Connect with us

Marknadsnyheter

Nio av tio företag som använder AI för att förbättra KPI:er ser klara förbättringar

Published

on

Över hälften av alla företagsledare ser behovet av att förbättra sin organisations nyckeltal (KPI). Endast en tredjedel använder i dagsläget AI för att etablera bättre KPI:er men de som gör det ser snabbt förbättringar i hur de kan analysera verksamheten och ta bättre beslut. Det visar en ny rapport från MIT Sloan Management Review och Boston Consulting Group (BCG), som sammanfattar svaren från över 3 000 respondenter från över 25 industrier och 100 länder, om hur de använder AI för att förbättra sitt företags KPI:er.  

Företag använder vanligtvis nyckeltal eller Key Performance Indicators (KPI:er) som referenspunkter för att utvärdera måluppfyllnad inom till exempel försäljning, kundnöjdhet och operativ effektivitet. 

Trots stora framsteg inom analys och AI-teknik, är det mindre vanligt att företag använder AI för att förbättra utformningen av dessa KPI:er. Trenden är dock försiktigt uppåtgående i antal företag som börjar använda AI för att göra KPI:er mer framåtblickande och sammankopplade. 

– Det är många företag i Sverige som just nu kämpar med att nå sina tillväxt-, kostnads- och hållbarhetsmål. Att använda AI är det enda sättet för att skapa den nivå av insikt som krävs för att prioritera rätt, påverka utfall i tid och leverera i alla tre dimensionerna. Dagens företagsledare går en spännande tid till mötes där de kommer leda arbetet med att omdefiniera hur företag ser på värde i ett mer holistiskt och hållbart perspektiv, samt med hjälp av AI faktiskt förstå vad som är viktigast att fokusera på för att leverera detta värde, säger Carin Forsling, Managing Director & Partner BCG och ansvarig för Tech & Digital Advantage i Norden.  

AI-förstärkta KPI:er leder till bättre resultat 
Skiftande ekonomiska förhållanden, utvecklande kundförväntningar och digitala transformationer kräver att organisationer omvärderar sin framgångsdefinition och hur den mäts. Sex av tio ledare tror att de behöver förbättra sin organisations KPI:er för att förbättra beslutsfattandet men endast omkring en tredjedel (34 %) använder AI för att göra sina prestationsmått mer intelligenta, anpassningsbara och förutsägbara. 

Nio av tio organisationer med AI-förstärkta KPI:er håller med eller håller starkt med om att deras KPI:er har förbättrats av tekniken. Undersökningsdata bekräftar att företag som använder AI för att skapa nya KPI:er ser en rad affärsfördelar jämfört med de företag som inte använder det. Organisationer som använder AI för att skapa nya KPI:er uppnår en fyrfaldig ökning av samarbetet mellan anställda och är tre gånger mer effektiva på att förutsäga framtida prestation, tre gånger mer benägna att se större ekonomisk nytta och två gånger mer benägna att se större effektivitet. 

– Vi ser att fler företagsledare använder AI som en viktig del i att göra sina KPI:er effektivare, mer framåtriktade och mer insiktsfulla. Det förvånar mig lite att inte fler företag börjat använda teknik för att ompröva och revidera sina viktigaste KPI:er, säger Michael Schrage, forskare vid MIT Sloan School of Managements och medförfattare till rapporten. 

De tre typerna av smarta KPI:er 
Rapporten skiljer på tre sätt som AI-berikade KPI:er förbättrar äldre mått som tidigare enbart spårat prestation: 

  1. Smarta beskrivande KPI:er syntetiserar historiska och aktuella data för att leverera insikter om vad som händer eller vad som har hänt.  
  2. Smarta KPI:er förutser framtida prestation, producerar pålitliga ledande indikatorer och ger insyn i potentiella utfall. De identifierar orsak/verkan-mönster som tidigare varit svåra att utläsa, vilket bidrar till en djupare förståelse av vad som faktiskt driver och påverkar företags effektivitet och resultat, kan dra nytta av en större samling data och kartlägga potentiellt överraskande mönster. 
  3. Med smarta KPI:er kommer även möjligheten att låta tekniken rekommendera förbättrande åtgärder. 

– Medan majoriteten av AI-insatser har fokuserat på hur man förbättrar prestation med hjälp av tekniken, belyser denna rapport hur AI kan omvandla hur företag faktiskt definierar och mäter prestation från grunden. Det går utöver att förbättra befintliga KPI:er till att grundligt omforma vad dessa KPI:er kan vara, säger Shervin Khodabandeh, Senior Managing Director och Partner på BCG och medförfattare till rapporten. 

Läs rapporten här

Ulrika Engellau
Presskontakt
+46761271619
engellau.ulrika@bcg.com

Om Boston Consulting Group
Boston Consulting Group (BCG) är är ett globalt managementkonsultföretag som samarbetar med ledande bolag över hela världen för att tackla deras största utmaningar. Vi är marknadsledande i Norden och arbetar med företag runt om i hela Sverige. I globala team med bred branschkompetens utmanar vi status quo och hjälper organisationer att växa, utvecklas och bidra till ett mer hållbart samhälle. BCG grundades 1963 och är ett privat företag med över 90 kontor i fler än 50 länder. För mer information, vänligen se www.bcg.com

Taggar:

Continue Reading

Marknadsnyheter

Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder

Published

on

By

Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.

– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.

Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.

Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.  

De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.

Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se

Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se

Continue Reading

Marknadsnyheter

Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt

Published

on

By

Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.

Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.

Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.

”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.

Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.

”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.

Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.

”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.

Slow Forest Coffee – 5 fakta:

  1. Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
  2. Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
  3. Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
  4. Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
  5. Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.

Mera infomation om Slow Forest Coffee här

Tilläggsinformation:

Janne Lindholm, restaurangchef

janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806

Dani Lindberg, hållbarhetschef

dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000

Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör

johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00

Christa Grönlund, informationschef

christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51

Continue Reading

Marknadsnyheter

“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”

Published

on

By

Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade. 

– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde. 

Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans. 

– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde. 

Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:  

– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.  

Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228

Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.

Continue Reading

Trending

Copyright © 2017 Zox News Theme. Theme by MVP Themes, powered by WordPress.