Connect with us

Marknadsnyheter

Neste öppnar Europas första självbetjäningsbutik med RFID-teknologi i Finland – inköpen kan skannas genom väskan

Published

on

Neste Corporation, Pressmeddelande, 3 juni 2020 kl. 7.30 (EET)

Neste öppnar en ny automatiserad Easy Deli-butik i Helsingfors centrum onsdagen 3 juni 2020. I butiken används Nordic ID:s RFID-teknologi som utvecklats i Finland. Med teknologin skannas kundens alla inköp på en gång, till exempel genom en shoppingkasse eller väska. Butiken är den första i Europa som använder denna typ av självbetjäningslösning.

”Vårt konsumtionsbeteende håller på att grundligt förändras. Vi vill vara med i utvecklingsarbetet och erbjuda nya, smidigare och snabbare kundupplevelser. Easy Delis produktläsare är den första i sitt slag i Finland och ett stort kliv framåt jämfört med traditionella självbetjäningskassor. Shoppingupplevelsen är betydligt snabbare och enklare än tidigare. De närmaste motsvarigheterna finns i Kina där RFID-baserade butiker har fått ett positivt mottagande tack vare att de gör shoppandet så smidigt”, berättar Jukka Peltoniemi som ansvarar för Nestes automatiserade tjänster.  

Easy Deli-butiken finns på Bangatan i Helsingfors i anslutning till Neste Express-stationen. Neste kommer att öppna en till Easy Deli-butik med samma RFID-teknologi i huvudstadsregionen sommaren 2020. Under 2020 är målet också att öppna flera automatiserade Easy Deli -butiker i anslutning till Nestes automatstationer i Riga, Lettland. Självbetjäningsbutikerna är öppna dygnet runt och kompletterar Nestes serviceutbud vid sidan av de traditionella stationerna.

Snabbhet och mindre svinn med RFID-teknologi 

Nordic ID utvecklar produktspårnings- och lokaliseringslösningar baserade på RFID-sensorteknologi (radio frequency identification) som bland annat används för att samla in produktdata. RFID gör det möjligt att identifiera en enskild produkt utan visuell kontakt, vilket gör att ett stort antal produkter kan skannas på bara några sekunder. Dessutom minskar antalet läsfel när det inte är nödvändigt att enskilt skanna varje produkt.

”Idén till lösningen föddes av kundernas förändrade shoppingbeteende – vi vill handla när det passar oss bäst, dygnet runt, i vår närmiljö. Människor undviker köer nuförtiden och kan till och med lämna sina varor om kön upplevs för lång. Att betala vid traditionella självbetjäningskassor baserade på streckkodsteknologi kan till och med ta längre tid än vid bemannade kassor. Att skanna varje produkts streckkod kan kännas besvärligt för ovana användare och det gör att det tar längre tid att handla”, berättar Nordic ID Abp:s verkställande direktör Juuso Lehmuskoski.

De första som började använda RFID i handelsbranschen var klädaffärer. Utöver att tekniken gör shoppandet noggrannare och snabbare kan man med hjälp av den även förutspå och minska matsvinn samt förebygga stölder. 

”Inga fler streckkoder eller skanning av enskilda produkter” 

Att handla i Easy Deli-butiken på Bangatan börjar med inloggning på Nestes mobilapp. Inloggningen garanterar att det är tryggt att handla i butiken och förebygger missbruk och skadegörelse.

Efter inloggningen plockar kunden önskade varor ur hyllan och placerar dem på självbetjäningskassan, där RFID-teknologin läser av alla produkter på bara några sekunder. Inköpen betalas med Apple Pay, Google Pay eller ett betalkort.  

”Easy Deli-konceptet har tidigare testats i Vanda och kundernas upplevelser var uppmuntrande. Utöver smidigheten och snabbheten är Easy Deli-butiken praktisk tack vare sin mobilitet. Butiken kan sättas upp snabbt utan bygg- och markarbeten. Man har använt miljövänliga material samt strävat efter att minimera energikostnaderna redan i byggskedet. I takt med att intresset växer kan vi utvidga affärskonceptet”, tillägger Peltoniemi. 

