kommer att presentera sitt resultat för andra kvartalet och första halvåret 2024 klockan 08.30 idag. VD Kathrine Gamborg Andreassen och CFO Lars Hjarrand kommer att hålla presentationen på Haakon VIIs gate 2 i Oslo. Den kommer också att finnas tillgänglig via webbsändning:

https://navamedic.com/investors/financial-results/

 

EBITDA och andra alternativa nyckeltal (APM) definieras och stäms av mot de finansiella rapporterna enligt IFRS som en del av APM-delen av den bifogade presentationen.

 

För ytterligare information, vänligen kontakta:

 

Kathrine Gamborg Andreassen, VD, Navamedic

Mobil: +47 951 78 680

E-post: kathrine@navamedic.com

 

Lars Hjarrand, CFO, Navamedic

Mobil: +47 917 62 842

E-post: lars.hjarrand@navamedic.com

 

 

Om Navamedic

Navamedic ASA är en totalleverantör av kvalitetsprodukter till sjukhus och apotek. Företagets produkter uppfyller de specifika medicinska behoven hos patienter och konsumenter. Navamedic har en mycket skalbar plattform för försäljning och distribution, ledande kategoriexpertis och lokalkännedom. Navamedic finns i samtliga nordiska länder, Baltikum och Benelux, med försäljningsrepresentation i Storbritannien och Grekland. Navamedic har sitt huvudkontor i Oslo och är noterat på Oslobörsen (ticker: NAVA). För mer information, besök Navamedic.com.

 

Denna information är underkastad informationsgivningskraven i avsnitt 5-12 i den norska lagen om värdepappershandel.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Anna-Karin Stenberg ny ledamot i Ellevios styrelse

Published

on

By

Anna-Karin Stenberg har valts in som ordinarie ledamot i styrelsen för Ellevio.

Anna-Karin Stenberg har en bakgrund från bland annat Vattenfall där hon haft flera chefspositioner, senast chef för affärsområde Markets. Hon har även mångårig ledarerfarenhet från teknik-, telekommunikations- och hälsovårdssektorerna.

Anna-Karin Stenberg efterträder Sten Olsson som Folksams ägarrepresentant i Ellevios styrelse.

Ellevios styrelse består från och med den 15 januari 2025 av följande ordinarie ledamöter:

Fredrik Persson, styrelseordförande (oberoende)

Anna Belfrage (nominerad av Tredje AP-fonden)

Lars Clausen (nominerad av OMERS Infrastructure)

Göran Hägglund (nominerad av AMF)

Karin Jarl Månsson (nominerad av OMERS Infrastructure)

Michael McNicholas (nominerad av OMERS Infrastructure)

Anna-Karin Stenberg (nominerad av Folksam)

Tomas Bergquist (arbetstagarrepresentant)

David Tegehall (arbetstagarrepresentant)

För ytterligare information, kontakta:

Sarah Östberg, Head of Financial and Sustainability Communications, 070-971 12 40, fornamn.efternamn@ellevio.se

Ellevios pressjour 020-20 20 60 (tillgänglig dygnet runt)

Om Ellevio

Som ett av Sveriges ledande energiföretag har Ellevio en central roll i resan mot ett elektrifierat, fossilfritt samhälle. Vi erbjuder eldistribution och energilösningar till privat- och företagskunder. Våra elnät sträcker sig från kust till kust i Mellansverige och säkerställer trygg och stabil elförsörjning. Genom omfattande investeringar i energisystemet och innovativa energilösningar hjälper vi industrin och transportsektorn att ställa om och bidrar till framväxten av ett hållbart samhälle. Ellevio har nästan en miljon kunder och 800 anställda. Företaget ägs av pensionsförvaltarna AMF, Folksam, OMERS Infrastructure och Tredje AP-fonden. Läs mer på Ellevio.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

StoneBeachs ordförande blir arbetande styrelseordförande

Published

on

By

Syftet med förändringen är att styrelseordförande, för StoneBech Group AB (”StoneBeach”), Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten.

Pontus Wilgodt, som utsågs till StoneBeachs styrelseordförande på en extra bolagsstämman den 7 november 2024, övergår från den 15:e januari till att vara arbetande styrelseordförande på deltid. I första hand ska detta gälla fram till ordinarie bolagsstämma den 14 april. Syftet med förändringen är att Pontus Wilgodt aktivt ska fortsätta arbeta med det förändrings- och strategiarbete som påbörjades under hösten. 

”När jag tillträdde som styrelseordförande i höstas påbörjade jag tillsammans med styrelsen en total genomlysning av bolaget. Detta har mynnat ut i en rad åtgärder. Vi fortsätter nu att se över bolagets kostnader samt arbetar med att tydliggöra bolagets kommersiella budskap. Jag känner stor entusiasm och tillförsikt i arbetet med att, tillsammans med VD Mårten Bergstan, skapa ett lönsamt bolag med hållbar tillväxt. Vägen till detta kommer gå via att satsa på och utveckla StoneBeachs kärnverksamhet, säger styrelseordförande Pontus Wilgodt.”

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Annette Tysander, IR Manager, StoneBeach
ir@stonebeach.se

Om StoneBeach Group

StoneBeach Group är en svensk koncern specialiserad på dokumenthantering och informationssäkerhet. Bolaget levererar konsulttjänster inom projektledning, utveckling, drift, implementation och underhåll av webbapplikationer till SME- och Enterprisekunder. Verksamheten bedrivs med störst närvaro inom Skandinavien och har sitt huvudkontor i Stockhokm. Bolaget är sedan maj 2021, noterat på Spotlight Stock Market med tickern “SBG”.

För mer information, vänligen besök www.stonebeach.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Inbjudan – presentation av Husqvarna Groups bokslutskommuniké 2024

Published

on

By

Husqvarna Groups bokslutskommuniké 2024 publiceras den 5 februari 2025 cirka klockan 07.00. En kombinerad webbsändning och telefonkonferens med vd Pavel Hajman och CFO Terry Burke hålls klockan 10.00 samma dag. Presentationen sker på engelska och följs av en frågestund.

Länk till webbsändningen:
https://husqvarnagroup.creo.se/4f888317-fb0e-4ca4-9abd-4d677a0dda92

 

För att delta i telefonkonferensen:

Sverige: 08 505 100 31

UK: +44 (0) 207 107 06 13

USA: +1 (1) 631 570 56 13

 

Rapporten och presentationen publiceras även på koncernens webbsida: www.husqvarnagroup.com/investors. 

 

För mer information, vänligen kontakta:
Investerare
Johan Andersson, Chef Investerrelationer
+46 702 100 451
ir@husqvarnagroup.com

Media
Henrik Sjöström, Presschef
+46 727 15 77 85
press@husqvarnagroup.com

Husqvarna Group
Husqvarna Group grundades 1689 och är idag en världsledande tillverkare av innovativa produkter och lösningar för skötsel av skogar, parker och trädgårdar. Vår produktportfölj omfattar bland annat robotgräsklippare, motorsågar, trimrar, åkgräsklippare och bevattningslösningar. Vi är även ledande inom utrustning och diamantverktyg för byggindustrin och diamantverktyg för naturstenindustrin. Våra produkter och lösningar säljs främst under de globala varumärkena Husqvarna och Gardena via direktförsäljning, fack- och detaljhandlare till konsumenter och professionella användare i mer än 100 länder. Nettoomsättningen 2023 uppgick till 53,3 miljarder SEK och koncernen har cirka 13 800 anställda i 40 länder. Huvudkontoret ligger i Stockholm och bolaget är noterat på Nasdaq Stockholm.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.