Connect with us

Marknadsnyheter

NENT Group driver hållbar förändring inom underhållningsindustrin

Published

on

  • NENT Group inkluderas i ’SAM Sustainability Yearbook 2021’ och rankas som nummer sju av de globala bolagen inom samma industri
  • Enda nordiska företag inom underhållning som ingår i 2021 års årsbok
  • NENT Groups hållbarhetsstrategi, som godkändes av styrelsen 2019, lanserades med syftet att driva förändring inom underhållningsindustrin

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag är bland världens högst presterande och mest hållbara bolag inom streaming. NENT Group är det enda nordiska bolaget inom underhållningssektorn som ingår i ’SAM Sustainability Yearbook 2021’ och rankas i topp 15% inom den globala underhållsindustrin. Prestationer som dessa leder till en mer hållbar bransch och NENT Group är bland pionjärerna som driver denna förändring.

Underhållningsindustrin förändras snabbt och fokus skiftas från det traditionellt linjära tittandet till Streaming video on Demand (SVOD). Detta möjliggör för fler spelare att etablera sig på den globala marknaden vilket medför att ytterligare fokus läggs på den kreativa industrin och att jobba mer med jämlikhet, mångfald och inkludering och ta större miljöansvar. NENT Group har sedan 2019 drivit sin hållbarhetsstrategi för hållbar streaming och produktion och med det influerat hela branschen. NENT Groups hållbarhetsarbete, det innehåll bolaget skapar och investerar i både främjar ett jämlikt, mångsidigt och inkluderande samhälle och driver förändring i hur innehåll produceras. Tack vare detta arbete tar NENT Group nu en ledande position i att påverka och inspirera andra underhållningsföretag att accelerera sitt hållbarhetsarbete.

Under det senaste året har NENT Groups hållbarhetsprestationer erkänts över hela världen. I den nyligen publicerade ’SAM Sustainability Yearbook 2021’ rankades NENT Group topp 15% inom underhållningsindustrin, över hela världen. Dessutom är NENT Group det enda nordiska bolaget inom sin sektor som placeras i årsboken 2021. Bolaget blev dessutom ”Nasdaq ESG Transparency Partner” i april 2020, vilket återspeglar NENT Groups engagemang för bättre marknadstransparens. NENT Group toppar även Nordic Business Diversity Index (i kategorierna Nasdaq Stockholm Large Cap och NordicTMT); och är rankad som nummer två i EY:s SHE-index.

Lena De Geer, Hållbarhetschef, NENT Group: ”Våra prestationer under året återspeglar vår vision att bygga en hållbar verksamhet i alla led, att skapa värde för hela samhället och den kreativa industrin. Under det senaste året har vi tagit betydande steg framåt för att göra NENT Group ännu mer inkluderande, jämlik och jämställd och förbättrat vår styrning. Vi har dessutom anslutit oss till Science Based Tagets Initiative och kommer accelerera upp vårt miljöarbete ytterligare, enligt FN:s globala mål för hållbar utveckling. Hållbarhet fortsätter vara centralt i precis allt vi gör.”

Manjit Jus, Global Head of ESG Research, S&P Global: ”Vi gratulerar Nordic Entertainment Group till deras plats i ’SAM Sustainability Yearbook 2021’. Över 7000 företag bedöms och att bli inkluderad i årsboken är ett verkligt uttalande om företagets hållbarhetsförmåga.”

NENT Groups fokus på hållbarhet visas i flertalet aktiviteter, bland annat genom medlemskapet i FN: s Global Compact, att bolaget är anslutna till Sustainable Development Goals Media Compact och Women’s Empowerment Principles. I december 2020 anslöt sig NENT Group också till Science Based Targets Initiative (SBTi): Det internationella partnerskapet som syftar till att driva klimatåtgärder inom den privata sektorn i linje med målen i Parisavtalet.

Om ’SAM Sustainability Yearbook’:
’SAM Sustainability Yearbook’ är världens mest omfattande publikation gällande företags hållbarhet. Den är baserad på Corporate Sustainability Assessment (CSA) och mäter över 7 000 företag i 61 branscher över hela världen. Mätningen är baserat på företagens olika sätt att driva styrning, ekonomiska, sociala och miljömässiga kriterier. Det var endast 630 av de 7 000 utvärderade företagen som bedömdes vara ledande inom hållbarhet och som valdes att ingå i 2021 årsboken. Inom sin egen industri placerade sig NENT Group som nummer 7 av 68 globala företag och NENT Group var det enda nordiska underhållningsföretaget som tog sig in på 2021 års lista.

NENT Group fick nyligen också en AA-klassificering i den årliga MSCI ESG-bedömningen där företag värderas utifrån en 7-gradig skala från AAA till CCC, och en 12:a (där 100 är högst risk och 0 är lägst risk) på den årliga ESG riskbedömningen utförd av Sustainalytics. Detta placerar NENT Group i topp 5% inom sin grupp inom den egna branschen.

För att läsa mer om NENT Groups hållbarhetsarbete, besök: https://www.nentgroup.com/sustainability    

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och lanseras i Estland, Lettland, Litauen, Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Roberta Alenius, Head of Corporate Communications: +46 70 270 72 17)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.