Mer information: www.neste.fi/easydeli

Neste Corporation

Susanna Sieppi
Vice vd, Communications (tillförordnad)

För ytterligare information: Jukka Peltoniemi, automatiserade tjänster, affärsenheten Marketing & Services, Neste. Kontakta Nestes medietjänst på tel. +358 50 458 5076 / media@neste.com (vardagar kl. 8.30–16.00 EET).

Nordic ID: Juuso Lehmuskoski, verkställande direktör, Nordic ID. Tel. +358 40 510 3790 / juuso.lehmuskoski@nordicid.com.

Kort om Neste

Neste (NESTE, Nasdaq Helsinki) skapar hållbara lösningar för transportbranschens, företagens och konsumenternas behov. Vårt breda utbud av förnybara produkter hjälper våra kunder att minska sina klimatutsläpp. Vi är världens största producent av förnybar diesel raffinerad från avfall och restprodukter, och vi inför även förnybara lösningar inom flyg- och plastbranscherna. Dessutom genomför vi tekniskt avancerad raffinering av högkvalitativa oljeprodukter. Vårt mål är att vara en pålitlig partner som värdesätts för sitt kunnande, sin forskning och sin hållbara verksamhet. 2019 hade Neste intäkter på 15,8 miljarder euro. 2020 har Neste placerat sig som nummer tre på Global 100:s lista över de 100 mest hållbara företagen i världen. Läs mer: neste.se.

Nordic ID i korthet

Nordic ID Abp är ett finskt teknologiföretag som erbjuder sina kunder molnbaserade tjänstelösningar (PaaS, Platform as a Service) för realtidsspårning och hantering av varuflöden och produkter. Bolagets omsättning år 2019 var 9,2 miljoner euro. 76 % av omsättningen utgörs av export: bolagets målsättning är att ytterligare förstärka sin position i Europa och att öka sin marknadsandel i Nordamerika och Asien. Bolaget är listat på Nasdaq First North Growth Market. Mer information: nordicid.fi.

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

Published

on

By

CNBC pratar kredikort

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.

CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar

Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Varför går det så dåligt för Las Vegas?

Published

on

By

Vy över Las Vegas

Det pratas mycket om att Las Vegas har blivit tomt. Det kommer färre besökare både från USA och utlandet, i en sådan omfattning att vägar som förut var fyllda med bilar nu är smidiga att ta sig fram på. De enda som fortsatt verkar komma är affärsresenärerna.

Las Vegas får mycket kritik för att ha blivit för giriga. Hotellen har börjat lägga på alla möjliga konstiga avgifter för att tjäna mer, restaurangerna lägger på avgifter och dessutom har det tillkommit flera nya skatter. Besökarna känner sig lurade.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Rekordhög belåning bland investerare – påminner om tidigare bubblor

Published

on

By

Investerares belåning har nått nya höjder i USA. Enligt färska siffror från Finra steg belåningen på amerikanska investerares depåer till över 1 biljon dollar i juni – en ny rekordnivå.

Den snabba ökningen av belåningen, det som på engelska kallas ”margin debt”, där investerare lånar pengar för att köpa värdepapper, väcker oro bland analytiker. Fenomenet jämförs med tidigare perioder av spekulativt överdrivet risktagande, såsom dotcom-bubblan i slutet av 1990-talet och meme-aktiefebern under pandemin.

Enligt analytiker är investerarsentimentet nu nära glödheta-nivåer, vilket tyder på ett marknadsklimat präglat av eufori snarare än försiktighet. Historiskt sett har liknande situationer ofta föregått kraftiga börsnedgångar.

Om utvecklingen fortsätter i samma takt kan det bli allt viktigare för investerare att väga riskerna noggrant innan de ökar sin exponering med lånade pengar.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2025 Tanalys