Connect with us

Marknadsnyheter

NEW WAVE GROUP AB (PUBL) FÖRVÄRVAR B.T.C. ACTIVEWEAR LIMITED

Published

on

New Wave Group har idag förvärvat 100 % av aktierna i det brittiska profilklädesbolaget B.T.C. Activewear Limited. Köpeskillingen är 33 miljoner GBP på kassa- och skuldfri basis och betalas kontant.

B.T.C. Activewear grundades år 2000 genom en sammanslagning av tre bolag och har sin distributionscentral och sitt huvudkontor i Birmingham. Bolaget är den tredje största profilklädesgrossisten i Storbritannien med ett femtiotal ledande internationella varumärken i portföljen. B.T.C. Activewears försäljningsmodell visar på potentialen för e-handel inom B2B, då ca 90 % av bolagets ordrar görs genom B.T.C. Activewears webbshop www.btcactivewear.co.uk (där det också går att läsa mer om bolaget).

2021 omsatte B.T.C. Activewear 53,0 miljoner GBP. Förvärvet kommer att ge en positiv påverkan på New Wave Groups resultat redan under innevarande år, men kommer kortsiktigt att ha en negativ inverkan på koncernens bruttovinstmarginal och rörelsemarginal vilka är lägre i B.T.C. Activewear än i New Wave Group. Genom att komplettera bolagets portfölj med New Wave Groups egna varumärken finns emellertid goda möjligheter att avsevärt förbättra både rörelse- och bruttovinstmarginalen i B.T.C. Activewear de kommande åren.

Storbritannien är en av Europas största marknader för profilprodukter, med en tydlig utveckling mot ökat fokus på egna varumärken. Tillsammans med B.T.C. Activewear, som har en bred och etablerad kundbas, får New Wave Group en stark plattform för distribution av koncernens varumärken i Storbritannien.

B.T.C. Activewears VD och medgrundare Stephen Pope, som kommer att fortsätta som VD i bolaget, kommenterar New Wave Groups förvärv: ”Det känns väldigt roligt att få in en stark ägare, som jobbar långsiktigt och som känner till branschen väl. B.T.C. Activewear kommer att kunna växa och ta nästa steg tillsammans med New Wave Group, där mixen mellan vår kunskap om och position på den brittiska marknaden tillsammans med New Wave Groups erfarenhet och varumärken kommer att bli en svårslagen kombination.”

Stephen Pope ser stora möjligheter för B.T.C. Activewear genom tillskottet av New Wave Groups egna varumärken: ”Med ett bredare utbud och bättre kunderbjudande kan vi nå nya kunder och konkurrera på nya områden. Vilket förstås är till förmån för vår affär och möjliggör tillväxt även för produkterna i vår befintliga portfölj.”

Torsten Jansson, New Wave Groups VD och grundare, ser också ljust på framtiden: ”Med det här förvärvet etablerar vi på allvar New Wave Group som en av de riktigt stora spelarna på den brittiska marknaden, vilket såklart är väldigt roligt. Dessutom får vi in ett väldigt attraktivt och välskött bolag i koncernen, men också ovärderlig branschkunskap som alla våra bolag kommer att få nytta av.”

B.T.C. Activewear kommer att ingå i rörelsesegmentet Företag med primärt fokus på försäljningskanalen profil.

 

FÖR YTTERLIGARE INFORMATION KONTAKTA:

 

VD och koncernchef

Torsten Jansson

Telefon: +46 (0) 31 712 89 01

E-post: torsten.jansson@nwg.se

 

Vice koncernchef

Göran Härstedt

Telefon: +46 (0) 703 62 56 11 

E-post: goran.harstedt@nwg.se

 

Denna information är sådan information som New Wave Group AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 2 september 2022 kl. 08:45.

 

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Orsakar tidig exponering för YouTube känslomässiga och beteendemässiga problem hos barn?

Published

on

By

Studien i BMC Public Health undersöker hur tidig exponering för YouTube påverkar

känslomässig och beteendemässig utveckling hos barn i Sydkorea. Resultaten visar att barn

som börjar använda YouTube tidigt, särskilt under fyra års ålder, har ökad risk för

känslomässiga och beteendemässiga problem. Barn med högre självreglering använder

YouTube mindre. Studien betonar vikten av fortsatt forskning för att förstå dessa samband

bättre.

https://www.news-medical.net/n…

Continue Reading

Marknadsnyheter

Lantmännen och Arla i DI: ”Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera”

Published

on

By

Tillsammans med Arla signerar Lantmännen i dag en debattartikel. Cecilia Kocken, vd på Arla Sverige, och Per Arfvidsson, vice vd på Lantmännen, menar att det är glädjande att så många politiker gärna vill prata om livsmedelsberedskap och omställning. Men det räcker inte, enligt dem. Det måste hända saker också, och Cecilia och Per ger tre konkreta förslag. Utöver debattartikeln kommer Arla och Lantmännen även prata om livsmedelsberedskap och klimatomställning i Almedalen i ett gemensamt seminarium.

