Marknadsnyheter
NENT Groups populära barnserie ‘Fixi i Playland’ återvänder för två nya säsonger


- Säsong ett är NENT Groups mest framgångsrika originalproducerade barnserie
- ‘Fixi i Playland’ använder sig av ‘performance capture’- och VR-animationsteknik från NENT Groups egna studio
- NENT Group planerar att släppa åtminstone 20 originalproduktioner varje år
Nordic Entertainment Group (NENT Group), Nordens ledande streamingföretag, skapar två nya säsonger av sin populära barnserie ‘Fixi i Playland’. Den animerade serien satte rekord för mest sedda premiärhelg för en originalproducerad barnserie på NENT Groups streamingtjänst Viaplay under hösten 2019 och är ett starkt exempel på NENT Groups teknikledarskap och högkvalitativa storytelling för barn. Säsong två av ‘Fixi i Playland’ har exklusiv premiär i hela Norden på Viaplay 2020.
‘Fixi i Playland’ (engelsk titel: ‘Fixi in Playland’) handlar om Fixi, en animerad ekorre med en robotarm som bor bakom Viaplay-skärmen. Fixi uppmuntrar tittare i åldern 5-8 år att lösa gåtor och interagera med en rad engagerande karaktärer samt inspirerar till både tekniklärande och motion. Fixi har dessutom en egen sång och dans som finns tillgängliga på Spotify och YouTube.
Serien använder sig av ‘performance capture’- och virtual reality (VR)-animationsteknik från StudioV, NENT Groups egna VR-studio. Precis som säsong ett produceras säsong två och tre av Splay One som är en del av NENT Studios. Premiärdatum för säsong tre släpps under 2020.
NENT Groups lista av originalproducerade barnserier inkluderar även ‘Det stora experimentet’ och ‘Sagasagor’ – varav båda nyligen förnyades för nya säsonger – samt ‘Peppy Pals’ och ‘Mias magiska värld’. I augusti blev ‘Sagasagor’ nominerad till Årets Barnprogram på Kristallen-galan. ‘Det stora experimentet’ vann samma pris 2017 vilket var första gången utmärkelsen gick till en barnserie framtagen för en streamingtjänst.
Filippa Wallestam, NENT Group Chief Content Officer: “Det här är en av NENT Groups mest unika originalproduktioner oavsett genre. ‘Fixi i Playland’ är vår alldeles egna produktion, från idé till animering i världsklass i vår VR-studio. Att vi släpper två nya säsonger reflekterar seriens oerhört positiva mottagande – och som förälder själv är jag jätteglad att mina egna barn har tillgång till en så pass informativ serie. Med sin betoning på lärande och en hälsosam livsstil är Fixi en väldigt modern karaktär och en fantastisk ambassadör för Viaplays barninnehåll. Dessa nya säsonger kommer fortsätta att både tänja på teknikgränserna och bredda vyn för yngre tittare runt om i Norden.”
Om NENT Groups originalproduktioner
NENT Group har nu lanserat 63 originalproduktioner och planerar att släppa åtminstone 20 varje år. Under de senaste 12 månaderna har säsong ett av ‘Älska mig’; säsong ett av ‘Fixi i Playland’; säsong ett av ‘Heder’; ‘Manson’s Bloodline’; säsong två av ‘ALEX’; ‘Svenska synden’; ‘Straight Forward’; säsong ett av ‘Sagasagor’; ‘Wisting’; ‘Den inre cirkeln’; ‘Den som dräper – Fångad av mörkret’; ‘Hidden – Förstfödd’; säsong två av ‘Det stora experimentet’; ‘Det som göms i snö’; ‘Four Hands Menu’; och ‘Friheten’ haft premiär.
Nyligen meddelade originalproduktioner från NENT Group är ‘Mias magiska värld’; säsong två av ‘Heder’; ‘Vikingarnas sista resa’; ‘Lyckoviken’; säsong tre av ‘Tjockare än vatten’; säsong två av ‘Advokaten’; säsong två av ‘Älska mig’; ‘Maskineriet’; säsong tre av ‘Det stora experimentet’; säsong två av ‘Sagasagor’; ‘Food & Fire’; ‘Åreakuten’; ‘Besatt’; ‘Partisan’; säsong tre av ‘Ockupationen’; säsong ett och två av ‘American Runestone’; ‘Home Invasion’; ‘The Professionals’; ‘Shadowplay’; ‘Box 21’; säsong två av ‘Rig 45’; ‘Ambassadören’; ‘Margeaux’; ‘Cryptid’; ‘Kommando’; ‘Förhöret’; och ‘Cold Courage’.
Samtidigt som NENT Groups originalproduktioner slår tittarrekord på hemmaplan når de i allt större utsträckning även en internationell publik. Bland andra har ‘ALEX’ sålts till mediepartners i Europa, Asien och USA; ‘Veni Vidi Vici’ har haft premiär på Hulu och har köpts av Hollywoodstudion Lionsgate Television för en nyinspelning i USA; ‘Swedish Dicks’ visas på Pop TV i USA; ‘Svartsjön’ visas på BBC Four och på AMC Networks videostreamingtjänst Shudder; och ‘Heder’ har sålts till RTL i Tyskland och till VRT i Belgien.
I januari 2019 meddelade NENT Group etableringen av ett samägt produktionsbolag, baserat i Storbritannien, med den prisbelönade oberoende studion FilmNation Entertainment. Det samägda bolaget kommer att utveckla, producera och finansiera manusbaserat innehåll för en internationell publik.
I maj 2019 meddelade NENT Group att man investerar i en minoritetsandel i det amerikanska produktionsbolaget Picturestart tillsammans med ledande industripartners. Picturestart, med säte i Los Angeles, grundades av den välrenommerade producenten Erik Feig. Picturestart kommer att skapa, medfinansiera och producera filmer och serier för den internationella marknaden som vänder sig mot unga vuxna.
****
INFORMATION TILL REDAKTIONEN
Nordic Entertainment Group AB (publ) (NENT Group) är Nordens ledande leverantör av underhållning. Vi underhåller miljontals människor varje dag genom våra streamingtjänster, TV-kanaler och radiostationer, och våra produktionsbolag skapar spännande innehåll för mediebolag över hela världen. Vi gör vardagen roligare genom att förmedla berättelser, beröra människor och vidga perspektiv – från direktsänd sport, filmer och serier till musik och originalproduktioner. NENT Group, med huvudkontor i Stockholm, är noterat på Nasdaq Stockholm (‘NENT A’ och ‘NENT B’).
Kontakta oss:
press@nentgroup.com (eller Nicholas Smith, Acting Head of Public Relations; +46 73 699 26 95)
investors@nentgroup.com (eller Stefan Lycke, Head of Investor Relations; +46 73 699 27 14)
Ladda ner högupplösta bilder: Flickr
Följ oss:
nentgroup.com / Facebook / Twitter / LinkedIn / Instagram
Integritetspolicy:
För att läsa NENT Groups integritetspolicy, klicka här
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke