Connect with us

Marknadsnyheter

NENT Group förnyar Camilla Läckbergs ‘Lyckoviken’ med två ytterligare säsonger

Published

on

  • Camilla Läckberg har sålt över 28 miljoner böcker världen över
  • ‘Lyckoviken’ är en av NENT Groups mest tittade Viaplay Originals
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, har beställt två ytterligare säsonger av det enormt populära Viaplay Originalet ‘Lyckoviken’. Skapat av bästsäljande svenska författaren Camilla Läckberg, kommer de nya säsongerna av ‘Lyckoviken’ att fortsätta erbjuda tittare en slående blandning av nordiskt krimdrama och såpopera, och har exklusiv premiär på NENT Groups streamingtjänst Viaplay.

Nordens deckardrottning med över 28 miljoner böcker sålda världen över, slog Camilla Läckbergs ‘Lyckoviken’ (engelsk titel: ‘Hammarvik’) tittarrekord för ett Viaplay Original när de första två säsongerna hade premiär 2020 och 2021.

Disa Östrand (‘Kärlek & anarki’), Martin Stenmarck och Linda Santiago (‘Fantastiska vidunder: Grindelwalds brott’) återkommer i sina roller i de tredje och fjärde säsongerna, där hemligheterna och begären hos invånarna i den lilla svenska staden Hammarvik kommer att vara mer explosiva än någonsin.

Camilla Läckberg: “Jag har nog aldrig upplevt en sådan enorm respons som den jag fått på ‘Lyckoviken’, jag får redan frågan nästan varje dag om när nya säsonger kommer. Därför är jag så himla glad att få berätta nu att det är både en säsong 3 och 4 på gång. Eftersom jag är inblandad kommer det självklart att vara ett brott att lösa även i kommande säsonger, och intrigerna fortsätter i minst lika högt tempo som tidigare bland invånarna i Hammarvik.”

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Att återuppliva den nordiska såpoperan med en noir-twist kom i precis rätt tid för Viaplay-tittare. Med flera fängslande handlingar, familjära karaktärer och ett slingrande mysterium att klara upp har ‘Lyckoviken’ varit enormt framgångsrikt genom dessa svåra tider, och har även fört en ny publik till streaming för första gången. Tillsammans med Camilla kommer vi att göra de kommande två säsongerna än mer omissbara.”

Camilla Läckbergs första film någonsin, det dystopiska dramat ‘Glaciär’, hade premiär på Viaplay i april. Läckberg kommer även att medverka i NENT Groups kommande svenska realityserie ‘Svenska Powerkvinnor’ senare i år.

Säsong tre och fyra av ‘Lyckoviken’ är skrivna utav Camilla Läckberg, Lovisa Löwhagen och Jessika Jankert, och produceras av Mastiff i samproduktion med Creative Society Productions. Inspelningarna startar i sommar i Vänersborg i västra Sverige.

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har ‘Max Anger’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Try Hard’; säsong ett av ‘Pørni’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; ‘Glaciär’; säsong två av ‘Heder’; säsong två av ‘Den som dräper’; och ‘Huss’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är ‘The Holiday’; säsong två och tre av ‘Pørni’; ‘Red Election’; ‘Hilma’; ‘Billy the Kid’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘Kin’; ‘What about Monica’; ‘Trom’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Zebrarummet’; ‘Threesome’; ‘Suedi’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Dystopia’; ‘The Swarm’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Home Invasion’; och ‘Margeaux’.

NENT Group kommer att producera två engelskspråkiga storfilmer varje år. Företaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021 och i Nederländerna under 2022, med lansering i ytterligare fyra marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Affärsbarometern: Kraftigt uppsving i framtidstro hos svenska småföretag

Published

on

By

Vismas Affärsbarometer för våren 2024 visar på en växande optimism bland mindre företag. Undersökningen omfattar 1 002 små och medelstora företag och genomfördes mellan den 12 mars och 15 april 2024. 

– Vårt viktigaste budskap till svenska företag är att en lågkonjunktur alltid är kortare än en högkonjunktur. Vi har lyft det här perspektivet i webbinarier, mejlutskick och i direkta kundkontakter via telefon under flera år. Nu ökar framtidstron. Men det betyder inte att lågkonjunkturen är över. Det är fortfarande viktigt med en strikt kostnadskontroll som möjliggör investeringar när konjunkturen verkligen har vänt, säger Henrik Salwén, vd för Visma Advantage.