Debattartikeln publicerades i Dagens industri, 21 juni 2024. Den kan även läsas nedan.

Politiken saknar strategi för livsmedelsberedskap och grön omställning – sluta utreda och börja agera

Stärkt beredskap har varit en högaktuell fråga sedan Rysslands invasionskrig mot Ukraina. Stora och snabba insatser har gjorts för militära försvaret, men för det civila försvaret har det gått betydligt långsammare och inom livsmedelsberedskapen har det inte hänt något konkret alls. Svensk livsmedelsberedskap är lika bristfällig som den var för tjugo år sedan.

Då Sverige har ett handelsunderskott för livsmedel på omkring 70 miljarder kronor och saknar lager eller produktionskapacitet i livsmedelsindustrin, utöver den minimala som behövs kommersiellt, är detta anmärkningsvärt.

Jämför vi med en annan samhällskritisk verksamhet, det militära försvaret, så har dess anslag fördubblats sedan 2020. Det är fullt rimligt, men lika rimligt är att livsmedelsberedskapen följer samma investeringsvilja. Det är svårt att försvara landet hungrig.

Samtidigt står vi inför en grön omställning där jordbruket både ska minska sin klimatpåverkan och anpassa sig till allt mer extremväder. Den säkerhetspolitiska och klimatpolitiska utmaningen går att förena, men det kräver investeringar.

Nyligen gick remisstiden ut för utredningen ”Livsmedelsberedskap för en ny tid”. Det är en bra grund, men vår bestämda uppfattning är att det finns tillräckligt med rapporter som konstaterar att Sverige saknar livsmedelsberedskap – nu är det dags för konkreta åtgärder.

1. Sverige behöver bygga upp lager och inhemsk produktion av kritiska varor för att klara livsmedelsproduktion

Spannmål utgör en viktig grund i svensk matproduktion, kan lagras kostnadseffektivt och användas för många olika ändamål. För att inte störa marknaderna kommer det dock ta tid att successivt bygga upp lager och man når därför inte tillräckliga volymer förrän nästa decennium. Kravet på snabba åtgärder ökar därför dramatiskt.

Eftersom vi är helt beroende av importerad mineralgödsel, drivmedel och växtskyddsmedel är det nödvändigt att man bygger upp lager och möjliggör ökad svensk produktion. Sverige är ett av få länder i EU som inte har någon produktion av mineralgödsel, men det finns flera industriprojekt i startgroparna.

2. Sverige behöver öka sin livsmedelsproduktion

Om vi inte producerar tillräckligt mycket mat går det inte att bygga upp livsmedelsberedskap. Det är därför avgörande att lönsamheten och produktionen i lantbruket och livsmedelsförädlingen ökar. Det är nödvändigt att regering och riksdag tillför resurser samt att den uppdaterade livsmedelsstrategin blir offensiv och inriktad på tillväxt.

För 40 år sedan var svenska spannmålsarealen cirka 60 procent större och det fanns ungefär 120 procent fler mjölkkor samt dubbelt så många grisar. Det finns därför både potential och utrymme att öka den svenska livsmedelsproduktionen, inte minst för att öka exporten. Med rätt förutsättningar kan vår miljövänliga produktion öka, vilket gynnar klimatet, handelsbalansen, jobben och livsmedelsberedskapen. Handelsnetto noll för livsmedel är både möjligt och önskvärt.

3. Sverige behöver leda den gröna omställningen också i lantbruket

Svenskt lantbruk står inför två parallella utmaningar – öka produktionen och samtidigt klara den gröna omställningen med en klimatpolitik som skapar trygghet för jordbruket att växa samt uppmuntrar forskning och utveckling. Därtill är det inte rimligt att lantbruket ska kompensera för transporternas ökade utsläpp. För att möta båda dessa utmaningar och möjligheter krävs stora investeringar i lantbruksföretagen. Som representanter för Sveriges två största livsmedelsproducerande lantbrukskooperativ är vi beredda att leda detta arbete. Men det är inte rimligt att våra ägare – Sveriges bönder – ensamma ska finansiera det gröna totalförsvaret.

Vi kan bygga upp vår livsmedelsberedskap och samtidigt accelerera klimatomställningen i lantbruket. Men det krävs ambitiösa, kloka och långsiktiga beslut av sittande och kommande regeringar. Vill vi vara trygga måste vi stärka beredskapen inom livsmedel, precis som vi gör med militära försvaret. Det är bråttom nu.

Cecilia Kocken, vd, Arla Sverige
Per Arfvidsson, vice vd, Lantmännen

 

För mer information, kontakta gärna oss  

Lantmännens presstjänst   
Tel: 010 556 88 00  
E-post: 
press@lantmannen.com  

 

Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.