Marknadsnyheter
Neste och DHL Group förstärker samarbetet för att minska utsläppen från logistikverksamhet

Neste Corporation, Pressmeddelande, 5 februari 2025 kl. 11:00 (EET)
Foto: Tankning av ett DHL-flygplan. Källa: DHL Group.
- Företagen kommer gemensamt utvärdera hur Nestes förnybara lösningar kan hjälpa DHL Group att göra hela sin logistikkedja så hållbar som möjligt
- Samarbetet syftar till att använda förnybar diesel och förnybart flygbränsle för att minska koldioxidutsläppen från DHL:s transporter
För att ytterligare stärka samarbetet för att minska utsläppen inom logistik, har DHL Group och Neste kommit överens om att gemensamt utvärdera hur Nestes förnybara lösningar, som förnybar diesel (även känd som HVO100) och förnybart flygbränsle, kan stödja DHL att uppnå sina mål för minskade koldioxidutsläpp från flyg- och vägtransporter.
DHL Group har som mål att uppnå nettonollutsläpp av växthusgaser från logistikverksamheten senast 2050. Delmålen till 2030 inkluderar att elektrifiera två tredjedelar av distributionsfordonen för sista milen-leveranser och att öka andelen mer hållbara bränslen inom alla transportsätt till mer än 30 %, vilket även inkluderar användningen av förnybart flygbränsle (SAF). Neste, som ledande producent av förnybar diesel och förnybart flygbränsle, ska hjälpa DHL Group att uppnå dessa mål.
För att göra det möjligt för DHL Group att uppnå sina mål för flygtransporter kommer parterna utveckla en kommersiell modell som gradvis leder till att DHL Group köper cirka 300 000 ton rent, dvs. oblandat förnybart flygbränsle (SAF) per år från Neste till år 2030 och möjliggör försäljning och inköp av ytterligare volymer SAF. Samtidigt kommer DHL Group och Neste att samarbeta för att undersöka användningen av förnybar diesel för att stödja DHL i att uppnå sina mål för minskade koldioxidutsläpp från vägtransporter.
“Undertecknandet av detta avtal med Neste är ett viktigt steg i vår strategi för att uppnå en nettonollutsläpp logistik senast 2050. Genom att samarbeta med en ledande producent av förnybara bränslen kan vi göra ytterligare framsteg mot våra delmål. Tillsammans med Neste kommer vi att utveckla innovativa lösningar som stödjer våra egna hållbarhetsmål och i slutändan även våra kunders”, säger Yin Zou, EVP Corporate Development DHL Group.
“Vi ser fram emot att ytterligare stärka vårt befintliga samarbete med DHL Group genom en holistisk, gemensam strategi för att hantera växthusgasutsläpp inom transportsektorn. Det ger oss en möjlighet att stödja DHL som en föregångare i sitt område med våra förnybara bränslen, som erbjuder en lösning för att minska utsläppen av växthusgaser på vägen såväl som i luften”, säger Carl Nyberg, Senior Vice President Commercial, Renewable Products på Neste.
Företagen har redan arbetat framgångsrikt tillsammans i flera år, till exempel inom området leveranser av hållbart flygbränsle. Neste och DHL Group har också stött den internationella hållbarhets- och koldioxidcertifieringen (ISCC) som pionjärer för att testa ISCC Credit Transfer System. Systemet gör det möjligt för flygbolag, logistikleverantörer och slutkunder, till exempel företag, att på ett trovärdigt sätt rapportera de utsläppsminskningar som har uppnåtts med hjälp av SAF för att minska koldioxidavtrycket från flygresor och godstransporter.
Neste Corporation
Hanna Maula
Senior Vice President, Communications, Sustainability and Public Affairs
Ytterligare information:
Neste: Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 800 94025 / media@neste.com (vardagar 8:30–16:00 EET). Prenumerera på Nestes pressmeddelanden på https://www.neste.com/media/subscribe.
DHL: Mediekontakt: DHL Group, Media Relations, Jessica Balleer
Tel: +49 228 182-9944, e-post: pressestelle@dhl.com. Internet: group.dhl.com/press.
Följ oss på: x.com/DHLglobal
Kort om Neste
Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) använder innovativ, vetenskapsbaserad teknik för att omvandla avfall och andra råvaror till förnybara bränslen och återvinningsbara råvaror. Företaget utvecklar lösningar för att dämpa klimatförändringar och påskynda övergången till en cirkulär ekonomi och hjälper sina kunder att minska sina växthusgasutsläpp med minst 20 miljoner ton fram till år 2030. Neste är världens ledande producent av förnybart flygbränsle (SAF) och förnybar diesel och en pionjär inom utveckling av förnybara och cirkulära råvarulösningar för polymerer och kemikalier.
Företagets mål är att göra Borgå oljeraffinaderi i Finland till Europas mest hållbara raffinaderi. Neste är engagerat i att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035 och planerar att minska utsläppsintensiteten för sina sålda produkter med 50 procent till år 2040. Neste har också satt höga mål för biologisk mångfald, mänskliga rättigheter och leveranskedjan. Företaget har upprepade gånger belönats av CDP och inkluderats på DJSI-listan över världens mest hållbara företag. År 2023 uppgick Nestes omsättning till 22,9 miljarder euro. Läs mer: neste.se
DHL in brief
DHL Group is the world’s leading logistics company. The Group connects people and markets and is an enabler of global trade. It aspires to be the first choice for customers, employees and investors worldwide. To this end, DHL Group is focusing on growth in its profitable core logistics businesses and accelerating the digital transformation in all business divisions. The Group contributes to the world through sustainable business practices, corporate citizenship and environmental activities. By the year 2050, DHL Group aims to achieve net-zero emissions logistics.
DHL Group is home to two strong brands: DHL offers a comprehensive range of parcel and international express service, freight transport, and supply chain management services, as well as e-commerce logistics solutions. Deutsche Post is the largest postal service provider in Europe and the market leader in the German mail market. DHL Group employs approximately 600,000 people in over 220 countries and territories worldwide. The Group generated revenues of more than 94 billion Euros in 2022.
The logistics company for the world.
Taggar:
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke