Connect with us

Marknadsnyheter

Neste och Vitol Aviation möjliggör Heathrow att bli den första större flygplatsen i Storbritannien som börjar använda hållbara flygbränslen

Published

on

Neste Corporation, Pressmeddelande, 9 juni 2021 kl. 9.00 (EET) 

För första gången kan passagerare från Heathrow minska sina flygutsläpp med upp till 80%1. Vitol Aviation, en bränsleleverantör på Heathrow, gör Neste MY Förnybart Flygbränsle™ (SAF) tillgängligt till G7-toppmötet som ska hållas från 11 till 13 juni 2021. Vitol Aviation har för avsikt att leverera ytterligare mer hållbart flygbränsle innan COP26 för att även ge möjligheten för åtdeltagarna att åka till Glasgow med mindre utsläpp.

Vitol Aviations expertis när det gäller specialisthantering av jetbränsle, kombineras med Nestes marknadsledande SAF-produktionsmöjligheter. Neste MY SAF tillverkas till 100 % av förnybara och hållbara råmaterial från avfall och restprodukter, till exempel använd matoljaoch animaliskt fett. Neste MY Förnybart Flygbränsleminskar utsläppen av växthusgaser med 80 % under livscykeln jämfört med fossilt jetbränsle1

Bränslet, som blandas i tidigare led på flygplatsen, kommer att införas i flygplatsens huvudtillförsel av bränsle från och med den 3 juni och görs tillgängligt för användning för Heathrow-flyg under de kommande  dagarna. Samtidigt som bränsletillförseln kan vara jämförelsevis liten – motsvarande bränsle för att driva tio kortdistansflygningar – fungerar den som en konceptvalidering för att fler flyg ska drivas med SAF på Storbritanniens flygknutpunkt framöver.

”Vi stöder kontinuerligt flygindustrin i dess ansträngningar för att minska sina växthusgasutsläpp. Vi är glada över att Vitol gör det möjligt att använda Neste MY SAF på Heathrow, en av de ledande globala flygknutpunkterna. Vi är också stolta över att vara delaktiga i resorna till G7-konferensen med mindre utsläpp, där hållbarhet är ett av huvudämnena”, säger Jonathan Wood, Vice President Europe, Renewable Aviation på Neste.

 ”Hållbarhet har alltid varit viktigt för oss som leverantör, för flygbolag och för deras passagerare. Vi är glada över att vara de första som levererar hållbara flygbränslen till Heathrow. Samtidigt som detta är en konceptvalidering uppvisar det hur alternativ för mindre utsläpp går att nå. Vi tittar på hur vi kan använda vår expertis för att erbjuda mer hållbara alternativ”, säger Leticia Hachuel på Vitol Aviation.

”Vi är nöjda över att Heathrow är den första större flygplatsen i Storbritannien som lyckats införliva hållbara flygbränslen i sin verksamhet. Medan vi gör oss redo att välkomna världen till G7 kan vi påvisa  hur den här tekniken avsevärt kan minska flygets koldioxidutsläppRegeringen i Storbritannien har en möjlighet att skapa en ny brittisk tillväxtindustri genom att stötta produktionen av hållbara flygbränslen och även leda tävlingen om nettonoll klimatpåverkan 2050. Nu är tiden inne för mindre snack och mer verkstad, och ministrar bör följa exempel från länder som USA och ställa krav på att flygbolagen använder hållbara bränslen till en andel av minst 10 %  år 2030, vilket ska öka till minst 50 % år 2050″, säger Heathrows Chief Executive Officer, John Holland-Kaye.

1Beräknat enligt standardiserade livscykelanalysmetoder, bl.a. EU RED och CORSIA.

Neste Corporation

Susanna Sieppi
Vice President, Communications

Ytterligare information:

Neste
Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 50 458 5076 / media@neste.com (vardagar 8.30–16.00 EET).

Vitol 
Andrea Schlaepfer 
Tel +44 (0)7525 403796
acs@vitol.com

Kort om Neste

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) skapar lösningar som bekämpar klimatförändringarna och skyndar på omställningen mot en cirkulär ekonomi. Vi raffinerar avfall, restprodukter och innovativa råvaror till förnybara bränslen och hållbara råvaror för plast och andra material. Vi är världens ledande tillverkare av förnybar diesel och hållbart flygbränsle. Dessutom utvecklar vi den kemiska återvinningen av plastavfall i syfte att öka materialåtervinningen och bekämpa utmaningen med nedskräpningen av plast. Genom våra förnybara och cirkulära lösningar strävar vi efter att hjälpa våra kunder att minska sina utsläpp av växthusgaser med minst 20 miljoner ton årligen till 2030. Eftersom vi genomför tekniskt avancerad raffinering av högkvalitativa oljeprodukter med ett åtagande att uppnå koldioxidneutral produktion till 2035, inför vi även förnybara och återvunna produkter som råmaterial i våra raffinaderier, inklusive plastavfall. Vi finns ständigt med i både Dow Jones hållbarhetsindex och på Global 100-listan över världens mest hållbara företag. 2020 hade Neste intäkter på 11,8 miljarder euro, där 94 % av företagets rörelseresultat kom från förnybara produkter. Läs mer: neste.se

Om Vitol

Vitol är ledande inom energisektorn och har närvaro i hela spektrat; från olja till ström, förnybara energikällor och kol. De handlar med sju miljoner fat råolja och andra produkter per dag och har 250 fartyg som transporterar dess last. Vitols kunder omfattar nationella oljeföretag, multinationella företag, ledande industriföretag och allmännyttiga företag. Vitol grundades i Rotterdam 1966 och betjänar idag kunder från cirka 40 kontor världen över och investerar i energitillgångar globalt, som cirka 16 mm3 lagring globalt, 480 kbpd raffineringskapacitet, 7 000 bensinstationer och ett växande utbud av omställningsbara och förnybara energitillgångar. 2020 års intäkter var 140 miljarder $.

Om Heathrow

Heathrow är Storbritanniens enda flygknutpunkt och ett av världens främsta internationella flygplatsnav. Flygplatsen är Storbritanniens största lasthamn och hjälper till att driva brittisk handelstillväxt.. 46 % av landets farmaceutiska produkter importerades via Heathrow år 2020. Heathrow är den första flygplatsen i Storbritannien som fått godkänt på luftfartsmyndighetens COVID-säkerhetssystem och har tryggat Airport Health Accreditation från Airports Council International, som ett resultat av investeringar som gjorts för att hålla flygplatsnavet COVID-säkert. Flygplatsen har rankats av passagerarna som den ”bästa flygplatsen för shopping” i elva år i rad. 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.