Marknadsnyheter
NIB tecknar avtal om hållbarhetslänkat lån med Kesko
Nordiska investeringsbanken (NIB) och finska Kesko Oyj har tecknat ett sjuårigt lån på 150 miljoner euro kopplat till Keskos mål att minska företagets utsläpp av växthusgaser och matsvinn.
Lånet kommer att stötta Keskos ambition att minimera klimat- och naturpåverkan från den egna verksamheten och värdekedjan. Räntemarginalen på det hållbarhetslänkade lånet är kopplad till tre nyckeltal (KPI:er). De överenskomna nyckeltalen är en del av Keskos bredare hållbarhetsstrategi.
– Handelssektorn har en stor inverkan på vår vardag och på miljön, och branschens hållbarhetsarbete är mycket välbehövligt. NIB:s hållbarhetslån syftar till att vara en katalysator för våra kunders hållbarhetsomställning, och vi är glada över att kunna stödja Kesko på deras resa, säger André Küüsvek, vd för NIB.
De överenskomna nyckeltalen för hållbarhet är:
- KPI 1: Minskning av absoluta utsläpp av växthusgaser (GHG) från Kesko-koncernens egen verksamhet (Scope 1) och från energi som köps in och används av koncernen (Scope 2). Nyckeltalen är i linje med Keskos vetenskapligt baserade mål att minska de absoluta utsläppen av växthusgaser i Scope 1 och 2 med 90 % fram till 2030 från basåret 2020.
- KPI 2: Ökning av andelen av Kesko-koncernens leverantörer av varor och tjänster som har offentligt fastställda mål för minskning av utsläpp av växthusgaser som godkänts av Science Based Targets initiative (SBTi). Nyckeltalen är i linje med Keskos vetenskapsbaserade mål att 67 % av leverantörerna och tjänsteleverantörerna ska ha vetenskapsbaserade mål i slutet av 2026.
- KPI 3: Minskning av matavfall som genereras i Keskos food retail-verksamhet (inklusive K-Retailers-mataffärerna och Keskos egna lager och logistik) i förhållande till den totala mängden mat som säljs. Nyckeltalet är i linje med Keskos mål att minska matsvinnet med 50 % till 2030 från basåret 2019.
NIB och Kesko har också kommit överens om att de klimatrelaterade nyckeltalen (KPI 1 och 2) i lånet ska uppdateras när Kesko har slutfört den pågående processen med att uppdatera sina vetenskapsbaserade mål, och när de nya målen har godkänts av Science Based Targets initiative.
– Hållbarhet är en central del av Keskos strategi. Vårt mål är att möjliggöra hållbara val för våra kunder och driva förändring i hela vår värdekedja från produktion till konsumtion. Vi är mycket nöjda med att ha tecknat ett sjuårigt hållbarhetslån med NIB, som stöder och främjar vårt hållbarhetsarbete, särskilt när det gäller att minska våra egna och värdekedjans utsläpp av växthusgaser samt att minska matsvinnet i vår dagligvaruhandel, säger Keskos finansdirektör Anu Hämäläinen.
Kesko verkar inom dagligvaruhandel, bygg- och teknikhandel samt bilhandel. Koncernens omsättning uppgår till cirka 12 miljarder euro och antalet anställda till cirka 18 000 personer. Kesko-kedjans verksamhet omfattar cirka 1 800 butiker i Finland, Sverige, Norge, Danmark, Estland, Lettland, Litauen och Polen. Keskoaktien är noterad på Nasdaq Helsinki. Kesko och K-köpmännen bildar tillsammans K Group. K Group är den ledande aktören inom handelssektorn i norra Europa och sysselsätter cirka 45 000 personer.
NIB är ett internationellt finansinstitut som ägs av åtta medlemsländer: Danmark, Estland, Finland, Island, Lettland, Litauen, Norge och Sverige. Banken finansierar privata och offentliga projekt i och utanför medlemsländerna. NIB har högsta möjliga kreditvärdighet, AAA/Aaa, hos de ledande kreditvärderingsinstituten Standard & Poor’s och Moody’s.
För mer information, kontakta
Seppo Halttunen, Senior Client Executive, på +358 40 702 8810, seppo.halttunen@nib.int
Lotta Forssell, Senior Communications Officer, på +358 10 618 0498, lotta.forssell@nib.int
Marknadsnyheter
Daniel Mühlbach avser sluta som VD för Footway Group AB – styrelsen inleder rekryteringsprocess
Footway Group AB (”Bolaget”) meddelar idag att styrelsen har beslutat att inleda en rekryteringsprocess för en ny verkställande direktör (VD). Detta steg följer på den tidigare kommunicerade strategiska uppdelningen av e-handelsverksamheten och plattformsverksamheten, vilket är en långsiktig strategi för att optimera båda verksamheterna. Daniel Mühlbach fortsätter som VD för Footway OaaS AB och plattformsverksamheten.
”Efter många år som VD för Bolaget känner jag att tiden är rätt för att överlåta ledarskapet till någon som kan driva Bolaget vidare in i nästa tillväxtfas, medan jag fullt ut kan fokusera på plattformsverksamheten. Jag har därför meddelat styrelsen för Bolaget att jag önskar sluta som VD så snart en lämplig ersättare är rekryterad. Det har varit en fantastisk resa, och jag är oerhört stolt över vad vi tillsammans har åstadkommit. Genom vår strategiska uppdelning får både e-handels- och plattformsverksamheten bättre förutsättningar att växa på sina egna premisser. Uppbyggnaden av separata ledningsfunktioner är viktig för att stärka respektive verksamhet och för att skapa ett tydligt fokus på respektive kärnverksamhet. Jag ser fram emot att fortsätta stötta Bolaget i min roll som aktieägare och styrelseledamot, och jag har stort förtroende för att rekryteringen av en ny VD kommer att bidra till fortsatt tillväxt och långsiktig stabilitet för Bolaget, våra kunder, partners och aktieägare,” säger Daniel Mühlbach, VD.
Bolagets styrelse inleder omgående en rekryteringsprocess. Daniel Mühlbach kommer att fortsätta leda Bolaget tills dess att en ny VD är rekryterad.
”Vi vill rikta ett stort tack till Daniel Mühlbach för hans dedikerade ledarskap och betydande bidrag till Bolaget under 14 år när han framgångsrikt har navigerat oss genom både utmaningar och tillväxtmöjligheter. Under sin tid som VD har Bolaget uppnått omfattande automatiseringar, internationell expansion till 24 länder, 10 förvärv av bolag samt starkare finansiell position och vi står nu väl rustade för framtiden. Vi respekterar Daniel Mühlbachs beslut att fokusera på Footway OaaS och stöttar honom i övergången,“ säger Johan Englund, styrelseordförande.
För ytterligare information:
Daniel Mühlbach, VD
Email: daniel.muhlbach@footway.com
Mobil: 073-533 65 45
Susanne Cederström
Email: ir@footway.com
Mobil: 073-526 60 98
Om Footway Group
Bolaget driver och utvecklar e-handel. Försäljningen sker genom butikerna sportamore.com, thesolestory.com, heppo,com, caliroots.com, belapadel.com, racketnow.com, brandosa.com, runforest.com, footway.com, grandshoes.com, netlens.com, nividas.com och stayhard.com. Bolagets alla butiker drivs med en delad infrastruktur (lager, kundsupport, etc). Bolagets aktier är listade på Nasdaq First North Growth Market med kortnamn FOOT B och FOOT PREF. Certified Adviser är Carnegie Investment Bank AB (publ), tel 073-856 42 65, email certifiedadviser@carnegie.se. Mer information om bolaget finns på footwayplus.com/investors.
Informationen är sådan information som Footway Group AB är skyldig att offentliggöra enligt EUs marknadsmissbruksförordning (EUnr 596/2014). Informationen lämnades enligt VDs försorg, för offentliggörande den 10 oktober 2024 20:00 CEST.
Taggar:
Marknadsnyheter
Lantmännen vinner Årets Employer Branding Företag 2024
Lantmännen har utsetts till Årets Employer Branding Företag 2024 av Karriärföretagen. Lantmännen, som utnämnts till Karriärföretag fem år i rad, ser utmärkelsen som ett kvitto på företagets arbete med att bygga ett starkt arbetsgivarvarumärke förbättras.
Lantmännen är glada att kunna meddela att man har fått den ärofyllda utmärkelsen Årets Employer Branding Företag 2024. Företaget ser priset som ett tydligt tecken på deras engagemang för att erbjuda en arbetsplats där medarbetare kan växa, trivas och bidra till en hållbar utveckling – från jord till bord.
– Vi på Lantmännen är stolta och tacksamma över den här utmärkelsen. Den bekräftar att vi är en arbetsgivare där medarbetare kan utvecklas och trivas och att vår kommunikation har effekt. Att kunna attrahera rätt kompetenser för att nå våra mål och skapa värde för våra ägare, svenska lantbrukare, är mycket viktigt för oss, säger Frida Tydén, SVP & Head of Communications & Marketing.
Med Lantmännens värderingar som grund, starkt engagerade medarbetare och ett tydligt fokus på företagets viktiga uppdrag, inte minst inom svensk livsmedelsförsörjning, har Lantmännen ambitionen att fortsätta vara en attraktiv arbetsgivare inom flera branscher.
– Den här framgången inspirerar oss att fortsätta utveckla vårt employer branding-arbete, och att attrahera talanger som delar vår vision om hållbar tillväxt och innovation. Exempel är att Lantmännen utnämnts till Sveriges mest meningsfulla företag och att vårt traineeprogram, har röstats fram som ett av de mest attraktiva programmen av Karriärföretagens studentnätverk, säger Linda Siljemark, Employer Branding Manager.
Juryns motivering lyder:
Lantmännen har på ett föredömligt sätt visat sitt engagemang för employer branding genom att bygga en arbetsplats där medarbetarnas utveckling och välbefinnande står i centrum. Genom att kombinera sina starka värderingar med innovativa strategier har Lantmännen lyckats attrahera och behålla talanger i en konkurrensutsatt bransch. Deras satsningar på medarbetarskap och en hållbar arbetsmiljö har gjort Lantmännen till en attraktiv arbetsgivare som inspirerar och engagerar sina medarbetare. Karriärföretagen är därför stolta över att tilldela Lantmännen priset Årets Employer Branding Företag 2024 i kategorin Jurister.
Fakta
Om Karriärföretag och nomineringsprocessen
Varje år presenterar Karriärföretagen Sveriges mest attraktiva arbetsgivare för studenter och unga yrkesverksamma – årets Karriärföretag. De arbetsgivare och nyckelpersoner som utmärker sig bland dessa Karriärföretag nomineras till olika priser inom följande kategorier: Ekonomer, Jurister, IT, Tech, Civilingenjörer, Högskoleingenjörer, Mäklare, Naturvetare och Samhällsvetare. Nomineringsprocessen påbörjas med en öppen nominering på Karriärföretagens hemsida, där arbetsgivare och HR-personer kan bli nominerade. En kommitté granskar nomineringarna och utser slutnominerade, varefter en jury väljer vinnare.
Prisutdelningen
Vinnarna utsågs under Stora Karriärdagen, som i år ägde rum den 9 oktober på Berns Salonger i Stockholm. Juryn bestod av framstående experter inom Employer Branding, inklusive Anna Dyhre, Charlotte Hågård, Torgny Johnsson, och Boris Nordenström.
Prisdefinition
Utdelas till en arbetsgivare där arbetet med employer branding frågorna är kontinuerligt och väl förankrat. Arbetet med frågorna har vidare lett till tydliga resultat vad avser kännedom och attraktivitet som arbetsgivare.
Nominerade och vinnare
Alla nominerade och vinnare finns publicerade på Karriärföretagens webbsida.
Lantmännens karriärsida
Om utvecklingsmöjligheter, vad vi erbjuder, medarbetarberättelser, lediga tjänster. Läs mer på Lantmännens karriärsida.
För mer information, kontakta gärna:
Lantmännens presstjänst
Tel: 010 556 88 00
E-post: press@lantmannen.com
Om Lantmännen
Lantmännen är ett lantbrukskooperativ och norra Europas ledande aktör inom lantbruk, maskin, bioenergi och livsmedel. Vi ägs av 18 000 svenska lantbrukare, har 12 000 anställda, har verksamheter i ett 20-tal länder och omsätter cirka 70 miljarder SEK på årsbasis. Med basen i spannmål förädlar vi åkermarkens resurser för ett livskraftigt lantbruk. Några av våra mest kända varumärken inom livsmedel är AXA, Kungsörnen, Scan, Korvbrödsbagarn, GoGreen, FINN CRISP och Bonjour. Vårt företag är grundat på kunskap och värderingar som har funnits i generationer hos våra ägare. Genom forskning, utveckling och verksamhet i hela värdekedjan tar vi tillsammans ansvar från jord till bord. Läs gärna mer på www.lantmannen.se
Marknadsnyheter
I Love Lund offentliggör utfall i emissionen
I Love Lunds tillförs 4,04 MSEK i företrädesemission som avslutades 8 oktober, varav 79,7% tecknats med stöd av teckningsrätter och med en total täckningsgrad om 53%. Antalet aktier ökar med 50 457 B-aktier och gör att det nya antalet aktier är 430 707, varav 13 250 är A-aktier. Aktiekapitalet ökar från 3 802 500 till 4 307 070. Inga stora förändringar har skett bland I Love Lunds största aktieägare. Emissionskostnaderna beräknas uppgå till 0,6 MSEK.
VD Björn Englunds kommentar:
– Med emissionsbeloppet ges I Love Lund möjligheten för att kunna följa våra portföljbolag längre på deras utvecklingsresa samt investera i nya entreprenörs innovativa Lundabolag. Vi fortsätter gynna ett livskraftigt innovativt näringsliv i Lund där bolagen stannar och verkar även när man växer sig större. Tack till alla aktieägare, förutvarande och nytillkommande, som valt att delta i denna tillväxtemission.
Betalning för aktier tecknade utan företräde
Avräkningsnotor för aktier som tecknats utan företräde beräknas skickas ut 11 oktober 2024. Full betalning för tilldelade aktier skall erläggas kontant enligt anvisningar på utsänd avräkningsnota, samt vara Nordic Issuing tillhanda inom 3 bankdagar. Om betalning inte sker i tid kan aktierna komma att överlåtas till annan part. Om betalning från en sådan försäljning understiger teckningskursen enligt erbjudandet kan mellanskillnaden komma att utkrävas av den person som ursprungligen tilldelades aktierna.
Handel med BTA och erhållande av aktier
När emissionslikviden för aktier tecknade utan teckningsrätter har inkommit till Nordic Issuing kommer BTA bokas ut på angivet VP/depåkonto. När emissionen är registrerad hos Bolagsverket omvandlas BTA till ordinarie aktier. Handel med BTA bedrivs på Spotlight Stock Market och upphör då BTA har omvandlats till ordinarie aktier.
Denna information är sådan som I Love Lund är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning (EU nr 596/2014). Informationen lämnades, genom angiven kontaktpersons försorg, för offentliggörande 2024-10-10 18:30 CET.
Emissionsinstitut
Nordic Issuing AB agerar emissionsinstitut I företrädesemissionen.
För mer information, kontakta:
Björn Englund, VD I Love Lund AB
Telefon: +46 735 29 53 33, e-post: bjorn.englund@ilovelund.se
Om I Love Lund AB (publ):
I Love Lund AB är ett affärsdrivande lokalt investeringsbolag som investerar i bolag med stark anknytning till Lund, främst i onoterade tidiga tillväxtbolag med innovationshöjd. Investeringsportföljen består idag av ca femtio målbolag och har en bred diversifierad sammansättning. Vi bistår med kapital, kompetens och nätverk efter målbolagens behov. Vi skapar även aktiviteter för våra aktieägare och gynnar ett livskraftigt innovativt näringsliv lokalt. I Love Lund är noterat på Spotlight Stock Market. Mer information finns på www.ilovelund.se
-
Analys från DailyFX9 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter4 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX11 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Analys från DailyFX11 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX7 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Marknadsnyheter1 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Nyheter6 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke