Connect with us

Marknadsnyheter

Nidhogg Resources Holding lämnar in ansökan om undersökningstillstånd i Vintjärn

Published

on

Nidhogg Resources Holding AB (publ) (”Bolaget” eller ”Nidhogg”) har lämnat in en ansökan om undersökningstillstånd i Vintjärn, Falun kommun.

 

Som ett resultat av de markbaserade geofysiska fältmätningar som genomfördes i november i regi av Bolaget har ett 117,5 hektar stort licensområde lämnats in till Bergsstaten för beviljande. Detta område ligger ungefär 800 till 900 meter från Vintjärns central schakt.

 

”Med de mer detaljerade magnetiska mätningar som nyligen utfördes söderut i anslutning till det existerande centralschaktet med resulterande magnetiska anomalier i Vintjärnsområdet ser vi att det finns potential för ytterligare prospektering av järn och associerad mineral som mangan. Detta område ligger i anslutning till de undersökningstillstånd som Nidhogg har ett earn in avtal med Big Rock”, säger Niclas Biörnstad, VD i Nidhogg Resources Holding AB (publ).

 

Kontakt

Ulrich Andersson, styrelseordförande Nidhogg Resources Holding AB (publ)
E-post: ulrich@nidhoggresources.com
Telefon: +46 70 376 0515

Eller

Niclas Biornstad, VD Nidhogg Resources Holding AB (publ)
E-post: niclas@nidhoggresources.com 

Om Nidhogg Resources

Nidhogg Resources Holding AB (publ), www.nidhoggresources.se, är ett svenskt aktiebolag med fokus på råvaror. Nidhogg grundades av personer med totalt över 60 års erfarenhet av råvarumarknaden, med bakgrund från prospektering till exploatering samt försäljning och en passion för att utvinna råvaror genom att tillämpa innovativ teknologi tillsammans med befintlig infrastruktur.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Sydsvenska Hem AB meddelar styrelseförändring

Published

on

By

Fastighetsbolaget Sydsvenska Hem AB meddelar idag att Johan Olofsson, styrelseledamot i bolaget, har valt att lämna sin post i styrelsen.

Johan har varit en värdefull del av Sydsvenska Hems styrelse sedan 2021. Lars Linzander, Styrelseordförande i Sydsvenska Hem AB, vill framföra sitt tack till Johan för hans stora engagemang för Sydsvenska Hem under sin tid i styrelsen. Hans bidrag har varit betydelsefulla för bolagets utveckling.

Sydsvenska Hem har samtidigt en erfaren och kompetent styrelse som är väl rustad att fortsätta driva bolaget framåt. – Vi ser fram emot att bygga vidare på vårt arbete och skapa långsiktigt värde för våra aktieägare, avslutar Lars Linzander.

För ytterligare information, vänligen kontakta:
Lars Linzander, styrelseordförande, Sydsvenska Hem AB (publ)
Telefon: +46 (0) 708 62 22 19
lars@algastyrinvest.se

Sydsvenska Hem AB (publ) i korthet
Sydsvenska Hem AB (publ), med organisationsnummer 559038-4177, är ett svenskt fastighetsbolag som äger 31 fastigheter huvudsakligen i Skåne. Bolaget bildades i december 2015 och förvaltar en fastighetsportfölj som främst består av handels- och samhällsfastigheter, bostäder, kontor, industrier och kommersiella lokaler. Beståndet idag omfattar cirka 88 100 kvm. Bolagets aktier handlas på Spotlight Stock Market sedan den 6 april 2016.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Finansiell uppdatering för det fjärde kvartalet och kompletterat åtgärdsprogram med kostnadsbesparingar om cirka 120 miljoner SEK

Published

on

By

Coor förväntar sig att omsättningen för det fjärde kvartalet 2024 blir cirka 2-3% lägre jämfört med föregående års fjärde kvartal och koncernens EBITA-marginal förväntas landa mellan 3,1%-3,3% (5,1%). Kassagenereringen för helåret 2024 förväntas landa på cirka 60%. Detta är drivet av att det fjärde kvartalet har präglats av operativa utmaningar inom både den svenska och danska verksamheten som tillsammans påverkar resultatet negativt. Coor kompletterar därför det pågående åtgärdsprogrammet med en förenklad och enhetlig organisation som planeras ge kostnadsbesparingar om cirka 120 miljoner SEK. Vår målsättning att nå eftersträvad marginalnivå om 5,5% under 2026 ligger fast.

I Sverige har det fjärde kvartalet påverkats negativt av lägre lönsamhet i lokalvårdsleveranserna. Vi noterar fortsatt negativ påverkan från integrationen av Skaraborgs Städ som lett till temporärt högre personalkostnader. De vidtagna åtgärderna kring Skaraborgs Städ som initierades efter det tredje kvartalet har genererat en viss förbättring under kvartalet och bedöms ge full effekt vid ingången av 2025. Vi ser också ökade personalkostnader i övriga lokalvårdsleveranser drivet av bristande effektivitet i bemanningsplaneringen. Vi konstaterar också lägre lönsamhet i fastighetsleveranserna kopplat till personalkostnader samt kostnader i samband med ett avslutat kontrakt. Totalt väntas den svenska verksamheten landa det fjärde kvartalet på en EBITA-marginal mellan 7,0-7,2%.

Även i Danmark påverkas rörelseresultatet negativt av bristande effektivitet i bemanningsplaneringen som resulterat i ökade personalkostnader. Totalt väntas den danska verksamheten landa det fjärde kvartalet på en EBITA marginal mellan 1,6%-1,8%. Som en del av åtgärdsplanen för Danmark pågår också en rekryteringsprocess av en ny VD för att leda organisationen och införa ytterligare effektivitetsåtgärder. 

Den finska och norska verksamheten fortsätter att leverera i linje med förväntan.

Kassagenereringen för helåret 2024 väntas uppgå till cirka 60% och drivs av fortsatt hög nivå på upplupna intäkter och lägre personal- och leverantörsrelaterade skulder vid utgången av året. Bolaget har initierat ett antal aktiviteter som syftar till att återställa nivån på kassagenereringen.

Åtgärdsprogrammet som lanserades under tredje kvartalet 2023, hade som syfte att accelerera utvecklingen mot bolagets långsiktiga marginalmål om 5,5 procent. Programmet fokuserade på att realisera stordriftsfördelar och synergier genom stärkt harmonisering av underliggande processer samt ett ökat fokus på inköp för att bättre tillvarata nordiska skalfördelar. Åtgärdsprogrammet relaterat till inköpsprocesser har uppnått önskad effekt. Däremot har de uppsatta målen för harmoniseringsarbetet av synergieffekter inte uppnåtts.

Baserat på ovanstående avvikelser från den ursprungliga planen kompletterar nu Coor därför det pågående åtgärdsprogrammet med en förenklad och enhetlig organisation, som avser att minska personalkostnader inom administration, både i den centrala organisationen och i landsorganisationerna och förväntas påverka cirka 130 positioner. Omorganisationen innebär en helårsbesparing om cirka 120 miljoner kronor som implementeras under 2025. Vår avsikt är att den nya organisationen ska träda i kraft under våren 2025. Vår målsättning att nå eftersträvad marginalnivå om 5,5% under 2026 ligger fast.

         Kvartalet har präglats av operativa utmaningar inom både den svenska och danska verksamheten. Vår målsättning är fortsatt att nå eftersträvad marginalnivå om 5,5% under 2026. Därför agerar vi nu handlingskraftigt genom att komplettera befintligt åtgärdsprogram med en omorganisation för att skapa en förenklad och effektivare koncernstruktur. Fokus under 2025 kommer läggas på att säkerställa den operativa effektiviteten och förbättrad lönsamhet. Coor har under kvartalet fortsatt noterat starka kundleveranser och förtroende från kunder och ser därför med tillförsikt på 2025, säger tf vd och koncernchef Peter Viinapuu.

Fokus under 2025 kommer att läggas på att säkerställa den operativa effektiviteten och förbättrad lönsamhet i den svenska och danska verksamheten. Coor kommer under våren att uppdatera marknaden om utvecklingen inom det pågående och kompletterande åtgärdsprogrammet.

Coor publicerar sin bokslutskommuniké för 2024 den 6 februari 2025.  

För ytterligare information, kontakta:

 

Peter Viinapuu, tf vd och koncernchef, Coor

+46 766 411 006

Peter.viinapuu@coor.com

 

Andreas Engdahl, CFO och IR-direktör, Coor
+46 10 559 54 63
andreas.engdahl@coor.com

Magdalena Öhrn, kommunikationsdirektör, Coor
+46 10 559 55 19
magdalena.ohrn@coor.com

 

Denna information är sådan information som Coor Service Management Holding AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande 14 januari 2025 klockan 15:35 CET.

 

Om Coor:

Som ledande facility management-leverantör, främst inriktad mot integrerade och komplexa helhetsuppdrag (IFM), är Coor med och skapar Nordens bästa arbetsmiljöer – smarta, hållbara och fulla av glädje. Coor erbjuder specialistkompetens inom arbetsplatsservice, fastighetsservice och strategiska rådgivningstjänster. Vi skapar värde genom att utföra, leda och effektivisera kundernas serviceverksamheter, så att våra kunder kan fokusera på vad de gör bäst.

 

Bland Coors kunder finns ett stort antal större och mindre företag och offentliga verksamheter i Norden, bland annat ABB, Aibel, Alleima, DNV, DSB, danska Byggnadsstyrelsen, Equinor, ICA, IKEA, Karolinska Universitetssjukhuset i Solna, PKA (Danska Polisen, Kriminalvården och Åklagarmyndigheten), Postnord, Saab, SAS, Skanska, Swedbank, Telia Company, Vasakronan och Volvo Cars.

Coors verksamhet startade 1998 och är sedan 2015 noterat på Nasdaq Stockholmsbörsen. Coor tar ansvar för den verksamhet som bedrivs i förhållande till kunder, medarbetare och ägare, men också för hur den påverkar samhället och miljön i ett bredare perspektiv. Läs mer på www.coor.com/sv

 

Continue Reading

Marknadsnyheter

Acroud meddelar om godkännande i det skriftliga förfarandet under utestående obligationslån och utgången av teckningsperioden för super seniora obligationer

Published

on

By

Acroud AB (publ) (”Bolaget” eller ”Acroud”) meddelar idag att det skriftliga förfarande som inleddes den 18 december 2024 (”Skriftliga Förfarandet”) avseende utestående obligationslån 2022/2025 med ISIN SE0017562481 (”Obligationerna”) har slutförts framgångsrikt.

Acroud inledde det Skriftliga Förfarandet den 18 december 2024 för att begära att innehavarna av Obligationerna (”Obligationsinnehavarna”) bland annat röstar för de transaktioner som är inkluderade i term sheet för omstrukturering som har ingåtts mellan en obligationsinnehavarkommitté som representerar cirka 42,5% av det justerade nominella beloppet av Obligationerna, Bolagets större aktieägare som representerar 66,9% av rösterna och kapitalet samt andra borgenärer och som anger de huvudsakliga villkoren för Acrouds och dess dotterbolags framtida finansierings- och kapitalstruktur (”Begäran”).

Ett tillräckligt antal Obligationsinnehavare deltog i det Skriftliga Förfarandet för att uppnå kvorum och en erforderlig majoritet av Obligationsinnehavarna röstade för att godkänna Begäran. Följaktligen har agenten, Nordic Trustee & Agency AB (publ), idag avslutat det Skriftliga Förfarande.

Acroud meddelar även att teckningsperioden för deltagande i emissionen av Super Senior Bonds (såsom definierat i meddelandet till det Skriftliga Förfarandet) har avslutats. De som har tecknat sig för och blivit tilldelade Super Senior Bonds i enlighet med allokeringsprinciperna kommer att kontaktas direkt av Pareto Securities i egenskap av emissionsinstitut.

Acroud kommer att fortsätta med genomförandet av de planerade transaktionerna i enlighet med vad som anges i meddelandet till det Skriftliga Förfarandet i enlighet med den indikativa tidplan som anges i meddelandet till det Skriftliga Förfarandet. Den slutliga tidsplanen för genomförandet av de planerade transaktionerna kommer att offentliggöras genom ett pressmeddelande efter att den extra bolagsstämman har hållits den 24 januari 2025.

För mer information om det Skriftliga Förfarandet och en mer detaljerad beskrivning av Begäran och de transaktioner som ingår i term sheet för omstrukturering, vänligen se meddelandet om det Skriftliga Förfarandet på Bolagets och Agentens respektive hemsidor.

För frågor till Agenten rörande administrationen av det Skriftliga Förfarandet, vänligen kontakta Agenten på voting.sweden@nordictrustee.com eller +46 8 783 79 00.

Ansvariga parter

Nedanstående personer kan också kontaktas för ytterligare information.

För ytterligare information, vänligen kontakta:

Robert Andersson, VD

+356 9999 8017

 

Andrzej Mieszkowicz, CFO

+356 9911 2090

 

ACROUD AB (publ)

Telefon: +356 2132 3750/1 +356 2132 3750/1

E-post: info@acroud.com

Webbplats: www.acroud.com

Certifierad rådgivare: FNCA Sweden AB, info@fnca.se

 

Från maj 2024 (Q1 Report) har Acroud ändrat rapportering och företagsspråk till engelska. Detta innebär att delårsrapporter och de tillhörande pressmeddelandena endast kommer att publiceras på engelska.

Om ACROUD AB

ACROUD är en snabbväxande global utmanare som driver och utvecklar jämförelse- och nyhetssajter inom Poker, Sports Betting och Casino. Acroud erbjuder även SaaS-lösningar för affiliatebranschen inom iGaming. Under de senaste åren har ett antal bolag anslutit sig till resan och därmed leder flera erfarna personer i branschen Acrouds resa mot att bli ”The Mediahouse of The Future”. Vårt uppdrag är att koppla samman människor, innehållsskapare (Youtubers, Streamers, Affiliates) och företag. Vi växer snabbt och är fortfarande en ledande global aktör i branschen med drygt 70 personer på Malta, i Storbritannien, Danmark och Sverige. Acroud är noterat på Nasdaq First North Growth Market sedan juni 2018.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.