 

Positiv trend

Enligt Vismas Affärsbarometer tror 44 procent av företagen att försäljningen kommer att öka under de kommande sex månaderna, motsvarande siffra i höstens undersökning var 32 procent. Drygt 31 procent ser en oförändrad försäljning som det troligaste alternativet och knappt 23 procent spår en minskning. I den förra undersökningen trodde 36 procent av företagen att försäljningen skulle minska. 

 

Ur ett branschperspektiv visar undersökningen att företag i olika branscher gör skilda bedömningar av sina försäljningsutsikter de kommande sex månaderna. Branschtillhörighet visar sig vara en central faktor för den övergripande framtidstron. 

 

Inom hotell och restaurang är optimismen påtaglig, med 69 procent som förväntar sig ökad försäljning. Det är en ökning med 28 procent jämfört med höstens Affärsbarometer. Även hos företag verksamma inom fastighetssektorn samt IT och telecom finns en stark framtidstro. Här gör 65 respektive 61 procent bedömningen att försäljningen kommer att utvecklas positivt. 

 

En betydligt mer dämpad syn på den egna försäljningsutvecklingen återfinns hos företag som arbetar inom el och VVS: 54 procent spår en minskad försäljning. Inom byggbranschen är motsvarande siffra 38 procent, vilket dock är en klar förbättring från de 59 procent som i höstens undersökning såg en negativ försäljningsutveckling som mest trolig.

 

– Den ökande framtidstron bland småföretagen är ett välkommet besked. Bilden är splittrad, framför allt mellan olika branscher, men det återspeglar också de unika utmaningar och möjligheter som företag inom varje sektor står inför. En tumregel är att aktörer som förbereder sina verksamheter och ställer om i tid också klarar ekonomiska påfrestningar bäst. Men det är viktigt att komma ihåg att tillväxt har en generell och stark koppling till konjunktur, säger Henrik Salwén.

 

Ökningar på länsnivå

Norrbotten utmärker sig som det län där framtidstron är som högst: 57 procent av företagen tror att deras försäljning kommer att öka. Företag verksamma i Örebro län och Jämtland uppvisar också en stark tro på det kommande halvåret – 53 respektive 50 procent ser en ökad försäljning som ett troligt scenario. Den största förändringen noteras bland småföretagen på Gotland, där 47 procent spår en ökad försäljning: upp från 39 procent i den förra undersökningen.

 

Om Affärsbarometern
Vismas Affärsbarometer bygger på en webbaserad enkätundersökning som besvarats av 1 002 företag mellan den 12 mars och 15 april 2024. Samtliga svar kommer från företag som är kunder till Visma Advantage. Enkäten har genomförts två gånger per år sedan 2011 och är en indikator på framtidstro bland små och medelstora företag.

Läs mer och ladda ned hela undersökningen här.

För mer information, vänligen kontakta:
Henrik Salwén, vd för Visma Advantage
Tfn: +4670 816 66 11

 

Om du vill komma i kontakt med deltagare i undersökningen för intervjuer, vänligen kontakta:
Pär Johansson, Visma Advantage
Tfn: +4676 133 78 37

 

Om Visma

Visma är en ledande leverantör av affärskritisk programvara i molnet, med en omsättning på 2,4 miljarder euro under 2023, mer än 15 000 anställda och 1,8 miljoner kunder i Europa och Latinamerika. Genom att förenkla och automatisera arbetet för företag och organisationer av alla storlekar, möjliggör vi ett mer effektivt och välmående samhälle. Besök oss på visma.se.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bravida Finland stärker sin position i västra Finland

Published

on

By

Bravida Finland förvärvar bolaget Vesi-Vasa Oy och stärker därmed sitt erbjudande inom VVS-byggtjänster, industrirör och brandsläckningssystem i regionen Satakunta i västra Finland. Bolaget omsätter 10 miljoner euro och har 40 anställda.

Vesi-Vasa Oy grundades år 1984 och verkar inom installation, service och underhåll av VVS-byggtjänster, industrirör och brandsläckningssystem. Bolaget erbjuder tjänster till både mindre projekt som småhus och större projekt för industrier.

– Vi är väldigt glada att välkomna Vesi-Vasa och deras kompetenta medarbetare till Bravida. Genom förvärvet får vi expertis för behoven inom både fastigheter och industri även i Satakunta-regionen. Expansionen går helt i linje med Bravidas strategi att växa i Finland samtidigt som vi stärker vårt kunderbjudande, kommenterar Marko Holopainen, divisionschef för Bravida Finland.

Jani Vainio, vd för Vesi-Vasa Oy, kommenterar:

– Växande verksamhet och en föränderlig omvärld kommer att kräva stark kompetens inom branschen framöver och som en del av Bravida kommer vi att kunna möta dessa krav. Vi kommer kunna ge våra kunder ännu bättre service och fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare för vår personal.

Bravida beräknas tillträda som ägare i juni 2024.

För mer information, vänligen kontakta: 
Liselotte Stray
Kommunikationschef
liselotte.stray@bravida.se
+46 76 852 38 11

Bra fastigheter gör skillnad, därför finns Bravida. Som Nordens ledande leverantör av tekniska helhetslösningar inom service och installation hjälper vi våra kunder att skapa väl fungerande och hållbara fastigheter. 

Bravidas långsiktiga mål är att vara klimatneutral i hela värdekedjan år 2045. Vi har 14 000 medarbetare och finns på cirka 190 orter i Sverige, Norge, Danmark och Finland. Bravidas aktie är noterad på Nasdaq Stockholm. www.bravida.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Alleima utökar sin produktionskapacitet för segmentet industriell värmning i Japan

Published

on

By

Alleima utökar sin kapacitet för elektriska värmelösningar inom divisionen Kanthal, genom en investering om cirka 100 miljoner kronor i en ny anläggning i Sakura, Japan.

Den totala investeringen om cirka 100 miljoner kronor inkluderar utveckling av en ny anläggning i närheten av den nuvarande produktionsanläggningen i Sakura, Japan. Expansionen kommer att utöka kapaciteten i Japan med cirka 60 %, med en successiv produktionsökning från och med 2025.

Den globala tillväxten för litiumjonbatterier och halvledare driver en ökande efterfrågan på Kanthals lösningar inom segmentet industriell värmning. Samtidigt börjar ett flertal industrier, såsom stål och fordon, att omvandla sina värmningsprocesser från att använda fossila bränslen till elektriska lösningar, vilket gör produktionen mer energieffektiv samtidigt som koldioxidutsläppen minskar. Avsikten med investeringen är att kunna tillvarata marknadstillväxt på medel och lång sikt i Asien.

 

”Vi investerar i ytterligare kapacitet för att möta den växande efterfrågan från kunder inom industriell värmning i Asien. Investeringen är en del i vår strategi för lönsam tillväxt”, säger Göran Björkman, VD och koncernchef för Alleima.

 

Investeringen kommer att genomföras under en tvåårsperiod och vägledningen för capex om cirka 950 miljoner kronor för helåret 2024 kvarstår.

 

Sandviken, den 13 maj 2024

Alleima AB (publ)

Kontaktuppgifter

Emelie Alm, Head of Investor Relations
Emelie.alm@alleima.com
Phone: +46 (0) 79 060 87 17

Yvonne Edenholm, Press and Media Relations Manager
Yvonne.edenholm@alleima.com
Phone: +46 (0) 72 145 23 42

Om Alleima
Alleima, är en global tillverkare av högförädlade produkter i avancerat rostfritt stål och speciallegeringar samt lösningar för industriell värmning. Baserat på långvariga kundsamarbeten och ledande materialteknologi, utvecklar vi produkter för de mest krävande applikationerna och industrierna. Vårt erbjudande inkluderar produkter såsom sömlösa rostfria rör för energi-, kemi- och flygindustrin, precisionsbandstål för vitvarukompressorer, luftkonditionering och knivapplikationer, baserat på fler än 900 aktiva legeringsrecept. Det omfattar också ultrafin tråd för användning i medicintekniska och mikroelektroniska apparater, industriell elektrisk värmeteknik och belagda bandstål för bränslecellsteknik för bilar, lastbilar och vätgasproduktion. Vår helt integrerade värdekedja, från forskning och utveckling till slutprodukt, möjliggör industriledande teknologi, kvalitet, hållbarhet och cirkularitet. Alleima, med huvudkontor i Sandviken, Sverige, hade omkring 6 500 medarbetare och intäkter om cirka 21 miljarder kronor i ungefär 80 länder under 2023. Alleima-aktien noterades på Nasdaq Stockholms storbolagslista den 31 augusti 2022 under symbolen ‘ALLEI’. Läs mer på alleima.com/se.
 

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.