Connect with us

Marknadsnyheter

Nima Energy bygger mer än 150 ultrasnabba laddpunkter – först i Sverige med ultrasnabb laddning i city

Published

on

Nima Energy (”Nima”) öppnar snart sina första laddstationer. Totalt bygger bolaget nu 150 ultrasnabba laddpunkter från Malmö till Stockholm. Med sin satsning på Sveriges snabbaste laddnätverk, med möjlighet att ladda 30 mil på 15 minuter, gör Nima livet enklare för Sveriges elbilsägare.

Satsningen på 150 nya ultrasnabba laddpunkter är del av Nimas plan att bygga totalt 1250 laddpunkter i Norden till slutet av 2026. Laddpunkterna ska byggas längs vägar med stort behov av ultrasnabb laddning, samt i och runt städer. Ultrasnabb laddning centralt i städer är ett unikt koncept som drivs av en ökad efterfrågan från elbilsägare utan tillgång till nattladdning, men även elektrifieringen av kommersiella transporter som t ex taxi. 
 
Bara i Stockholm bygger Nima just nu 50 ultrasnabba laddpunkter på fem centrala platser. Först ut är en station på Dag Hammarskjölds Väg i Diplomatstaden med 8 laddpunkter på upp till 300 kW och en station på Wennerbergsgatan med 4 laddpunkter på upp till 300 kW som båda planeras öppna i början av nästa år. Under sommaren nästa år planerar Nima att öppna ytterligare 3 stationer i Stockholm – på Vallhallavägen, Gustavlundsvägen och Ringvägen. 

Tack vare Nimas nya laddpunkter i Stockholms innerstad, nära tredubblas antalet ultrasnabba laddpunkter i huvudstaden – ett viktigt tillskott i elektrifieringen av Stockholm, som satt målet att göra delar av innerstaden fossilfri redan till slutet av 2024.

– Elektrifieringen av fordonsflottan går snabbt, men utbyggnaden av modern laddinfrastruktur haltar. Enbart i Sverige förväntas antalet elbilar öka från dagens cirka 266 000 till runt 2,4 miljoner fordon redan år 2030. Något som ställer krav på utbyggnad av modern laddinfrastruktur både längs vägarna och i städerna. Tack vare våra nya stationer med ultrasnabb laddning runt om i Sverige kan vi snart erbjuda alla som kör elbil en snabb, enkel och pålitlig laddning, säger Marcus Landelin, VD på Nima.

Genom att enbart erbjuda ultrasnabbladdare har Nima en unik position, till skillnad från andra aktörer som ofta erbjuder långsam, normal och snabbladdning som ett komplement till ultrasnabbladdning. Samtliga 150 laddpunkter som Nima nu bygger har en kapacitet per laddpunkt på upp till 300 och 400 kW – vilket gör det möjligt att ladda upp till 30 mil på 15 minuter, under förutsättning att bilen klarar det. Förutom snabbt, är det även enkelt att ladda hos Nima eftersom du kan betala med kort via en kortläsare på laddaren. 

Utöver satsningen i Stockholm, öppnar Nima i slutet av året även laddstationer för ultrasnabb laddning vid det nya handelsområdet i Vä utanför Kristianstad längs E22an, vid Håbymotet utanför Munkedal längs E6an och i Skillingaryd längsmed E4an – samtliga stationer har enbart ultrasnabba laddare med en kapacitet per laddpunkt om upp till 400 kW.

– Nima har ett ambitiöst mål att bygga hela 1250 laddpunkter i Norden fram till slutet av 2026, där Sverige är först ut. Redan till årsskiftet öppnar vi våra första fem stationer med totalt 36 laddpunkter i Stockholm, Kristianstad Vä, Skillingaryd och Munkedal. Utöver det har vi tagit investeringsbeslut för ytterligare 114 laddpunkter som planeras öppna under mitten av 2024, säger Marcus Landelin. 

Den totala kapaciteten per laddpunkt varierar baserat på laddstationens och laddarens beläggning då lastbalansering tillämpas.

Karta över de stationer för ultrasnabb laddning som Nima planerar att bygga i Stockholm stad finns att ladda ned. 

För mer information, vänligen kontakta:
Mattias Hennius, Director Communications & PR Nima Energy AB

Kontaktuppgifter: Tel: +46 76 009 48 35, email: mattias.hennius@nima-energy.com

Om Nima Energy AB:
Nima utvecklar, bygger och driver stationer för ultrasnabbladdning av personbilar och kommersiella fordon. Nima grundades 2020 och har sitt säte i Malmö i Sverige. Bolaget är ägt av dess grundare tillsammans med Niam via sin infrastrukturfond Niam Infra Fund, som i maj 2022 annonserades som en minoritetsägare i Nima och tillika finansiär för bolagets framtida uppskalning och byggnation av laddstationer. Nimas mål är att bli en av de ledande laddoperatörerna för ultrasnabbladdning i Norden, och i förlängningen norra Europa.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.