Marknadsnyheter
Nissan befäster sitt grepp om crossover-segmentet när framgångssagan fortsätter


- Ny plattform, förbättrade köregenskaper, ny teknik och mer utrustning
- Introducerar e-POWER i Europa
- Mer än tre miljoner sålda exemplar sedan Nissan uppfann segmentet 2007
Stockholm, 18.2.2021
Idag förstärker Nissan sin position som ledande inom crossover-segmentet med lanseringen av den helt nya, tredje generationen, Qashqai.
Under nästan 15 år har Nissans design- och ingenjörsteam samlat in feedback från miljontals kunder och därmed säkerställt att den senaste generationen Qashqai är den mest användarfokuserade och kompromisslösa hittills. Nya premiummaterial, smarta funktioner och detaljer förbättrar interiören och ger banbrytande design och funktionalitet i alla avseenden.
För att uppfylla Nissans mål att 50 % av all försäljning i Europa ska elektrifieras under räkenskapsåret 2023 (1 april 2023 till 31 mars 2024) kommer nya Nissan Qashqai inte bara att finnas tillgänglig med en 1.3 DiG -T bensinmotor med mildhybridteknik, utan också, för första gången i Europa, med Nissans innovativa och prisbelönta e-POWER, som använder teknologier från företagets elbilpionjär Nissan LEAF.
E-POWER-systemet i nya Nissan Qashqai har utvecklats speciellt för denna modell för att möta de europeiska konsumenternas krav. Qashqai med e-POWER är bränsleeffektiv, har låga utsläpp samt kraftfull acceleration och hög effekt.
Med möjligheter till både 2WD- och 4WD, sexväxlad manuell växellåda eller ny sju-växlad Xtronic CVT-automat samt den elektriska motorn som drivs av e-POWER, erbjuder nya Qashqai något för alla.
”Kunderna efterfrågar effektivare bilar men de vill också ha en bra och bekväm körupplevelse. Elbilar har högst nöjdhet bland kunder som vill ha omedelbar dragkraft och en konstant acceleration. Den nya Qashqai med e-POWER drivs av en elmotor så att kunderna kan njuta av fördelarna med att köra en elbil utan att behöva ta hänsyn till räckvidd eller laddning”, säger Marco Firoravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.
1.3 DiG-T bensinmotor med 140/158 hk och 12V ALiS mildhybrid
12V ALiS (Advanced Lithium-ion Battery System) mildhybrid-system som kommer på nya Qashqai är en ekonomiskt fördelaktig hybridteknik som ger en förbättrad bränsleekonomi och minskade koldioxidutsläpp (-4g/km). 1.3 DiG-T erbjuder fler hästkrafter och bättre vridmoment än konkurrenterna. ALiS mildhybrid-system ökar bilens vikt med endast 22 kg.
Vid retardation återvinns energi genom regenerering och lagras i litiumjonbatteriet. Den lagrade energin används sedan för tomgång, friläge (endast CVT-versioner) och för att stötta vridmomentet.
När bilen körs i neutralt läge, 18 km/h och lägre, tills bilen stannar och bromssystemet är aktiverat stängs motorn av och den lagrade energin förs tillbaka till bilens batteri.
Detta innebär att motorn kan stängas av under en längre tid och därmed minska bränslebränsleförbrukningen.
Vid acceleration (20 km/h till 110 km/h) kommer energin i litiumjonbatteriet att förse motorn med ytterligare 6 Nm vridmoment i upp till 20 sekunder vilket resulterar i bränslebesparingar.
ALiS-systemet är anpassat till den välrenommerade 1.3 DiG-T-bensinmotorn som introducerades i Qashqai 2018. Motorn har förbättrats i nya Qashqai med 50 nydesignade komponenter och uppfyller Euro6-d-kraven.
Turbon är utrustad med elektriskt styrda avgasventiler för snabbare respons och nya munstycken förbättrar injektionsventilen. Minskad friktion med flera komponenter förbättrar CO2 och bensinpartikelfiltret har förbättrats.
1.3 bensinmotor med 12V ALiS finns med två effektuttag – 140 hk och 158 hk – med sexväxlad manuell växellåda eller Xtronic CVT-automatväxellåda (endast 158 hk). Den maximala effekten uppnås vid 5500 rpm och ett vridmoment på 270 Nm vid 1750 rpm på motorn med 158 hk och CVT.
På den manuella versionen har växellådan förbättrats med en snabbare, mer direkt och mer sportig känsla. En ny generation av Xtronic CVT ger en förbättrad bränsleekonomi och acceleration tack vare förbättringar så som ett dubbelt oljepumpsystem och en ny elektrisk oljepump. Xtronic CVT på nya Qashqai levererar det bästa av två världar och erbjuder sömlös och mjukare körning i stadstrafik.
Tvåhjulsdrift finns med både 140 hk och 158 hk, och fyrhjulsdrift med 158 hk och CVT. Det nya systemet för fyrhjulsdrift ger föraren möjlighet att välja körlägen som är mer intuitiva och intelligenta. Systemet anpassar sig till de yttre omständigheterna med fem körlägen – standard, eko, sport, snö och terräng. Om ett hjul släpper greppet, minskas tiden innan fyrhjulsdriften svarar med 0,2 sekunder, vilket motsvarar en faktor på fem.
e-POWER
Nya Qashqai är den första modellen i Europa som utrustas med Nissans innovativa e-POWER-teknik. Systemet är unikt och har utvecklats av Nissan och ingår i företagets Intelligent Mobility Strategy.
e-POWER är utrustat med ett högpresterande batteri och en integrerad motor med 157 hk, en generator, växelriktare och en 140 kW elmotor av samma storlek och prestanda som i Nissans övriga elbilar. Det är en unik lösning som ger den behagliga linjära accelerationen som är karaktäristisk för elbilar men med skillnaden att bilen inte behöva laddas.
För att möta kraven från europeiska kunder har e-POWER anpassats och implementerats i nya Qashqai. I Japan finns systemet i den bästsäljande modellen – Nissan Note. Den har en 1,2 liters motor som genererar energi till batteriet och den ger 108 hk. Detta har nu uppgraderats till Europa med en 1,5 liters motor som ger 190 hk.
Det unika med e-POWER är att motorn bara ger energi till det högpresterande batteriet och att själva bilen drivs av en elmotor. Detta innebär att motorn alltid kan köras optimalt, vilket sparar bränsle och släpper ut mindre koldioxid jämfört med en traditionell bensinmotor.
”e-POWER är en perfekt balans mellan en traditionell bensinmotor och en elmotor. Systemet ger föraren möjlighet att njuta av att köra elbil med imponerande effektivitet till ett överkomligt pris. Vi ser mycket fram emot att höra kundernas utlåtande av Qasqhai med e-POWER. Detta är i linje med Nissans Intelligent Mobility Strategy,” säger Davis Moss, Senior Vice President for Research and Development Africa, Middle East, India, Europe and Oceania (AMIEO).
e-POWER har tre körlägen – Standard, Sport och Eco. Standard-läget levererar en fin acceleration och möjligheten att stoppa bilen genom att lyfta gaspedalen. I Sport-läget accelererar bilen ännu snabbare och har ytterligare bromskraft när du lyfter gaspedalen. I Eco-läget sparar bilen så mycket bränsle som möjligt genom att reglera energin från batteriet.
Nya Qashqai med e-POWER accelererar snabbare än sina hybridkonkurrenter, och det gör den med lägre varv. Systemet är lika tyst som en elbil, och är inställt på att vara tyst även vid accelerationer tack vare kombinationen av varvtal och hastighet.
Som i LEAF erbjuder nya Qashqai e-POWER möjligheten till e-PEDAL. Förare kan välja att starta, accelerera och bromsa endast med gaspedalen i upp till 90 % av körningen. e-PEDAL ger 0,2G bromseffekt när foten lyfts från gaspedalen och föraren kan följa energiflödet på en 12-tums skärm.
I Japan har Nissan, med stor framgång, introducerat e-POWER i modellerna Note och Serena. Mer än 70 % av Note-försäljningen och nästan hälften av Serenas försäljning i Japan sker med e-POWER. Den nyligen introducerade Nissan Kicks kompakta SUV har precis fått utmärkelsen ”Årets teknik 2021” av Automotive Researchers ’and Journalists’ Conference of Japan.
”Sedan 2007, när Qashqai introducerade Crossovern har den satt standarden i segmentet. Med tredje generationen Qashqai förväntar vi oss att nuvarande och nya kunder kommer att njuta av de nya motorerna. Våra erbjudanden är enkla, innovativa och båda motorvalen är effektiva och ger en fantastisk körupplevelse. Vår inställning till en elektrifierad Qahqai har varit kompromisslös både när det gäller 1,3 mildhybrid med bensinmotorn och den unika e-POWER”, säger Matthew Wright, Vice President, Powertrain Design and Development, Nissan Technical Center Europe.
Säljstart av Nissan Qashqai med e-POWER – 2022.
Smart in i minsta detalj
Nya sittmaterial skapar en inbjudande och överdådig interiör. En ny Nappa-läderdesign som tar 25 dagar att producera och mer än 60 minuter för att brodera den nya 3D-quiltade designen.
För att ge en touch av lyx introduceras på toppversioner en massagefunktion med tre programlägen för båda framsätena, med inställningar som enkelt kan justeras via NissanConnect-systemet.
En ny, vit stämningsbelysning skapar en ombonad, lugnande, förstklassig och harmonisk atmosfär.
Genom ett tätt samarbete mellan Nissans designers och ingenjörer har mittkonsolens layout optimerats och ger en förbättrad ergonomi och användarvänlighet samt att kvalitéten ger en känsla av säkerhet och förfining. Bland annat har bilen, med automatisk växellåda, fått en smart ny och mindre växelväljare.
”Design-, konstruktions- och produktplaneringsfunktionerna har tillsammans arbetat hårdare än någonsin för att ge föraren och passagerarna en atmosfär i kupén som är bekväm, förfinad, och ger en känsla av välbefinnande. Det är inne i kupén våra kunder, deras familjer och vänner kommer att spendera sin tid med bilen och det ska vara en exceptionell upplevelse, säger Marco Fioravanti, Vice President, Product Planning, Nissan Automotive Europe.
Uppkopplad kontroll
Nya Qashqai erbjuder ett avancerat infotainment-system med ett klassledande utbud av uppkopplade tjänster, enkel integration av smartphones, Wi-Fi i bilen för upp till sju enheter och NissanConnect Services, en dedikerad app som hjälper användaren att styra och övervaka bilen.
9-tums NissanConnect-skärmen med högre upplösning är en digital gateway till navigations-, underhållnings- och fordonsinställningar och är kompatibel med både Android Auto® och Apple CarPlay®, samt trådlös Apple CarPlay®. Flera användarprofiler med minnesinställningar gör att navigering, musik och systeminställningar kan skräddarsys för varje användare.
Bose® Premium Sound System garanterar utmärkt ljud, oavsett om du lyssnar på DAB-radio eller streamar musik från en smartphone. Systemet innehåller 10 högtalare och Bose Acoustimass® baslåda, som ligger i bagageutrymmet och ger ett skarpt, kraftfullt sound till alla i bilen.
En ny 12,3-tums digital TFT-informationsskärm framför föraren kan konfigureras för att visa navigation-, underhållning-, trafik- eller bilinformation, och allt styrs via en nytt vridreglage på ratten.
En innovativ ny 10,8″ head-up display (HUD) ger segmentets största bild. Viktig navigerings-, förarassistans- och väginformation projiceras på vindrutan i förarens synfält så att förare kan hålla fokus på vägen och därmed uppleva större komfort och säkerhet.
Home-to-Car är kompatibel med Google Assistant och Amazon Alexa-enheter, med Alexa-funktionen som introduceras i tredje generationen Qashqai. Systemet stöder ett brett utbud av kommandon, inklusive möjligheten för föraren att skicka destinationen till bilens navigationssystem genom att prata med sin smarta enhet, vilket minimerar den tid som krävs för att mata in destinationen.
En del av bilens funktioner kan manövreras via smartphone-appen NissanConnect – detta inkluderar fjärrstyrd tuta och lampor samt möjlighet att låsa och låsa upp dörrarna. Smarta varningar kan också ställas in, såsom hastighet, tid och område, inklusive app-aviseringar, om bilen överskrider de inställda parametrarna.
En statusrapport, som kan visas via appen, har introducerats för nya Qashqai och den informerar om det underhåll som krävs av bilen och ger liveinformation om bilens hälsa och eventuella felmeddelanden.
Användarna har också tillgång till körhistorik och analys i appen, så att de kan se en sammanfattning av de senaste resorna med information om körsträcka och körtid.
Om föraren inte använder navigeringsfunktionen i telefonen finns TomTom 3D Maps & Live Traffic, som inkluderar avancerade funktioner som, over-the-air kartuppdateringar, trafikförhållanden i realtid, Google Street View, hastighetskameror och aktuella bränslepriser. Door-to-door navigering är också tillgänglig via appen samt en My Car Finder-funktion.
Stolen Vehicle Tracking har introducerats för nya Qashqai. Den här tjänsten ger tillgång till polis och tredjeparts kundtjänst dygnet runt, inklusive automatisk stöldavisering via NissanConnect-appen så att bilen kan spåras.
Via en knapp i bilen, som är tillgänglig via NissanConnect-skärmen, kan föraren kontakta assistansservice dygnet runt för att komma i kontakt med närmaste vägassistans. Till skillnad från eCall utlöses inte systemet automatiskt vid en olycka.
För första gången i en Qashqai innehåller mittkonsolen en 15W trådlös laddare för smartphones, som är en av de kraftfullaste i segmentet, och fungerar utmärkt även för de största enheterna, inklusive den nyligen lanserade Apple iPhone 12 Pro Max.
Det finns anslutningar för alla i bilen tack vare konsolboxen, som erbjuder USB-anslutningar fram och bak, inklusive USB-A- och USB-C-portar.
Som en påminnelse av modellens japanska DNA har informations- och varningsljuden i nya Qashqai, såsom säkerhetsbältesvarningen och blinkersignalen, utvecklats i samarbete med den japanska videospelutvecklaren Bandai Namco. Ljuden har utvecklats för att vara mer melodiska och harmoniska med en dubbeltons ljudsignatur.
”Nya Qashqai har en hög nivå av anslutningsmöjligheter, vilket gör det möjlighet för våra kunder att övervaka sin bil, kommunicera med den via sina Home Assistant-enheter eller smartphones. Men nyckelelementet i dessa nya funktioner är komfort och användarvänlighet för våra kunder”, säger Gareth Dunsmore, Vice President, Brand and Customer Experience, Nissan Automotive Europe.
Hög sittkomfort
Nya Qashqai ger föraren en utmärkt blick över omgivningen både fram och bak. Bredare vindruta, smalare A-stolpar och sidospeglar monterade på dörrarna istället för på A-stolpen – minskar områdena med begränsad sikt.
Nya Qashqai har fått längre hjulbas och en mer effektivt nyttjad kupé som ger passagerarna ännu mer utrymme. Knäutrymmet för passagerarna i baksätet har ökat med 28 mm till 608 mm, och avståndet mellan förare- och framsätespassagerare har ökat. Takhöjden fram och bak har ökat med 15 mm tack vare en ökning av bilens yttre mått.
Den förbättrade sitthöjden och längdjusteringen gör att utrymmet är bekvämt för alla typer av kroppsbyggnader. Ryggstödet och sittdynans form har förbättrats för att ge bättre sidostöd, och sidostödens vinkel har också förbättrats. I toppversionen kan komforten göras ännu mer individuell tack vare en justerbar sittdyna och minne som kan lagra två olika sittpositioner för både förare och passagerare i framsätet.
Nissans NASA-inspirerade ”zero-gravity” -säten, som lanserades i den tidigare generationen av Qashqai, erbjuder hög komfort och är resultatet av ett omfattande testarbete både på bana och väg för att säkerställa optimal sittposition och minska tröttheten hos alla personer i bilen på långa och korta resor. För ytterligare komfort under kalla dagar erbjuds, som tillval, rattvärme.
Praktiska egenskaper
Nya Qashqai möter kundernas dagliga transportbehov, oavsett om det gäller barnvagnar eller shopping.
En elektrisk baklucka gör det enkelt att komma åt bagageutrymmet när händerna är fulla. Det totala bagageutrymmet har blivit 74 l större än föregående generation av modellen, vilket delvis beror på att bagageutrymmets golv har sänkts med 20 mm tack vare den förbättrade bakhjulsupphängningen.
Populära funktioner från föregående generation av modellen har förbättras, till exempel förvaringsfack i sidorna av bagageutrymmet ovanför hjulhusen och det flexibla bagagesystemet där hyllorna har förbättrats, samt en robust matta med ett plastskydd på ena sidan som är lätt att rengöra.
För att göra det lättare att lasta bilen i mörker finns nu dubbelt bagagerumsljus. Det finns också ett 12 V eluttag som kan användas som strömförsörjning för apparater som till exempel kylboxar.
Även förvaringsutrymmena i kupén har förbättrats. De två kopphållarna har fått mer mellanrum, så att förvaringen blir enklare. Dörrfickorna har nu plats för flaskor upp till 1,5 l jämfört med 500 ml i föregående generation av Qashqai.En förfinad ergonomisk design av dörröppningarna gör det också lättare att komma in och ut ur Qashqai, och detta är särskilt tydligt på parkeringsplatser med många bilar och begränsat utrymme.
För mer information om Nya Nissan Qashqai samt bilder och videos klicka här: https://sweden.nissannews.com/sv-SE/releases/i-meannissan-befaster-sitt-grepp-om-crossover-segmentet-nar-framgangssagan-fortsatter
Tekniska specifikationer*
1.3-bensin (HR13) 12V ALiSMicro Hybrid |
e-POWER(1.5-bensin MR15) | ||||
6MT | 6MT | CVT | |||
140 hk 2WD | 158 hk 2WD | 158 hk2WD/4WD | e-POWER | ||
Effekt (kW) | PS/kW | 140 (103) | 158 (116) | 190 (140) | |
Vridmoment | Nm | 240 | 260 | 270 | 330 |
Drivning | 2WD | 2WD | 2WD / 4WD | 2WD | |
Längd | mm | 4425 | 4425 |
* Väntar på slutgiltigt godkännande
Om Nissan Motor Co., Ltd.
Nissan är en världsomspännande fordonstillverkare som har i sitt vittomspännande produktutbud över 60 olika modeller under varumärkena Nissan, INFINITI och Datsun. Verksamhetsåret 2018 sålde företaget ca 5,52 miljoner fordon globalt och hade en omsättning på 11,6 biljoner JPY. Nissans globala huvudkontor ligger i Yokohama, Japan, och svarar för verksamheten i 6 regioner: Asien och Oceanien; Afrika, Mellanöstern och Indien; Kina; Europa; Latinamerika; och Nordamerika. Nissan har varit partner med den franska tillverkaren Renault sedan 1999 och förvärvade en andel på 34 % i Mitsubishi Motors 2016. Renault-Nissan-Mitsubishi-alliansen sålde totalt 10,76 miljoner fordon under kalenderåret 2018.
Om Nissan i Europa
Bland alla utomeuropeiska tillverkare, hör Nissan till dem som har den mest omfattande närvaron på den europeiska marknaden. Företaget har fler än 16 000 anställda i sin europeiska verksamhet inom i design, forskning och utveckling, produktion, logistik, försäljning och marknadsföring. Vid Nissans anläggningar i Storbritannien, Spanien och Ryssland, tillverkades 2019 fler än 465 000 bilar, inklusive prisbelönta crossovers, transportbilar samt Nissan LEAF. Med målet om noll utsläpp och noll dödade på vägen är Nissan ledande inom området med sin vision om Intelligent Mobility. Denna 360 graders vändning mot framtidens mobilitet kommer att förankra kritiska företagsbeslut om hur bilar drivs, körs och hur de integreras i samhället.
Om Nissan Nordic Europe Oy
Om Nissan Nordic Europe Oy är Nissan import- och marknadsföringsföretag i Finland, Sverige, Norge, Danmark och de Baltiska länderna. Företaget sysselsätter ca 175 anställda. Huvudkontoret ligger i Esbo, Finland. www.nissan.se
För mer information om Nissans produkter, service och företagets åtagande gällande hållbar mobilitet, besök nissan-global.com. Du kan också följa oss på Facebook, Instagram, Twitter och LinkedIn samt se våra senaste videos på YouTube.
För ytterligare information kontakta:
Alexandra Österplan, Communications Manager
Mobile: +46 (0)70 693 47 51
E-mail: aosterplan@nissan-europe.com
Marknadsnyheter
Regeringen föreslår lättnader i byggkraven för studentbostäder
Regeringen har beslutat om en lagrådsremiss med förslag till lättnader i byggkraven för studentbostäder. Syftet är att öka möjligheterna till flexibilitet vid byggandet.
– På många studieorter är det svårt för studenter att hitta boende. Därför behöver byggregelverket förenklas. Syftet är att möjliggöra för fler studentbostäder genom sänkta byggkostnader och ökad flexibilitet, säger infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson.
Förslaget innebär att det blir möjligt att göra undantag från kraven på tillgänglighet och användbarhet i en byggnad som innehåller studentbostäder. Undantagen ska kunna tillämpas vid både nyproduktion och vid ändring av en byggnad.
Det ska vara möjligt att göra undantag för högst 80 procent av studentbostäderna i ett byggprojekt. Minst 20 procent av studentbostäderna ska fortfarande uppfylla gällande krav på tillgänglighet och användbarhet för personer med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Lagändringen ger större flexibilitet vid byggande av studentbostäder och skapar fler tänkbara sätt att utforma planlösningar. Till exempel kan bostadsytan minskas och fler bostäder rymmas inom en given yta.
De föreslagna undantagen ska inte hindra personer med funktionsnedsättning att vara delaktiga i sociala sammanhang. En studentbostad som omfattas av undantagen ska kunna besökas av en person med nedsatt rörelse- eller orienteringsförmåga.
Regeringen breddar också definitionen av studentbostäder till att inkludera all vuxenutbildning för att göra det möjligt för fler kommuner att erbjuda studentbostäder.
Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.
Lagrådsremissen: Lättnader i byggkraven för studentbostäder – Regeringen.se
Presskontakt
Ebba Gustavsson
Pressekreterare hos infrastruktur- och bostadsminister Andreas Carlson
Telefon (växel) 08-405 10 00
Mobil 076-12 70 488
ebba.gustavsson@regeringskansliet.se
Marknadsnyheter
“Vi behöver tillsammans enas om vettiga avtal, som sätter standard för branschen”


Sveriges Radios Kulturnytt gör just nu en mycket välkommen granskning av villkoren i musikbranschen. Igår lyftes artisten Siw Malmkvists situation med ett avtal som inte förnyats på över 60 år. Hennes situation är tyvärr långt ifrån unik. Musikerförbundet har länge uppmärksammat att majorbolagen fortsätter att betala extremt låga royaltynivåer till artister vars kontrakt skrevs på 1960-talet – en tid då digital streaming inte existerade.
– Jag kan intyga att artisterna som talar ut i P1 är långt ifrån ensamma om sin situation och vi uppmanar deras artistkollegor att gå ut med sitt tydliga stöd till de som vågar bryta tystnaden om oskäliga ersättningar, säger Musikerförbundets ordförande Karin Inde.
Musiker och artister skapar det värde som skivbolagen tjänar pengar på, men ändå ser vi gång på gång hur bolagen behåller stora delar av intäkterna. Att en av Sveriges mest folkkära artister, med en karriär som sträcker sig över decennier, fortfarande har en oskälig royalty är ett tydligt bevis på branschens obalans.
– Tystnadskulturen kring prissättning är enbart bra för bolagen. Både artister och musiker skulle verkligen tjäna på att dela med sig till varandra om hur betalningar och dealar verkligen ser ut. Förstås i trygga, egna rum. Det är bara bolagen som tjänar på att vi inte pratar med varandra om pengar, säger Karin Inde.
Stort tack till de modiga artister som ser till att lyfta problematiken! För att vi ska få till en i grunden mer rättvis musikbransch behöver de stora parterna i sammanhanget – skivbolagen, musikerna och artisterna – göra som de flesta andra svenska branscher lyckas med:
– Vi behöver tillsammans enas om vettiga och balanserade avtal, som sätter standard för branschen. Musikerförbundet är redo att göra vår del i arbetet för bättre villkor i musikbranschen, frågan är om skivbolagen är redo, säger Karin Inde.
Karin Inde
Förbundsordförande
karin.inde@musikerforbundet.se
+46 (0)704447228
Musikerförbundet är fackförbundet för professionella musiker och artister. Vi arbetar för förbättrade upphovsrättsliga och arbetsrättsliga villkor och för att våra medlemmar ska få en rättvis del av de värden de skapar i samhället.
Marknadsnyheter
Bönor från egen kaffeskog, sump till jord – Viking Lines nya kaffe gör gott på många olika sätt


Viking Lines resenärer dricker varje år 8,5 miljoner koppar kaffe. Nu satsar rederiet på ett helt nytt kaffe som ger minskade klimatutsläpp och bättre levnadsvillkor för odlarna. Kaffet från Slow Forest odlas på rederiets egen odling i Laos utan kemiska gödningsmedel, handplockas och rostas därefter i Danmark.
Allt kaffe som serveras på Viking Lines fartyg är nu hållbart producerat Slow Forest-kaffe, odlat på rederiets 75 hektar stora odling på högplatåerna i Laos och rostat i Danmark. Kaffeplantorna odlas bland träd på återbeskogad mark, i stället för på traditionellt skövlade plantager. Viking Lines odling ligger i en kolsänka där målsättningen är att plantera 30 000 träd, vilket innebär nästan 400 träd per hektar. Kaffeskogen förbättrar också den lokala biologiska mångfalden i området.
Odlingen, bearbetningen och rostningen av kaffet hanteras av Slow Forest Coffee. För företaget är det viktigt att produktionskedjan är rättvis och transparent. Utöver miljöfördelarna erbjuder Slow Forest bättre lönevillkor och sjukersättning för byns odlare.
”Den traditionella kaffetillverkningens koldioxidavtryck är stort och merparten av intäkterna går till Europa i stället för produktionsländerna. Vi ville göra annorlunda. Våra kunder vill göra hållbara val, och nu kan de njuta av sitt kaffe med bättre samvete än någonsin tidigare,” berättar Viking Lines restaurangchef Janne Lindholm.
Bönorna till Slow Forest-kaffet får sakta mogna i skuggan av träden, utan kemiska gödningsmedel. De plockas också för hand, vilket avsevärt förbättrar kaffets kvalitet och smak. Viking Lines nya kaffe består till 100 procent av Arabica-bönor, med en balanserad syrlighet samt smak av nötter och choklad. Rostningsprofilen har skapats av den världsberömda danska rostningsmästaren Michael de Renouard.
”Vi valde en mörkrost till fartygets kaffe, vilket passar både finländarnas och svenskarnas nuvarande smakpreferenser gällande rostning. Finländarnas smak gällande kaffe har under de senaste åren utvecklats mot en mörkare rostning. Innan vi gjorde vårt slutgiltiga val testades det nya kaffet i Viking Cinderellas bufférestaurang och personalmässen – och båda testgrupperna gav toppbetyg. Då 8,5 miljoner koppar kaffe bryggs varje år kan inget lämnas åt slumpen!” säger Janne Lindholm.
Viking Lines hållbarhetsmål stannar inte vid produktionskedjan. Kaffesump från fartygen återvinns nämligen som råmaterial för trädgårdsjord. Detta minskar avsevärt användningen av jungfrulig torv vid tillverkningen av mylla.
”Vi har som mål att allt som tagits ombord på fartygen som är möjligt att återvinna ska återanvändas eller återvinnas. Det gäller inte bara kaffet utan även matavfall och till exempel textilier som tas ur bruk. Ett bra exempel på vårt livscykeltänkande är att frityrolja från fartygets restauranger blir till biobränsle för den finska sjöfartsindustrin,” säger Viking Lines hållbarhetschef Dani Lindberg.
Slow Forest Coffee – 5 fakta:
- Slow Forest Coffee är ett kaffeföretag som verkar i Laos, Vietnam och Indonesien i samarbete med över 500 lokala kaffeodlare.
- Företaget grundades år 2019 av Pinja Puustjärvi, driven av en vilja att skydda skogarna i Laos och stötta lokala odlare. Puustjärvi bodde som barn i Laos på grund av sin fars arbete.
- Kaffet odlas i restaurerade kaffeskogar, som binder stora mängder kol och ökar den biologiska mångfalden.
- Det är viktigt för företaget att produktionskedjan är ansvarsfull och transparent, samt att verksamheten gynnar både miljön och de lokala samhällena.
- Slow Forest Coffee betalar odlarna bättre ersättning än genomsnittet i Laos och erbjuder förmåner som underlättar deras liv: förskottsbetalningar, utbildning och möjligheten att låna pengar från en krisfond.
Mera infomation om Slow Forest Coffee här
Tilläggsinformation:
Janne Lindholm, restaurangchef
janne.lindholm@vikingline.com, tel. +358 400 744 806
Dani Lindberg, hållbarhetschef
dani.lindberg@vikingline.com, tel. +358 18 27 000
Johanna Boijer-Svahnström, informationsdirektör
johanna.boijer@vikingline.com, tel. +358 18 270 00
Christa Grönlund, informationschef
christa.gronlund@vikingline.com, tel. +358 9 123 51
-
Analys från DailyFX10 år ago
EUR/USD Flirts with Monthly Close Under 30 Year Trendline
-
Marknadsnyheter2 år ago
Upptäck de bästa verktygen för att analysera Bitcoin!
-
Marknadsnyheter5 år ago
BrainCool AB (publ): erhåller bidrag (grant) om 0,9 MSEK från Vinnova för bolagets projekt inom behandling av covid-19 patienter med hög feber
-
Analys från DailyFX12 år ago
Japanese Yen Breakout or Fakeout? ZAR/JPY May Provide the Answer
-
Marknadsnyheter2 år ago
Därför föredrar svenska spelare att spela via mobiltelefonen
-
Analys från DailyFX12 år ago
Price & Time: Key Levels to Watch in the Aftermath of NFP
-
Analys från DailyFX8 år ago
Gold Prices Falter at Resistance: Is the Bullish Run Finished?
-
Nyheter7 år ago
Teknisk analys med Martin Hallström och Nils Brobacke