Connect with us

Marknadsnyheter

NENT Group iscensätter ‘Red Election’, ett internationellt drama med stjärnspäckad ensemble

Published

on

  • Nästa Viaplay Original har internationella och nordiska storstjärnor i ensemblen
  • Serien distribueras globalt av A+E Networks® International och produceras av svenska Mopar Studios
  • NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021

Det internationella spänningsdramat ‘Red Election’ blir nästa Viaplay Original från Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag. Stephen Dillane (‘Game of Thrones’), Lydia Leonard (‘Gentleman Jack’) och James D’Arcy (‘Broadchurch’) har huvudrollerna, tillsammans med Kobna Holdbrook-Smith, Lorraine Burroughs och det danska stjärnskottet Victoria Carmen Sonne, i serien som utspelar sig i Storbritannien. ‘Red Election’ distribueras globalt av A+E Networks® International och produceras av svenska Mopar Studios och har premiär exklusivt på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under 2021.

Ett terrorhot i London är den dramatiska bakgrunden för ‘Red Election’, där den danska underrättelseagenten Katrine (Victoria Carmen Sonne: en EFP Shooting Star vid Berlinale 2020) och den brittiska diton Beatrice (Lydia Leonard) paras ihop i en desperat kamp mot klockan. Fångade i ett nät av lögner, mord och maktkamp inser de snart att de inte kan lita på någon. Och är den dödliga konspirationen bara en del av en långt större geopolitisk mästerplan?

‘Red Election’ är regisserad av BAFTA-nominerade Jill Robertson (‘Harlots’; ‘Humans’) tillsammans med Paul Murphy (‘Mord i paradiset’; ‘Doctor Who’) och producerad av Veronika Eriksson och Christian Alveborg på Mopar Studios (NENT Groups ‘Vikingarnas sista resa’). Jill Robertson är exekutiv producent tillsammans med Moreyba Bidessie på A+E Networks. Serien i 10 avsnitt är skapad av Mopars William Diskay och Jonas Fors tillsammans med Ola Norén, Roland Ulvselius och huvudförfattaren Stephen Brady (‘Stan Lee’s Lucky Man’).

Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Insatserna kunde inte vara högre i den här spännande och fängslande berättelsen med internationella intriger och en stjärnspäckad ensemble. Samtidigt ger det komplexa förhållandet mellan de två huvudpersonerna en ny mänsklig dimension. ‘Red Election’ är NENT Groups senaste spektakulära internationella samproduktion som visar hur snabbt våra originalserier rör sig mot den globala marknaden.”

Om NENT Groups originalproduktioner

NENT Group planerar att släppa minst 40 originalproduktioner under 2021. Under de senaste tre månaderna har ‘Pørni’; säsong tre av ‘Fixi i Playland’; ‘Glaciär’; säsong två av ‘Heder’; säsong två av ‘Den som dräper’; ‘Huss’; ‘Delete Me’; och ‘Vi barn från Bahnhof Zoo’ haft premiär på Viaplay.

Nyligen meddelade originalproduktioner är ‘Hilma’; ‘Billy the Kid’; ‘Sisterhood’; ‘Who Shot Otto Mueller?’; en serie om Börje Salming; ‘Fadime’; ‘Taylors Island’; ‘Kin’; ‘What about Monica’; ‘Trom’; ‘RIKET EXODUS’; ‘Made in Oslo’; ‘Estonia – den sista vågen’; ‘Zebrarummet’; ‘Threesome’; ‘Suedi’; säsong två av ‘Stella Blómkvist’; säsong två av ‘Wisting’; ‘The Box’; ‘Två systrar’; ‘Thunder in My Heart’; ‘Furia’; ‘Close to Me’; ‘Try Hard’; ‘Max Anger’; ‘Dystopia’; ‘The Swarm’; säsong två av ‘Det som göms i snö’; ‘Harmonica’; ‘Perfect People’; säsong två av ‘Förhöret’; ‘Home Invasion’; och ‘Margeaux’.

NENT Group kommer att producera två engelskspråkiga storfilmer varje år. Företaget har även etablerat ett samägt produktionsbolag i Storbritannien med FilmNation Entertainment och investerat i amerikanska studion Picturestart.

****

INFORMATION TILL REDAKTIONEN

Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande streamingföretag och vår vision är att bli Europas främsta streamingbolag. Vår streamingtjänst Viaplay finns i varje nordiskt land och i Estland, Lettland och Litauen. Viaplay lanseras i Polen och USA under 2021, med lansering i ytterligare fem marknader fram till 2023. Vi driver streamingtjänster, TV-kanaler, radiostationer och produktionsbolag där vårt syfte är att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv. Med huvudkontor i Stockholm och ett globalt perspektiv, är NENT Group noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).

Om A+E Networks
A+E Networks® is a global content company comprised of some of the most popular and culturally-relevant brands in media including A&E®, Lifetime®, HISTORY®, LMN®, FYI®, VICELAND®, Blaze® and Crime+Investigation®. A+E Networks’ portfolio extends across platforms and genres, with a scripted production division, A+E Studios; unscripted production through Six West; independent film unit A&E IndieFilms®; watch apps, games, FAST channels, AVOD, and SVOD initiatives including A&E Crime Central, Lifetime Movie Club and HISTORY Vault; and podcasts such as History This Week, through A+E Digital®; Experiential/branded live events and Ecommerce through A+E Consumer Enterprises®; and branded channels, content distribution and scripted/unscripted co-productions around the world through A+E International®. A+E Networks’ channels and branded programming reach more than 335 million households in over 200 territories in 41 languages. A+E Networks is a joint venture of Disney-ABC Television Group and Hearst. Follow us on Twitter at twitter.com/aenetworks and Facebook at facebook.com/AENetworks.

Om Mopar Studios
MOPAR Studios is an exciting Nordic production house that brings to life gripping TV drama for a global audience. Led by a team with over 50 years of combined industry experience, the studio brings together enthusiastic teams of creatives that represent the very best of Nordic and international talent to develop and deliver stories that reflect the social issues of today’s world. Its hit shows, which include Rig 45 and The Last Journey of the Vikings, have reached audiences in over 100 territories worldwide, thanks to its partnerships with global players that include NENT Group, France Télévisions, A&E and ITV Studios.

Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Senior Communications Manager: +46 73 699 2695)
investors@nentgroup.com (eller Matthew Hooper, Chief Corporate Affairs Officer: +44 7768 440 414)
vicky.kahn@aenetworks.com (Vicky Kahn, SVP, Corporate & Intl Comms, A+E Networks; +1-646-270-0528)
chris.charlton@moparstudios.com (Chris Charlton; +44 7720 598 007)

Ladda ner högupplösta bilder: Flickr

Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram

Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.