Marknadsnyheter
Nikotinfritt snus mer populärt bland svenskarna

Alltfler snusare i Sverige snusar prillor utan vare sig tobak eller nikotin. Det visar data från Sveriges största e-handlare inom snus. Försäljningsvolymen av nikotinfria prillor ökade med 28 procent i Sverige under 2023 – och antalet kunder som köper nikotinfritt snus ökade med 50 procent. Många snusvarumärken lanserar nikotinfria alternativ och redan idag finns det över 60 olika produkter tillgängliga på marknaden.
Nikotinfritt snus innehåller varken tobak eller nikotin och har sedan länge varit ett alternativ för personer som vill sluta röka eller snusa. Senaste året har dock kategorin växt kraftigt och det har blivit allt vanligare att kombinera snus med och utan nikotin samt addera snus med koffein för att anpassa sitt användande efter känsla och behov under dagen. Det här är en del av en hälsotrend som följer samma mönster som inom bryggerinäringen där alkoholfri öl har vuxit snabbt senaste året.
Försäljningsdata från Snusbolaget, som har 790 000 kunder årligen, visar bland annat:
● Antalet kunder som köper nikotinfritt snus växte med 50 procent under 2023.
● Försäljningsvolymen av nikotinfria dosor växte med 28 procent.
● Det finns totalt 60 olika produkter inom kategorin och många nya produkter lanseras inom kort
● Det nikotinfria snuset växer i alla ålderskategorier. Men det är i åldrarna 18-24 och 55-64 som det växer allra mest.
● Det är fler kvinnor än män som har börjat använda nikotinfritt snus under 2023.
● Den mest populära smaken är mint, följt av frukt och tobak. De minst populära smakerna är kaffe och bergamott.
Nikotinfritt är en del av en ny trend
En undersökning bland de kunder som under året köpt nikotinfritt snus bekräftar att ökningen är en del av en ny trend. Bland kunderna angav 30 procent att de slutat med nikotin och ytterligare 10 procent att de använde nikotinfritt i syfte att helt sluta med nikotin. Ytterligare 30 procent angav att de använder nikotinfritt för att minska sitt nikotinanvändande.
Att variera mellan nikotinfritt- och vanligt snus eller nikotinportioner har också blivit allt vanligare. Hela 54 procent av de som deltog i undersökningen snusar både nikotinfritt- och vanligt snus. Till exempel väljer vissa ett koffeinsnus under dagen när de vill bli piggare och andra vill anpassa sitt snusande efter humör.
– Vi ser tydligt en ökad medvetenhet kring snus. Från att ha snusat samma märke har man gått till att variera styrka och smak. En ny trend är att även variera med helt nikotinfritt snus och koffeinsnus. Den här trenden bekräftas även av att många stora snusvarumärken nu lanserar olika nikotinfria produkter, säger Markus Lindblad, informationschef på Snusbolaget.
Topp 10 mest sålda nikotinfria snusvarumärken:
- Onico
- Zeronito
- Qvitt
- KickUp
- Lewa
- XQS
- Velo
- Hicaff
- Fuzion
- Lagom
Regional försäljningsdata – nikotinfritt ökar i Sveriges samtliga län
Län |
Ökning i försäljningsvolym |
Ökning i antal kunder |
Blekinge |
26% |
40% |
Dalarna |
43% |
55% |
Gotland |
78% |
90% |
Gävleborg |
17% |
43% |
Halland |
29% |
55% |
Jämtland |
10% |
52% |
Jönköping |
40% |
56% |
Kalmar |
36% |
59% |
Kronoberg |
15% |
56% |
Norrbotten |
25% |
49% |
Skåne |
35% |
51% |
Stockholm |
20% |
43% |
Södermanland |
26% |
47% |
Uppsala |
24% |
49% |
Värmland |
25% |
45% |
Västerbotten |
45% |
66% |
Västernorrland |
13% |
33% |
Västmanland |
55% |
55% |
Västra götaland |
34% |
48% |
Örebro |
26% |
53% |
Östergötland |
26% |
50% |
Markus Lindblad
Informationschef
Telefon: 0708-15 39 83
E-post: markus.lindblad@snusbolaget.se
Marknadsnyheter
Teknisk analys på flera marknader med Anders Haglund

Anders Haglund går igenom den tekniska analysen på flera marknader samt även några olika enskilda aktier.
Marknadsnyheter
JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg om börsen framåt

JRS chefsstrateg Torbjörn Söderberg pratar med Jesper Norberg på EFN om börsens väg framåt. Man tar upp värderingar och makro, samt hur han själv väljer att agera.
Marknadsnyheter
Kreditkort skapar problem för USAs konsumenter – CNBC granskar

CNBC tittar närmare på hur kreditkort skapar problem för konsumenterna i USA som får betala räntor på upp till 36 %, och ovanpå det kommer nya avgifter. När det skapar så här stora problem blir det ett problem för ekonomin som helhet, det är inte bara ett individuellt problem.
CNBC granskar kreditkort och problemen de skapar
Vi skrev nyligen om rekordhög belåning hos investerare i USA. Det är samma sak här, när det är så många individer som är så hårt belånade blir det ett problem för hela aktiemarknaden.
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Marknadsnyheter3 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke